Mistä pakoputkiottaarunkoon -ääni pääsee johtumaan koriin?

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Mistä pakoputkiottaarunkoon -ääni pääsee johtumaan koriin?

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Omaa w124 on vaivannut voimansiirron automatisoinnista lähtien pakoputkiottaarunkoon-ääni. Sinällään äänen metsästäminen alkaa rasittaa nuppia, sillä mikään paikka ei tuntuisi ottavan koriin, ei edes se pakoputki. Tutkinut olen asiaa aika moneen kertaan.

Äänen voi kuulla vaihde päällä tyhjäkäynnillä kun kuuntelee, reippaassa kiihdytyksessä hyvinkin selvästi, normaaliajossa eikä vapaalla ääntä onneksi kuulu. Kyseessä on siis ihan tavallinen, jokin ottaa kiinni rungoon -jyrinä.

Voiko ääni päästä koriin taka-apurungon kiinnikekumien kautta? Ääni tulee oikealta puolelta, eikä siitä oikein saa selvää, tuleeko se edestä vai takaa, mutta silti kuuluu ihan selvästi kun putki ottaa runkoon. :x
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voiko ääni päästä koriin taka-apurungon kiinnikekumien kautta?
Eipä ole sattunut moista.

Joutunet tutkimaan asiaa ajolavanostimella...kuuluuko jos vedättää jarru päällä paikallaan ?
wiimax.fi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kuuluu. Aina kun moottori on vedonpuollella. Pelkkä automaatin ryömimisvoima tyhjäkäynnillä riittää aikaansaamaan äänen. Reippaassa kiihdytyksessä, 2000-3000 välillä, ääni kuuluukin sitten ihan selvästi ja melko voimakkaasti. Voimakas ääni kuuluu tosiaan myös jos vedättää voimakkasti jarrua vasten ja kierrokset nousevat 2000 tuntumaan.

Ääni on siitä hankala, ettei se ole kovin voimakas ja tyhjäkäynnillä vain juuri kuultavissa. Pitäisi varmaan nostaa auto nosturille ja alkaa tutkia alustaa toisen revittäessä sutia nosturin päällä :?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mulla otti takapönttö w123:ssa runkoon kiinni pöntön päällä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mitens, onko konneen kumit kuosissa? Pääsee pehemosilla kumeilla kone kääntymään liikaa ja putki ottaa kiinni?
Pro HVM
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ihan iskussaan olevat, tosin vähän käytetyt, kumit minä siihen viime keväänä moottoria vaihtaessani pistin. Liekkö vaparin ja turbon kumeilla eroa. Pakoputken ei kyllä pitäisi ottaa missään asennossa runkoon. Ensiviikolla olisi tarkoitus mennä nosturille tukimaan asiaa. Kaveri saa polkea mersua ja minä tutkin, mikä mättää. Tämä ei nimittäin ole helppo pähkinä. Kaikki vikaehdotukset otan kyllä huomioon ja tutkin perusteellisesti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1497
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Turbossa jäykemmät tyynyt moottorissa :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Samaan tulokseen tulin itsekin tutkiessani EPC:tä. Turbon tyynyt vaihtuu alle joka tapauksessa.

Muutakin mielenkiintoista kaivelin esiin, nimittäin taxi-mallin. Taxi-mallin vaparissa on turbon tyynyt ja turbomallin taxissa on vielä eri tyynyt. Olisiko kyseessä surpertubo-malliset tyynyt?

Ilmeisesti normi turbodieselin tyynyt kuitenkin ovat sopivat? Jotakin superturbon suuntaista on nimittäin kesäksi kehitteillä. Garret GT-40 on tallin lattialla ja isot tapit pumpussa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1497
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mulla on tyynyjä kaksi paria irrallaan :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
wertsy
Viestit: 9
Liittynyt: 06.1.2007 23:59

Viesti Kirjoittaja wertsy »

no sattuipa sopivasti itseäni vaivaa sama pulma, eli naputusta oikealla puolen juuri samalla tavalla tapahtuen kuin kerroit eli vedättämällä...jne

itselläni ääni on vain aika kova silloin kun mennään 80-90 km/h "pintakaasulla" ja tyhjäkäynnillä juuri ja juuri kuuluvissa!!!!!!!!!!

