W124 vetely ja puoltaminen

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:Kyllä ne säätötangot on ymmärtääkseni vaihdettu, kuten tuossa ylempänä on mainittu. Ruostetta ei ole havaittu takakelkan suunnalla, ainakaan vielä. Eri renkailla ei ole ollut suurta vaikutusta. Nyt on alla vakiokokoiset Continentalit alkuperäisillä kaivonkansilla. Voihan siellä tietysti olla pientä vikaa renkaassakin, pitänee vilkaista jossain välissä.
Jep. Siis eikö W124:sessa ole vakiona vain yksi säädettävä tanko takana puolellaan-siis se aurauksen säätötanko. Mutta juu, voisithan koittaa nostaa takarenkaan ylös ja vääntää sitä voimakkaasti sivuttain-jos tuntuisi se aurauksen säätötangon tilanne molemmilta puolilta. Rengasta voi tutkia esim. katsomalla sen keskikohtaa-onko kuopallaan tms. SItten voi koittaa eturenkaita taakse ja katsoa mitä sitten tapahtuu.
Kyllä se vika jostain löytyy. Ensin tosiaan niinkuin dealer sanoi, väljyydet varmasti pois. Sitten muita juttuja-säädöt ja se mun vahvasti epäilemäni alustan korkeus :wink:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Väljyydet pois, OIKEANKOKOISET renkaat ja vanteet alle, sekä nelipyöräsuuntaus niin avot.

Omassa autossa on apusimpukan väljyys aiheuttanut tosi ihmeellisiä luiruamisia, joista ole millään uskonut että voivat olla etupäästä lähtöisin. :idea:
Toinen vakio vikapaikka on olleet takapäästä alemmat pitkittäistukivarret. Näissä pienikin välys on tuntunut erittäin paljon huonontuneena ajovakautena eritoten urissa. Parista puslasta oli kumi irronnut ulkoholkista eikä käsin kampeamalla tuntunut juurikaan plotkaavan, ajossa on voimat toista luokkaa. :pappa:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Niin minustakin takana on vain se aurauksen säätö. Liekö painovirhe papereissa ja tarkoitettu jotain muuta sitten. Mutta luulisin, että ne aurauksen säätötangot on siis vaihdettu. On väännelty ja käännelty useammassakin paikassa, mutta eipä ole löytynyt mitään ratkaisua.

Noita pitkittäisiä tukivarsia ei ole vielä vaihdettu. Ne(kin) voivat olla jostain viime vuosituhannelta. Apusimpukka on kunnostettu ja talvirenkaat siis kapeat orkkiskokoiset 185/65R15, W124:n alkuperäisillä ET49-vanteilla.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kesäksi olisi varastossa 7x15 ET37 tai 6,5x15 ET45 -alut, eli nuo tulevat 3-5 mm ulommas kuin alkuperäiset vanteet, riippuen mihin verrataan. Meneekö noilla jo ajettavuus pilalle? Kannattaisiko laittaa suosiolla alkuperäiset vanteet? Viime kesänä oli vielä 7x15 ET35 -kokoiset vanteet ja ne tulivat aika ulos.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

en kyllä lukenu pahemmin topikkia, mutta pienemmällä et-llä oleva vanne saattaa jo muuttaa auton ajo tuntumaa :roll:
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Näinhän se menee, mutta olisiko kellään kokemuksia ajo-ominaisuuksista erilaisilla vanteilla?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Itellä oli ässämesen vanteet viime syksynä alla ja hyvä oli ajaa, 7x15, ET21. Vakiokorkusena pelas erinomaisesti mutta madallettuna piti etukaarien pokkaukset taittaa ylös. Talvella taas on ollut w124 vakio peltisiä (6x15(?), ET49) alla ja tällä hetkellä näin lopputalvesta on w203 vakio peltiset (7x16, ET37) alla ja hyvin pelaa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Omassa autossa oli 7,5x16 ET35 pyörät muutaman viikon, ja olihan tuo erilainen kuin vakioilla. Tiedä sitten oliko huonompi tai parempi mutta jotenkin äkkinäisempi reagoimaan. Urissa venkoili vakiota enämpi mutta sivutuulella tuntui taas olevan jotenkin vakaampi. :?

