Pahoitteluni vielä yhden offtopic-mallin sotkemisesta tähän topikkiin. Miten ihmeessä tuohon 3,7 lukemaan on mahdollista päästä? Minä en pääse omalla 70 kg kevyemmällä S204:llä lähellekään tuollaista lukemaa. Vähimmillään on mennyt 80 km/h painotteisessa maantieajossa tietokoneen mukaan 4,6 litraan.740 GLE kirjoitti: Laitetaan nyt tähän alle toinen reaalimaailman liikenteessä havaittu lukema. Tässä oli peräkontti täynnä kamaa ja talvirenkaat alla, mutta kieltämättä kulutusmittari on nollattu aamupäivän reissujen jäljiltä ja sen jälkeen ajettu lämmin auto alamäkeen tunturista rannikolle pääsiäisen paluuliikenteen seassa, jossa ei VT 20:lla mahdu etenemään kovin nopeasti. Tässä mun härvelissähän on vielä vanha moottori ja automaatista puuttuu pari vaihdetta. Kuva on näpätty maalilkylille tullessa ensimmäisessä valoristeyksessä HOLDissa odotellessa.
Markon W213.
S204, AZT250
Tällä hetkellä ei radiota ja erillissarjaa ihmeellisempää. Sen, mitä tässä olen 20 vuotta näiden kaa touhunnut, niin sinä aikana on tullut kyllä rakennettua kaikenlaista. Auto on toki akustisesti hyvin vaativa paikka alkaa tekemään mitään, ja siihen tuo näkemyksesi varmaan perustuukin. EMMAn kisoissa mm-tasolla voittaneita autoja olen kuunnellut useita, eikä niissä kyllä yleensä mikään ole kovin vakiota. Eli, täydelliseen stereokuvaan on nähtävä vaivaa ja modauksilta ei välty. Näitä autoja siis tuomaroidaan ihan kuskinpenkiltä, ei takapenkiltäMeissenkeri kirjoitti:No, minkälaiset poppisvehkeet on sinun autossa?
Kaiuttimien vaihdolla tekee ihmeitä, ja monille se riittää. Nykyautot on huomattavasti kivempia hifistellä, koska muutossarjoja löytyy ihan plug&play tyyppisinä. Ainoa, mikä itseä risoo, on monesti liian integroitu soitin. Näihinkin löytyy toki nykyään yhteensopivia vahvistimia ja dsp-prossuja, joten mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kiitos miqum. Minä en ole varsinaisesti koskaan rakennellut autohifia. Miljoonan kilometrin matkalla on kuitenkin muotoutunut oma maku auton äänimaailmasta, eikä niillä minun säädöillä varmaan kisoissa pärjäisi, mutta itse tykkään niin että ääni autossa tulee enempi takaa.
Tuohon yllä olevaan kulutusasiaan tein vasta viimeisimpien lumisateiden aikana rengastestiä, jossa oli ensin alla 245 leveät nastarenkaat, sen jälkeen 245 leveät kesärenkaat ja viimeisenä 205 leveät nastarenkaat. Kulutussäästö 205 renkailla on enemmän kuin 0,5 litraa sadalle kilometrille. Sanoisin että jopa lähemmäs litran. Matalia 4 litran kulutuksia tuli helposti mittariin 205 renkailla. 245 renkailla ei pääse alle viiden litran mitenkään.
Tuohon yllä olevaan kulutusasiaan tein vasta viimeisimpien lumisateiden aikana rengastestiä, jossa oli ensin alla 245 leveät nastarenkaat, sen jälkeen 245 leveät kesärenkaat ja viimeisenä 205 leveät nastarenkaat. Kulutussäästö 205 renkailla on enemmän kuin 0,5 litraa sadalle kilometrille. Sanoisin että jopa lähemmäs litran. Matalia 4 litran kulutuksia tuli helposti mittariin 205 renkailla. 245 renkailla ei pääse alle viiden litran mitenkään.
