Niskatuet takana eivät jysähdä alas
Niskatuet takana eivät jysähdä alas
Napin painamisella ei tapahdu yhtään mitään. Sulakkeet näyttävät ehjiltä. Näin oli tilanne, kun auton ostin. Vinkkejä? (300D -93)
Takapankin alta vasemmasta reunasta löytyi n. 3*5 CM kokoinen musta boxi, johon tulee edestä yksi alipaineputki ja yksi sähköjohto. Taakse niskatukiin lähtee molempiin oma alipaineputki, sinivalkoiset. Kun painan napista, kuuluu mustasta boxista vaimea napsaus. Jos painan heti uudelleen, uutta napsausta ei kuulu. Saadakseni uuden napsauksen aikaan, täytyy odottaa hetki, jolloin kuuluu uusi napsaus itsestään, ilmeisesti kytkin palautuu. Tämän testin aikana moottori siis käynnissä.
Päällepäin putket ja liittimet vaikuttavat siisteiltä. Koska kumpikaan niskatuki ei liikahda, olisiko oikein päätellä, että vika on tässä mustassa boxissa?
Päällepäin putket ja liittimet vaikuttavat siisteiltä. Koska kumpikaan niskatuki ei liikahda, olisiko oikein päätellä, että vika on tässä mustassa boxissa?
Muutamalla imasulla tosiaan kaatuivat!
Mustasta boxista eteenpäin lähtevä valkoinen putki oli hyvin kiinni. Sen toinen pää oli konepellin alla jarrunestesäiliön vieressä, siinä oli liitin johon tuli kolme putkea, valkoinen yksi niistä. Ei ollut irti, painoin kuitenkin kaikkia kolmea syvempään, yksi niistä painui selvästi. Mutta ei auttanut.
Mustan boxin lähellä valkoinen putki oli hieman litistynyt, huomasin kun irrotin isomman mustan boxin kaivaessani tiputtamani ruuvin esiin. Ei havaittavaa reikää mutta laitoin kuintenkin teippiä ympärille. Ei auttanut.
Tein vielä kokeen, irrotin mustasta boxista toisen taaksepäin lähtevän putken, ja moottorin käydessä pidin sormella mustasta boxista tulevan liittimen pään tukossa, painoin nappia, ja ilmeisesti tuli pieni alipaine sormen nostaessani päätellen ilman äänestä.
Lopuksi jarrunestesäiliön vieressä olevasta liittimestä irrotin putken ja tukin pään teipillä. Mustan boxista toinen pää irti ja imasut.... tuntui selvästi tiukemmalta imeä, kuin mitä niskatuelle menevästä putkesta piti imuttaa sen kaatamiseksi. Samoin puhaltaminen ei oikein onnistunut. Vaikuttaa siltä, että mustasta boxista jarrunestesäiliön liittimeen olisi kunnossa. Ilma kulki hyvin läpi, kun otin teipin pois putken päästä.
Mustasta boxista eteenpäin lähtevä valkoinen putki oli hyvin kiinni. Sen toinen pää oli konepellin alla jarrunestesäiliön vieressä, siinä oli liitin johon tuli kolme putkea, valkoinen yksi niistä. Ei ollut irti, painoin kuitenkin kaikkia kolmea syvempään, yksi niistä painui selvästi. Mutta ei auttanut.
Mustan boxin lähellä valkoinen putki oli hieman litistynyt, huomasin kun irrotin isomman mustan boxin kaivaessani tiputtamani ruuvin esiin. Ei havaittavaa reikää mutta laitoin kuintenkin teippiä ympärille. Ei auttanut.
Tein vielä kokeen, irrotin mustasta boxista toisen taaksepäin lähtevän putken, ja moottorin käydessä pidin sormella mustasta boxista tulevan liittimen pään tukossa, painoin nappia, ja ilmeisesti tuli pieni alipaine sormen nostaessani päätellen ilman äänestä.
Lopuksi jarrunestesäiliön vieressä olevasta liittimestä irrotin putken ja tukin pään teipillä. Mustan boxista toinen pää irti ja imasut.... tuntui selvästi tiukemmalta imeä, kuin mitä niskatuelle menevästä putkesta piti imuttaa sen kaatamiseksi. Samoin puhaltaminen ei oikein onnistunut. Vaikuttaa siltä, että mustasta boxista jarrunestesäiliön liittimeen olisi kunnossa. Ilma kulki hyvin läpi, kun otin teipin pois putken päästä.
Sulakkeet pyörittelin kaikki ja ehjät olivat. Kojelaudan nappia olin jo aiemmin yrittänyt pitää alhaalla pidemmän aikaa, ei ollut vaikutusta.
Mittasinpa juuri ensimmäisen kerran elämässäni alipainetta, teippasin mittarin kiinni edestä tulevaan putkeen juuri ennen mustaa boxia, ja moottorin käydessä lukema oli -3 kilopascalia ja toisella asteikolla 12 inches of water.
