w124 bensa pumppu

Vastaa Viestiin
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

w124 bensa pumppu

Viesti Kirjoittaja rossored »

olisiko fiksu ratkaisu vetää suora virta esim katkaisian kautta bensapumpulle ns.väliaikais ratkaisuna :lol: koska yj releessä/piuhanipuissa tuntuu olevan jonkun näköistä häikkää ja auto pätkii ajellessa vi***maisesti.eikä yj releen tinaus tai bensapumpun releen vaihto ole auttanut mitään.

ja toisena kysymyksenä mitä kaikkea tuo yj rele oikein tekee, sen verran on selvillä että liittyy abseihin,kylmäkäynnistykseen ja bensapumppuun mutta mitä muuta liittyykö ruiskuun ja sitäkautta kulutukseen.

autona siis 230e vuodelta -88

pahoittelut epäselvästä tekstistä.
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Jos mahdollista, kokkeile toisella yj-releellä, ei välttämättä aina auta tuo kolvauskaan :roll:

Ja tietysti noilla oireilla kannattaa katsoa kaikki sytytyksen osat. (virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat,johdot yms...)
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

Wiqqo kirjoitti:Jos mahdollista, kokkeile toisella yj-releellä, ei välttämättä aina auta tuo kolvauskaan :roll:

Ja tietysti noilla oireilla kannattaa katsoa kaikki sytytyksen osat. (virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat,johdot yms...)
sytytyksen osat kaikki kokeiltu vaihtaa ja tuo piuhanipun auki honkkautuminen alko siitä epäilyttämään kun lätäkköön ajonjälkeen alkaa rattia kääntäessä kaikki mittarin valot palamaan ja pätkintä vain pahenee.

unohtuis ensimmäisessä viestissä mainita.
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

titittii

Viesti Kirjoittaja rossored »

ja tuo suoravirta bensapumpulle houkuttaisi sen tekia koska nyt joka kerta ajoon on yj releen sulake vedetty johtojen avulla katkaisialle hyttiin että jos pätkiminen käy liian pahaksi niin sen voi napata pois toiminnasta ja tuntuu siltä että ei kaikkein fiksuin ratkaisu ja kulutukseenkin taitaa vaikuttaa
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

Tosiaan pahoittelut tekstin epäselvyydestä taisi eilen hieman väsyttää.


ja osaisiko joku kiireesti sanoa uskallanko vetää väliaikaisesti sen suoran virran bensapumpulle. tulisiko siitä muuta vahinkoa kuin että pumppu saattaa kulua nopeammin. :shock:
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Omanlainen hommansa vetää katkaisimen kautta tuo suoravirta pumpulle. Ei uskoisi kovin iso vian olevan, ellei k-jetissä ole häikkää :roll:

Joku viisaampi voisi tulla kertomaan? Tietenkin jos mahollista, niin kokeile toisella yj-releellä tai B-pumpun releellä vielä?

Edittiä: nii, jos se vika tosiaan on tuolla johtonipussa...kylmän viileästi nippu auki ja katsoa onko joku piuha nirhautunu auki.
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

reileitä ei nyt oikein ole käden ulottuvilla paitsi bensapumpulle parikappaletta eikä sen vaihtelu ainekaan auttanut ja olisiko vinkkiä että onko näissä jotain kohtia mistä herkkästi hankautuu auki eikä itsellä oikeastaan ole hajua mistäpäin noita nippuja kannattaisi aloittaa aukomaan :oops:
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

YJ-rele tarjoaa virran oikeastaan kaikille fiksummille laitteille autossa eli myös ruiskulle. Kuitenkin moottori voi toimia melko moitteetta mekaanisessa tilassa eli seosta ei hienosäädetä sähköisesti. Hieman riippuen vuosimallista, myös tyhjäkäyntimoottori saa myös virtansa YJ-releen kautta.

Kulutuksen vaikutukset riippuvat aika pitkälti kuinka hyvin mekaanisen tilan asetukset osuvat ja kuinkä hyvin ruisku pystyy seosta hienosäätämään. Periaatehan on että karkea säätö kaasuläpän asennosta ja hienosäätö lambdan palautteen mukaan.

Lyhyesti YJ-rele ja b-pumpun releet kuntoon. Helppo mitata, että virtaa tulee laitteille. Sitten tarkastelemaan ruiskun elämää diagnostiikkaliitimestä, että onko edes hengissä. Ennen kuin on varmaa, että virtaa tulee laitteille on aika turha arpoa, mikä voisi olla vialla.

Suurin osa pätkimisistä kyllä syntyy sytkäpuolella, joka on yksinkertaisuudestaan huolimatta todella kranttu osistaan eli kannattaa tarkistaa, että tulpat ovat oikeat, jakajan kansi sekä pyörijä ovat alkuperäislaatuisia ja kunnossam sekä yleisen johdotuksen ja maadoitusten ehjyys. Alipaineletkut toinen vikapaikka, näistä voinee lähinnä katsoa, että ovat paikallaan, mittaaminen kun ei yleismittarilla onnistu.
204.201
EX 124.083
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

eikös tuo sytytyksen osien ja alipaine letkujen mahdollisuus poistu sillä että auto toimii normaalisti ilman yj releen sulaketta.


ja nyt kokeilin mielenkiinnosta sitä suoraa virtaa bensapumpulle eikä ongelma muuttunut silläkään. :cry:

sen lisäksi olen vielä huomannut että yleensä vedot häviää silloin kun rattia kääntää oikealle päin.


olen hämilläni :(
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Sytkäpuolen virta ei tule YJ-releen kautta.

