pyöräkulmat ja suoraankulku

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Puralantien UA
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2013 17:49

pyöräkulmat ja suoraankulku

Viesti Kirjoittaja Puralantien UA »

Olen havainnut jo kahdessa autossa peräkkäin 211 ja nyt 212 mallissa miten tarkkaa on kulmien kanssa.
Huomio kiinnittyi yhdellä lapin reissulla vaimon ajoon kun se sanoi että tää on huono ajaa, oli paikoin sulaa ja paikoin liukasta polannetta. Takas tullessa kemin paikkeilla siltojen ali ajaessa oikein säikähdin kulkua. Sulalta tullessa jäässä olevan sillan alle auton perä muutti kurssiaan niin että se heitti pienet sladit ennen kuin kulku tasoittui. Saatiin lopulta ajettavaksi kun taarenkaat sai riittävän suoraan. Sillä uskalti mutkatiellä jo hieman nojata kaasulla kurvissa. Sitten pienen osuman jälkeen automaalaamo sääti kulmat vihreille arvoille ja auto oli kauhea ajettava, perä auraa niin että se tulee kuin pulkka narusta vedettäessä perässä. Nose taas asettui kun perän säädöt lyötiin punaselle mahdollisimman suoraan.

Samaa hommaa tekee 212 farkku.
Muuten todella ajettava piellä ja talvikelillä mut taas etelästä tullessa motarin pinta oli todella liukas niin huomasi kun perä on tavallaan hieman irti kokoajan ja siihen ei uskalla luottaa. Sit se suorala tiellä käyttikin sen verran poikittain että lähes varttiratilla joutu korjaamaan.
Korjaamolla sanottiin että raideleveys on edessä leveämpi kuin takana kun kerroin että sitä alumiinipalkilla mitattaessa renkaan kyljestä osuu takarenkaan linja yli 5cm eturenkaan ulkoreunaa sisemmäksi.
Monesti noita korimalleja oon katsellut niin silmällä näyttää että takarenkaat on tosi raakasti aurauksella.
Sitä myös ihmetellyt että miksi säätöä ei saa laitettua lähes suoraan takapäässä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Keskimääräisessä autokorjaamossa menee mersun pyöränkulmien säätö lähes aina pieleen.

Mersun pyöränkulmien säätö alkaa aina alustan korkeuden mittauksella. Samalla mallille on useita eri alustankorkeuksia varusteista, moottorista ja renkaista riippuen.

Tavalliset korjaamot eivät huomioi alustan korkeutta vaan tekevät säädöt pelkästään tietokoneelta löytyvien arvojen mukaisesti. Tästä aiheutuu se että arvot eivät sovi auton kanssa yhteen ja "juuri säädetty" auto tuntuu (ja on) tienpäällä aivan kelvottomalta ajettavalta.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Meissenkeri kirjoitti:Keskimääräisessä autokorjaamossa menee mersun pyöränkulmien säätö lähes aina pieleen.

Mersun pyöränkulmien säätö alkaa aina alustan korkeuden mittauksella. Samalla mallille on useita eri alustankorkeuksia varusteista, moottorista ja renkaista riippuen.

Tavalliset korjaamot eivät huomioi alustan korkeutta vaan tekevät säädöt pelkästään tietokoneelta löytyvien arvojen mukaisesti. Tästä aiheutuu se että arvot eivät sovi auton kanssa yhteen ja "juuri säädetty" auto tuntuu (ja on) tienpäällä aivan kelvottomalta ajettavalta.
Mulla säädettiin c36 ns merkkiliikkeessä lohjalla ja sillä voi kyllä ajaa kesällä mutta rupes pujottelemaan talvella n 70-90 vauhdissa. Selittivät että alustan korkeus mitataan ensin jne mutta sen mittaamisesta kun kysyin detalija niin alko tulla BS tason selityksiä. Ei siis onnistu keskimääräisessä merkkiliikkeessä.

Toinen missä yrittivät säätää oli Karkkilassa kolarikorjaamossa ja siellä eivät saaneet edes rattia suoraan. Se oli aina jonnekkin vinossa... Itse sitten säädin aurauksen tosi minimiin edestä (alle tehdasarvojen) ja samalla ratin suoraan. Jostain syystä se alkoi mennä nätisti sen jälestä talvellakin.

Sen jälestä en oo säädättänyt mitään missään liikkeessä - vaan ite jos ollu tarvetta. Jaa amiksessa laittoivat raidetangon linttaan ja siinä sattui hyvät arvot ajella mutta siellä olikin mersumies opena.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Allright, niin voit laittaa tähän ketjuun yhteystietosi, niin alamme käyttämään mersut sinulla säädettävänä ja menee kuin juna liukkaalla sekä pitävämmällä pinnalla.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Meissenkeri kirjoitti:Allright, niin voit laittaa tähän ketjuun yhteystietosi, niin alamme käyttämään mersut sinulla säädettävänä ja menee kuin juna liukkaalla sekä pitävämmällä pinnalla.
Juuei. En aurauksia säätele kellekkään. Tossahan on sanottu mikä itelle auttoi ja sitä voi jokainen omaansa kokeilla.

Vai ootko ollu tyninharjulla tai karkkilassa duunissa, sithän siellä ei todellakaan kannata säädättää...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Joskus olen mittanauhalla säätänyt itselle kun olen niveliä vaihtanut että saa renkaat sen verran suuntaan että pystyy ajamaan korjaamolle. Muuten ei kuulu minun työnkuvaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta”