W124 korkeus vakiojousilla?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

W124 korkeus vakiojousilla?

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mille korkeudelle w124 250d asettuu hyväkuntoisilla vakiojousilla ja ykkösen kumeilla?
Alla on nyt H&R:n -35 milliset jouset ykkösen kumeilla ja etujousista on pätkäisty puoli kierrosta. Kannattaisiko laittaa vakiojouset ykkösen kumeilla vai pitää nuo H&R:t ja laittaa paksumpaa kumia jousen päälle?

Alkaa mennä hermot tuohon alustaan kun kokoajan saa varoa ettei putki ota kiinni maahan. :evil:
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nosta putkea,sen saa niin ylös että ennemmin ottaa pohja kiinni...Taka-akselin alitus on ainoa matala kohta.

Korkeudesta en tiedä...Ainakin minulla olleiden mersujen korkeus on vaihdellut aika rankasti,vaikka niissä on ollut vakio jouset alla..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kolmisatanen diesel lähes uusilla Veholta ostetuilla jousilla ja ykkösen kumeilla:

Kuva
wiimax.fi
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

AM kirjoitti:Nosta putkea,sen saa niin ylös että ennemmin ottaa pohja kiinni...Taka-akselin alitus on ainoa matala kohta.
Mulla on pakoputki vaihdelaatikon kohdalla vielä 90 millistä ja siitä taaksepäin 3 tuumaista. Vakioputkella ei ole mitään ongelmaa.

Menee näköjään aika korkeaksi normijousilla varsinkin 17"vanteilla. Täytyy testailla miten nuo kumit vaikuttaa. Osaako joku sanoa paljonko käytännössä korkeus suunnilleen nousee jos kumin vaihtaa astetta paksumpaan?
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vaihda ohuimmasta paksumpaan -> koppa nousee jotain 20-25mm, eli suunnilleen tuplasti kumin paksuuden verran.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Itselle laitettiin farkkuun uudet jouset ( a'la Biltema) ja nokka nousi pystyyn...onko tosiaan niin että vanhat olivat niin kuolleet jo vai mistä oli kiinni? Tiedän että murtumia oli... ja kyllä kumit ovat neli nänniset.... :shock: seuraavaksi täytyy vaihtaa kumit kaks tai yks nännisiin koska vaikka silmä alkaa jo tottua (kuukauden jälkeen) niin ei tuohon keulapystyyn ikinä totu....
Kuva

200T W124 -86
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

15 milliä näyttäisi olevan etukumeissa eroa matalimmassa ja korkeimmassa. Tuollainen 25-30mm nosto kuulostaisi aika hyvältä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dealer kirjoitti:Kolmisatanen diesel lähes uusilla Veholta ostetuilla jousilla ja ykkösen kumeilla:

Kuva
Mittaa kun kerkiät toi takakaaren mitta maasta keskelle kaarta. Kiitos. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei onnistu, myin mersun pois jo viime kesänä. :roll:
wiimax.fi
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

:evil: No eiköhän tämä tästä. :cry:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Nyt on mitattu oma...edessä 73,5 cm ja takana 70 cm maasta keskelle kaarta. Edessä on ainakin 100 % varmuudella 4 nänniset kumit ja takakumeista/-tyynyistä en tiedä.

Vaikka tuonne eteen nyt vaihtaisi yks nännisetkin niin silti jäisi keula ylemmäs. Onko sillä merkitystä onko autokäynnissä?? Eli eikö tuon perän pitäisi pysyä stabiilina sammutuksen jälkeen eikä vajota kuten sitikka tekee??

Vai onko takajouset vaan niin kuolleet että makaa alempana.

