Lankun etulaakeri

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Lankun etulaakeri

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tere oi arvoisat mersuvelhot,
Vaihdoin tuossa linttaan etupyörän laakerin, ja en tierä oikein miltä kunnossa oleva olkatappi näyttää ? Tuossapa ois kuvatus:
Kuva

Kuten huomataan, jotain jälkeä tuolla sisemmän laakerin puolella näkyy, onko nuo vakavia ?

Samoten perhana sisemmän laakerin ulkokooli pyöri ihan sormilla kun oli navan irroittanut, lienee ei ihan normaalia ? On se joskus vauhdissakin pyöähtänyt, muttei ihan miljoonaa kertaa, tuossapas kuvatus koolista, jotain jälkeä näkyy:
Kuva

Taputtelin sitten pistepuikolla navan vastinpinnan kraatereille:
Kuva

Sillä se sitten on, toivottavasti pysyy:
Kuva

Kai se on teidän mielestä ihan OK että taputtelee noita kraatereita, takalaakeiretten kanssa olen kuullut noin tekevän, toki taputtelin ympäriinsä toisin kuin kuvassa näkyy vain muutama, otin alkuvaiheessa kuvan. Ulomman laakerin kooli oli niin tiukka että piti tunti piettää pakkasesessa ennen kuin tohti edes yrittää paikoilleen, vanhan possaottaminenkin oli työn takana mutta onneksi löyty sopiva hylsy ja jatko millä hakata.

Joo, ja sitten miten tuo laakeri oikein kiristetään ? :D

Mie kirisistin todella tiukkaan -> ei pyöri -> löysäsisn ja pyörittelin vähän aikaan -> kiristin persemomenttiin ja pyörittelin samalla -> löysäsin ja sitten kuulu sieltä PJOIHN kun kartiorullat irtos koolista -> kiristin taas siten jotta ahdistaa -> löysäsin sitten että tuntuu välys -> kiristin taas just siihen pisteeseen että kiristysmutterin aluslevyä voi jotenkin sormella pyörittää, eikä tuntunu välystä.

Kävin jopa ajamassa noin 10 kilsaa puolet 30-80 nopeutta ja puolet moottoritietä, keskivaiheilla pysähdyin tunnustelemaan jotta onko laakeri lämmin, saman lämpönen oli kuin toisekin puolen. Näköjään ohjaus hitaissa vauhdeissa tuntuu nytten jotenkin paremmalta, kaippa tuosta sitten jotain hyötyä oli vaihtaa.

Säikähdin vain tuota PJOIN paukahdusta, enkai hajottanut mitään ? :D :lol:

-Risto
Samoten huomasin että uusi rasvakuppi on miltein mahdoton saada paikoilleen, laitoin vahnan, miten se laitetaan paikoilleen ?
Viimeksi muokannut Malm, 04.5.2008 1:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tulee muuten yllättävän hyviä kuvia tuolla puhelimella, oli kamerasta akku loppu.

Semmonen asia jäi askarruttamaan vielä että voiko tuota rasvaa laittaa liikaa noihin laakereihin, tuli nimittäin rasvattua aika tunteella ne :) Eli kättä pitkin raaputtamalla rullat täyteen, napa täyteen, ja kuppi melekein täyteen vaikka laitoin myös ulomman laakerin ulkopuolelle ennen kupin laittamista, tulikohan tuota liikaa ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eikös laakerilukite tekisi omaa tehtäväänsä tuossa koolin välissä? Ei sillä kyllä nuo raaterit varmaan auttaa myös. Joskus nassuttelin Rattonin pakoistukan ruahonleikkurissa samallaviisiin kiinni, kun oli päässyt kampiamaan ittesä poikkitelon venttiilin väliin, eikä heinä katkennut pelkästään narusta kiskoen. :P

Taulukkokirjassa oli muistaakseni myös lankun navan rasvatäytöt grammoina, harmi kun ei ole nyt kotosalla ne kirjat.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Easy Rider kirjoitti:Eikös laakerilukite tekisi omaa tehtäväänsä tuossa koolin välissä? Ei sillä kyllä nuo raaterit varmaan auttaa myös. Joskus nassuttelin Rattonin pakoistukan ruahonleikkurissa samallaviisiin kiinni, kun oli päässyt kampiamaan ittesä poikkitelon venttiilin väliin, eikä heinä katkennut pelkästään narusta kiskoen. :P

