Ohjauksen kiristys
Ohjauksen kiristys
Missä siinä ohjausboxissa on se säätöruuvi josta kiristetään ohjausvälystä?
Mihin suuntaan sitä käännetään ja kuinka paljon?
Jos olisi jollain vaikka kuva niin näkis helposti
Ei liity itse aiheeseen mutta onkos täällä foorumilla ihmisiä jotka vaihtaisi perästä kardaanin stefan? Jotain osaavia asentajia sitten ettei hajoo koko perä, siinä kaiketi tarkkaa tuo laakerivälyksen säätö.
Pääkaupunkinseudulla tai turun seudulla liikun niin jos sieltä jostain lähellä asuis joku kuka osaisi tehdä homman järkevään hintaan.
Itsellä ei ole niin isoja hylsyjä mitä hommaan tarvii, eikä tiloja. Tunkilla muutenkin ahdas homma.
Öljyä sieltä vuotaa oikein reilusti mutta lieneekö kardaanin stefa niin paljon öljypinnan yläpuolella ettei sieltä vuoda kuin desi tai korkeintaan 2 desiä öljyä.
Öljyä se vuoti jo silloin kun ostin auton mutta vaihdoin sinne sillon öljyt ja ei ollut paljoa hävinnyt. Huohotin on putsattu kesällä mutta ei auttanut. Aina häviää 2 desiä öljyä noin 1000km aikana. Mutta ei sen enempää häviä, eli ei pääse tyhjäksi. Hyvä se silti olisi korjata kun nyt ajettu 25tkm liian vähillä öljyillä
Mihin suuntaan sitä käännetään ja kuinka paljon?
Jos olisi jollain vaikka kuva niin näkis helposti
Ei liity itse aiheeseen mutta onkos täällä foorumilla ihmisiä jotka vaihtaisi perästä kardaanin stefan? Jotain osaavia asentajia sitten ettei hajoo koko perä, siinä kaiketi tarkkaa tuo laakerivälyksen säätö.
Pääkaupunkinseudulla tai turun seudulla liikun niin jos sieltä jostain lähellä asuis joku kuka osaisi tehdä homman järkevään hintaan.
Itsellä ei ole niin isoja hylsyjä mitä hommaan tarvii, eikä tiloja. Tunkilla muutenkin ahdas homma.
Öljyä sieltä vuotaa oikein reilusti mutta lieneekö kardaanin stefa niin paljon öljypinnan yläpuolella ettei sieltä vuoda kuin desi tai korkeintaan 2 desiä öljyä.
Öljyä se vuoti jo silloin kun ostin auton mutta vaihdoin sinne sillon öljyt ja ei ollut paljoa hävinnyt. Huohotin on putsattu kesällä mutta ei auttanut. Aina häviää 2 desiä öljyä noin 1000km aikana. Mutta ei sen enempää häviä, eli ei pääse tyhjäksi. Hyvä se silti olisi korjata kun nyt ajettu 25tkm liian vähillä öljyillä
- Karvanaama
- Viestit: 848
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Mitenkä tuota olisi parasta säätää? Molemmat etupyörät nostaa ilmaan ja pikkuhiljaa sitä kiristää, kokeillen samalla ettei ohjauksesta tule tahmea esim ääriasennoissa, sieltä ilmeisesti kiristyy eniten?
Tuli ostettua ohjausiskari samalla, jospa sekin auttaisi vakauttamaan ohjausta edes hieman. Vanha on rikki..
Tuli ostettua ohjausiskari samalla, jospa sekin auttaisi vakauttamaan ohjausta edes hieman. Vanha on rikki..
Ohjaus
Oletko vaihtanut apusimpukkaan korjaussarjan.Saa aiankin vähän löysää pois.
Itse kiristin mutteri ihan pyörät maassa. Muistaakseni tuntee vähän avaimeenkin,ettei liikaa kiristä.Maun mukaan,puolikierrosta-kierros
Itse kiristin mutteri ihan pyörät maassa. Muistaakseni tuntee vähän avaimeenkin,ettei liikaa kiristä.Maun mukaan,puolikierrosta-kierros
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Sen mitä olen simpukkaohjauksia tutkinut niin kyllä, pienelläkin liikakiristyksellä saa aikaiseksi vaurioita eli ei missään nimessä siihen asti kunnes alkaa nahistaa.
Jos kaverit käskee kiristää puoli kierrosta niin kiristä ensin vaikka kahdeksasosakierros ja käy ajamassa lenkki ennen seuraavaa kiristämistä.
Ja ihan ekana vaihda se apusimpukka jonka tietysti ostat KL-kaupasta. Unipointit tms moto/biltsutuotteet usein valmiiksi väljiä.
Jos kaverit käskee kiristää puoli kierrosta niin kiristä ensin vaikka kahdeksasosakierros ja käy ajamassa lenkki ennen seuraavaa kiristämistä.
Ja ihan ekana vaihda se apusimpukka jonka tietysti ostat KL-kaupasta. Unipointit tms moto/biltsutuotteet usein valmiiksi väljiä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Ohjaus
Muistaakseni apusimpukan pultin saa vetää kunnolla kiinni.
Voi olla,että muistin väärin tuon kiristyksen.Kokeile vähän kerrallaan eikä piukkaan.
Voi olla,että muistin väärin tuon kiristyksen.Kokeile vähän kerrallaan eikä piukkaan.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Jåå,å, sanois ruattalainen, sitä simpukkaa ei passaa kiriä kun aavistus kerrallaan, eli just se 8 osakierrosta, muuten alkaa nahistelemaan eikä palauta kunnolla, ja jos siitä nahistus kohdasta pikkisen availee, niin että ohjaus palauttaa, mutta heikosti, ja jättää sen siihe, ni muutaman kuukauden kuluttua saakin koko simpukan vaihtaa
Apusimpukan vaihtoon tarvii sopivat hylsyt ja 4 kättä, niihe lisäks hyvät voimat, jos ei painejuttuja ole millä kiristää, se mutteri kun pitää vetää TOSI tiukalle...siis käsivoimin, helppo se muuten on vaihtaa, mutta aika ylös pitää keula saada että mahtuu jatkovarren kans touhuamaan, ihan suomennettuna 4-7 milliä kerrallaan loppua kohden, pariinkin sorapihalla vaihtanu ja ihan hyvä tullu.
Simpukan kirimisen ja apusimpukan helan vaihtamisen jälkeen löyty lisää pientä väljyyttä kallistuksen vakaaja tangon kumeista, alapalloista, raidetangon päistä ja laakereista
Mutta kun ne laitto/laitatti kuntoon ni olipa hyvä mersu ajella, ja mitä tuossa kuullu niin hyvinpä se tuntuu vieläkin liikkuvan
Apusimpukan vaihtoon tarvii sopivat hylsyt ja 4 kättä, niihe lisäks hyvät voimat, jos ei painejuttuja ole millä kiristää, se mutteri kun pitää vetää TOSI tiukalle...siis käsivoimin, helppo se muuten on vaihtaa, mutta aika ylös pitää keula saada että mahtuu jatkovarren kans touhuamaan, ihan suomennettuna 4-7 milliä kerrallaan loppua kohden, pariinkin sorapihalla vaihtanu ja ihan hyvä tullu.
Simpukan kirimisen ja apusimpukan helan vaihtamisen jälkeen löyty lisää pientä väljyyttä kallistuksen vakaaja tangon kumeista, alapalloista, raidetangon päistä ja laakereista
Mutta kun ne laitto/laitatti kuntoon ni olipa hyvä mersu ajella, ja mitä tuossa kuullu niin hyvinpä se tuntuu vieläkin liikkuvan
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
No enpä koske siihen simpukkaan sitten
Jos sen apusimpukan korjaa ja iskarin vaihtaa niin eiköhän se siitä tule kuntoon, pyöränlaakerit nyt onkin hyvät, raidepäät on hyvät ja vakaajan kumit, ulommaiset siis on vaihdettu viime kesänä
Mitä meinasit tuolla ''loppua kohden 4-7mm'' ?
Kuis se niin ''piukkaan'' sitten tarvii saada...? puristaako se pultti sitä puslaa jotenkin kasaan vai? Miettisin vaan että vähän ikävää jos jää liian löysälle ja lähtee ajossa irti
Tai sitten käyttää jotain nylock mutteria tms, tai 2 mutteria sinne niin on vähän varmempi..
Jos sen apusimpukan korjaa ja iskarin vaihtaa niin eiköhän se siitä tule kuntoon, pyöränlaakerit nyt onkin hyvät, raidepäät on hyvät ja vakaajan kumit, ulommaiset siis on vaihdettu viime kesänä
Mitä meinasit tuolla ''loppua kohden 4-7mm'' ?