Autohan oli siis farmari....loppu info allekirjoituksessa.
Kuva

200T W124 -86
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vane kirjoitti:Nyt on mitattu oma...edessä 73,5 cm ja takana 70 cm maasta keskelle kaarta. Edessä on ainakin 100 % varmuudella 4 nänniset kumit ja takakumeista/-tyynyistä en tiedä.
Öö. Eikö kannattaisi mitata renkaan keskeltä kaareen? Näin eliminoituisivat pois renkaista johtuvat korkeuden vaihtelut.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Totta.... mitataan illalla lisää.... mutta kuitenkin mielestäni tuntuu tuo ero noin päin että edessä enemmän hullulta. Mutta tiedä sitten...illalla siis uudet mitat...
Kuva

200T W124 -86
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vane kirjoitti:mutta kuitenkin mielestäni tuntuu tuo ero noin päin että edessä enemmän hullulta. Mutta tiedä sitten...illalla siis uudet mitat...
Kyllä nuo lukemat aika mielenkiintoisilta vaikuttavat. :? Näyttääkö auto takakenoiselta?

Pitääpä käydä itsekin mittanauhan kanssa heilumassa. On nimittäin semmoinen maastoalusta, että... :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

aavistuksen kyllä...varsinkin jos autossa on vielä koirat kyydissä...ja myönnetään että myös ilman koiria keulii...

liekö ongelma siinä että edessä on pränikät kierteet ja takana vanhat :arrow: ilmeisesti kulahtaneet...pitää tutkia huomenna lisää
Kuva

200T W124 -86
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Farmari ei sovi tähän minun testiin vaan todellakin sedan. Nimenomaan maasta kaaren yläreunaan. Rengaskoolla ei ole väliä.
Jos katsotte tota Dealerin auton ryhtiä, niin minkä takia minä siihen reakoin on juri tuo asento. Tämä varmaan johtuu siitä elämän varrella opitusta, jota minulla näyttää kertyneen jo aika paljon. :lol: Olipa tyhmästi sanottu. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Juu, ymmärsin kyllä että sedanista oli kyse... :)

Ajattelin vain että etupäällähän ei paljoa ero taida olla ehkä sen verran että farkussa edessä on jäykemmät kuin sedanissa. Koska muuten siihen käy varaosaluetteloiden mukaan samat jouset.

Toinen seikka miksi kiinnostuin asiasta oli että jos jolla kulla olisi ns. oikea mitta kaaren korkeudesta ja kun tuo nykyinen korkeus itseäni häiritsee...olen joka tapauksessa vaihtamassa takajouset sekä kaikkien jousien kumit matalemmiksi kuin nykyinen neloskoko.
Kuva

200T W124 -86
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etujouset on samat farkussa ja sedanissa, vain konekoko ja varusteet ratkaisevat.

Jos perä on alhaalla, takajouset voivat olla alapäästä poikki ja usein näin onkin, katkeamista ei näe kuin pikku peilin avulla tai irrottamalla takarenkaan.
wiimax.fi
Avatar
janmun
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2006 18:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja janmun »

Roisto kirjoitti:
Vane kirjoitti:mutta kuitenkin mielestäni tuntuu tuo ero noin päin että edessä enemmän hullulta. Mutta tiedä sitten...illalla siis uudet mitat...
Kyllä nuo lukemat aika mielenkiintoisilta vaikuttavat. :? Näyttääkö auto takakenoiselta?

Pitääpä käydä itsekin mittanauhan kanssa heilumassa. On nimittäin semmoinen maastoalusta, että... :D

t.
Risto
Käys Risto ottamassa mitat. Näyttää nimittäin tuo omakin kulkuväline (230TE) jotenkin maastomalliselta. Tuntuu että renkaan ja lokasuojan väliin pystyy pistämään vaikka koko pään...

Itsellä talvikumit 195/65/15.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
janmun kirjoitti:Käys Risto ottamassa mitat. Näyttää nimittäin tuo omakin kulkuväline (230TE) jotenkin maastomalliselta. Tuntuu että renkaan ja lokasuojan väliin pystyy pistämään vaikka koko pään...
No nyt on riehuttu mittanauhan kanssa. Ihan tasainen tuo piha ei ole mutta jotain osviittaa antanee. Edessä on noin 39 cm (navan keskus – kaaren yläreuna) ja takana suurinpiirtein saman verran. Edessä tosiaan 200D / 230E tarvikejouset, takana sedanin normijouset ja alla normipallot elikkä 195 / 65 / 15. Joku kolmen sentin tiputus vielä jättäisi kaaren ja renkaan väliin tilaa.

Joko mjo3XXX:lle selvisi sedanin normikorkeus? Farkun tiedotkin kiinnostaisivat, jos joltakin lonkalta irtoaa moinen tieto.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Mittaan nuo oman farkun mitat huomenna P i t k ä n p e r j a n t a i n kunniaksi :?
Kuva

200T W124 -86
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ei ole vielä selvinnyt ja itse en ole saanut autoa talliin kun lumet tuli katolta ja jäätyi, tosin en pidä autoa tallissa muutenkaan ihan auton takia. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No tottahan mitta takaa on pienempi kuin edestä,vaikka auto olisikin tasapainossa...Syyn näkee kun katselee kaaria,takana ne ovat matalempana kuin edessä.Mitatkaapa vertailun vuoksi mitta vaikkapa sivulistasta,eturenkaan takaa ja takarenkaan edestä..Tai voihan sitä vaikkpa vatupassin laittaa listan päälle jos haluaa viimeisen päälle hyvän :lol:

Taitaa kuitenkin pieni etukeno olla parempi ulkonäön kannalta,ainakin noin niinkuin lähelle orkkis korkuisissa autoissa.200D:ssä mulla mitta jotain 30cm nurkilla takana ja edessä n.sentin enemmän..farkussa sitten varmaan se 10senttiä enemmän.Ei siis liity tähän mitenkään,mutta olipa yllätys :lol:
Avatar
janmun
Viestit: 19
Liittynyt: 25.2.2006 18:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja janmun »

Roisto kirjoitti:Terve,
janmun kirjoitti:Käys Risto ottamassa mitat. Näyttää nimittäin tuo omakin kulkuväline (230TE) jotenkin maastomalliselta. Tuntuu että renkaan ja lokasuojan väliin pystyy pistämään vaikka koko pään...
No nyt on riehuttu mittanauhan kanssa. Ihan tasainen tuo piha ei ole mutta jotain osviittaa antanee. Edessä on noin 39 cm (navan keskus – kaaren yläreuna) ja takana suurinpiirtein saman verran. Edessä tosiaan 200D / 230E tarvikejouset, takana sedanin normijouset ja alla normipallot elikkä 195 / 65 / 15. Joku kolmen sentin tiputus vielä jättäisi kaaren ja renkaan väliin tilaa.

Joko mjo3XXX:lle selvisi sedanin normikorkeus? Farkun tiedotkin kiinnostaisivat, jos joltakin lonkalta irtoaa moinen tieto.

t.
Risto

Mittailin itsekkin samalla lailla. Mittauspaikkana toimi "suht tasainen" autotallin lattia ja tässä tuloksia:

Etu vasen: 38 cm
Etu oikea: 39 cm
Taka vasen: 41 cm
Taka oikea: 41 cm

Muistaakseni edessä oli "kakkoskumet" siellä jousissa.
Renkaat on minullakin 195/65/15. Autoon on edellisen omistajan toimesta laitettu jotkut Monroen jouset. Jotenkin vaan tuo auto näyttää korkealta. Onkohan tämä vain näköharhaa kun tuolla maantiellä tulee vastaan niin paljon samanlaisia farkkuja joiden koppa on nätisti tiputettu tonttiin...

Semmoinenkin tässä nyt mietityttää että kun autoni saattaa olla "sportive" vai mikä sen varuste nyt olikaan (koodi 651) niin Rässin mukaan pitäisi olla matalammat jouset ja paksummat kallistuksen vakaajat.
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

janmun kirjoitti:
Roisto kirjoitti:Terve,
janmun kirjoitti:Käys Risto ottamassa mitat. Näyttää nimittäin tuo omakin kulkuväline (230TE) jotenkin maastomalliselta. Tuntuu että renkaan ja lokasuojan väliin pystyy pistämään vaikka koko pään...
No nyt on riehuttu mittanauhan kanssa. Ihan tasainen tuo piha ei ole mutta jotain osviittaa antanee. Edessä on noin 39 cm (navan keskus – kaaren yläreuna) ja takana suurinpiirtein saman verran. Edessä tosiaan 200D / 230E tarvikejouset, takana sedanin normijouset ja alla normipallot elikkä 195 / 65 / 15. Joku kolmen sentin tiputus vielä jättäisi kaaren ja renkaan väliin tilaa.

Joko mjo3XXX:lle selvisi sedanin normikorkeus? Farkun tiedotkin kiinnostaisivat, jos joltakin lonkalta irtoaa moinen tieto.

t.
Risto

Mittailin itsekkin samalla lailla. Mittauspaikkana toimi "suht tasainen" autotallin lattia ja tässä tuloksia:

Etu vasen: 38 cm
Etu oikea: 39 cm
Taka vasen: 41 cm
Taka oikea: 41 cm

Renkaat on minullakin 195/65/15. Autoon on edellisen omistajan toimesta Semmoinenkin tässä nyt mietityttää että kun autoni saattaa olla "sportive" vai mikä sen varuste nyt olikaan (koodi 651) niin Rässin mukaan pitäisi olla matalammat jouset ja paksummat kallistuksen vakaajat.
Herätetäänpäs tämäkin topic´.

Etu vasen: 34 cm
Etu oikea: 35 cm
Taka vasen: 37.5 cm
Taka oikea: 37.5 cm

Renkaat ovat 195/65/15 ja madallusta taitaa olla 40mm :? .
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jaa, otinpa minäkin sitten mitat:
vas. etu: 35
oik. etu: 36
vas. taka: 39,5
oik. taka: 38,5

Tasanen alusta kyllä pitäis olla, kun on viime syksynä tehty autokatoksen pohja, mutta olisko kuitenkin joku renkaista ollut montussa, kun on noin sopivasti heitot :roll:

Pitäis varmaan itsellä etujousiin laittaa korkeammat kumit. Tällä hetkellä siellä taitaa olla kakkosen kumit. Vähän kaivattaisiin lisää korkeutta, kun meinaan nyt ottaa puskimesta katukiviin :x

Olikos ne kumekset kalliit? Vaihtotyö ei liene järin kallista?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

veppe kirjoitti:Olikos ne kumekset kalliit? Vaihtotyö ei liene järin kallista?
KL:n kautta noin kympin pari, Veholla suurinpiirtein tuplat. Vaihtotyö riippuu puljusta. Jotkut ottavat könttihinnan, jotkut tuntitaksan mukaan. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3629
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

OT:n puolelle taas riistäytyy, kunnes haukankatseiset modet ripeillä sensuroinneillaan taas palauttavat tämänkin hulvattoman keskustelun takaisin asialliseen aiheeseen. :lol:

Eli samalla korkeudella ollaan kuin tuo Dealerin entinen. Viikonloppuna tuli taas mieleen kaikista paksuimpien kumien osto, kun teimme jokavuotisen toivioretken eräälle kesämökille. :shock:

Pohjapanssari päästeli pari kertaa sellaista kalketta :eec: että ilman tuota mainiota etusuksea olisi uutta 'halpaa' öljypohjaa jo tarvinnut tänään myyntipalstoilta alkaa katsella...

Puunjuuret ja kivet tuntuvat kasvaneen korkeutta viime vuodesta, kun tuntui jatkuvasti raapivan maha maata. Jousia ei ole poikki, sen katsoin silmämääräisesti heti mökin pihamaalla syvästi järkyttyneenä. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

motonetin hd jousilla.
etu vasen.40,5
etu oikea.40,5
taka vasen.41,5
taka oikea 41,5
juuri vaihdoin taka vieterit.
oli ennen vaihtoa 37,5 ja38,5.
toinen toinen oli ehjä, toinen neljänä
palana.elikkä vain sentin ero ehjään. :shock:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

No otimpa mäkin sitte mitat :D
Etu noin 34cm
Taka Noin 36cm
Edessä kakkosen kumit ja takana ykköset ja Eibach madallussarja -30mm
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”