Todih,
Nyt lataa kunnolla.
Päivän kulku:
Aamulla oulun sähködieselille hakemaan hiiliä, asun tuossa vieressä ja se aukeaa kahdeksalta.
Sitten ajelen tutulle autokorjaamolle, jonka naapurissa ennen asuin.
Minä: "Tere, mersu ei lattaa..."
Korjaamo: "Jaa siinä on laturi rikki"
Minä: "Joo mie kävin just hiilet ja säätimen ostamassa siihen, kerkeiskö äkkiä auttamaan asiassa?"
Korjaamo: "No nyt on vähän kiire mutta jos nappaat sen laturin irti niin voin minä sitä kattoa"
Minä: "No jos minä sen irti nappaan niin kyllä minä sitten ossaan ne hiiletkin vaihtaa

Mie meen tonne pihalle roppaamaan sitä."
Korjaamo: "OK, ota tuosta tuo akkulaturi niin saat laittaa lattaukseen sen auton"
Minä: "OK, kiitos"
Siinäpä sitten työvaiheita:
Ropelli irti.
Hihna löysäksi.
Vesipumpun hihnapyörä irti.
Turpon imuputki puoleksi irti ja sopivaan asentoon kääntö.
Laturi pois...ja takasi sisälle.
Minä: "Tässä tämä möllykkä ois, rohisee aika lailla"
Korjaamo: "Jaa siinä on laakerit loppu"
Minä: "Joo, pittää käyä ostaan uudet"
Korjaamo: "Ei tartte, on meillä niitä"
Minä: "Mjaa, no kiva homma"
Korjaamo: "...Ota vaikka se säädin siitä pois."
Minä: "Miepä otan....oho"
Eipä ollut hiilistä paljoa ennään jälellä, liu-utkin oli melekein puhki.
Korjaamo: "No on meillä tuossa tollanen vaihtolaturi"
Minä: "On vai, hieno homma"
Korjaamo: "Laitetaan siihen vaikka tuo säädin minkä oot jo ostanu....jaa tuo hihnapyörä on erilevynen, vaihetaan tuosta vanhasta samalla."
Minä: "OK"
Korjaamo:"Siinäpä tuo nyt sitten ois, eiku paikalleen"
Minä: "Nonni, miepä meen roppaamaan..."
Kello oli jo jotain kymmenen aamulla ja ajattelin että ompa mukavaa, kerkiää vielä töihinkin eikä tarvi olla välttämättä ku johonkin seitsemään..
Korjaamo:"Mää käyn syömässä, tuutko mukaan?"
Minä: "ööö...emminä taida, olen kohta valmis."
Korjaamo:"OK"
Uusi laturi sitten paikalleen.
Kiinnityspulttien kiristystä...
Mietiskelen siinä että tuntuupa hassulta, nooh...kiristetään vielä lissää....NAPS.....OHO.
Pultti meni poikki...onneksi se meni sopivasti sillein että just sai sen laturin pois ja ihan pikkukönkkä näkkyi vielä siinä...
Minä:"Katoppa tuota" (näytän katkennutta pulttia)
Korjaamo: "oho, päätit sitten kiristää sitä...."
Minä:"No niin päätin"
Korjaamo: "Lähteekö se pultti poissa sieltä?"
Minä: "Emminä tiiä, käyn kokkeilleen, eihän se välttämättä kovin tiukassa siellä ole."
Sitten kokkeilin kaikkia, kaiken maailman pihtejä, ruuvaria ja vasaraa, ei samperi hievahtanutkaan.
Minä:"Ei se lähe sieltä mihinkään"
Korjaamo: "Annappa minä katon"
..
..
Korjaamo: "Joo ei se tällä tavalla lähe"
Minä:"Voi perkele"
Korjaamo: "Kuinkahan tiukassa tuo korvakko on?"
Minä:"Emminä tiia, eikai se kovin tiukassa ole"
Korjaamo: "Mjoo, otappa tuolta tuo peili ja kattele miten se lähtee irti"
Minä:"OK.
Peilillä sitten nyhväsin ja kattelin miten korvakko on kiinni...Neljällä 13mm kantasella pultilla ja yksi 6mm kuuskulmahomma"
Äh puh....lähtihän se irti.
Minä:"Hehee....kato se lähti irti"
Korjaamo: "Nonni....ompa paskanen, tuolla ylhäällä on pensaa ja pensseli, käyppä puhistamassa se."
Minä:"OK"
Minä:"Nonni, mie käyn naapurissa syömässä vähän leipää...alakaan tuntuun siltä" (Iskähän siellä assuu vielä)
Korjaamo: "Oisit käyny minun kanssa niin oisit saanu jauhelihapihiviä"
Minä:"Niinpä"
Söin leipaa ja keitin uudet kahvit jotka sitten vein korjaamon termariin, soitin töihin etten tule tänään, onneksi on joustavat työajat.
Korjaamo: "Juuampa nämä kahavit tässä ja käyn hakkeen vähän osia tuolta niin voin sitten kattoa tuota pulttia"
Minä:"OK"
Korjaamo: "Taino, eihän siinä kauan kestä"
RäpsRips migillä patti pultin päähän ja lähti sitten kunnon piheillä irtikin.
Minä:"Mahtavaa. kiitos älyttömästi"
Korjaamo: "Mikäpä siinä"
Minä:"Miepä lähen tonne pihalle taas."
Korjaamo: "OK"
....Siinäpä sitten, korvakko kiinni. Jostain kumman syystä kiristelin kaikki pultit vähän varoivasemmin.
Laturi kiinni uusilla pulteilla.
Vesipumpun hihnapyörä paikalleen.
Hihna paikalleen
Ropelli paikalleen
Laturin töpseli ja turpon putki paikalleen.
Kello rupiaakin olemaan jo kolme iltapäivällä.
Työkalut ja hylsyt pois konehuoneesta. Auto käyntiin ja mittarilla kattomaan mitä tapahtuu....
11.jotan volttia....Ei perkele...Mitä....tuohan nousee, jaa ei sen varmaan tarvikkaan sillä sekunnilla nousta, onhan nuo hehkutkin vielä päällä

