Perävälityksestä???
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
Perävälityksestä???
Eli kysymys tietäjille... Mulla on Isoperä välitys 3.92------ Mitä vaikuttaa jos laitan sinne 3.07 perän... Tarkoitan kierroksiin esim. 5 vaihteella 100km/h vauhdissa????
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Re: Perävälityksestä???
En mikään tietäjä ole, mutta veikkaanpa, että kierrokset laskee aika tarkalleen 21,7 % Varsinaiset kierrokset tietty riippuu myos laatikon välityksistä, mutta oletetaan, etta ne on 3000. Vaihdon jälkeen pitäisi olla n. 2350. Ihan suoraan matikkaa käyttäen, tiedä sitten menikö laskut oikein Tuo on jo aika iso muutos, liekö koneen vääntökäyrä sopiva tuollaiselle muutokselle? Tietty jos on ruuvattu pumppua, niin siitä on apuaseppokotilainen kirjoitti:Eli kysymys tietäjille... Mulla on Isoperä välitys 3.92------ Mitä vaikuttaa jos laitan sinne 3.07 perän... Tarkoitan kierroksiin esim. 5 vaihteella 100km/h vauhdissa????
Edit: lisatty yksi a. + Drylta saatuja ääkkösiä
Kannatan Itseäni ärsyttää suunnattomasti se että kone huutaa satasen vauhdissa kuin mielipuoli. Varsinkin jos koneessa on potentiaalia mennä samaa vauhtia huomattavasti matalemmillakin kierroksilla.
Tuolla välityksellä kierrokset kyllä tipahtaa reilusti. Kiihtyvyys siinä hieman kärsii mutta käyttää pienempiä vaihteita.
Pumppua kyllä kannattaa hieman säädellä että meno ei hyydy liikaa. Vakiona tuo monivena 250nen ei ole mikään voimanpesä.
Säätelemällä löytyy kummasti lisää meno haluja.
Nopeusmittarin joutuu myös vaihtamaan 3.07 välitykselle tarkoitettuun että se näyttää oikein.
Tuolla välityksellä kierrokset kyllä tipahtaa reilusti. Kiihtyvyys siinä hieman kärsii mutta käyttää pienempiä vaihteita.
Pumppua kyllä kannattaa hieman säädellä että meno ei hyydy liikaa. Vakiona tuo monivena 250nen ei ole mikään voimanpesä.
Säätelemällä löytyy kummasti lisää meno haluja.
Nopeusmittarin joutuu myös vaihtamaan 3.07 välitykselle tarkoitettuun että se näyttää oikein.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vai pyörittäjän rattaan? Tästä oli joskus juttua, muttei se tainnut ihan vielä selvitä. Isoja muutoksiahan rattaalla ei saa korjattua, mutta saako Mersussa lainkaan?Mika.T kirjoitti:Nopeusmittarin joutuu myös vaihtamaan 3.07 välitykselle tarkoitettuun että se näyttää oikein.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Eipä ooppelissa tarvinna. Erivärinen rissa sisään ja paanalle jos oli perät likimainkaan lähellä toisiaan isommilla eroilla vasta mittari. Ratas kun on muovia eikä tehonsiirto ole mahdoton, niin se pieni hammaskulman ja jaon ero ei haittaa jos hammas tai pari enemmän/vähemmän.Mika.T kirjoitti:Mittari.
minun tietääkseni. Pyörittäjän ratas on työläämpi vaihtaa. Pitäs vaihtaa se "kardaaniakselikin" sinne lootaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tuo 3.92 -> 3.07 on jo todella radikaali muutos. Jos kierroksia pitää pudottaa perämurikalla niin kannattaa testata ensin vaikka 3.42 tai 3.46 välitystä. Ajelin aikoinaan hetken aikaa 4-vaihteisella vapari 200D:llä, jossa oli paikallaan 2.88 perä. Liikkeellelähdöt oli melko rauhallisia ja huippunopeus nelosella 100kmh, jos ei alamäkeen kiihdyttänyt.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Itse pähkäilin että 3,23 välitys voisi nelivaihteisen jatkoksi olla vallan passeli välitys. Kaverilla oli joskus "tee-itse" 250D, eli vakio OM601 tilalle viisimukinen kone ja perävälitykseksi 3,07. Ja oli muuten yllättävän hyvä kulkemaan.Samuli H kirjoitti:Tuo 3.92 -> 3.07 on jo todella radikaali muutos. Jos kierroksia pitää pudottaa perämurikalla niin kannattaa testata ensin vaikka 3.42 tai 3.46 välitystä. Ajelin aikoinaan hetken aikaa 4-vaihteisella vapari 200D:llä, jossa oli paikallaan 2.88 perä. Liikkeellelähdöt oli melko rauhallisia ja huippunopeus nelosella 100kmh, jos ei alamäkeen kiihdyttänyt.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
250D automaatissahan on 3.07 välitys originaalina. Eli vitoskoneen ja nelivaihteisen laatikon kanssa tuo välitys on omiaan.JuMu S kirjoitti: Itse pähkäilin että 3,23 välitys voisi nelivaihteisen jatkoksi olla vallan passeli välitys. Kaverilla oli joskus "tee-itse" 250D, eli vakio OM601 tilalle viisimukinen kone ja perävälitykseksi 3,07. Ja oli muuten yllättävän hyvä kulkemaan.
5-pykäläisen laatikon kanssa tuo 3.07 saattaa olla liian pitkä suurimmalla vaihteella ajaessa. Tätä korostaa mersun diiseleiden kierroskonemaisuus varsinkin vapareissa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
http://www.kabamus.com/garage/gears.html
Tuollahan sen laskee näppärästi. Käytä välityksessä pistettä, älä pilkkua niin näyttää oikein. Eli 3.07 on oikein ja 3,07 väärin.
Tuollahan sen laskee näppärästi. Käytä välityksessä pistettä, älä pilkkua niin näyttää oikein. Eli 3.07 on oikein ja 3,07 väärin.
I drive an Opel. What's your excuse?