Runsas öljyvuoto (OM606)

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Eero H
Viestit: 6
Liittynyt: 20.10.2010 15:45
Paikkakunta: Järvenpää/Espoo

Runsas öljyvuoto (OM606)

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Tuossa lauantaina huomasin auton käytyä n. 3min tyhjkäyntiä paikallaan, että sehän vuotaa öljyä aika rajusti. Oli pienen lammikon kerennyt maahan jo valuttamaan. No, ajoin talliin ja tutkimaan tilannetta. Vuoto paikantui aluksi pumpun maastoon ja muutaman kuivailuin ja käytön jälkeen tarkemmin pumpun ja lohkon väliin. Eli yläpuolelta katsottaessa pumpun ja lohkon rajapintaan alkoi kerääntymään öljyä heti kun löi tulille. Vuoto on kohtuu paha, koska kuivailun jälkeen, kun koneen lyö tulille ei kauaa kestä ja tavaraa valuu jo lohkoa pitkin...

Otin pumpun irti ja yllätyin, kun O-renkaassa ei ollut mitään jälkeä, aivan bränikän näköinen (Vaihdettu n. 2 kuukautta sitten). No epäilys tietenkin heräsi että tuleeko vuoto pumpusta. Vaihtoehtoina varmaankin pumpun sivun kansi tai sitten se mesissingiltä näyttävä ontto kupu, missä elementtejä kääntävä kisko käy aina kääntymässä.

Kysymys kuuluu: Miten tuon ko. kuvun saa irti ehjänä. Yhdestä romupumpusta purin aika "brutaalilla" tavalla sen irti. (puolen tunnin sievän yrittämisen jälkeen)
Mitä olette mieltä, voiko hyvältä näyttävä ja vasta vaihdettu O-rengas vuotaa?
Pumppu on käynyt mynällä kesällä 2010, joten epäilyttää vähän, voiko vuoto olla pumpun puolella. Tuon sivukannen olen kyllä kerran käyttänyt auki, kun sieltä tuntui tihkuvan öljyä pihalle. Näkee hienosti noista tiivistysmassan jämistä.
Tilattuna on nyt uusi O-rengas ja pumpun sivukannen tiiviste.
Onko kokemuksia, että kovat pakkaset aiheuttaisivat vastaavaa?
Onko jollakulla joskus tuolta kuvun alta selvästi vuotanut? Tuo irroittaminen oikealla tavalla kiinnostaa, joten jos tiedätte niin kertokaa ihmeessä. Ulosvetäjäkö? Vai onko tarkoitus rikkoa ja laittaa aina uusi tilalle?
Linkkaan pari kuvaa, niin voitte paikallistaa mistä puhun :wink:

Kuva


Kuva

Alemmassa kuvassa on romupumpusta irroitettu ko. kupu.
JUKKA.K
Viestit: 61
Liittynyt: 23.10.2010 19:53

Viesti Kirjoittaja JUKKA.K »

Oma konsti olis ollu, että kunnolla vesiruiskulla/painepesurilla olis putsannu vuotokohdasta niin olis nähny paremmin mistä tulee..... Olisko pumppu ollu löysällä,,,, välissä jokin murunen....
Eero H
Viestit: 6
Liittynyt: 20.10.2010 15:45
Paikkakunta: Järvenpää/Espoo

Viesti Kirjoittaja Eero H »

JUKKA.K kirjoitti:Oma konsti olis ollu, että kunnolla vesiruiskulla/painepesurilla olis putsannu vuotokohdasta niin olis nähny paremmin mistä tulee..... Olisko pumppu ollu löysällä,,,, välissä jokin murunen....
Kyllä sen mielestäni sai ihan tarpeeks tarkasti putsattua ja katottua mistä se öljy tuli. Hyvä keino tuo painepesuri tosin, toi imusarja tossa on vaan sen muotonen, että se ois jokatapauksessa pitäny ottaa irti ennenku painepesuria pystyy käyttämään kunnolla. Siinä vaiheessa ku mulla oli imusarja irti, putsasin vielä kerran ja löin käymään. Öljyä tulee siis ensin pumpun ja lohkon väliseen "saumaan". Paha on vaan sanoa, tuleeko se tosta mainitsemani kuvun alta vai siitä että O-rengas horaa läpi.

Pumppu ei ollu löysällä. Noista epäpuhtauksista en tiedä, mahdollista tietenki. Kiinostaisi vain tietää miten se kupu/kansi/tappi mikä lieneekään, oikeoppisesti irrotetaan niin vaihtaa sinne sen O-renkaan myös samalla. tulee eliminoitua seki vuotopaikka pois pelistä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”