Alipaineongelmat voivat aiheuttaa noin mitä tahansa ja ne saattavat esiintyä vasta, kun järjestelmä on täysin toiminnassa eli esim, kun YJ-rele korjataan jonkun muun vian myötä. Ratin kääntämisestä en äkkiä keksi mitään yhteyttä.

Toiminta ilman YJ-relettä viittaa, että mekaaninen perustila toimii, mikä on hyvä lähtökohta. Tällöin kohdentaisin tutkintaa ruiskun sielunelämään em. diagnostiikan kautta sekä mihin laitteisiin YJ-rele virtaa syöttää. Tähän auttaa kaaviot. Toki vaihtoehtona on antaa moottorin olla mekaanisessa tilassa ilman YJ-relettä, mikäli se siinä toimii. Toki tämä saattaa poistaa lisävarusteita toiminnasta, ABS, ASD jne...

Onhan YJ-rele oikeaa mallia? YJ-releitä löytyy myös useammalla virtalinjalla olevia.
204.201
EX 124.083
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

En osaa mersusta sanoa varmaksi, mutta joissakin japseiisa, volvoissa ym. on antura joka nostaa tyhjäkäyntiä kun rattia kääntää..
onko mersussa moista?

sen toivottavasti tietää joku joka enemmän pensseleitä harrastaa..
® Mesen linttaklubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

rossored kirjoitti:

sen lisäksi olen vielä huomannut että yleensä vedot häviää silloin kun rattia kääntää oikealle päin.


olen hämilläni :(
Minäkin. Siis renuaako käännettäessä paikallaan, vauhdissa vai sekä että?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

vauhdissa ja kun ratin palauttaa suoraanniin yleensä palaa vedotkin. ja jos suoralla tiellä alkaa pätkimään niin ratin heiluttelu vasemmalle lopettaa oireilun.
niin ja tosiaan vasemmalle kääntyvissä mutkissa ei ole ikinä mitään ongelmaa :shock:
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

ja selittäisitkö tyhmemmälle mitä diagnotiikka oikein tarkoittaa :oops:

tietäisikö sitten joku mistä noita kaavioita hyvin saisi ja mielellään vielä ilmaiseksi.
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

niin ja vielä se että eikös tuo virtalinjojen määrä tarkoita samaa kuin napojen määrä.
itselläni niitä on seitsemän luulisin sen olevan oikein tämän ikäisessä.

älkää suuttuko tietämättömyydestäni :oops: :oops:
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Ruiskun sielunelämää: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135

No vauhdissa ratin kääntäminen kallistaa ainakin nestetasoja, mutta pitäisi tehdä samaa ilman YJ-relettäkin.

Releestä löytyy 7 ja 9 pinnisiä versioita. Riippuu auton varustelusta, kumpi on oikea.
204.201
EX 124.083
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Eikö sen 9-pinnisen pitäny passata 7-pinnisen tilalle vai mite se oli?
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Auton varustelun ja VIN-numeron tietäminen auttaisi hieman, ettei tarvitse perusjuttujen kanssa arpoa. YJ-releiden fyysisestä sopimisesta ristiin en sano mitään, mutta 9 napaisessa on kaksi virtalinjaa.

http://www.benzworld.org/forums/r129-sl ... works.html
204.201
EX 124.083
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

eli virtalinjojen määrä =sulakkeiden määrä?


sen verran alkaa usko loppumaan että tänään lähti merteililtä yj rele tilaukseen.
luki että pitäisi sopia 230e hen.

jospa se sillä hoituisi. :| :|
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

ja eihän se uusi rele mitään auttanut :ää: :ää:
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Jaa'a, tenkkapoo tuli sitte :shock:

Itse en näitten sähköhommien kanssa osaa sanoa tuon enempää mitään, Mutta tuli mieleen vielä virtalukon pohja (?), voisikohan vaikuttaa :roll:
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

voisihan sitä yrittää kun muistaakseni pyörii ylimääräinen jossain nurkassa onkohan irroitus minkälainen taistelu

:shock:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei ois erikoista että ois kaks sopparelettä jossa murtuneita tinauksia. Kaivele veitellä auki ja käy edes suurimmat tinaukset kolvilla läpi. Luupilla saattas kattella muitakin.

Kattoisin myös pumpun pään johdotukset. Sehän pumppupaketti hytkyy jonkun kumiripustuksen varassa ja saattaa kaarteissa heiluessa virransaanti ruveta takkuamaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

bensapumpun relekkin jo koitettu kolvata ja pumpulle yritetty suoraa virtaa niin ei auta :cry:
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

ellei sitten pumpun maadoitus ???????? :idea: :shock:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

rossored kirjoitti:ellei sitten pumpun maadoitus ???????? :idea: :shock:
Jotain sellasta meinasin. Hyppykosketus lähellä pumppua vois oireilla suunnanmuutosten mukaan, em. syystä. :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

pitääpä rueta sinne perehtymään seuraavaksi. kunhan muut brobleemat kyseisen kulkimen kanssa antaa myöten.
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

nyt sain viimein aikaiseksi kokeilla tuota uuden maadoituksen tekemistä.mutta eipä tuo mitään auttanut ja kun silloin aijemmin kokeilim myös suoraavirtaa tuolle pumpulle niin en oikein usko enää että vika piilee sielläkään. :help: :help:


seuraavaksi varmaan pitää sitten sitä virtalukon pohjaa yrittää
:?
rossored
Viestit: 31
Liittynyt: 22.3.2015 20:45

Viesti Kirjoittaja rossored »

vika löytyi

pätkiminen johtuikin ihan huulillaan olevasta alipaine letkusta :lol: :oops:

kiitos kaikille vastanneille :beerhug: :beerhug:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”