Puheena on siis kaksiturboinen OM651 eli 220 CDI. Yhdellä ahtimella kulkeva 200 CDI on teoriassa yhtä taloudellinen, mutta käytännössä vaikeampi ajaa ääritaloudellisesti, koska sen ainoa ahdin pyörii rauhallisessa maantieajossa verkkaisesti lähinnä haitoilla. Tonnin halkokärry vetokuulassa kaksiturboinen kiskoo ylämäkeen ahtopaine rajoittajalla alle 1400 kierroksen, mutta ei vaihda alas oma-aloitteisesti. Tuota moottoria ajetaan ahdolla jo ainakin 1100 kierrokselta lähtien, mikä leventää hyötysuhdeoptimia alemmille käyntinopeuksille.Garcia kirjoitti:Pahoitteluni vielä yhden offtopic-mallin sotkemisesta tähän topikkiin. Miten ihmeessä tuohon 3,7 lukemaan on mahdollista päästä? Minä en pääse omalla 70 kg kevyemmällä S204:llä lähellekään tuollaista lukemaa. Vähimmillään on mennyt 80 km/h painotteisessa maantieajossa tietokoneen mukaan 4,6 litraan.
Toisekseen, S204:n pienempi paino ei todennäköisesti riitä kompensoimaan W212 sedanin pienempää ilmanvastusta?
Rengaskoko 205/60R16, kuten jo tuossa aiemmin kommentoitiinkin. Omanikin pyöri hetken leveämmillä renkailla ja hyvinkin puoli litraa suuremmalla kulutuksella.
Yksi tämän reissun erikoistapaus oli Syötteeltä Ouluun niin selkeä alamäki, että se näkyy selvästi kulutuksessa. Mökiltä palataan normaalistikin kesäkelissä noin 4.0 tai jopa 3.9 lukemilla. Tunturiin päin sen sijaan menee aina 4 - 4.5. Tässä ei ole ajettu Oulun keskustaan, vaan Kiimingistä pohjoiseen 70 rajoitetulle tielle, joka loppumatkasta viimeistelee kulutuslukemat auton kulutusoptimissa.
Toinen erikoisuus oli pääsiäisen paluuliikenne, jossa tyydyin omaan lähtöruutuuni Rukalta Ouluun jatkuvassa jonossa. Tämä pudotti marssinopeuttani normaalia alemmas. Jono tuli 60 ja 80 rajoitukset ihan vähän yli tikkarin, mutta 100 rajoituksella päästiin vain hetkittäin mittarisataseen. Mutta siinä mielessä kyse on rehellisestä liikenteen seassa ajetusta matkasta, että tuota vauhtia se jono kyseisenä päivänä veti. Satasen rajoituksella mentiin peräkärryistä ohi, muuten ei tarvinnut ohitella.
Sää oli taloudellisimmillaan, eli noin 10 asteessa, jossa ilmastointi ei käy ja puhallin pyörii vain kevyellä ilmanvaihdolla ilman tarvetta kovasta lämmitystehosta. Kuuma kesäpäivä näkyy ilmastoinnin vuoksi vielä 100 km päässäkin, vaikka kulutus väheneekin auton asettuessa pyydettyyn lämpötilaan.
Ajotapa:
- 30 km/h jälkeen kaasupolkimeen ei kosketa, kun Tempomat kiihdyttää paremmin
- Motoristi ei osaa luopua turvavälistään edes autolla -> jarrut vain koristeena
- Alemmalle rajoitukselle hidastus Tempomaatti vapaalle liipaisten
- näillä eväillä pysytään jonon mukana sen mitä jono kulkee
Mittaus on varsin tarkka, koska ajotietokone näyttää viimeisten 2 vuoden ja 50.000 km matkalla 0.2. litraa alle tankkikirjan. Erosta puolet selittyy mittauksen ohi vetävällä Webastolla ja toinen desi mittausvirheellä.
Tämän mittauksen ainoa fusku on siis siinä, että autolla oli jo ajettu raskaassa soratiemaastossa mökkirannasta ylös ja käytiin samalla katsomassa miten palaneen hotellin remppa edistyy. Mittaus on resetoitu tunturista alamäkeen jo valmiiksi lämpimällä autolla lähtiessä.
Tällaisella autolla 80 litran tankillista tulee harvoin ajetuksi kerralla, mutta sen kerran kun lomalla on liikuttu joka paikassa tikkarinopeuksin, meni 1600 km tankkausväli noin 4.2 litraan yhtään normaalista maantienopeudestani säästelemättä. 120 rajoitusta tuolle tankilliselle osui tosin vain pikku pätkä.
