Mittaristo rupesi ihan villiksi.

Vastaa Viestiin
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää

Mittaristo rupesi ihan villiksi.

Viesti Kirjoittaja Malm »

Nyt iski hätä, tai jokin muu paniikki :)

W124:n alko tekemään sellaista, ihan yhtäkkiä, että kun on käynnistämässä autoa niin mittarin varoitusvalot vain välähtävät ja sitten sammuu, paitsi hehkun valo joka sammuu sitten kun sen täytyy sammua.

Monen käynnistysyrityksen jälkeen, jos mittarit välähtävät just kun auto on käynnistynyt. Niin seuraavilla kerroilla pelaa valot niinkuin pitääkin. On tänään tullut tuota autoa käynnisteltyä ja sammuteltua muutaman kerran :? Kaiken lisäksi joskus vilkut välähtävät, autossa on hällyytin.

Mikämikä ? Onko kellään ollut vastaavaa. Perhana tuo ylijännitesuojarelekin oli niin timmisti piilossa ettei tuolla alkavassa myrskyssä kerennyt muuta tekemaan kuin toteamaan että onhan siinä kaksi sulakettä päällä :(

Laturiko siinä tekkee tepposiaan, riittääkö pelekkä hiilisatsien vaihto vai missä ne diodit on ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Startti toimii hyvin? :roll:
Malm

Toimii startti hyvin ja muuten ei mittään onkelmaa :shock:
Palaneen polttimon valokin syttyy kun painaa jarrua, mulla on toinen jarruvalo pimiänä.

Kuulostaisi myös että ihan niinku joku rele napsahtaisi jossain silloin kun välähdyksen jälkeen sammuvat :( :(

-Risto
W203.016
Emännällä Passatti
Malm

Niin ensimmäisessä viestissä jossa sanon tuolla monen käynnistystysyrityksen jälkeen niin auto tosiaan käynnistyy ihan hyvin ja kävin asken kaupassakin sillä :shock:
Tarkoitin sillä että monen käynnistyksen jälkeen. silloin jos valot vilahtavat justiinsa kun käynnistyy niin sen jälkeen toimii taas ainakin vähän aikaa...
-Risto
W203.016
Emännällä Passatti
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ootkos mittaillu latausjännitettä käynnissä ja seisoksissa? Ässä piti joskus samanlaisia kujeita kun jännite tippui alle sallitun. Starttasi ihan ok, mutta kaikki valot syttyivät ja ei käynnistynyt. Saattoi välillä toimia muutaman kymmenen metriä ja sammui sitten kuin seinään. Korjaantui uudella hiilipaketilla.

Sillä vaan tuota starttia tivailin, ettei se olisi oikarissa...
Malm

HVM kirjoitti:Ootkos mittaillu latausjännitettä käynnissä ja seisoksissa? Ässä piti joskus samanlaisia kujeita kun jännite tippui alle sallitun. Starttasi ihan ok, mutta kaikki valot syttyivät ja ei käynnistynyt. Saattoi välillä toimia muutaman kymmenen metriä ja sammui sitten kuin seinään. Korjaantui uudella hiilipaketilla.

Sillä vaan tuota starttia tivailin, ettei se olisi oikarissa...
Mjoo, täytyypi huomenna mittailla. Eukko lähti sillä justihinsa töihin, toimi niinkun pitääkin. Kyllähän tuossa oli pari semmosta pätkä-ajoa ja huoltamolla käyntiä ja monta käynnistystä lyhyellä siirtymällä ennenkuin se aloitti tuota tekemään, saattaapi olla siis akun jännite aika vähäsen. :( Toivottavasti se vika olisi vain siellä hiilissä :?

-Risto
W203.016
Emännällä Passatti
Malm

Mjöhö, mittari näytti noin 12.1 volttia tyhyjäkäynnillä, ei noussut kierroksillakkaan ja 12.05 sammuksissa, eli taitaapi olla hiilet+säädin paskana...

-Risto
W203.016
Emännällä Passatti
K.puska

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Mulla teki juuri ennen laturin hajoamista semmosta että ajaessa alko kaikki varoitus valot palaan himmeästi(onneksi oli pimeää, päivällä ei ois nähny niitä valoja). Sitten käynnistäessä ei syttynytkään kuin hehkutuksen valo :roll: , Tietenkin startti pari sitä ennen ne vilkahti hetken vain..
jäpä k

Viesti Kirjoittaja jäpä k »

Olisinpa melkein sitä mieltä,et vilikaseppa hiiliä :roll: ja joskus maadotus jutskat tekee temput...mut olen sillä kannalla,et HIILET uusiks..
Malm

Todih,

Nyt lataa kunnolla.

Päivän kulku:

Aamulla oulun sähködieselille hakemaan hiiliä, asun tuossa vieressä ja se aukeaa kahdeksalta.

Sitten ajelen tutulle autokorjaamolle, jonka naapurissa ennen asuin.