Taulukkokirjassa oli muistaakseni myös lankun navan rasvatäytöt grammoina, harmi kun ei ole nyt kotosalla ne kirjat.
Joo kävihän se laakerilukite mielessä, harmi vain ettei etukäteen semmosta ole hommannut :D :lol:

Jotain grammamääriä noissa taulukoissa aina on, mutta mistä sitä tietää paljonko sitä menee kun käsillä lotraa ja puolet on vaatteilla ? Eikai sinne kuitenkaan mennyt kuin ehkä puoli purkkia eli ~200g wurthin voiteluvaseliini kakkosta, painotetaan sanaa EHKÄ :D

Noo, kaippa se ampuu tuon vanhan ja löysän rasvakupin sitten pellolle jos sinne liikoja meni ja paine kasvaa tarpeeksi, eikai siittä mitään haittaa muuten ole, painotetaan taas sanaa KAI :lol:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No näinpä, jotenkin vaan mualaisjärellä mieluummin liikaa kun vähänlännästi, kyllä se sitten kertoo. Ja oikeansorttista rasvaa. Kaveri kun joskus laitto Kivikin takanapaan lentomakoneen pyöränlaakerirasvaa, meinas jotta hyvää on, kun lenskarissakin käytetään. Unehtu vaan se lentokoneen käyttöympäristö ja rasituksen kestoaika, tuli vetenä ulos kun ajeli vähän pitemmästi. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös siinä navassa ole sellanen pieni viiste sen kupin paikalleen laittoo varten :?: kyllähän kuppi menee paikalleen vasaralla koppaamalla :idea:
itelle laitoin siihen tehyllä työkalulla mutta kyllä se menee ilman sitäkin :roll: laita kuppi hieman vinoon ja koppaa sille puolelle mikä on hieman kauempana navasta,uusi hommaa niin kauan että menee paikalleen ,älä kumminkaan hakkaa kuppia lyttyyn,aika kiree se on menemään sinne :shock:
tässä työkalu :D

Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

touhottaja kirjoitti:itelle laitoin siihen tehyllä työkalulla
Vanha linttaklubin sanonta: Työkalu jota touhottajalta ei löydy on tarpeeton työkalu :pappa:

Minun ymmärrys tuosta rasvan määrästä on käänteinen Pekka Puskan ehdotelmaan voin käytöstä leivällä, eli enempi parempi, niin palijo kun sinne saapi uppoamaan. Tiettävästi laakeria ei ole vielä saatu liiallisella voitelulla leipomaan 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eihän liiasta rasvasta oikein kummosta haittaa ole se voi tulla ulos navasta ja rasvata jarrut tai sitten laakeri lämpiää,mutta lämpiäminen lakkaa kun ajelee jonnin aikaa :roll: aina sinne vähän tilaa jää mihin rasvalla on tilaa laajeta :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo ei ole olkatappi vaan akseli, jäljet ei haittaa mitään.

Jos rasvaa on liikaa se painaa stefan pois paikaltaan kun lyö kuppia paikalleen.

Uusi rasvakuppi on omituisen tiukka laittaa paikalleen :arrow: minä laitan sen roskiin ja entiseen uudet rasvat.

Touhottajalle pisteet työkalusta. :ope:
wiimax.fi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jovihava kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:itelle laitoin siihen tehyllä työkalulla
Vanha linttaklubin sanonta: Työkalu jota touhottajalta ei löydy on tarpeeton työkalu :pappa:

Minun ymmärrys tuosta rasvan määrästä on käänteinen Pekka Puskan ehdotelmaan voin käytöstä leivällä, eli enempi parempi, niin palijo kun sinne saapi uppoamaan. Tiettävästi laakeria ei ole vielä saatu liiallisella voitelulla leipomaan 8)
kiitos jovihava :D
jos sopivaa työkalua ole niin se tehhään niin sitten sekin on,menee muuten näpertelyks :idea:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

dealer kirjoitti:Tuo ei ole olkatappi vaan akseli, jäljet ei haittaa mitään.

Jos rasvaa on liikaa se painaa stefan pois paikaltaan kun lyö kuppia paikalleen.

Uusi rasvakuppi on omituisen tiukka laittaa paikalleen :arrow: minä laitan sen roskiin ja entiseen uudet rasvat.

