Sisävalot ei toimi
Sisävalot ei toimi
Olin vaihtamassa vm.85 200D w124 koriseen autoon mittariston polttimoita, asennuksen jälkeen lämmönsäädön, puhaltimien, eikä valokatkaisijan tai mittariston valot toimi, merkkivalot toimii ja sulake nro.3 on ehjä.
Luin että näissä olisi joku spesiaali sulake mittariston takana ja näin siitä kuvankin, raotin mittaristoa mutta jostakin syystä sinne kurkkiessani en tuollaista punakantaista sulaketta nähnyt missään. Onko näissä ekoissa malleissa siellä sulaketta tai onko se erilainen ja eripaikassa tms?
Luin että näissä olisi joku spesiaali sulake mittariston takana ja näin siitä kuvankin, raotin mittaristoa mutta jostakin syystä sinne kurkkiessani en tuollaista punakantaista sulaketta nähnyt missään. Onko näissä ekoissa malleissa siellä sulaketta tai onko se erilainen ja eripaikassa tms?
Joissakin on se punanen sulake, joissakin ei.
Kokeileppa pyörittää tripin nollauksen nappia, siinä on mittariston himmennin jossa on usein kuolleita kohtia Voi syttyä vähän kääntämällä.
Kokeileppa pyörittää tripin nollauksen nappia, siinä on mittariston himmennin jossa on usein kuolleita kohtia Voi syttyä vähän kääntämällä.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Tulihan sinne mittariston taakse kaikki johdot takaisin paikalleen? Olikohan siinä himmentimen vieressä semmoinen pieni neliskanttinen liitin joka liittyi noihin sisävaloihin... Himmennin on semmoinen valkea mötikkä jossa pari messinkiliuskaa. Ei jaksa enää muistaa, joskus piti tutkia kun omassakin oli valot hukassa ja siinä sattui olemaan himmenninvika.
Mutta harvoin se himmennin kerrasta pimenee, tuossakin oli vain iso osa säätöalueesta mykkänä, välillä kuitenkin räpsähti.
Jos siinä on se sulake, niin se on kannaltaan samanlainen pyöräytettävä kuin polttimoiden kannatkin, eihän mennyt sekaisin polttimoiden kanssa?
EDIT: Löytyi kuvia
Mutta harvoin se himmennin kerrasta pimenee, tuossakin oli vain iso osa säätöalueesta mykkänä, välillä kuitenkin räpsähti.
Jos siinä on se sulake, niin se on kannaltaan samanlainen pyöräytettävä kuin polttimoiden kannatkin, eihän mennyt sekaisin polttimoiden kanssa?
EDIT: Löytyi kuvia
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
No, vika löytyi. Eli tuossa vanhimmassa mittaristomallissa ei ole sulaketta ollenkaan. Varmistin asian ottamalla koko mittariston pöydälle. Jotain jännitettäkin jostain liittimestä tuli mittaristolle joten en ainakaan epäillyt virransyötössä olevan vikaa.
Virheen tein siinä lamppua asentaessa paikalleen, minulla oli mittariston valot päällä kun laitoin lampun paikalleen, se pyöräytettävä kantahan juuri paikalleen laitettaessa sopivassa asennossa yhdistää sen + sekä - pinnat sen kannassa olevan pinnin kautta, eli sinne tuli oikosulku joka poltti mittariston piirikortista niitä lankoja poikki.
Yhden palaneen langan vain löysin purettuani mittariston, no kolvasin sen niin hyvin kuin osasin, ahdas oli paikka ja huono kolvi. Laitoin mittariston kasaan kun en löytänyt muita palaneita kohtia.
Mittaristoon liittimet paikoilleen ja valot päälle, katkaisijoiden yms valot toimii taas, mutta ne 2kpl mittariston valoa oli pimeänä. Koitettiin ihan uusilla polttimoilla mutta ei toiminut. Totesin että siellä on joku muukin lanka sitten palanut vaan poikki mutta en alkanut uudestaan purkamaan sitä koska en ensimmäiselläkään kerralla löytänyt muita palaneita kohtia.
Ja kaikki johtoliittimet oli kunnolla kiinni.
Saakohan motonetista tms tuollaisia samanlaisia polttimonkantoja kun nuo 2kpl mittariston valoja, mutta sillä erolla että niiden takaa lähtisi ihan normaalit johdot. Mietin että jos vaikka tekis sillein että otan virrat sinne ja maadoituksen jostain muualta kunhan saisi ne vain palamaan. Himmennin siinä ei sitten tietysti enään vaikuta mittariston valoihin mutta eipä se haittaa.
Joskus kun taas löytyy kiinnostusta niin voisihan sitä mittailla että paloiko lanka poikki + vai - puolelta. Jos virtaa tulee niin voisihan sitä polttimonkantaa yrittää muokata sillein että siitä saisi vaikka maadoituksen ruuvattua suoraan sinne koriin kiinni. Oikean puoleiseen polttimoon menee pieneltä matkalta ihan normaalit johdot, siitä vois helposti mitata purkamatta mittaria sen enempää ja todeta että puuttuuko + vai - sekä siihen voisi myös kolvata mahd. Lisämaadoituksen kiinni.
