W124 tomaatti broblem

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

W124 tomaatti broblem

Viesti Kirjoittaja miknip »

Moro. Kertokaas viisaana mulle kun wanha W124:n automaatti tekee seuraavanlaista: Lähtee kakkosella mutta jos painaa vähänkin kaasua niin heittää jo ykköselle, eli jos tahtoo lähtee kakkosella niin täytyy olla erittäin varovainen kaasun kanssa, kolmoselle ja neloselle ei meinaa vaihtaa tasaisella kaasulla millään, vasta kun nostaa reilusti kaasua niin silloin vaihto tapahtuu ihan nätisti. Säädin paineita yhden kierroksen myötäpäivään mutta siitä ei ollut hyötyä, öljyt ja suodattimen vaihdoin juuri, öljyt oli sameaa ja vaaleaa kuin olisi vettä vähän joukossa, mistähän johtuu? Ei kumminkaan vaikuttanut laatikon toimintaan. Tuntuisi olevan säädettävissä mutta kuinka, kikdauni nappi pedaalin alla tuntuu naksuvan normaalisti. Ai niin, tää auto kulkee bensalla.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos öly käyny harmaaksi niin sun öljynlauhutin vuotaa,mikä on kaiketi tuhonnu sun turbiinin :roll:
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

Ei se öljy ollut harmaata vaan lähinnä vaaleanpunaista eli marjapuuron väristä, ja kirkkaus oli poissa, ei ollut liiemin hajuhaittojakaan. Voiko todella tällainen outo käytös johtua turbiinista? Jos johtuu niin selittäisitkö tarkemmin.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mielestäni kyllä voi jos nestettä on päässy öljyn sekaan :roll: neste tuhoo sen turbiinin,sitä en tiedä mitä sieltä hajoo nesteen takia kun en ole koskaan tutustunut sellaseen turbiinin sielun elämään,mutta näin se vaan mielestäni on :shock:
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

Minkäslainen sielunelämä sitten sillä lauhduttajalla on ja kuinka se vika korjataan, turbiinivian korjausta ei liiemmin tarvi kysellä. Paljonko muuten on sen laatikko öljyn mittatikun ylä- ja alarajan välinen määrä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

miknip kirjoitti:Minkäslainen sielunelämä sitten sillä lauhduttajalla on ja kuinka se vika korjataan, turbiinivian korjausta ei liiemmin tarvi kysellä. Paljonko muuten on sen laatikko öljyn mittatikun ylä- ja alarajan välinen määrä.
laatikon lauhutin on jäähdyttimen alareunassa jäähdyttimen sisällä,taitaa olla vain sellanen putki minkä läpi menee lootan oljy :idea: eipä kannata korjata,uusi jäähdytin :shock: laatikon tikun viivojen väliä en ole koskaan mitannu kun olen vaihtanut öljyt,mutta liikaa ei kannata laittaa,voi seurata vaikka minkälaisia oireita :roll:
turbiinia ei kannata korjauttaa,jos nestettä on päässy sisään käytetty tulee halvemmaksi :wink:
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

Joo niin näkyy olevan, putket menee syyläriin, aika perverssiä kun se sieltä piilosta rikki menee, eikä näkyvältä paikalta, nesteiden joukossa ei kyllä oo tippaakaan öljyä. Enivei älä suutu jos mää jankkaan tätä samaa, mutta viittaako se tosiaan turbiinivammaan jos kolmoselle ja neloselle vaihto tapahtuu vain kaasua nostamalla, säädin juuri pari kierrosta paineita alemmax ja lähtö tapahtuu nyt paremmin eli lähtee kakkosella ja vaihtaa ykköselle vasta kun kunnolla polkasee. Tartteekohan tämmonen mopo ollenkaan koko lauhdutinta jos vaikka laittais vaan putket yhteen eli ohittais koko lauhduttimen. :wink:

PS. Paljonko ootte muuten kiristäny simpukkaa, että vielä ohjaus on jouheva.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Neste öljyn seassa tuhoaa kytkin pinnat . Mersussa ei ole lukko turbiinia ja siellä ei ole kitka pintaisia levyjä :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos siellä öljy on menny marja puuroksi niin se lillu siellä ahistaa venttiilikoneistossa ja sen takia ei vaihda kunnolla :roll: ilmeisesti se lauhdutin ei vielä vuoda kovin paljoo jos jäähyttimen nesteessä näy vielä öljyä :shock:
voithan laittaa letkunpäät yhteen mutta silloin öljy ei lämpiä ensin kunnolla eikä sitten vastaavasti jäähdy :idea: mutta toimii kumminkin :idea:
voithan sitten vaihtaa öljyt ja koittaa paraneeko vaihtaminen :arrow:
onhan siellä vielä ohjauspaineen vaijeri mitä kiristämällä vaihtohetki muuttuu korkeimmille kierroksille :arrow: ja sitten vaihteensiirto tankoa lyhentämällä/pisentämällä saat vaihtohetkee muutettua alaspäin tai ylös :shock:
jos olis oma aski niin ottasin äkäseen pois sen ja pelastaisin sen mitä pelastettavissa on :roll:
mikäs laatikko sulla siinä on ,numero löytyy laatikon oikeanpuolen alareunasta öljypohjan rajasta :?:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No eikai se nyt marjapuuroksi ollut mennyt, vaan marjapuuron väriseksi :?:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Hei, hei, Eipäs hättäännytä!
Tämähän on selevä tappaus. Kickdown-vaijeri kiritty liian tiukalle. :!:
Selevä ku läkki.
Touho tuossa jo ehdottelikin samaa.
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

jee, jee, kuuntelen mielelläni kaikkia mielipiteitä ja sen vierestä. Näin viikonloppuna itsekin kuppiaottaneena olen avoin kaikille ehdotuksille, varsinkin hemmoille jotka tykkää letkajenkasta!!! Nyt mää on juonu liikaa ja meen nukkumaan, kattellaan huomenna josko merssu jaksais taas liikkua mukisematta. kroooooh pyyyyyyyh!!!!!
Avatar
m4rcuz
Viestit: 18
Liittynyt: 26.10.2005 18:15
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

[täsmennys]

Ei siellä öljynlauhdutinta ole, öljynjäähdytin vain...

Lauhdutin
Jäähdytin

[/täsmennys]
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

m4rcuz kirjoitti:[täsmennys]

Ei siellä öljynlauhdutinta ole, öljynjäähdytin vain...

Lauhdutin
Jäähdytin

[/täsmennys]
Taas tämä väittely :evil: :twisted:
Rässi kirjoitti:
Rässi kirjoitti:
Mika.S kirjoitti:Pitääpä tutkia onko siellä lauhdutin.
Se on jäähdytin, kuulekko nää JÄÄHDYTIN. Ei siellä kaasu muutu nesteeksi. :wink:
Mika.S kirjoitti:Meilläpäin kutsutaan lauhduttimeksi :shock:
Monessa paikkaa sanotaan lauhduttimeksi. Mutta:

Lauhdutin vs. Jäähdytin

:lol: :lol:
Toisaalla kutsutaan lauhduttimeksi ja toisaalla jäähdyttimeksi, sama asia eri sanamuoto. Kaikki kuitenki tietää mistä puhutaan :wink: vai tietääkö :ei_tajuu:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

Mitäs täällä kinastellaan sillä aikaa kun olen nukkumassa, kukaan ei vastannu siihen simpukan kiristys kysymykseen (paljonko passais kiristää) vaikkei se ny just tälle osiolle kuulukaan. Missäs päin ne säätötangot ja vaijerit ym. hässäkät sijaitsee ja mihin suuntaan ruuvataan. Mä oon nii pal kauhiast kiitoollinen viisast vastauksist mut vähemmä viisaist vaa vähä kiitolline.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