Aika paljon tästä selittyy yksinkertaisesti sillä, että tuo auto on tehty kulkemaan vähällä, jos kuljettaja sen sallii. Kesärengaskauden keskikulutusta en ole saanut vielä kertaakaan viiteen, mutta satunnainen perävaunun veto, talvinen hiihtoharrastus ja ahkera Webaston käyttö sentään pelastavan ympärivuotisen keskiarvon juuri NEDC normilukemaan.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Kiitos selvityksestä, GLE. Monta muuttujaa tuossa toki on, ja jokainen niistä tekee oman pienen osansa kulutukseen.
Selvennetään vielä, että S204:ssäni on siis täysin sama tekniikka kuin sinun Eessäsi, eli OM651 220 + 7G. Renkaina perus 205/55-16. Ilmanvastuskerroin on toki farkussa hieman isompi kuin sedanissa, mikä voi toki vaikuttaa enemmän kuin painoero. Yllättävän vähän painoeroa on tosiaan S204:n ja W212:n välillä. W212 sedanin ja S212 farkun painoero on sitten jo isompi.
Tuo mainittu 4,6 litran kulutus oli muistaakseni välillä Oulu-Varkaus tai Oulu-Jyväskylä. Mitään erityisiä korkeuserojahan noilla kummallakaan välillä ei ole, tai ainakaan tuollaista säännöllistä, kuten vaikka Syöte-Oulu. En yleensä yritä ajaa erityisen taloudellisella ajotavalla, vaikka toki turhia hölmöilyjä yritänkin vältellä.
Selvennetään vielä, että S204:ssäni on siis täysin sama tekniikka kuin sinun Eessäsi, eli OM651 220 + 7G. Renkaina perus 205/55-16. Ilmanvastuskerroin on toki farkussa hieman isompi kuin sedanissa, mikä voi toki vaikuttaa enemmän kuin painoero. Yllättävän vähän painoeroa on tosiaan S204:n ja W212:n välillä. W212 sedanin ja S212 farkun painoero on sitten jo isompi.
Tuo mainittu 4,6 litran kulutus oli muistaakseni välillä Oulu-Varkaus tai Oulu-Jyväskylä. Mitään erityisiä korkeuserojahan noilla kummallakaan välillä ei ole, tai ainakaan tuollaista säännöllistä, kuten vaikka Syöte-Oulu. En yleensä yritä ajaa erityisen taloudellisella ajotavalla, vaikka toki turhia hölmöilyjä yritänkin vältellä.
S204, AZT250
220 000 täällä ja narisee vasemmalla jo satunnaisesti eli menee varmaan lähitulevaisuudessa vaihtoon.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Auto myynnissä?: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/10533680
Laitoin myyntiin kun kaveri sanoi että eikös tuo pitäisi jo vaihtaa. Tuli sitten mieleen että kokeilen jos menee. Pari kauppiasta on soitellut, yksi Juuso Pokela yritti saada autoa hupiajeluun ilmaiseksi.. Nyt viime yönä Anas laittoi viestiä.
On vaan harvassa kohtuu hintaisessa widescreen eli seuraavan etsintä ei ole välttämättä helppoa. Myöskään articoa en halua joten 90% tarjonnasta putoaa pois.
On vaan harvassa kohtuu hintaisessa widescreen eli seuraavan etsintä ei ole välttämättä helppoa. Myöskään articoa en halua joten 90% tarjonnasta putoaa pois.
luokyio kirjoitti:220 000 täällä ja narisee vasemmalla jo satunnaisesti eli menee varmaan lähitulevaisuudessa vaihtoon.
Kaupunkiajossa meni 70 tkm kohilla ekat edestä, takuuna.
Vaihdetuilla ajettu nyt 100 tkm, ja taas alkaa ääntää.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Tekniikan maailman mukaan kulutus on 0.7-1.0 L pienempi kuin w212.
Todennäköisesti vertasivat alkupään w212 220cdi 5G malliin.
Vähemmän vie minunkin mielestä, uskon mittauksiin kuitenkin.
Bilstein iskarit on nyt myynnissä, tilasin eteen uudet koska vasen ääntelee kuoppaisilla teillä, alapallo varren vaihto vasemmalle ei muuttanut ääntä, katsastusaseman mukaan ei ole väljää!
