Mää oon vieny katsureille nysäks ajettuja rengasliidun pätkiä, joilla voisivat tuhertaa merkintöjä mieleisiinsä ruostevaurioihin, väljiin niveliin tms. vikakohteisiin alustassa.
Ei mene jakoon.
Valtaosa katsastastuttavista asiakkaista vie koslansa korjuulle korjaamoon jossa vika etsitään suotta uudelleen vaillinaisen tai virheellisen katsastuspöytäkirjamerkinnän takia. Asiakas ei todennäköisesti älyä hölysen pölyä mistään, antaakseen tarkempaa osviittaa työtä tilatessa. Joskus korjaamolla löydetään enemmänkin vikoja ja korjataankin vahingossa väärä vika.

Narinahela hyvä esimerkki, helat oikeasti loppu ja siis vaihdetaan ja jostain kumipuslasta onkin pomppu kun alustamassa päällä halkeillut, näyttää huonolta. Kumimuljaketta ei ole kuitenkaan mitenkään merkitty ja selostus ontuu. Kaiken lisäksi pusla voi olla halkeilleen massan alta täysin ehjäkin. Hylkyprosentit saadaan kohalleen löytämättä oikeita vikoja.
Kyseessä "worst case scenario", ei katsastustoiminta aina ole retuperällä.
Ihmetyttää silti miten katsastuksen tuntityöhinta on niin paljon julmempi kuin yleinen korjaamohinnoittelu, vaikka korjaamon perustamis-, kalusto-, kiinteät- jne. kulut ovat moninkertaiset. Lisäksi korjaajan tulee olla koulutetumpi, kouluttuneempi tai kouliintuneempi hakiessaan esim. vikakoodin syytä ja korjaamaan se, katsurin tulee vain se vikakoodi todeta pohtimatta sen syvällisempää. Korjaamolla myös oikeasti koeajetaan autot, syiden tai syyttömyyksien toteamiseksi, toivottavasti. Autoilijanurani n. viidestätoista omistamastani autosta vain 190E 3,2-24 on maantiellä koeajettu määräaikaiskatsastuksessa. Miksi sitten lie juuri se joka on tehokas, rakenneltu ja kaikin osin moitteeton kunnoltaan muissa testeissa?...

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.