Jäykät ikkunaveivit

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

Jäykät ikkunaveivit

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Etuikkunoitten veivit ovat jäykät, varsinkin mitä ylempänä lasi on. Kesä tekee tuloaa ja kohta niitä joutuu ilmastoimattomassa lankussa veivaavaan alati. Veiveissä myös jonkin verran väljää. Kysymys kuuluukin siis, että onko noille kohtuuvaivalla tehtävissä mitään? :?:
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Jos jäykkenee kiinnipäin veivattaessa niin silloin mitä todennäköisimmin se ikkunan tiiviste on kuivunut/turvonnut jolloin kun lasi siellä välissä yrittää liikkua niin tiukkaa tekee. Ja nimenomaan mitä ylemmäs lasi liikkuu sitä laajemmin se tiiviste koskettaa lasin reunaa.

Veivin pienelle välykselle en itse lähtis tekemään mitään jos toimii muuten ihan ok, mulla samanlainen auto, tai siis satalankku veivi ikkunoilla 8)

Niin ja korjauksena suosittelisin käyttämään jotain liukastetta sinne ikkunan ja tiivisteen väliin, ja puhun nyt nimenomaan siitä pystysuuntaisesta tiivisteestä siellä oven pitemmässä laidassa, älä mene sitä poikittaista tiivistettä rasvaamaan, muuten lasi aina ihan rasvassa kun veivaat ikkunaa auki/kiinni. Rasvaa myös sen pienen pätkän pystysuuntaista tiivistettä sieltä edestä.

Rasvana käyttäisin kumiin soveltuvaa silikonirasvaa, saa sinne jotain spraypurkkiversiotakin suihkia, niissä vaan se huono puoli että muutaman päivän päästä aine kuivuu pois ja ongelma palaa takaisin.

Eli mielummin jotain paksua silikonirasvaa itse laittaisin, tursottaa sitä tiivisteuran täyteen, nostelee ja laskee lasia muutaman kerran ja sitten viimeseksi pyyhkii ylitse tulleet rasvat rätillä ja lasinpuhditusaineen kera pois.

Tai sitten voit tietysti ostaa uuden tiivisteen, saattaa olla vaan aika kallis ja helpompiakin tapoja on :wink:
Häksä
Viestit: 4
Liittynyt: 30.7.2015 8:24

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Oven sisältä on todennäköisesti nostokoneiston liukukiskojen ja hammaspyörän rasvat kuivuneet ajan myötä. Kannattaa avata ovipaneeli, puhdistaa ja rasvata liikkuvat osat vedenkestävällä rasvalla.

Pitäisi itsekin kurkistaa ovien sisään ja tehdä tuo operaatio.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”