Kuis se niin ''piukkaan'' sitten tarvii saada...? puristaako se pultti sitä puslaa jotenkin kasaan vai? Miettisin vaan että vähän ikävää jos jää liian löysälle ja lähtee ajossa irti
Tai sitten käyttää jotain nylock mutteria tms, tai 2 mutteria sinne niin on vähän varmempi..
Apusimpukan mutterin momentti 150 Nm. Mutteri on lukittuvaa mallia. Onko sulla bensa vai diesel? Kuutosbensoihin on tuo hankalempi vaihtaa, kun tehtaalta on pudotettu se pitkä pultti ylhäältä päin eikä pakoputken takia saa pulttia pois putkistoa purkamatta. Rälläkällä sen katkasin ja pistin pultin paikoilleen alhaalta päin.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
ihan on nelipyttynen 200 diiseli , tai eipä niitä 200 oo muilla pyttymäärillä saanutkaan siis, mutta niin kuitenkin, onkos se sitten tilava?
''Hankalaa'' aina kun ei voi tunkata ylös ja vaan kurkata miltä siellä näyttää kun siellä on aina se painava teräksinen pohjapanssari mikä on helppo irrottaa mutta hankala tunkilla tehtäessä saada takas paikoilleen
''Hankalaa'' aina kun ei voi tunkata ylös ja vaan kurkata miltä siellä näyttää kun siellä on aina se painava teräksinen pohjapanssari mikä on helppo irrottaa mutta hankala tunkilla tehtäessä saada takas paikoilleen
Löysinpäs Youtubesta videonkin tuon korjauksesta
Helppo hommahan tuo on ilman ohjeitakin tehdä, mutta videon katsoin että näkee miten paljon siellä on tilaa tehdä, ja hyvinhän siellä tilaa näytti olevan.
Mercedessource kaikille englantia osaaville ihan hyvä youtube kanava jossa paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita erityisesti vanhojen mersujen korjauksiin liittyen varsinkin niille joilla ei ole paljoa autoista kokemusta
Helppo hommahan tuo on ilman ohjeitakin tehdä, mutta videon katsoin että näkee miten paljon siellä on tilaa tehdä, ja hyvinhän siellä tilaa näytti olevan.
Mercedessource kaikille englantia osaaville ihan hyvä youtube kanava jossa paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita erityisesti vanhojen mersujen korjauksiin liittyen varsinkin niille joilla ei ole paljoa autoista kokemusta
Sitä että kun ei enään jaksa sormilla kiriä sitä mutteria niin alapuolelta jatkovarren kanssa on liikkumis tilaa se 4-7mm, ilman niveltä, minä en tykkää jatkovarsien kanssa käyttää välissä yhtään niveltä, 2 kertaa saanu ottaan palasia sellasesta, 2-3 kertaa ollu rystyset kunnolla "auki" kun on osunu johonki, tosin en minä sellasia "pieniä" haavoja huomaa, huomaan ne vasta kun valuva veri alkaa tippumaan otsalle tai hanskoihin''loppua kohden 4-7mm'' ? Shocked
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
No vaihdoin sinne nyt nuo osat ja kyllähän tuo ohjaus tuntui rauhoittuvan:)
Apusimpukan pultin sai hyvin piukkaan ja oli paljon tilaa työskennellä kun kiristi pulttia, ihan hyvin oli tilaa vääntää reilun metrin jatkovarrella kun väänsi pulttia piukkaan. Tunkilla tein koko homman, oli muutoin vaan vähän ahdas ja hankala tehdä kunnei meinannut itse mahtua auton alle: D
Kiitoksia kaikklle neuvoista! Nyt saakin tulla arvuuttelemaan seuraavaksi voimansiirron ääniä autostani tuonne "voimansiirto" osioon...
Apusimpukan pultin sai hyvin piukkaan ja oli paljon tilaa työskennellä kun kiristi pulttia, ihan hyvin oli tilaa vääntää reilun metrin jatkovarrella kun väänsi pulttia piukkaan. Tunkilla tein koko homman, oli muutoin vaan vähän ahdas ja hankala tehdä kunnei meinannut itse mahtua auton alle: D
Kiitoksia kaikklle neuvoista! Nyt saakin tulla arvuuttelemaan seuraavaksi voimansiirron ääniä autostani tuonne "voimansiirto" osioon...