Touhottajalle pisteet työkalusta. :ope:
Heh,

Pikkasen oli termit hukassa :D

Vai että painaa stefan poissa paikoltaan, noh...se kyllä kuulostaa ihan järkevältä, nyt tulee kylmä rinki perseen alle :eec:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Pitihän tuo käyrä tarkistamaas :lol: Ei sillä että ressiä ottaisin :roll: Stefa on ainakin fyysisesti paikoillaan, oli se niin tiukka sinne asentaakin. En tierä sitten oisko tuo tuolta kumen välistä jottain pullauttanu, eipä tuo niin vakavaa ole:
Kuva

-Risto
Viimeksi muokannut Malm, 04.5.2008 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei muuta kun paikalleen vaan ja kovaa ajoo :D
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

touhottaja kirjoitti:ei muuta kun paikalleen vaan ja kovaa ajoo :D
Näinhän se on, ostitko muuten tuon työkalun veholta ? Maksoko paljon ?

Kyllä minä sitä yritin niin suorassa vaan kun voi laittaa paikoilleen ja kumivasaralla taputellen mutta ei se vaan tahtonut asettua, vaikka onhan siinä viistekkin. Täytyy joku reuna vähän lytätä siitä kupin huulesta josko se menisi paremmin paikoillensa. Nuo vanhathan on ihan lommoilla ja toisenpuolen laakerin kuppiin kun vaihdoin rasvat (oli muuten sitä vihreetä kökköä) niin sieltä ne välistä tuli ylimääräiset poissa :D

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Malm kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ei muuta kun paikalleen vaan ja kovaa ajoo :D
Näinhän se on, ostitko muuten tuon työkalun veholta ? Maksoko paljon ?

Kyllä minä sitä yritin niin suorassa vaan kun voi laittaa paikoilleen ja kumivasaralla taputellen mutta ei se vaan tahtonut asettua, vaikka onhan siinä viistekkin. Täytyy joku reuna vähän lytätä siitä kupin huulesta josko se menisi paremmin paikoillensa. Nuo vanhathan on ihan lommoilla ja toisenpuolen laakerin kuppiin kun vaihdoin rasvat (oli muuten sitä vihreetä kökköä) niin sieltä ne välistä tuli ylimääräiset poissa :D

-Risto
työmaalla tehin ja sain siitä vielä pienen korvauksen,ainiin olen tehny niitä kaks kipaletta :idea:
älä lyttää yhtään sitä kuppia,vaan laita inansa se vinoon ja koppaa siihen muovivasaralla ja käännät sitä välillä,se reuna leviää silleen ja sit se menee paikalleen :idea: seuraavalla kerralla se menee jo ihan helposti :D
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

touhottaja kirjoitti: työmaalla tehin ja sain siitä vielä pienen korvauksen,ainiin olen tehny niitä kaks kipaletta :idea:
älä lyttää yhtään sitä kuppia,vaan laita inansa se vinoon ja koppaa siihen muovivasaralla ja käännät sitä välillä,se reuna leviää silleen ja sit se menee paikalleen :idea: seuraavalla kerralla se menee jo ihan helposti :D
Mie aattelin seuraavalla kerralla käyttää semmosta "sisäänvetäjää" pyöränpulttien rööreistä luulis menevän.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

meinaakko sellasta millä sais puristettua sen kupin paikalleen :?:
laitas pientä kuvatusta sellasesta :idea:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

touhottaja kirjoitti:meinaakko sellasta millä sais puristettua sen kupin paikalleen :?:
laitas pientä kuvatusta sellasesta :idea:
Aattelis jos rakentelis jonku tuon tapaisen:
Kuva

Mutta en sitten kyllä tierä, eihän ne pyörän pultit ole ihan linjassa keskikohtaan nähre jos kahdella pultilla kiristellöö, eli tuosta vain tuo keskitanko pois. Nuo toiset pultit pyöränpulttien rööreihin ja jotku sopivat prikat ja mutterit taakse, toimiskohan ?

Ellet sie sitten halua mullekkin tehrä tommosta työkalluu ? :D

Ens viikolla ajattelin nimittäin vaihtaa toisellekkin puolelle.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

en tiijä kerkeenkö tehä,on amu-vuoro täytyy kattoo ilta-vuorolla jos kerkee :idea:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

sopivankokonen putki,kohtuu paksuseinämäinen. puolentoistakilon moska ja kunnon lyönti ni on kuppi paikoillaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”