miknip kirjoitti:Mitäs täällä kinastellaan sillä aikaa kun olen nukkumassa, kukaan ei vastannu siihen simpukan kiristys kysymykseen (paljonko passais kiristää) vaikkei se ny just tälle osiolle kuulukaan. Missäs päin ne säätötangot ja vaijerit ym. hässäkät sijaitsee ja mihin suuntaan ruuvataan. Mä oon nii pal kauhiast kiitoollinen viisast vastauksist mut vähemmä viisaist vaa vähä kiitolline.
kiristä sitä simpukkaa juuri sen verran,että välys häviää eikä ohjaus käy nihkeeksi :idea: jos kiristys ei oikein tunnu auttavan,ala kattelee romiksesta ehjää käytettyä :roll:
kerroppas nyt mitä olet aikonut tehdä sen laatikon kanssa,meinaakko vaan ajella sillä etkä korjata sitä :?: nyt kun nestettä on päässyt öljyn sekaan niin öljyn ominaisuudet on muuttunut totaalisesti,siksi vaihtaminen on mennyt huonoksi :shock: halvi konsti nyt olis varmaankin ,ottaa jäähdyttimestä letkut pois ja laittaa yhteen ne sen jälkeen vaihtaa öljyt ja suodatin pari kolme kertaa ja tutkailla siinä samalla paraneeko vaihtaminen ennen kuin menee muuttamaan mitään vaijerin kireyttä ja tankojen mittoja :idea:olen kyllä sitä mieltä jos öljyn vaihdoilla vaihtaminen ei yhtään parane,niinloota on sökö :idea:
kun letkut on pois öljyn jäähdyttimestä/lämmitin niin laatikon öljyt kuumiaa aikalailla ja lopputulos on vaurio :cry:
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Mitähän semmoisia tiivisteitä mersun momentinmuuntimessa mahtaisi olla että automaattiöljyn sekaan päässyt vesi ne turvottaisi? Melkein ne muut osat luulisi olevan vaarassa, pumppu, venttiilikoneisto, pannat ja levyt.

Sitten tuli mieleen laittaa ulkopuolinen jäähdytin vaihteistoöljylle tai vallan toisenmerkkinen syyläri jos ne niin huonoja ovat. En ole jenkkiautoista kuullut juurikaan että ois vastaavia tapauksia ollut, samansorttisia syyläreitähän niissäkin näyttäis olevan...

Mutta jos liika herkästi lähtee ykkösellä eikä suostu vaihtamaan kuin kaasua helpatessa, voi kaasuläpän asennosta, imusarjan alipaineesta tms. mennä väärää tietoa tietsikalle ja vaihteisto "luulee" että nyt kiihdytellään kaasuläppä auki kaiken aikaa.
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Joissain malleissa on tämmönen

Kuva
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Simpukka kiristyy avaamalla päällä olevaa kuusiokoloruuvia.
Välys pois-- siinä sopiva säätö.
Vaatii kärsivällistä säätämistä vähän kerrallaan.
Kicdown-vaijeri lähtee laatikollepäin samasta paikasta, mihin tulee kaasuvaijeri. Löysää sen verran, että lähtee vetämään samaan tahtiin kaasuvivuston kanssa. Löysää lenkkiä ei saisi jäädä.
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Mika.S kirjoitti:Joissain malleissa on tämmönen

Kuva
Ei kai tuommoisen kyhääminen niin ihme homma varmaan oisi, jäähdytinelementtejä löytyy jos jonniinlaisia ja siihen pieni flekti ja lämpötunnistin johonkin että rupee puhalteleen jos liikaa lämpiää. :wink:
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Mikko K kirjoitti:Neste öljyn seassa tuhoaa kytkin pinnat . Mersussa ei ole lukko turbiinia ja siellä ei ole kitka pintaisia levyjä :roll:
Tää nyt on hieman OT mut eikös sähkölootassa esim. 722.6 oo turbiinilukko? :?:
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Väsynyt Mies kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Neste öljyn seassa tuhoaa kytkin pinnat . Mersussa ei ole lukko turbiinia ja siellä ei ole kitka pintaisia levyjä :roll:
Tää nyt on hieman OT mut eikös sähkölootassa esim. 722.6 oo turbiinilukko? :?:
tuossa jo aikasemmin kyselin lootan numeroo mutta asia ei ole vielä selvinny,paitsi mikä on jäähdytin ja mikä on lauhdutin nämä on tullu selväksi :idea:
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

nyffikaakoo kirjoitti:
Mika.S kirjoitti:Joissain malleissa on tämmönen

Kuva
Ei kai tuommoisen kyhääminen niin ihme homma varmaan oisi, jäähdytinelementtejä löytyy jos jonniinlaisia ja siihen pieni flekti ja lämpötunnistin johonkin että rupee puhalteleen jos liikaa lämpiää. :wink:
Mulla on tommonen alkuperänen sähköflektillä ja lämpöanturalla varustettu lauhdutin :wink: pitäs vaan puhistaa ja tutkia toimiiko flekti enää :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