Renkaat oli kokoa 215/55 jollen ihan pieleen muista.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Moska
Viestit: 410
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Aikapaljon vaikuttaa kumet tuohon venkoiluun. Tuntuu että enämpi mitä pieni et muutos. Joku vois kokeilla spasereilla ja ilman, että tuntuuko miten eroa?
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

AriK123 kirjoitti:Saksasta saisi Bilsteinin jousia 35 € /kpl. Tekisiköhän noilla mitään?
Bilstein B3-vakiojouset 175,90 € / sarja postikuluineen. Ei kovin paha hinta? Vahvistetut versiot ovat saman hintaiset, mutta ne kai voidaan nyt unohtaa?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

AriK123 kirjoitti:Näinhän se menee, mutta olisiko kellään kokemuksia ajo-ominaisuuksista erilaisilla vanteilla?
on kokemusta. et vaikutus on minimaalinen. renkaan ominaisuudet menee aina selvästi ohi. eli et:llä ei ole käytännön vaikutusta +-15mm vaihtelua ei huomaa mitenkään jos käytetään samaa rengasta. luettelo millä olen ajellut on pitkä, monet vanteet viel samoilla kumeilla.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Siinähän tuon näkee, miten kulkee. Molemmilla vannesarjoilla on kesäkumit, joten ehkäpä noita voi testailla. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:Kesäksi olisi varastossa 7x15 ET37 tai 6,5x15 ET45 -alut, eli nuo tulevat 3-5 mm ulommas kuin alkuperäiset vanteet, riippuen mihin verrataan. Meneekö noilla jo ajettavuus pilalle? Kannattaisiko laittaa suosiolla alkuperäiset vanteet? Viime kesänä oli vielä 7x15 ET35 -kokoiset vanteet ja ne tulivat aika ulos.
Kysyt, että meneekö ajettavuus pilalle. Eikö se ajettavuus ole jo nyt valmiiksi pilalla topickin viestien perusteella, niin mihin sitä sitten varrataan? :wink:
Jos ehjät renkaat ja ehjät vakiovanteet päällä, niin vikaa täytyy hakea sitten muualta. Kerroppa vielä, että minkämerkkiset renkaat autossasi on? Siis ettei siellä ole mitään onnettomia esim. DAYTON -merkkisiä talvikumeja, jotka voivat aiheuttaa monenlaisia "ajotuntemuksia" vaikka alusta olisi kohtuu kunnossa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ET pienenee = ajettavuus huononee, ensimmäiseksi puoltaminen tien kallistusten mukaan lisääntyy ja isommilla muutoksilla ohjaustuntuma kärsii.

Jossain 49-35 välillä muutokset eivät ole olennaisimpia asioita, kuten Sergey edellä totesi enemmän on kiinni renkaan ominaisuuksista.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:ET pienenee = ajettavuus huononee, ensimmäiseksi puoltaminen tien kallistusten mukaan lisääntyy ja isommilla muutoksilla ohjaustuntuma kärsii.

Jossain 49-35 välillä muutokset eivät ole olennaisimpia asioita, kuten Sergey edellä totesi enemmän on kiinni renkaan ominaisuuksista.
Mutta miten se menee, vaikuttaako se et-luku siihen camberiin, jolloin myös eri et-lukuiset vanteet saa toimimaan säätämällä camberin+muut?