(akjo jo iltapäiväväsymys nousemaan)
Sinne 14.2 tienoille se sitten nousi ja voi hyvillä mielin sammuttaa auton.
Selvittelyä mikä olikaan omaa ja mikä korjaamon työkalua ja sitten auto käyntiin ja kaarran siihen naapurin pihalle. Auto sammu vähän viiveellä, aattelin että nojoo...minkähän alipaineletkun mie oon siellä taas samalla tolskannu.
Kattelin ku on nätin näkönen tuo pikkusuodatin alipaineletkuken välissä...oiskohan se vähän löysällä.....NAPS, meni poikki...
Voi prklprklprklprkl...
No...löyty onneksi sopivaa putkea väliin ja sain sen tyngänkin letkusta pois pikkuruuvville...huh..
Iskä:"Tuukkonä syömään"
Minä:"Joo"
Eipä siinä, siinähän se päivä sitten menikin...veholtä kävin tuota alipainesuodatintä kysymässäkin. Oli kerrankin semmonen mies joka tiesi heti mikä on kysseessä kun näytti vaan osaa ja hymyili.

Mukava mies se vehon myyjä, en muista kyllä nimiä mutta palvelua siltä on saanut aina. Pihalla auton tyhjäkäynti kuullosti vielä hiljasemmalta kuin aikaisemmin, jokin sivuääni on taas poistunut joukostamme. Huomenna vois varmaan laittaa 2-t öljyä tankkiin niin ruppeekohan tuo kuullostaan jo pensavehkeeltä

Suuttimet vähän kilkattaa välillä :S
Joo...tuossa on kuvvaa katkelleista osista tälle päivälle

Ihan hyvä mieli on, tuntuupahan ainakin että on jottain saanut aikaseksikkin tänään

On mulla kännykässä tuosta laturin korvakostakin kuvia joita voin tänne lattailla kunhan kerkiää...
Isot ruusut autokorjaamo p.nisula/s.nisula vai mikäs hintan autosähkökorjaamo tuo on joskus ollutkin
-Risto