Minä: "Tere, mersu ei lattaa..."
Korjaamo: "Jaa siinä on laturi rikki"
Minä: "Joo mie kävin just hiilet ja säätimen ostamassa siihen, kerkeiskö äkkiä auttamaan asiassa?"
Korjaamo: "No nyt on vähän kiire mutta jos nappaat sen laturin irti niin voin minä sitä kattoa"
Minä: "No jos minä sen irti nappaan niin kyllä minä sitten ossaan ne hiiletkin vaihtaa :) Mie meen tonne pihalle roppaamaan sitä."
Korjaamo: "OK, ota tuosta tuo akkulaturi niin saat laittaa lattaukseen sen auton"
Minä: "OK, kiitos"
Siinäpä sitten työvaiheita:

Ropelli irti.
Hihna löysäksi.
Vesipumpun hihnapyörä irti.
Turpon imuputki puoleksi irti ja sopivaan asentoon kääntö.

Laturi pois...ja takasi sisälle.

Minä: "Tässä tämä möllykkä ois, rohisee aika lailla"
Korjaamo: "Jaa siinä on laakerit loppu"
Minä: "Joo, pittää käyä ostaan uudet"
Korjaamo: "Ei tartte, on meillä niitä"
Minä: "Mjaa, no kiva homma"
Korjaamo: "...Ota vaikka se säädin siitä pois."
Minä: "Miepä otan....oho"

Eipä ollut hiilistä paljoa ennään jälellä, liu-utkin oli melekein puhki.

Korjaamo: "No on meillä tuossa tollanen vaihtolaturi"
Minä: "On vai, hieno homma"
Korjaamo: "Laitetaan siihen vaikka tuo säädin minkä oot jo ostanu....jaa tuo hihnapyörä on erilevynen, vaihetaan tuosta vanhasta samalla."
Minä: "OK"
Korjaamo:"Siinäpä tuo nyt sitten ois, eiku paikalleen"
Minä: "Nonni, miepä meen roppaamaan..."

Kello oli jo jotain kymmenen aamulla ja ajattelin että ompa mukavaa, kerkiää vielä töihinkin eikä tarvi olla välttämättä ku johonkin seitsemään..

Korjaamo:"Mää käyn syömässä, tuutko mukaan?"
Minä: "ööö...emminä taida, olen kohta valmis."
Korjaamo:"OK"

Uusi laturi sitten paikalleen.
Kiinnityspulttien kiristystä...
Mietiskelen siinä että tuntuupa hassulta, nooh...kiristetään vielä lissää....NAPS.....OHO.

Pultti meni poikki...onneksi se meni sopivasti sillein että just sai sen laturin pois ja ihan pikkukönkkä näkkyi vielä siinä...

Minä:"Katoppa tuota" (näytän katkennutta pulttia)
Korjaamo: "oho, päätit sitten kiristää sitä...."
Minä:"No niin päätin"
Korjaamo: "Lähteekö se pultti poissa sieltä?"
Minä: "Emminä tiiä, käyn kokkeilleen, eihän se välttämättä kovin tiukassa siellä ole."

Sitten kokkeilin kaikkia, kaiken maailman pihtejä, ruuvaria ja vasaraa, ei samperi hievahtanutkaan.

Minä:"Ei se lähe sieltä mihinkään"
Korjaamo: "Annappa minä katon"
..
..
Korjaamo: "Joo ei se tällä tavalla lähe"
Minä:"Voi perkele"
Korjaamo: "Kuinkahan tiukassa tuo korvakko on?"
Minä:"Emminä tiia, eikai se kovin tiukassa ole"
Korjaamo: "Mjoo, otappa tuolta tuo peili ja kattele miten se lähtee irti"
Minä:"OK.

Peilillä sitten nyhväsin ja kattelin miten korvakko on kiinni...Neljällä 13mm kantasella pultilla ja yksi 6mm kuuskulmahomma"

Äh puh....lähtihän se irti.

Minä:"Hehee....kato se lähti irti"
Korjaamo: "Nonni....ompa paskanen, tuolla ylhäällä on pensaa ja pensseli, käyppä puhistamassa se."
Minä:"OK"
Minä:"Nonni, mie käyn naapurissa syömässä vähän leipää...alakaan tuntuun siltä" (Iskähän siellä assuu vielä)

Korjaamo: "Oisit käyny minun kanssa niin oisit saanu jauhelihapihiviä"
Minä:"Niinpä"

Söin leipaa ja keitin uudet kahvit jotka sitten vein korjaamon termariin, soitin töihin etten tule tänään, onneksi on joustavat työajat.

