Auto vai leija? – Takapään narinan lähde selvisi.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Re: Kyllä miestä syö !!

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Logistiikkapäällikkö kirjoitti:
Roisto kirjoitti:Terve taas,

Nyt hommasin ne alatukivarren korjaussarjat. Pikku kysymys kuitenkin tuli mieleen, kun katselin paketin sisältöä. Satsi sisältää siis kaksi paria puslia, joista toinen pari on kovempaa ja toinen pehmeämpää kumiseosta.

Kovemmassa (124 333 42 14) on kolme nappulaa ja pehmeämmässä (124 333 43 14) kaksi ja yksi nappula erikseen. Ääh. Ehkä on parempi, että katsotte kuvasta. :D

Kysymys kuuluu: tuleeko pehmeämpi pari taaempaan reikään vai kui?

Kuva

Sarja oli Lemförderin valmistetta mutta siinä oli myös Mersun vara(osa)numero 124 330 06 75. Joo joo , ja just , just. Syksyllä vaihdoin nuo gummit ja nyt vasta tänään näin etevän artikkelin näistä puslista. Oli kerranki onnea. Tais mennä oikein, laskin nuo nännit ja puristin uudet samoin kuin entiset ja noita varaosanumeroita noudattelin. Ne jotka eivät vielä ole vaihtaneet niin takaisinasennuksessa kannattaa käyttää Rubber lubrikaattia eli sitä jarruosa rasvaa, sen ei kuulemma pitäis pehmettää tahi turvottaa kumia. Vai mitä mieltä on asiantuntijat.

t.
Risto
Mites noi mun kirjotukset meni tuonne Riston karsinaan Mersun varaosanumeron jatkeeks. Mutta sieltähän sitä vuodatusta voi lukia. :oops:
VALMET 5oo -69
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Kyllä miestä syö !!

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Unohdinpa eilen pistää vastauksen. Tadaa:

Epäilys oli, että jos se kallistuksenvakaajan välitanko olisi ollut syyllinen, kun kerran narinanivel oli uusi ja iskaritkin vain kolmisen vuotta vanhat. Otin siis renkaan pois ja rupesin reuhtomaan vakaajaa ja ääntähän kuului. Ei kuitenkaan koiranluusta vaan jostain syvemmältä auton alta. Ei kun lisää reuhtomista ja kuulostelua. Vika löytyi tasonsäädönventtiilin väli- eli säätötangosta. Sen kun otti irti, niin narina loppui. Yläpään pallonivel oli sen verran tahmea, että joustoliikkeissä se soitella narskutteli koko kallistuksenvakaajaa.

Otin pulikan irti ja rasvailin sitä vähäsen. Nyt se on vähän hiljaisempi mutta uusi on jo tilattu. Pitää samalla ostaa 10mm:n räikkälenkki. On muuten aika viheliäinen irrotella.
Logistiikkapäällikkö kirjoitti:Joo joo , ja just , just. Syksyllä vaihdoin nuo gummit ja nyt vasta tänään näin etevän artikkelin näistä puslista. Oli kerranki onnea. Tais mennä oikein, laskin nuo nännit ja puristin uudet samoin kuin entiset ja noita varaosanumeroita noudattelin. Ne jotka eivät vielä ole vaihtaneet niin takaisinasennuksessa kannattaa käyttää Rubber lubrikaattia eli sitä jarruosa rasvaa, sen ei kuulemma pitäis pehmettää tahi turvottaa kumia. Vai mitä mieltä on asiantuntijat.
Tästä on väännetty peistä ja jotain tuommoista itsestään haihtuvaa esim. rengasrasvaa/saippuaa siihen kannattanee käyttää. Itse käytin nestesaippuaa.

Oliko sullakin se takimmainen sitä yksiosaista mallia? Tuo oli kaikkein viheliäisin irrotella – piti ensin ottaa se sisus pois ja sitten sahalla ja puukolla yms aseilla irrottaa se holkki. :x

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kalvve
Viestit: 14
Liittynyt: 22.1.2007 21:32

Muljahtelu

Viesti Kirjoittaja kalvve »

Hei
Itselläni on W124 250D -88 350 tkm. eli perus sedan. Alusta on laittetu kaikinpuolin uusiksi; jäykemmillä jousilla, kaasuiskareilla lähes kaikilla kumeilla ja tukivarsilla ja mitä onkaan.

Olen erittäin tyytyväinen ajettavuuteen, paitsi yksi asia muuttaa ajettavuuden juuri nuljahteluksi (ärsyttävä). Tarkemmin; kesäkumeilla on varsin OK, talvella hyvillä kitkarenkailla myös oikein hyvä. Nyt kun kitkoista alkoi pito loppua (4mm jäljellä), vaihdoin alle uudet nastakumit (Good Year Ultra Grip), on peli sellainen nulju että oksat pois. Sanoisin että renkailla normaalia suurempi merkitys tässä vehkeessä.

No, jaksan ehkä tämän talven loppuun ja ensi talveksi uudet kitkat ja ajettavuus taas takaisin.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Noihin G-Y:n renkaisiin saa lykätä reilun ylipaineen että toimii 124:n alla.
Itse käytin n2.7-2.8bar paineita, kun oli tuollaset kumit omassa :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Itsellä ei ole kokemusta noista GoodYeareista mutta muualtakin olen kuullut tuon Janin ehdottaman paineidennostovinkin.

Nyt on se säätötanko vaihdettu ja enää ei soi koko auto, kun takapää joustaa. Jotain ihan pientä sieltä vielä saattaa kuulua mutta enää ei hävetä ajella töyssyisellä tiellä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MB 300 TDT
Viestit: 8
Liittynyt: 18.2.2007 21:43
Paikkakunta: Aura

kolinaa takapäästä

Viesti Kirjoittaja MB 300 TDT »

elikkä 300 tdt kolistaa töyssyissä! luin noit juttuja tossa ja mietin että voiko johtua jäykistä jousista? vaikka autossa on perän tason säätö kolina on lisääntynyt viime aikoina!!! Onko täällä Turun seudulla ketään ihmistä joka vois katsoa edullisesti Kiitos jo etukäteen
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: kolinaa takapäästä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

MB 300 TDT kirjoitti:elikkä 300 tdt kolistaa töyssyissä! luin noit juttuja tossa ja mietin että voiko johtua jäykistä jousista? vaikka autossa on perän tason säätö kolina on lisääntynyt viime aikoina!!! Onko täällä Turun seudulla ketään ihmistä joka vois katsoa edullisesti Kiitos jo etukäteen
Jaa'a. Jos perässä kolisee ja meno on muutenkin kovan tuntuista, niin saattavat olla tuon tasonsäädön painevaraajat elikkä kaasupallot tulleet tiensä päähän.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MB 300 TDT
Viestit: 8
Liittynyt: 18.2.2007 21:43
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja MB 300 TDT »

En ole perehtynt vielä mersuihin! Voitko kertoa missä sellaiset on? Onko vaikea vaihtaa? Nii ja kyseessä W124. Vm.-90
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Oma S124 kolisi kanssa töyssyissä ja syynä oli toisella puolella juuri tuon paineakun vika joka oli sitten hajottanut iskarinkin nivelen.

S124 korissa nuo paineakut löytyy kun irrottaa sen tavaratilan lattian verhoilun joka on heti takaistuimen takana.

Omaan tehtiin viimetalvena takakelkan remontti, eli kelkka alas ja kaikki puslat ja varret uusiksi. Nyt menee kyllä suoraan ja ei heittele edes puuskaisessa sivutuulessa, itseasiassa sivutuulta ei edes huomaa ennen kuin tulee ulos autosta.

Simpukkaa en ole omissa mersuissa kiristänyt koskaan, minua ei tuo pieni ohjauksen välys haittaa jos alusta on muuten kunnossa.
MB 300 TDT
Viestit: 8
Liittynyt: 18.2.2007 21:43
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja MB 300 TDT »

Jep mulla kuuluu kolinaa oikealta takaa näkeekö se selvästi jos se paine akku on sökö ja mitä sellanen mahtaa maksaa! Nii ja kysytään nyt vielä että kannattaako ne jäykät jouset pistää vesilinnun p..... Ja hankkia madallus jouset mitä iskareita olette käyttäneet edessä madalluksen kanssa
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mulla tuon pallon vika näkyi niin että auto oli aina yön oltuaan paikallaan lintassa sieltä missä pallo oli huono lisäksi siellä oli hieman vuotava liitos putkissa myös.

Ite en vielä ole jousia vaihdellut mutta hyllysssä odottaa uudet vakiojouset vaihtoa.
MB 300 TDT
Viestit: 8
Liittynyt: 18.2.2007 21:43
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja MB 300 TDT »

Mulla on perä koko ajan ylä asennossa johtuu varmaan jäykistä jousista!?! Etupään korkeus riippuu tilanteesta väillä matala välillä selkeästi korkeammalla! Mut täytyy tarkistaa ne pallot het ku kelit lämpee ulkona paha tehdä kun on nii pirun kylmä...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jos perä on huomattavan ylhäällä, voi vika olla väärin säädetty tasonsäädön venttiilin säätötanko.
Löytyy kallistuksenvakaajasta kiinni.
Tasonsäätöperässä nuo jouset ovatten kuulemma pehmeämmät kuin normi mallissa.
Se, että perä vaikuttaa kovalta ja jopa pompottavalta, on oire sököistä palloista.
Kuntoa ei voi arvioida/mitata katsomalla, sisäinen vuoto hajottaa pallot.
Pro HVM
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mulla oli tuo säätötanko myös todella kulunut nivelistään joista tuli iso välys säätöön.
Tuosta kun laskee paineet pois systeemistä on perä aivan liian alhaalla joten mulla ainakin nuo vanhat jouset on kuoleentuneet ja nyt perä on iskarien varassa koko ajan.

Melkein sun sijassa tekisin niin että jos ei korjaamolla löydä vikaa sieltä nurkasta josta kolahdus tulee niin vaihtaisin sen puolen pallon ainakin.

Omaan vaihdettiin molemmat, koska ikää ehjällä pallolla oli varmaan saman verran kuin risallakin.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Petri K kirjoitti:Omaan vaihdettiin molemmat, koska ikää ehjällä pallolla oli varmaan saman verran kuin risallakin.
Jees. Kyllä ne aikalailla saman ajan kestävät. Omaankin ole edellinen omistaja jonkin verran ennen kauppaa vaihtanut toisen pallukan. Taisipa samana kesänä pitää itsellä vaihtaa toinenkin (tietenkin se v*ttumaisempi eli vänkärin puoli jäi itselle). :D

Hommaan tarvitaan:
-ristipäämeisseli verhouksen purkuun. Kaksi ruuvia päältäpäin, kaksi sieltä etummaisen luukun saranoiden läheltä ja kaksi ruuvia sen paneelin "siivistä", lokasuojien läheltä.
-11 mm kiintoavain pallukalle tulevan pikkuputken avaamiseen. Myös se paineenlaskuproppu (ilmausproppu) aukeaa tällä.
-10 mm pikkuhylsy, pikkuräikkä ja tosi pitkä jatko pallukan kiinnitysmutterien irrottamiseen (alhaalta päin).
-10 mm melko pitkä kuusiokolohylsy pallukan banjopultin avaamiseen. Siinä on myös joku isompi XZN-kanta mutta sen kokoa en mitannut.
-Joku astia, johon kerätä pallukoista tuleva ööli, Noin puoli litraa per rikkinäinen pallo. Jonkin verran öljyä tulee myös iskareista, kun paineen päästää pois.
-Hommaa samalla uutta öljyä pari litraa ja ota sieltä öljypöntöstä vanhaa öljyä pois niin paljon kuin uskallat. Vanhat liemet ovat varmaan jo nähneet melkoisesti maailmaa. :D

Siistein konsti päästää paineet pois on pistää letkunpätkä sinne "ilmausproppuun" ja raottaa proppua. Jos se on jumissa, niinkuin allekirjoittaneella, niin saman asian ajaa esim. banjopultin raottaminen – on vain sottaisempaa. Älä jää puristuksiin, kun päästät painetta pois. Pirssi laskee useamman sentin.

Hankalin homma tuossa on se pallon pikkuputken kanssa nyhrääminen. Vänkärin puolella pääsee tekemään avaimella semmoista parin sentin liikerataa. Lisäksi sen saa varsin helposti menemään väärille kierteille.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MB 300 TDT
Viestit: 8
Liittynyt: 18.2.2007 21:43
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja MB 300 TDT »

Kiitos näistä tiedoista! Lisää kaikkea neuvoja saa jatkossakin laittaa ihan yleistäkin :oops:. Kävin myös katsastus konttorilla kyselemässä vikaa siellä katsoivat takapäätä ja heiluttivat autoa mutta mitään väljää ei löytynyt
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Availe ekaa liitosta sitten varovasti ettei tule öljyt silmille, tuolla on painetta jonkun verran jos perä on ylhäällä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Petri K kirjoitti:Availe ekaa liitosta sitten varovasti ettei tule öljyt silmille, tuolla on painetta jonkun verran jos perä on ylhäällä.
Joo. :ope:

Lisäksi se hydrauliikkaliemi tuntuu tarttuvat tosi tehokkaasti käsiin ja vaatteisiin. Muista siis laittaa liitoksia avatessasi haalarin hiha alle. :wink:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MB 300 TDT
Viestit: 8
Liittynyt: 18.2.2007 21:43
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja MB 300 TDT »

Moro! Nyt kun pakkaset helpottivat niin kolina rauhottui huomattavasti! Vielä kun kerkeis tilaamaan ja vaihtamaan sen paine pallon
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Vaiha vain molemmat pallot kerralla, kestää sitte usiamman satatuhatta taas.
Ja se vänkärin puolen pallonputken(tarkotan sitä pienempää :lol: ) saa huomattavasti helpommin paikoilleen kun aukaisee siitä tasonsäätö venttiilistäkin sen putken. :!:

:D Ja jos menet aukaisemaan banjopultin heti ekana, kannattee ottaa etäisyyttä mistä vääntää.. Sieltä nimittäin saattaa lennellä sitä ööliä :roll:
Mutta ompa ehkäisty ruosteen kertymistä :?
Erin näkösiä niveliä ja muita avaimia kannattee varata remonttiin, helpottaa kummasti kun ei tarvi kaikkia paitsi sitä yhtä mutteria vääntää vetarin/jostain välistä :o
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pääh. :(

Pitänee taas jossain välissä käytä hutkimassa tuolla oikean takanurkan tietämillä. Pakkasella kuuluu vieläkin narinaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Andy
Viestit: 779
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Re: kolinaa takapäästä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Roisto kirjoitti: Jaa'a. Jos perässä kolisee ja meno on muutenkin kovan tuntuista, niin saattavat olla tuon tasonsäädön painevaraajat elikkä kaasupallot tulleet tiensä päähän.
Osaisko joku guru erotella kaasupallojen ja hydraulisten takaiskarien kolinaa/muuta ilmentymää... :roll:

Mullahan tulee ihan pienistäkin töyssyistä takaa sellainen *kops* tai *klonks* ääni. Terävä ääni, takapää ei jää mitenkään heijaamaan. Kun olen näitä foorumeita selaillut, eräs veikkailee kaasupalloja ja toinen takaiskarien alapäätä (siinä on vissiin joku pallonivel).

Jos kuikuilen noita kaasupalloja auton sisäpuolelta ottamalla tarvittavat osat sisustasta pois, pystyykö noiden kunnosta päättelemään ulkoisesti mitään?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: kolinaa takapäästä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Andy kirjoitti:Jos kuikuilen noita kaasupalloja auton sisäpuolelta ottamalla tarvittavat osat sisustasta pois, pystyykö noiden kunnosta päättelemään ulkoisesti mitään?
No niinkuin mie tuossa 45cm ylempänä totesin, että:
Rässi66 kirjoitti:Kuntoa ei voi arvioida/mitata katsomalla, sisäinen vuoto hajottaa pallot.
Pro HVM
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Ainakin mun autossa iskarinvika oli aika selvä. Oli poikki nivelestä.
Avatar
Andy
Viestit: 779
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Re: kolinaa takapäästä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Rässi66 kirjoitti:
Andy kirjoitti:Jos kuikuilen noita kaasupalloja auton sisäpuolelta ottamalla tarvittavat osat sisustasta pois, pystyykö noiden kunnosta päättelemään ulkoisesti mitään?
No niinkuin mie tuossa 45cm ylempänä totesin, että:
Rässi66 kirjoitti:Kuntoa ei voi arvioida/mitata katsomalla, sisäinen vuoto hajottaa pallot.
Khhhhmmm...mitä silmät ei nää, sitä silmät ei nää :roll:. Olisi ollut vaan niiin mukavaa, jos tuon vaihtoehdon olisi saanut vahvistettua/eliminoitua silmämääräisesti...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

^ :lol: No eihän sitä voi kaikkea hoksata.

Laiha lohtu: kun pallot ottaa irti, niin jollain tylsällä reiästä painamalla voi koittaa onko niissä eloa.
Ehjä pallo on kimmoisa, kuollut ei. :wink:
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rässi66 kirjoitti:Ehjä pallo on kimmoisa, kuollut ei. :wink:
Uuden uutukaisesta pallosta tämmöinen kynäniska ei saa sitä kalvoa edes liikahtamaan. :D Tappi töksähtää jonkun neljän sentin jälkeen. Henkensä heittäneeseen koetuskeppi menee pohjaan asti.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Roisto kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:Ehjä pallo on kimmoisa, kuollut ei. :wink:
Uuden uutukaisesta pallosta tämmöinen kynäniska ei saa sitä kalvoa edes liikahtamaan.
Niin eikö luulisi että kalvo on aika tömäkkä uutena kun sen pitää kestää painetta kuitenkin jokunen sata baaria. :?: Tai sit Rässi tökkii vähän eri paineella. :roll:
Tää on ihan kohta valmis.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rässi66 kirjoitti:Laiha lohtu: kun pallot ottaa irti, niin jollain tylsällä reiästä painamalla voi koittaa onko niissä eloa.
Niijjoo. :!: Palloja ei ole pakko ottaa ihan täysin irti tuota testiä varten ainakaan farkussa. Riittää, että päästää systeemistä paineet pihalle ja irrottaa sen pallon päässä olevan banjopultin. Sitten mahtuu koetustyökalu pallon sisälle. Siinä kalvossa on reiän kohdalla semmoinen metallinen levy, joten kalvon ei pitäisi mennä rikki kokeillessa.

Sedanissa pallot on erilailla, enkä muista miten.
A. Hara kirjoitti:Tai sit Rässi tökkii vähän eri paineella. :roll:
Jotain tämmöistä minäkin arvelin. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MB 300 TDT
Viestit: 8
Liittynyt: 18.2.2007 21:43
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja MB 300 TDT »

Moi! Olisiko mahdollista että kolahdus olisi tullut veto-akselista??? Nyt meinaa katkesi veto-akseli oikealta puolelta mistä myös kolina tuli
:cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”