Tänään oli kauhee kankkunen, en jaksanu mennä auton kimmpuun, huomenna täytyy mennä talliin raapiin päätä ja miettiin kuinka sais helpoiten ohitettua lauhduttimen niin ainakin näkee alkaako öljy pysyyn kirkkaana, samalla katon lootan numeron ja jos sopivan näköisiä vaijereita sekä tankoja löytyy niin vois niitäkin vähän säätää ja kiristellä simpukkaa. Kattoo ny mitä kerkee. :roll:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Niin on mullakin tommonen härpätin, ei oo tietoo toimiiko ku ei oo tullu testattua mutta sen tiän että se ropelli on ainaskin jämähtäny paikoillensa.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Ai juu, romikselta hakemaan semmonen, eiköö tarvi muuta ku kattoa että on ilmastointi ja vetokoukku alunperäinen? Mutta jos ne flektit on kaikki jämähtäneitä? Joutuu kuitenkin soveltaan...noo onpahan lämppärinpuhaltimia saatavilla. :D

Hmm, no joo ihmettelen silti moisen jäähdyttimen hajoamista, eihän syylärissä nyt vissiin kovin suuri paine ole kun tuossa näkyy olevan paisunta-astia samassa painetilassa ja astiassa on jonkinlainen ilmatilakin. Ellei sitten ole käynyt niin että paisunta-astia ois ollu liika täysi ja korkki jumissa eikä mistään muualta ole pettänyt kuin automaatin jäähdyttimestä. Huonoo tuuria? Mites täyteen se pitäs muuten täyttää? Laitoin itte sillä tavalla että on paisunta-astian yläosassa olevaan "silmään" (vai miksi sitä kuoppaa kutsuttais) asti, melkein.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

touhottaja kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Neste öljyn seassa tuhoaa kytkin pinnat . Mersussa ei ole lukko turbiinia ja siellä ei ole kitka pintaisia levyjä :roll:
Tää nyt on hieman OT mut eikös sähkölootassa esim. 722.6 oo turbiinilukko? :?:
tuossa jo aikasemmin kyselin lootan numeroo mutta asia ei ole vielä selvinny,paitsi mikä on jäähdytin ja mikä on lauhdutin nämä on tullu selväksi :idea:
tämä potilashan oli bensa w124:n jos mukeja tarpeeksi niin eikös aski ole 722.3xx ja jos vähemi, niin 722.4xx :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

KLootn vaijeria löysemmälle... Simpukkaa voi kiriä varttikierroksen kerrallaan... Huom se kiristyy kun avaa sitä pulttia.

turbiini ei tee tuomosia oireita...
miknip
Viestit: 12
Liittynyt: 21.2.2008 20:39
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja miknip »

Joopa joo. :shock: Miettikääs ny kaikki, onko osunut kohdalle tai ootteko kuullu, että jollain olis menny se lauhdutin/jäähdytin syylärin sisäpuolelta rikki.
Voisko olla mahdollista, että se olis kondensio vettä kun autoa on käytetty vaan lyhyitä matkoja kerrallaan ja mahdollinen lootaan tiivistynyt vesi ei ole kerinnyt haihtumaan pois, seitsemä litran öljy määrässä ei tarvi varmaan olla paljookaan vettä kun sen jo huomaa sameutena, vai oonko väärässä. Kannattaiskohan kokeilla esim. paineilmalla tuleeko vesitilaan kuplia, muistutettakoon että vesitilassa ei ole ollut öljyä. Onko muuten siellä öljy kanavassa, mikä kiertää syylärin kautta minkäänlaista painetta, jos on niin sen sitten pitäis päästää veden joukkoonkin öljyä, syylärissähän paine vaihtelee. Tässä taas tämän kertainen pähkinä teille. :P
Avatar
m4rcuz
Viestit: 18
Liittynyt: 26.10.2005 18:15
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Kuvaja kirjoitti:tämä potilashan oli bensa w124:n jos mukeja tarpeeksi niin eikös aski ole 722.3xx ja jos vähemi, niin 722.4xx :roll:
Tuo logiikka ei aina päde, esimerkiksi 260E ja 280E/E280 on 722.4xx:llä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”