Todennäköisesti vertasivat alkupään w212 220cdi 5G malliin.
Vähemmän vie minunkin mielestä, uskon mittauksiin kuitenkin.
Bilstein iskarit on nyt myynnissä, tilasin eteen uudet koska vasen ääntelee kuoppaisilla teillä, alapallo varren vaihto vasemmalle ei muuttanut ääntä, katsastusaseman mukaan ei ole väljää!
Ettei olis hammastanko joka siellä ääntelee? Sitähän näissä on ollut joissain yksilöissä. Huollossa tosin hammastanko on melkein kirosana eivätkö mielellään vaihda sitä takuunalaisessakaan. Kiristämällä hiljenee hetkeksi.
Kuuluu varsinkin pienellä epätasaisuudella, ei niinkään isoissa heitoissa. Kuulostaa tulevan enemmän vasemmalta.
Paljonko ajettu?
Kuuluu varsinkin pienellä epätasaisuudella, ei niinkään isoissa heitoissa. Kuulostaa tulevan enemmän vasemmalta.
Paljonko ajettu?
Kuljettajan oven ikkunan nostin on välillä unohtanut ylärajan. Välillä lasin nosto toimi hyvin, välillä lasin nosto oli vaikeaa, usein kun lasi oli kostea. Vikakoodikin asiasta tuli, viitaten ikkunan askelmoottoriin. Asiaa tuli tutkailtua purkaamoiden listoilta, tilasin osan A2139069901 ebay ostona Latviasta. 35€ sis postikulun. Osa on tietojen mukaan n. 30 tkm ajetusta w205 mallista. Vaihdoin osan, nyt lasi nousee reippaasti eikä moottori ole yhtään vähävoimaisen kuuloinen kuten vanha oli ollut aina minun aikana eli n. 20tkm - . En vain älynnyt mainita tuosta takuuaikana.
Hifit on nyt päivitetty koska koronan vuoksi matkustelu jäi vähemmäksi, joten autoon nekin rahat voi käyttää. Match UP7DSP vahvistin ja UP W8 MB-s4 basso pari ilmaantui autoon HIFIX Lahti asentamana ja säätämänä. Yrittäjä innostui säätämään settiä iltahommina eli teki kunnolla.
Lopputulos on varsin hyvä. Mitään ei näy päällepäin.
Auton vienti matkalla kulutus 4.5 L/100km. w204 220cdiA 2008 5.5/ 100km. Näin kehitys näkyy kulutuksessa.
Hifit on nyt päivitetty koska koronan vuoksi matkustelu jäi vähemmäksi, joten autoon nekin rahat voi käyttää. Match UP7DSP vahvistin ja UP W8 MB-s4 basso pari ilmaantui autoon HIFIX Lahti asentamana ja säätämänä. Yrittäjä innostui säätämään settiä iltahommina eli teki kunnolla.
Lopputulos on varsin hyvä. Mitään ei näy päällepäin.
Auton vienti matkalla kulutus 4.5 L/100km. w204 220cdiA 2008 5.5/ 100km. Näin kehitys näkyy kulutuksessa.
Huollot on tehty n. 20 000km välein. Vaihdoin nyt öljyt 15000km jälkeen. Öljynä on ollut minun aikana
https://www.shell.com/motorist/oils-lub ... 0w-30.html
Kilometrejä on nyt n. 110 000km.
Ate:n jarrulevyt tilasin reserviin. Ennen kesän 2021 katsastusta saatan vaihtaa.
https://www.shell.com/motorist/oils-lub ... 0w-30.html
Kilometrejä on nyt n. 110 000km.
Ate:n jarrulevyt tilasin reserviin. Ennen kesän 2021 katsastusta saatan vaihtaa.
markoala kirjoitti:Huollot on tehty n. 20 000km välein. Vaihdoin nyt öljyt 15000km jälkeen. Öljynä on ollut minun aikana
https://www.shell.com/motorist/oils-lub ... 0w-30.html
Kilometrejä on nyt n. 110 000km.
Ate:n jarrulevyt tilasin reserviin. Ennen kesän 2021 katsastusta saatan vaihtaa.
Vaihteletko itse öljyt ??
Omaan vaihtaessain kiinnitin huomioita Suodattimessa olevaan ’venttiiliin’ jonka syytä osua vastaavaan kanavaan suodatinkotelon pohjassa.