Virheen tein siinä lamppua asentaessa paikalleen, minulla oli mittariston valot päällä kun laitoin lampun paikalleen, se pyöräytettävä kantahan juuri paikalleen laitettaessa sopivassa asennossa yhdistää sen + sekä - pinnat sen kannassa olevan pinnin kautta, eli sinne tuli oikosulku joka poltti mittariston piirikortista niitä lankoja poikki.
Yhden palaneen langan vain löysin purettuani mittariston, no kolvasin sen niin hyvin kuin osasin, ahdas oli paikka ja huono kolvi. Laitoin mittariston kasaan kun en löytänyt muita palaneita kohtia.
Mittaristoon liittimet paikoilleen ja valot päälle, katkaisijoiden yms valot toimii taas, mutta ne 2kpl mittariston valoa oli pimeänä. Koitettiin ihan uusilla polttimoilla mutta ei toiminut. Totesin että siellä on joku muukin lanka sitten palanut vaan poikki mutta en alkanut uudestaan purkamaan sitä koska en ensimmäiselläkään kerralla löytänyt muita palaneita kohtia.
Ja kaikki johtoliittimet oli kunnolla kiinni.
Saakohan motonetista tms tuollaisia samanlaisia polttimonkantoja kun nuo 2kpl mittariston valoja, mutta sillä erolla että niiden takaa lähtisi ihan normaalit johdot. Mietin että jos vaikka tekis sillein että otan virrat sinne ja maadoituksen jostain muualta kunhan saisi ne vain palamaan. Himmennin siinä ei sitten tietysti enään vaikuta mittariston valoihin mutta eipä se haittaa.
Joskus kun taas löytyy kiinnostusta niin voisihan sitä mittailla että paloiko lanka poikki + vai - puolelta. Jos virtaa tulee niin voisihan sitä polttimonkantaa yrittää muokata sillein että siitä saisi vaikka maadoituksen ruuvattua suoraan sinne koriin kiinni. Oikean puoleiseen polttimoon menee pieneltä matkalta ihan normaalit johdot, siitä vois helposti mitata purkamatta mittaria sen enempää ja todeta että puuttuuko + vai - sekä siihen voisi myös kolvata mahd. Lisämaadoituksen kiinni.
Tai sitten ostaa jostain purkuautosta ehjän mittariston, ei maksa montaa kymppiä ja pysyy alkuperäisessä kunnossa
Jos haluaa pitää oikeat kilometrit niin jättää oman matkamittarin käyttöön ja vaihtaa vain tuon mittariston vasemman puoliskon ehjään
Jos haluaa pitää oikeat kilometrit niin jättää oman matkamittarin käyttöön ja vaihtaa vain tuon mittariston vasemman puoliskon ehjään
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
varmaan joo olisi järkevintä katsella purkuautoista mittaristoa. Mites tuo km mittari sitten irroitetaan tuosta mittaristosta? Minulla ainakin mittariston siihen piirilevyyn/taustalevyyn on kiinnitetty kaikki paitsi se kellon taustalevy on erikseen. Eli pitäisi se km mittari saada ruuvattua siitä irti kokonaan ja laitettua sinne toiseen mittaristoon.
En ole varma mitä meinasit mittariston vasemmalla puoliskolla, mutta se mittariston tausta mihin on ruuvattu kaikki mittarit yms kiinni, sehän on 1 iso piirilevy josta paloi nyt niitä lankoja poikki. Eli pitäisi se km mittari saada irroitettua tuosta nykyisestä ja siirtää uuteen, mutta miten? En ole ennen sellaista purkanut ja näytti aika herkiltä osilta enkä haluaisi hajottaa mitään.
Edit: Nyt kun katoin tuota kuvaa niin joo onhan tuo vasen puolisko ja nopeusmittari erikseen ettei ole samassa levyssä ruuvattu kiinni, mutta johtoja yms niiden välillä kulkee enkä tiedä viitsiikö niitä ainakaan alkaa kolvaamaan sieltä irti..
En ole varma mitä meinasit mittariston vasemmalla puoliskolla, mutta se mittariston tausta mihin on ruuvattu kaikki mittarit yms kiinni, sehän on 1 iso piirilevy josta paloi nyt niitä lankoja poikki. Eli pitäisi se km mittari saada irroitettua tuosta nykyisestä ja siirtää uuteen, mutta miten? En ole ennen sellaista purkanut ja näytti aika herkiltä osilta enkä haluaisi hajottaa mitään.