Akselivälin lisääminen pitäisi parantaa ajettavuutta, joten tuntuisi, että kärry voisi vaikka vakautua myös ET-lukua pienentämällä (omalla tavallaan raideväliä kasvattamalla), kun renkaat on akselilla etäämmällä toisistaan.
W124 sportlinessahan on muistaakseni vajaa 2 senttiä leveämpi raideväli edessä ja takana kuin perus w124:sessa. Ja lienevät parempia ajettavia kuin perus W124:nen. Sitä en tiedä, että mistä leveämpi raideleveys tuossa tapauksessa johtuu. Onko alatukivarsi suoremmassa asennossa matalamman jousituksen takia kuin perus W124:sessa?
Mutta mulla ei ole asiasta kyllä mitään käytännön kokemusta, joten tää on vain teoriaa :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mutta miten se menee, vaikuttaako se et-luku siihen camberiin, jolloin myös eri et-lukuiset vanteet saa toimimaan säätämällä camberin+muut?
Ei vaikuta. Ellei ajatella että paikat antavat enemmän periksi kun rengas on eri kohdassa.
Olkapoikkeaman muuttumista ET:n vaihtuessa voi vähän korjata camberia muuttamalla mutta vain vähän.

http://www.tire.fi/index.php?id=6
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

kardaani kirjoitti:Kysyt, että meneekö ajettavuus pilalle. Eikö se ajettavuus ole jo nyt valmiiksi pilalla topickin viestien perusteella, niin mihin sitä sitten varrataan? :wink:
Jos ehjät renkaat ja ehjät vakiovanteet päällä, niin vikaa täytyy hakea sitten muualta. Kerroppa vielä, että minkämerkkiset renkaat autossasi on? Siis ettei siellä ole mitään onnettomia esim. DAYTON -merkkisiä talvikumeja, jotka voivat aiheuttaa monenlaisia "ajotuntemuksia" vaikka alusta olisi kohtuu kunnossa.
Onhan se jo pilalla. Kysyin vaan siksi, että ei ole alkuperäisiä vanteita kesäksi, ainakaan vielä. Talvirenkaiden merkki on jo mainittu, mutta kertauksena, ne ovat Continental ContiWinterViking 2. :wink:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Onko kokemusta noista KL-varaosien myymistä jousista? Saisiko sieltä alkuperäistä vastaava tavaraa?
Etujousi
Tuotenumero: 388
Hinta: 39.80 €

Takajousi
Tuotenumero: 407
Hinta: 35.80 €
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Ei oo tietoo, vai? :lol:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ei ole tietoa nuista, mutta tällä foorumilla olen saanut käsityksen, että Eibach -30 ja vaikka kolmosen kumit voisi toimia. Ja toimivat kuitenkin vakioiskareilla. Tässähän oli vähän aikaa sitten uusi onnellinen W124 250 D:n omistaja palstoilla, jolla oli tuollainen yhdistelmä alla......pitänee häneltä kysyä, miten tuo paketti toimii.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko kokemusta noista KL-varaosien myymistä jousista? Saisiko sieltä alkuperäistä vastaava tavaraa?
Jotain satoja on kai tullut mersujen alle laitettua, vastaavuudesta alkuperäiseen en tiedä muttei niitä takuisiin tarvitse vaihdella.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Aivan. Sitä vaan mietin, että asettuisiko auto noilla ns. tavallisilla jousilla maltilliselle korkeudelle ja toimisiko muuten niinkuin pitää. Mutta senhän näkee kokeilemalla. Nuo nykyiset jouset on ehkä aavistuksen liian jämäkät näin kevyeen autoon, varsinkin takana olevat mitkä lie kuormajouset tms.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

On kyllä mielenkiintoista ajella. Tuntuu vähän siltä kuin ohjaus välittyisi kuminauhaa pitkin ja pyörät kyntäisivät mutavellissä. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Simpukka liian tiukalla ?
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Simpukka oli liian tiukalla edellisen omistajan jäljiltä. Sitä on löysätty jonkin verran, mutta ei ole ollut muuta vaikutusta kuin välyksen syntyminen keskiasentoon. Säätöruuvi on melkein lukitusmutterin tasolla, eli ei ainakaan kovin korkealla. Ohjaus ei ole ollut mitenkään herkkä missään vaiheessa. Monissa ajamissani mersuissa on suunnilleen puolet herkempi ohjaus, ei ehkä ihan mutta melkein. Epäilen, että simpukan sisältä on jotain rikki.