Lukemista en kyllä itse osaa päätellä yhtään mitään
Synkkä ja sumuinen ilma sai yrittämään ajovalojen säätöä pidemmälle, mutta ei oikein tuntunut olevan vaikutusta. Tallissa asia varmistui, korkeussäätimen pyörittäminen ei seinässä olevaa valokeilaa liikauttanutkaan.
Mittasinpa juuri ensimmäisen kerran elämässäni alipainetta, teippasin mittarin kiinni edestä tulevaan putkeen juuri ennen mustaa boxia, ja moottorin käydessä lukema oli -3 kilopascalia ja toisella asteikolla 12 inches of water.
Lukemista en kyllä itse osaa päätellä yhtään mitään
Synkkä ja sumuinen ilma sai yrittämään ajovalojen säätöä pidemmälle, mutta ei oikein tuntunut olevan vaikutusta. Tallissa asia varmistui, korkeussäätimen pyörittäminen ei seinässä olevaa valokeilaa liikauttanutkaan.
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Oho? Sammuukos auto normaalisti?
Se valojen korkeudensäätö napiskaan tulee 2 -letkuu ja umpioihin yksletku.
Voi olla jos joku vaihtanut polttimoita niin letku lähtenyt irti?
Sieltä se vika löytyy kun etsii kovasti. On siellä imua,millä mittasit vacuumin?
Voi tietysti viitata vuotavaan letkuun jostain ,joku tehnyt sammutuksen mahdolliseksi ja poistanut muita toimintoja.
Se valojen korkeudensäätö napiskaan tulee 2 -letkuu ja umpioihin yksletku.
Voi olla jos joku vaihtanut polttimoita niin letku lähtenyt irti?
Sieltä se vika löytyy kun etsii kovasti. On siellä imua,millä mittasit vacuumin?
Voi tietysti viitata vuotavaan letkuun jostain ,joku tehnyt sammutuksen mahdolliseksi ja poistanut muita toimintoja.
big jopo
Nyt jysähti!
Mutta loppuun asti ei ole vielä tutkittu. Moottori on sammunut hyvin. Tuo mittari on lainapeli, ei siinä ole mitään merkkiä... näytteli kuitenkin ratkaisevaa osaa, se oli minulla kiinni siinä niskatuille menevässä venttiiboxissa takapenkin alla, siis boxin etupuolella, kuten eilen. Olin katsellut etulyhtyihin menevät putket, kiinni olivat... mutta kun puhalsin niihin, niin ilmaa meni jonkin verran läpi, mottori oli tällöin seis.
En saanut purettua ajovalojen korkeudensäädön ympäriltä suojia pois (valokytkin ja käsijarrukahva vielä jäivät tielle), joten päätin yrittää sulkea ajovaloille menevän putkiston. Sulkeminen onnistui siitä jarrunestekotelon vieressä olevasta kolmihaaraliittimestä (4-haara, jos lasketaan alipaineen "tulopuoli"). Teippasin kiinni violetin putken paikan (kaksi muuta olivat valkoinen ja vihreä/keltainen. Violetin arvasin, koska ajovaloillekin meni violetinkirjava. Ja eikös se mittari näyttänyt lukua -4 kilopascalia eli 18 inches of water eli enemmän kuin eilen (-3 ja 12). Ja napista painaen jysähti alas niskatuet ensin toinen ja hetken päästä toinen.
Tutkin venttiilin toimintaa hieman tarkemmin, ja se tuntuu pysyvän auki niin kauan, kuin nappia painaa, ja oikeastaan kolmisen sekuntia vielä sen jälkeen. Tämä selittää varmaan sen, miksi pitkä painaminen auttaa, jos alipaine ei ole heti riittävä. Kun tukin sen violetin putken reiän paremmin sopivan kokoisella ruuvimeisselillä, niin jysähti nopeammin.
Tässä vaiheessa suuret kiitokset Audimiehelle ja Wikelle!

Mutta loppuun asti ei ole vielä tutkittu. Moottori on sammunut hyvin. Tuo mittari on lainapeli, ei siinä ole mitään merkkiä... näytteli kuitenkin ratkaisevaa osaa, se oli minulla kiinni siinä niskatuille menevässä venttiiboxissa takapenkin alla, siis boxin etupuolella, kuten eilen. Olin katsellut etulyhtyihin menevät putket, kiinni olivat... mutta kun puhalsin niihin, niin ilmaa meni jonkin verran läpi, mottori oli tällöin seis.
En saanut purettua ajovalojen korkeudensäädön ympäriltä suojia pois (valokytkin ja käsijarrukahva vielä jäivät tielle), joten päätin yrittää sulkea ajovaloille menevän putkiston. Sulkeminen onnistui siitä jarrunestekotelon vieressä olevasta kolmihaaraliittimestä (4-haara, jos lasketaan alipaineen "tulopuoli"). Teippasin kiinni violetin putken paikan (kaksi muuta olivat valkoinen ja vihreä/keltainen. Violetin arvasin, koska ajovaloillekin meni violetinkirjava. Ja eikös se mittari näyttänyt lukua -4 kilopascalia eli 18 inches of water eli enemmän kuin eilen (-3 ja 12). Ja napista painaen jysähti alas niskatuet ensin toinen ja hetken päästä toinen.