Korjaamo: "Juuampa nämä kahavit tässä ja käyn hakkeen vähän osia tuolta niin voin sitten kattoa tuota pulttia"
Minä:"OK"
Korjaamo: "Taino, eihän siinä kauan kestä"

RäpsRips migillä patti pultin päähän ja lähti sitten kunnon piheillä irtikin.
Minä:"Mahtavaa. kiitos älyttömästi"
Korjaamo: "Mikäpä siinä"

Minä:"Miepä lähen tonne pihalle taas."
Korjaamo: "OK"

....Siinäpä sitten, korvakko kiinni. Jostain kumman syystä kiristelin kaikki pultit vähän varoivasemmin.
Laturi kiinni uusilla pulteilla.
Vesipumpun hihnapyörä paikalleen.
Hihna paikalleen
Ropelli paikalleen
Laturin töpseli ja turpon putki paikalleen.

Kello rupiaakin olemaan jo kolme iltapäivällä.

Työkalut ja hylsyt pois konehuoneesta. Auto käyntiin ja mittarilla kattomaan mitä tapahtuu....

11.jotan volttia....Ei perkele...Mitä....tuohan nousee, jaa ei sen varmaan tarvikkaan sillä sekunnilla nousta, onhan nuo hehkutkin vielä päällä :oops: (akjo jo iltapäiväväsymys nousemaan) ;)

Sinne 14.2 tienoille se sitten nousi ja voi hyvillä mielin sammuttaa auton.

Selvittelyä mikä olikaan omaa ja mikä korjaamon työkalua ja sitten auto käyntiin ja kaarran siihen naapurin pihalle. Auto sammu vähän viiveellä, aattelin että nojoo...minkähän alipaineletkun mie oon siellä taas samalla tolskannu.

Kattelin ku on nätin näkönen tuo pikkusuodatin alipaineletkuken välissä...oiskohan se vähän löysällä.....NAPS, meni poikki...

Voi prklprklprklprkl... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

No...löyty onneksi sopivaa putkea väliin ja sain sen tyngänkin letkusta pois pikkuruuvville...huh..

Iskä:"Tuukkonä syömään"
Minä:"Joo"

Eipä siinä, siinähän se päivä sitten menikin...veholtä kävin tuota alipainesuodatintä kysymässäkin. Oli kerrankin semmonen mies joka tiesi heti mikä on kysseessä kun näytti vaan osaa ja hymyili. :) Mukava mies se vehon myyjä, en muista kyllä nimiä mutta palvelua siltä on saanut aina. Pihalla auton tyhjäkäynti kuullosti vielä hiljasemmalta kuin aikaisemmin, jokin sivuääni on taas poistunut joukostamme. Huomenna vois varmaan laittaa 2-t öljyä tankkiin niin ruppeekohan tuo kuullostaan jo pensavehkeeltä :D :D Suuttimet vähän kilkattaa välillä :S

Joo...tuossa on kuvvaa katkelleista osista tälle päivälle :D Ihan hyvä mieli on, tuntuupahan ainakin että on jottain saanut aikaseksikkin tänään :D
On mulla kännykässä tuosta laturin korvakostakin kuvia joita voin tänne lattailla kunhan kerkiää...

Kuva

Isot ruusut autokorjaamo p.nisula/s.nisula vai mikäs hintan autosähkökorjaamo tuo on joskus ollutkin :)

-Risto :)
W203.016
Emännällä Passatti
Malm

Ainiin, mitä me tästä opimmekaan...

Jos laturissa on onkelmia ja aiot hiilet vaihtaa...Ota se irti koska ei siitä kunnosta muutenkaan tiiä mittään...Laita vielä lisäksi uusilla pulteilla laturi sitten kiinni :)

-risto
W203.016
Emännällä Passatti
Malm

Jebulis tuolla se pultti möllöttää:
Kuva

Ja tollei se on kiinni:
Kuva

Hirveetä floodaamista näillä viesteillä :D Toivottavasti kuvista on jollekkin joskus jotain apua

-Risto

Edittiä: Niin se viimeinen voitelu tuolle vanhalle laturille taisi olla viikonlopun haaparannan reissu, onneksi kaikki valot sun muut pelasi vielä sieltä tullessa oli nimittäin aikalailla pimiää :?
Viimeksi muokannut Malm, 28.11.2006 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
Emännällä Passatti
®ÐÐ
Dr.Durex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Tuossa joku aika sitten uusin omaan laturin kun oli nuo laturin laakerit sökönä...melekosta mekkalta piti.. :x
Joskus se vähän vastustaa..
Itellä sattu viel sillei ettei uus laturi ollu persauksista samanlainen :?
edellisessä oli pultin alla piuhat ja tähän uuteen piti sitten etsiä pari isoa pyöree kantasta maadotus-liitintä..
pyöree pää pultilla orginaal piuhan pyöreeseen päähän ja liittimen se pää mihin piuhta tulee ni alasimella vasaran kans naputtelemalla sopivaks ja hieman eristysteippiä päälle ja volaa virta kulkee :D
Nyt tosin ois ihan oikeet nippelitkin hanskalokerossa venailemassa et vaihtas ne tuonne... 8)
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”