Tuuletin ongelma!

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jäpikäinen
Viestit: 48
Liittynyt: 16.11.2011 9:56

Tuuletin ongelma!

Viesti Kirjoittaja jäpikäinen »

Ei pyöri propelli, vaik ois lämmin kone. Oon ottanu sen irti, ja käsittääkseni siinä ei oo mitään viskoa! Eli, onko se joku sähkötoiminen, ja koneen lämpöjen noustua riittävästi, magneettikytkimen pitäisi lukita se pyörimään :?: Oonko aivan hakoteillä :roll:
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kerro nyt vielä kaikille vaikka vuosimalli ja mistä moottorista on kysymys?

Meneekö sinne sähköjohtoja? Sähkömagneetti tarttee sähköjä kytkemiseen, yleensä esimerkiksi ilmastoinnin kompurassa on sellainen.

Jos siinä on visko niin sitten ropellin yhteydessä on tämän näköinen mötikkä?

KuvaKuva

Sähköinen magneettikytkin yleensä jumiutuu käytön puutteesta koska sen osat ovat rautaa ja pintakäsittely kuluu aina kytkettäessä. Kun osia ei enään liikutella (tehdä kytkentöjä) niin ruoste pääsee valtaamaan kytkimen ja jumittaa sen. Yleensä ruostuu "auki tilaan." Joskus selviää niinkin vähällä että käyttää jotain ruosteenirroitusainetta ja jumppaa kytkintä.

Visko voi hajota esim. siten että tulee vuoto ja öljy (viskoneste) valuu pois (visko on aina veltto silloin). Toinen vaihtoehto on että toisella puolella oleva jousiteräksestä tehty lämpötilan mukaan lyhenevän/pitenevän "kielen" alla on paskaa niin paljon että "kieli" ei pääse liikkumaan lainkaan. Ei ole vanhassa autossa mitenkään mahdoton skenaario. Ko. kielen toisella puolella on venttiili jota sen pitäisi normaalioloissa avata/sulkea (ts. muuttaa viskon sisäistä öljyvirtausta). Yleensä riittää putsaus ja koekäyttö.

Sitten vielä sellainen juttu että oli sitä viskoa tai ei niin kannattaa tutkia onko ropellin keskilaakerissa klappia. Joillakin on ollut niin huonokuntoisia keskilaakereita että ropelli on lähtenyt lentoon ja hajottanut syylarin.
jäpikäinen
Viestit: 48
Liittynyt: 16.11.2011 9:56

Viesti Kirjoittaja jäpikäinen »

auto on -87 kakssaten kaasari härveli. En oo aatelt mittää piuhoja, mut propellin puolella on jousikuormitteinen kehä! Viritin sen alle tänään rautalankierroksen, ni nyt se lukittuu hihnapyörään... :roll: Pakko ol saaha jäähytyst pelaa :D pitää tutkii sitä piuha hommaa...
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

mikäs tuo läpyska on tuossa oikeanpuoleisessa kuvassa siinä viskon päällä?

onkos sillä jokin seksuaalinen merkitys johonkin? mulla kun se lens v*ttuu siitä ja meni poikki :roll:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Suatana
Viestit: 49
Liittynyt: 24.10.2007 20:11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Suatana »

potox kirjoitti:mikäs tuo läpyska on tuossa oikeanpuoleisessa kuvassa siinä viskon päällä?

onkos sillä jokin seksuaalinen merkitys johonkin? mulla kun se lens v*ttuu siitä ja meni poikki :roll:
Vaikuttas olevan BI-metalli läpyskä jos viskosta kyse.
Toimintaperiaate täältä http://neuralfibre.com/paul/4wd/tuning- ... fan-clutch
MB 560SEC -87
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Kiitos hyvästä linkistä :wink:

tuohan on koko ajan sellanen puolijäykkä... ja hajoamisesta kun on jo kulunut yli kaks vuotta :oops:

kai se sellasenaan menee? ei ole lämmenny juurikaan edes helteillä rautakärry perässä :twisted:

lämmöt max. 85*C
® Mesen linttaklubi
jäpikäinen
Viestit: 48
Liittynyt: 16.11.2011 9:56

Viesti Kirjoittaja jäpikäinen »

...menee piuhat johonkin hihnapyörän taa..., elikkä onko siellä joku magneetti kytkin joka lämpöjen noustes tarpeeksi, lukitsee propellin pyörii! Imusarjassa on rinnakkain kaks länpöanturii, liekö toinen tälle "flektille" :?:
Avatar
Moska
Viestit: 410
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Muistaakseni keulimmainen 2 napainen liitin on flektin ohjaukseen. Siihen pitäis tulla 12 V ja lämmön noustua termostaatin pitäisi yhdistää ja johtaa sähköt flektin kelalle josta ne nenee maihin kelan jälkeen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”