Tutkin venttiilin toimintaa hieman tarkemmin, ja se tuntuu pysyvän auki niin kauan, kuin nappia painaa, ja oikeastaan kolmisen sekuntia vielä sen jälkeen. Tämä selittää varmaan sen, miksi pitkä painaminen auttaa, jos alipaine ei ole heti riittävä. Kun tukin sen violetin putken reiän paremmin sopivan kokoisella ruuvimeisselillä, niin jysähti nopeammin.
Tässä vaiheessa suuret kiitokset Audimiehelle ja Wikelle!

-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Katkaisia tulee hvm:n ilmoittamalla tavalla ja letkut on violetit. Sammutimen letkun (diesel) on ruskeat.HVM kirjoitti:Eikös se tule sieltä ulos ihan nyppäsemällä ilman sen kummempia purkamisia? Pientä meisseliä alareunaan ja nyps?p124 kirjoitti: En saanut purettua ajovalojen korkeudensäädön ympäriltä suojia pois (valokytkin ja käsijarrukahva vielä jäivät tielle),
big jopo
Jo taas meni homma eteenpäin. Valokatkaisin piti vetää irti pihdit piti olla apuna, ja sen alta piti irrottaa mutteri, ja varovasti meisselillä vänkäämällä se valojen korkeudensäätönuppi kansineen irtosi. Putkien liittimet oli hyvin paikallaan, irrotin ja laitoin takaisin ja ei vaan toiminut. En tässä taida kertoakaan mitä kaikkea kokeilin, mutta lopuksi kuivamustekynän (tyhjän) kirkas säiliöputki oli ratkaisevassa asemassa. Siihen valojen korkeudensäätöpyörylään tuli kolme putkea, saadakseni selville mistä se alipaine tulee, työnsin konehuoneen puolelta ohuen vaijerin läpi, ja keskimmäisestä tuli ulos.
U:ksi taivutetulla säiliöputketkalla ohjasin alipaineen alimpaan putkeen, ja kas vain vasen ajovalo nousi ylös! Tässä vaiheessa epäilin vielä että se säätöpyörylä olisi viallinen.... mutta kun yläputkeen ohjattu alipaine ei nostanut oikeaa valoa.... niin taitaakin se oikealle valolle menevä putki olla jostakin kohtaa rikki.
Seuraavaksi ajattelin ostaa/lainata putkea ja kokeilen sillä suoraan "ulkokautta" valolle vetämällä että niinkös se on, että uudella putkella oikeakin valo nousee (näyttää menevän sen verran ahtaassa paikassa, että en heti ryhdy vaihtoyritykseen).
U:ksi taivutetulla säiliöputketkalla ohjasin alipaineen alimpaan putkeen, ja kas vain vasen ajovalo nousi ylös! Tässä vaiheessa epäilin vielä että se säätöpyörylä olisi viallinen.... mutta kun yläputkeen ohjattu alipaine ei nostanut oikeaa valoa.... niin taitaakin se oikealle valolle menevä putki olla jostakin kohtaa rikki.
Seuraavaksi ajattelin ostaa/lainata putkea ja kokeilen sillä suoraan "ulkokautta" valolle vetämällä että niinkös se on, että uudella putkella oikeakin valo nousee (näyttää menevän sen verran ahtaassa paikassa, että en heti ryhdy vaihtoyritykseen).
Oikealle ajovalolle menevässä putkessa oli syöpymäreikiä, saattoi olla akun tienoilla. Koska putken päissä olevat liittimet eivät lähteneet irti ja kojelaudan puoleista päätä oli vaikea esiin ja irti, jätin valon puolelle 20cm ja säätimen puolelle n. 70 cm pätkät vanhaa ja keskelle laitoin uuden parin metrin pätkän. Toimii nyt muuten hyvin, mutta ei säätimen kanssa.
Kun imen/puhallan säätimen keskimmäisestä eli imun tulosta ja samaan aikaan valoille menevät reiät kokonaan tukossa säätimestä, niin säädin vuotaa. Onkohan se rikki? Varaosanumero 124 800 06 73 oli vaan hieman kallis joten en vielä ostanut, 69 euroa.
Ilman säädintä alipaine oli -12 kilobaaria, säätimen kanssa -2 kilobaaria ja sitten niskatuetkaan ei enää laskeutuneet.
Kun imen/puhallan säätimen keskimmäisestä eli imun tulosta ja samaan aikaan valoille menevät reiät kokonaan tukossa säätimestä, niin säädin vuotaa. Onkohan se rikki? Varaosanumero 124 800 06 73 oli vaan hieman kallis joten en vielä ostanut, 69 euroa.
Ilman säädintä alipaine oli -12 kilobaaria, säätimen kanssa -2 kilobaaria ja sitten niskatuetkaan ei enää laskeutuneet.