Kuopissa takapää heittää välillä sivulle ja hakee koko ajan suuntaa. Samoin kaikissa urissa yms yms. Mutkitellessa tuntuu kuin takapyörät jäisivät jotenkin jälkeen. Pakko olla jossain välystä. Voi se simpukkakin tietysti tehdä ajosta vielä omituisempaa.

Meinaa olla välillä motivaatio vähissä tämän laitteen korjailuun, mutta kun on jo kunnostettu niin paljon, niin ei viitsisi vielä luopua.

Pitäisi saada sinne dealerin syyniin, ehkäpä. :?:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
jaakkoha
Viestit: 187
Liittynyt: 14.4.2007 0:01
Paikkakunta: Uimahallipaikkakunta

Viesti Kirjoittaja jaakkoha »

Koittelepa vaikka eri rengaspaineita ja miltä tuntuu muutokset..
W124 - omistamisen iloa.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

jaakkoha kirjoitti:Koittelepa vaikka eri rengaspaineita ja miltä tuntuu muutokset..
2,5bar on ihan ok
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kokeilin juuri äskettäin 2,5 bar näihin vakiokokoisiin (185/65R15) renkaisiin. Nyt lienee jotain 2,2-2,3. Suuremmilla paineilla liikkeistä tulee vain terävämpiä ja äkkinäisempiä. Itse ongelma ei poistu sillä. On tullut ajeltua eri kesä- ja talvirenkailla ilman huomattavia eroja. Seuraan kyllä säännöllisesti rengaspaineita. Aina olen pitänyt paineet yli valmistajan suositusten.

Ostoslistalle simpukka ja taakse loput tukivarret ja takakelkan takakumit?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:Kokeilin juuri äskettäin 2,5 bar näihin vakiokokoisiin (185/65R15) renkaisiin. Nyt lienee jotain 2,2-2,3. Suuremmilla paineilla liikkeistä tulee vain terävämpiä ja äkkinäisempiä. Itse ongelma ei poistu sillä. On tullut ajeltua eri kesä- ja talvirenkailla ilman huomattavia eroja. Seuraan kyllä säännöllisesti rengaspaineita. Aina olen pitänyt paineet yli valmistajan suositusten.

Ostoslistalle simpukka ja taakse loput tukivarret ja takakelkan takakumit?
Tuo takaperän heijaaminen sivuttain on ilkeä ominaisuus. Meillä oli renkaan runkovaurion takia erittäin omituisia sivuttaisheittoja etenkin hiemankin urikkaalla tiellä. Itseasiassa tuollaisen alusta tarkastus-perusteellinenkaan- ei kestä kovinkaan monta minuuttia henkilöiltä, jotka noita työkseen laittelee.
En tiedä kuinka nopeasti liian kireäksi "löysätty" simpukan säätö pilaa simpukan. Mutta jos ohjauksessa on klappia ja silti ohjaus on tahmea eikä palauta (vaikka simpukkaa on löysätty), niin jotain on vialla.
Mutta tuon takapää sivuttaiseen liikkumiseen simpukalla ei pitäisi olla kyllä mitään tekemistä.

Sun täytyy nyt tarkastuttaa ne alustan palikat ensiksi osaavassa paikassa. Tällä foorumilla asiaa ei voi tässä vaiheessa tämän paremmin neuvoa. On lähdettävä auton kimppuun, jotta pääset etenemään asiassa. Jos liikut pohjanmaalla, niin varmaan tuo dealerin kanssa ajan varaaminen olisi ainakin varma ratkaisu, jolla saisi tarkastettua auton alustan. Tsemppiä.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Täällä päin tuskin kuntoon saa, ellei sitten vaihdata kaikkea uusiksi. On tutkittu monen monta kertaa, eikä ole löytynyt mitään ratkaisevaa vikaa. Joskus oli jossain juttua tuosta takapään heittämisestä. Joku varsi sitä aiheutti.

Kyllähän minä voisin käydä kauempanakin tutkituttamassa, jos tulisi mahdollisuus. Tosin kuski taitaa olla jo aika väsynyt 100 kilometrin jälkeen, jos tällä veivaa menemään. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”