Perävälityksestä???

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Perävälityksestä???

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Eli kysymys tietäjille... Mulla on Isoperä välitys 3.92------ Mitä vaikuttaa jos laitan sinne 3.07 perän... Tarkoitan kierroksiin esim. 5 vaihteella 100km/h vauhdissa????
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Perävälityksestä???

Viesti Kirjoittaja veppe »

seppokotilainen kirjoitti:Eli kysymys tietäjille... Mulla on Isoperä välitys 3.92------ Mitä vaikuttaa jos laitan sinne 3.07 perän... Tarkoitan kierroksiin esim. 5 vaihteella 100km/h vauhdissa????
En mikään tietäjä ole, mutta veikkaanpa, että kierrokset laskee aika tarkalleen 21,7 % :roll: Varsinaiset kierrokset tietty riippuu myos laatikon välityksistä, mutta oletetaan, etta ne on 3000. Vaihdon jälkeen pitäisi olla n. 2350. Ihan suoraan matikkaa käyttäen, tiedä sitten menikö laskut oikein :roll: Tuo on jo aika iso muutos, liekö koneen vääntökäyrä sopiva tuollaiselle muutokselle? Tietty jos on ruuvattu pumppua, niin siitä on apua :)

Edit: lisatty yksi a. + Drylta saatuja ääkkösiä :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannatan :!: Itseäni ärsyttää suunnattomasti se että kone huutaa satasen vauhdissa kuin mielipuoli. :lol: Varsinkin jos koneessa on potentiaalia mennä samaa vauhtia huomattavasti matalemmillakin kierroksilla.

Tuolla välityksellä kierrokset kyllä tipahtaa reilusti. Kiihtyvyys siinä hieman kärsii mutta käyttää pienempiä vaihteita. :D
Pumppua kyllä kannattaa hieman säädellä että meno ei hyydy liikaa. Vakiona tuo monivena 250nen ei ole mikään voimanpesä.
Säätelemällä löytyy kummasti lisää meno haluja. :D

Nopeusmittarin joutuu myös vaihtamaan 3.07 välitykselle tarkoitettuun että se näyttää oikein.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mika.T kirjoitti:Nopeusmittarin joutuu myös vaihtamaan 3.07 välitykselle tarkoitettuun että se näyttää oikein.
Vai pyörittäjän rattaan? Tästä oli joskus juttua, muttei se tainnut ihan vielä selvitä. Isoja muutoksiahan rattaalla ei saa korjattua, mutta saako Mersussa lainkaan?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mittari.

minun tietääkseni. :shock: Pyörittäjän ratas on työläämpi vaihtaa. Pitäs vaihtaa se "kardaaniakselikin" sinne lootaan.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mika.T kirjoitti:Mittari.

minun tietääkseni. :shock: Pyörittäjän ratas on työläämpi vaihtaa. Pitäs vaihtaa se "kardaaniakselikin" sinne lootaan.
Eipä ooppelissa tarvinna. Erivärinen rissa sisään ja paanalle jos oli perät likimainkaan lähellä toisiaan isommilla eroilla vasta mittari. Ratas kun on muovia eikä tehonsiirto ole mahdoton, niin se pieni hammaskulman ja jaon ero ei haittaa jos hammas tai pari enemmän/vähemmän.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuo 3.92 -> 3.07 on jo todella radikaali muutos. Jos kierroksia pitää pudottaa perämurikalla niin kannattaa testata ensin vaikka 3.42 tai 3.46 välitystä. Ajelin aikoinaan hetken aikaa 4-vaihteisella vapari 200D:llä, jossa oli paikallaan 2.88 perä. Liikkeellelähdöt oli melko rauhallisia ja huippunopeus nelosella 100kmh, jos ei alamäkeen kiihdyttänyt.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Samuli H kirjoitti:Tuo 3.92 -> 3.07 on jo todella radikaali muutos. Jos kierroksia pitää pudottaa perämurikalla niin kannattaa testata ensin vaikka 3.42 tai 3.46 välitystä. Ajelin aikoinaan hetken aikaa 4-vaihteisella vapari 200D:llä, jossa oli paikallaan 2.88 perä. Liikkeellelähdöt oli melko rauhallisia ja huippunopeus nelosella 100kmh, jos ei alamäkeen kiihdyttänyt.
Itse pähkäilin että 3,23 välitys voisi nelivaihteisen jatkoksi olla vallan passeli välitys. Kaverilla oli joskus "tee-itse" 250D, eli vakio OM601 tilalle viisimukinen kone ja perävälitykseksi 3,07. Ja oli muuten yllättävän hyvä kulkemaan. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

3,23 on aika soppeli 4-vaihteiseen 200D:hen, olikohan orkkis jotain 3,46? Yhtään harvempi ei kyllä tarvitse tuohon olla. Ainiin, mites se tähän asiaan liittyi, ei kai mitenkään :oops:
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

JuMu S kirjoitti: Itse pähkäilin että 3,23 välitys voisi nelivaihteisen jatkoksi olla vallan passeli välitys. Kaverilla oli joskus "tee-itse" 250D, eli vakio OM601 tilalle viisimukinen kone ja perävälitykseksi 3,07. Ja oli muuten yllättävän hyvä kulkemaan. :shock:
250D automaatissahan on 3.07 välitys originaalina. Eli vitoskoneen ja nelivaihteisen laatikon kanssa tuo välitys on omiaan.

5-pykäläisen laatikon kanssa tuo 3.07 saattaa olla liian pitkä suurimmalla vaihteella ajaessa. Tätä korostaa mersun diiseleiden kierroskonemaisuus varsinkin vapareissa.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

http://www.kabamus.com/garage/gears.html

Tuollahan sen laskee näppärästi. Käytä välityksessä pistettä, älä pilkkua niin näyttää oikein. Eli 3.07 on oikein ja 3,07 väärin.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”