Edit: Nyt kun katoin tuota kuvaa niin joo onhan tuo vasen puolisko ja nopeusmittari erikseen ettei ole samassa levyssä ruuvattu kiinni, mutta johtoja yms niiden välillä kulkee enkä tiedä viitsiikö niitä ainakaan alkaa kolvaamaan sieltä irti..
Mittaristo purkautuu kolmeen osaan, kierroslukumittari, nopeusmittari ja tuo polttoaine/lämpö/öljynpaine-mittariosio jossa on myös sen valaistuksen sähköt.Sakari kirjoitti:Edit: Nyt kun katoin tuota kuvaa niin joo onhan tuo vasen puolisko ja nopeusmittari erikseen ettei ole samassa levyssä ruuvattu kiinni, mutta johtoja yms niiden välillä kulkee enkä tiedä viitsiikö niitä ainakaan alkaa kolvaamaan sieltä irti..
Nopeusmittaripaketti on siis erillinen, siitä menee muistaakseni semmoinen irtaallaan oleva hyppyjohto yli toisen puolen valaistukselle ja sille pienelle piirilevyn palaselle.
Vaihdoin tuohon omaan linttaan kerran tuon polttoainemittaripuoliskon, ja nopeusmittariin ei tarvinnut koskea vaan alkuperäinen on edelleen käytössä. Eikä tarvinnut pätkiä johtoja tai kolvailla mitään
Jokunen vuosi aikaa niin ei muista tarkemmin, mutta helposti se vaihtui.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Aijjaa se siis lähtee tuolla tavalla irti. Jotenkin tuntui tulevan koko pakettina tuo ton isomman levyn kanssa, varmaan siellä oli jotain johtoja vähän solmussa tai jotakin jotka piti niitä yhdessä. Sellasta vielä ihmettelisin että käyköhän jonkun muun mallin mittaristo tuohon, tai siis sellaisen auton mittaristo jossa olisi esim abs tms valoja joita minulla ei ole vai onko siellä erilaiset liittimet johdoille tms?
Minulla nyt ei autossa ole mitään lisävarusteita joten mittaristonkin varmaan tulisi olla sellaisesta jossa samat merkkivalot?
Väliaikaisesti mittaristoa valaisemaan laitoin mustalla teipillä todella pienen, noin 2cm pituisen led lampun siihen mittariston yläreunaan kiinni. Nopeuden näkee todella hyvin eikä häiritse mitenkään eli ei ole liian kirkas!
Minulla nyt ei autossa ole mitään lisävarusteita joten mittaristonkin varmaan tulisi olla sellaisesta jossa samat merkkivalot?
Väliaikaisesti mittaristoa valaisemaan laitoin mustalla teipillä todella pienen, noin 2cm pituisen led lampun siihen mittariston yläreunaan kiinni. Nopeuden näkee todella hyvin eikä häiritse mitenkään eli ei ole liian kirkas!
Se nopeusmittari ahdistaa vähän purkaessa, helpoiten purkautuu kun ottaa kaikki kolme osiota irti ja kasaa pakettina tuohon kuoreen.
Mittariston merkkivaloliuskat irtoavat vetäisemällä tuolta mittariston sivulta, voit siis vaihtaa nykyisen mittariston liuskan paikalleen niin saat oikeat merkkivalot käyttöön Pikkuisella talttameisselillä vähän kampeaa niin lähtee sormin vetäisemällä irti.
ABS, SRS jne tulevat irtojohdoilla/lampunkannoilla kiinni, mittaristossa ei ole muuta eroa kuin tuo liuska.
Nopeusmittareita on usealla eri välityksellä ja lukema-asteikolla moottorista ja vaihteistosta riippuen, nykyistä käyttäessä sekään ei haittaa.
Ulkolämpömittarin kanssa mittarin alalaidassa on aukko sille näytölle ja ASD-perällä olevassa on nopeusmittarissa merkkivalo.
Siinäpä ne isoimmat erot.
Esim. ABS/SRS-Mittaristo sopii siis suoraan karvalakkimalliin liuskan vaihdolla.
Mittariston merkkivaloliuskat irtoavat vetäisemällä tuolta mittariston sivulta, voit siis vaihtaa nykyisen mittariston liuskan paikalleen niin saat oikeat merkkivalot käyttöön Pikkuisella talttameisselillä vähän kampeaa niin lähtee sormin vetäisemällä irti.
ABS, SRS jne tulevat irtojohdoilla/lampunkannoilla kiinni, mittaristossa ei ole muuta eroa kuin tuo liuska.
Nopeusmittareita on usealla eri välityksellä ja lukema-asteikolla moottorista ja vaihteistosta riippuen, nykyistä käyttäessä sekään ei haittaa.
Ulkolämpömittarin kanssa mittarin alalaidassa on aukko sille näytölle ja ASD-perällä olevassa on nopeusmittarissa merkkivalo.
Siinäpä ne isoimmat erot.
Esim. ABS/SRS-Mittaristo sopii siis suoraan karvalakkimalliin liuskan vaihdolla.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi