Mahtaisiko kukaan pystyä kertomaan vastausta ongelmaani.
Auto on vm.-91 230 TE. Auto on Saksantuliaisia ja se oireilee seuraavalla tavalla:
1. Paisuntasäiliön reunoilla on kermanväristä möhnää.
2. Kylmänä käynnistettäessä on painettava kaasupoljinta, jotta auto käynnistyy. (Ohjekirjan mukaan kylmäkäynnistyksessä ei tarvitse painaa poljinta)
3. Termostaatin ollessa auki, paisuntasäiliossä virtaavassa vedessä on havaittavissa hyvin pieniä satunnaisia kuplia.
Auto käynnistyy lämpinä moitteetta, se ei savuta eikä ajon aikana oireile mitenkään. Jäähdytinnestettä ei kulu ja myös öljy on kirkasta. Öljyntäyttökorkissa ja mittatikussa ei ole merkkiäkään veden läsnäolosta öljytilassa.
Kävin keskustelemassa asiasta paikallisen MB-huollon kavereiden kanssa ja he eivät osanneet antaa asiaan varmaa vastausta.
Onko mahdollista että kermanvärinen möhnä on peräisin jostain muusta lähteestä, vai voiko pahimmillaan auton sylinterinkannessa olla halkeama? Voiko vuotava kannentiiviste tehdä lisävaurioita auton moottorille?
Vuotaako kannentiiviste?
Voisko olla niin että autoon on ennen suomeen tuloa jo tehty kansi remppaa?
Tiedän yhden tapauksen jossa oli samaa "vikaa" eli öljyä? paisarissa... ja öljyä eikä vettä kulunut... Auton juuria tutkiessa paljastui että autoon oli saksanmaalla tehty kannentiivisteen vaihto... Eli öljy oli siinä tapauksessa vain jäänyt sinne jäähdytysjärjestelmään....
Tiedän yhden tapauksen jossa oli samaa "vikaa" eli öljyä? paisarissa... ja öljyä eikä vettä kulunut... Auton juuria tutkiessa paljastui että autoon oli saksanmaalla tehty kannentiivisteen vaihto... Eli öljy oli siinä tapauksessa vain jäänyt sinne jäähdytysjärjestelmään....
Tervetuloa Meselle, mirsahdus.
Ellei töhnä lisäänny, älä huoli.
Ellei varsinaisia käynnistysongelmia ole ei syytä huoleen.
Toisaalta sen näkee mittatikusta jos vikaa on; öljy on harmaata / sameaa.
Mikäli sitä kertyy lisää ja lisää, kannentiivisteessä voi olla vikaa. Tai kannessa.1. Paisuntasäiliön reunoilla on kermanväristä möhnää.
Ellei töhnä lisäänny, älä huoli.
Vanha bensamoottori ei aina halua toimia ohjeistuksen mukaan.2. Kylmänä käynnistettäessä on painettava kaasupoljinta, jotta auto käynnistyy. (Ohjekirjan mukaan kylmäkäynnistyksessä ei tarvitse painaa poljinta)
Ellei varsinaisia käynnistysongelmia ole ei syytä huoleen.
Ellei nestettä häviä ja lämmityslaittesta tulee haluttaessa lämmintä tasaisesti, homma OK.3. Termostaatin ollessa auki, paisuntasäiliossä virtaavassa vedessä on havaittavissa hyvin pieniä satunnaisia kuplia.
Jos pakkasnestettä menee öljyn sekaan muodostuu emulsio joka turmelee KK- ja RK-laakerit.Voiko vuotava kannentiiviste tehdä lisävaurioita auton moottorille?
Toisaalta sen näkee mittatikusta jos vikaa on; öljy on harmaata / sameaa.
Kiitos vinkeistä gurut!
Ehkä sitä tulee oltua turhankin neuroottinen "uuden" kiesin suhteen. Täytyypä tarkkailla sitä mönjän kertymistä. Ajattelin ensitöikseni putsata jäähdytinjärjestelmän siitä liejusta ja katsotaan sen jälkeen mitä tapahtuu. Tutkailin sitä paisuntasäiliötä ja sitä näyttää olevan aika mahdoton putsata? Paisari koostuu kolmesta erillisestä kennosta ja kennoihin johtavat aukot ovat niin pieniä, ettei mekaaninen puhdistus oikein tahdo onnistua. Katsoin, että Turun Tarviketuonnissa uusi paisari maksaisi 40€, joten ehkä kannattaa hakea sieltä uusi ja kirkas paisuntasäiliö.
Onko herroilla mitään ideaa oikeasta jäähdytinjärjestelmän pesutavasta? Mitä aineita kannattaa käyttää?
ps. Tällaisia kaikkien foorumien pitäisi olla, asiallisia vastauksia ja vielä nopeasti. Kiitos vaan kaikille.
Ehkä sitä tulee oltua turhankin neuroottinen "uuden" kiesin suhteen. Täytyypä tarkkailla sitä mönjän kertymistä. Ajattelin ensitöikseni putsata jäähdytinjärjestelmän siitä liejusta ja katsotaan sen jälkeen mitä tapahtuu. Tutkailin sitä paisuntasäiliötä ja sitä näyttää olevan aika mahdoton putsata? Paisari koostuu kolmesta erillisestä kennosta ja kennoihin johtavat aukot ovat niin pieniä, ettei mekaaninen puhdistus oikein tahdo onnistua. Katsoin, että Turun Tarviketuonnissa uusi paisari maksaisi 40€, joten ehkä kannattaa hakea sieltä uusi ja kirkas paisuntasäiliö.
Onko herroilla mitään ideaa oikeasta jäähdytinjärjestelmän pesutavasta? Mitä aineita kannattaa käyttää?
ps. Tällaisia kaikkien foorumien pitäisi olla, asiallisia vastauksia ja vielä nopeasti. Kiitos vaan kaikille.
Ryhdyin putsaamaan jäähdytinjärjestelmää tuosta töhnästä, ostin
potullisen Forte Bio degreaser litkua. 20% Fortea jäähdyttimeen, 30 minsaa kohotetuilla tyhjäkäyntikierroksilla, vedet pois, pari huuhtelua ja tulos oli käsittämättömän hyvä. Paisari on kuin uusi, aivan kirkas ja tahraton. Koetin nimittäin ensin saada paisaria täysin puhtaaksi liuotinpesuaineella, ilman kunnon tulosta.
Laitoin uudet jäähdytinnesteet sisään ja näyttää siltä, ettei ainakaan muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen ole öljyä / vaahtoa ilmestynyt jäähdytinveden pinnalle.
Tässä linkki puhdistusainesivuille
http://www.forteuk.co.uk/Bio_degreaser.htm
potullisen Forte Bio degreaser litkua. 20% Fortea jäähdyttimeen, 30 minsaa kohotetuilla tyhjäkäyntikierroksilla, vedet pois, pari huuhtelua ja tulos oli käsittämättömän hyvä. Paisari on kuin uusi, aivan kirkas ja tahraton. Koetin nimittäin ensin saada paisaria täysin puhtaaksi liuotinpesuaineella, ilman kunnon tulosta.
Laitoin uudet jäähdytinnesteet sisään ja näyttää siltä, ettei ainakaan muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen ole öljyä / vaahtoa ilmestynyt jäähdytinveden pinnalle.
Tässä linkki puhdistusainesivuille
http://www.forteuk.co.uk/Bio_degreaser.htm