Liekö estämässä kotelon tyhjenemistä, vai mikä - mietiskelin näissä esiintyneitä yläkertojen kulumavaurioita ja tuon mahdollista yhteyttä asiaan ... Suodattimen saa sinne myös asentoon jossa mainittu venttiili ei ole kanavan kohdalla
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Re: Markon W213.
Lisävesipumppu eli oikeassa etukulmassa majaileva kiertovesipumppu tuli vaihdettua loppuvuodesta tai joskus.
Välillä se S/S toimii.
Takajouset vaihdoin jäykempiin, 4-maticista taisivat olla , ajettu 5 tkm. Etelänaapurin purkaamolta.
Ihan perävaunujen vedon takia. Ei perä roiku enää.
Vaihtotyö voi olla hankalampaa kuin tavallisesti. Tukivarren sisäpään pusla on alumiinia ja takakelkassa. Auto on näköjään niin vanha että vasen pultti oli jo hapettunut alumiinisen puslan sisään. Vasara, wd40 ja 330nm Makita ei pulttia saanut pyörimään. Jonkin aikaa sitten samaa rakennetta w204:ssä ihmetellessä katkaisin pultin jatkovarren kanssa kääntäen. Puslan vaihto olikin projekti. EN suosittele jos ei ole pakko. Irroitin tukivarren sitten ulkopäästä, vakaajan välitanko, iskari alapäästä irti. Juuri ja juuri jousen sai vaihdettua näinkin yksin. Tukivarren nostoon ostin kerran työkalun, nyt käy se osa hommasta helposti hydrauliikan avulla.
Välillä se S/S toimii.
Takajouset vaihdoin jäykempiin, 4-maticista taisivat olla , ajettu 5 tkm. Etelänaapurin purkaamolta.
Ihan perävaunujen vedon takia. Ei perä roiku enää.
Vaihtotyö voi olla hankalampaa kuin tavallisesti. Tukivarren sisäpään pusla on alumiinia ja takakelkassa. Auto on näköjään niin vanha että vasen pultti oli jo hapettunut alumiinisen puslan sisään. Vasara, wd40 ja 330nm Makita ei pulttia saanut pyörimään. Jonkin aikaa sitten samaa rakennetta w204:ssä ihmetellessä katkaisin pultin jatkovarren kanssa kääntäen. Puslan vaihto olikin projekti. EN suosittele jos ei ole pakko. Irroitin tukivarren sitten ulkopäästä, vakaajan välitanko, iskari alapäästä irti. Juuri ja juuri jousen sai vaihdettua näinkin yksin. Tukivarren nostoon ostin kerran työkalun, nyt käy se osa hommasta helposti hydrauliikan avulla.
Viimeksi muokannut markoala, 06.12.2022 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re:
Alhaiseltahan tuo AGM:lle kuulostaa? Eikös kuitenkin niin AGM kuin muunkin akun tapa käytön sijasta lataamattomuus?
Tuohan on nykyautojen vakiosynti etenkin dieseleissä, joiden iso laturi on ihan pakkokin lepuuttaa ettei keitä akkua pilalle. Sen lisäksi valmistajat optimoivat kulutuksia niin aggressiivisesti, että akku on heikossa latingissa jokseenkin aina.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: Markon W213.
9G automaatin öljypohjaksi en suosittele vaicoa.. Kaksi on ollut ja molemmat ovat vähän vuotaneet öljyä. Onneksi Kl-Varaosat ja MBA -autokorjaamo hoitivat goodwillinä alkuperäisen öljypohjan vuotavan vaicon tilalle. Nyt on asiakas tyytyväinen.
Re: Markon W213.
Taaempi nox anturi antautui syksyllä. Tilasin käytetyn ovoko.fi . Katsotaan kuinka kauan kestää. Jos edes vuoden oli osa hyvä ostos.
Re: Markon W213.
Vähällä menee W213! Meikän X253 om651 (myös tuplaturbo) on alimmillaan mennyt maantiellä 4,6L/100 km otollisissa olosuhteissa. Maantiellä yleensä alle 6 litran mutta arkisin tulee tuota kaupunkiajoa sen verran että kokonaiskulutus on tasan 7L/100 km (puolentoista vuoden otanta).
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203