tuleeko sinullakin se ääni selvästi edestä vai voisiko tulla takaa?????

kokeileppa mennä auton alle ja lyö kevyesti kohtaa jossa kytkin koppa ja kardaani yhtyvät toisiinsa!!!! havaitsin itselläni että jo pienellä ja kevyellä lyönnillä kuuluu aika hyvin kun joku osuu johonkin= naputus
sitten tein kokeilu mielessä sellaisen u-muotoisen raudan ja u-raudan molempiin päihin jengat ja siihen suora lattarauta.
pujotin u-raudan kytkin kopan päälle sakarat(jenga päät) maata päin ja siihen sen latta raudan jolla sitten kiristin kytkin kopan napakasti siihen poikki rautaan jonka päällä koppa makaa sen kumin kanssa.
ja kas kummaa enää ei naputtanut yhtään vaikka millälailla koitti vedättää tai kikkailla kaasun/kytkimen kanssa tosin tuota keinoa ei voi käyttää koska kun kytkin koppa oli kiristetty siihen poikki tukeen niin auto täryytti ja resonoi niin pirusti kun ajoi yli 60km/h!!!!!!

mutta tuossa esimerkki kuinka sen naputuksen sain pois jos helpottaa jonkun tietäjän ajatuksia!!!!!!!!!!

ja itselläni siis naputtaa auto edelleen enkä kyllä ongelma kohtaa löydä millään.
mutta jotenkin se liittyy tuohon kytkin koppaan, pakoputki ei kyllä näyttäisi ottavan ainakaan siihen


mutta tässä asiassa on nyt meille perttuk pientä pähkäilemistä!!! :shock:

koitetaan saada vika selville, ja ilmoitellaan jos löydetään/keksitään joku vika mistä voisi johtua.

alkaa kyllä usko loppumaan jo tähän vikaan :x :cry:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuossa äänessä on kyllä metsästämistä. Se kun tuntuu vaihtavan olinpaikkaa, niin ettei sitä saa kiinni.

Ajattelin aloittaa vaihtamalla kaikki moottorin tyynyt, etu ja taka. Vika ei ehkä ole niissä, mutta turbotuksen takia ne joutuisi vaihtamaan kuitenkin, eli mitään en siinä hommassa menetä.

Sellaistakin olen miettinyt, jos vaihteiston päällä olisi jotakin, joka koskettaa koriin.

Kolmas tutkimuslinja johtaa peräpäähän. Ääni vaikuttaisi kuuluvan joskus perästä joskus keskivaiheilta autoa. :shock: Tällä hetkellä olen peräpään kannalla, varsinkin kun sieltä alkoi eilen kuulua kops-ääni kaasua painaessa ja löysätessä. Kummallista on, että kun kaasun painaa lähdössä pohjaan, tulee sisälle oikein selvästi, kuinka pakoputki ottaa runkoon. :x Voisiko takapään jonkin puslan pettäminen ja pohjaaminen tehdä tuon äänen?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Minulla näyttää ottavan resonaatiota tuollaisesta putken liittymästä. Siinä pakoputken yläpuolella olevassa suojapellissä näkyy selvät jäljet mistä on ottanut kiinni. :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

dry sen homma sitten ilmeisesti tiesi, vaikka monet tuntuivat olevan ihan oikeilla jäljillä. Nostimelle en päässyt auton kanssa vaivaa tutkimaan kun oma on lumen alla ja kaveri ei omalleen päästänyt. Revin eilen pakoputkiston pois autosta (rupesin sitä turboa ruuvaamaan kiinni). Sieltähän se otti suojapeltiin kiinni tulipellin alaosassa. Oli vain niin kummallinen paikka, ettei kosketusta nähnyt vaikka kurkin mahdollisia kosketuspaikkoja koko talven. Kaiken todennäköisyyden mukaan ääni lähti siis tästä kosketuksesta. Asia varmistunee aikanaan, kunhan saan tuon vehkeen taas liikkumaan. Tosin siinä vaiheessa uusia sivuääniä on varmaan yllin kyllin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”