miten säädetään farmarista takapää?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

miten säädetään farmarista takapää?

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

pitäisi saada nostettua persettä vähän korkeammalle! en tiedä että miten se onnistuu, joten voisiko joku laittaa kuvaa tai kertoa miten se tehdään! kiitos jo etukäteen! kyseessä w124 230 TE -88 farkku
w124 230 TE -88
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mieluiten jouset vaihtamalla. Jos säätää tasonsäädöstä niin sitten on perä aina sen varassa ja rasittuu melkoisesti...säätötanko on auton alla venttiilissä.
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

dealer kirjoitti:Mieluiten jouset vaihtamalla. Jos säätää tasonsäädöstä niin sitten on perä aina sen varassa ja rasittuu melkoisesti...säätötanko on auton alla venttiilissä.
se on laskettu tohon tasoon aikasemmi... ja edellinen omistaja sano että saa nostettua ainaki 20cm tuosta, puhui jotain nesteperästä
w124 230 TE -88
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Saa saa mutta jousien korkeudesta noin 1-2cm lisää tasonsäädöllä on ok.
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

laineracing kirjoitti:Saa saa mutta jousien korkeudesta noin 1-2cm lisää tasonsäädöllä on ok.
sori mut nyt en ymmärtäny :D
w124 230 TE -88
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jäteöljyvatkain kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Saa saa mutta jousien korkeudesta noin 1-2cm lisää tasonsäädöllä on ok.
sori mut nyt en ymmärtäny :D
Siinä kohdalla missä se seisoo pelkästään jousien varassa, niin siitä säädetään 1-2cm sillä tasonsäädöllä. Ei kahtakymmentä senttiä! Jos tarvetta korkeammaksi, vaihda korkeammat jouset ja säädä tasonsäätö sopivaksi jousille.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jäteöljyvatkain kirjoitti:sori mut nyt en ymmärtäny :D
Tuo dealerin kommentti on aika hyvä pohja säätöön, sitten laineracingin opeilla pikku säätö.

Tyhjänä auton pitäisi olla jousten ja iskareiden peruspaineen kannateltavana. Eli säätö jousilla ja säätökumeilla niin, että kun tasonsäädön venttiilistä kääntää paineet pois (vipua vähän alaviistoon), niin silloin perän pitäisi olla aikalailla halutussa korkeudessa. Jos jää palttiarallaa sentin matalaksi, niin sitä voi vielä hienosäätää sitä välitankoa säätämällä. Venttiilissä ja sen varressa on reiät, jolla venttiilin voi lukita keskiasentoon. Tuohon sitten säädetään se välitanko sopivaksi.

Jos iskarien painetta kasvattamalla koetetaan nostaa perää, voi tulla kova ja pomppuinen kyyti. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

Edellinen omistaja sanoo näin 'Joo se on taka akselin kohdalla ei ihan keskellä autoa vaan enemmän apparin puolella. Tanko jossa kymppimillin mutteri ja se on hitsattu muistaakseni vähän pidemmäks että sai autoa alemmas"
w124 230 TE -88
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuinka matala auto nyt on?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

Kuva
tuosta jos näkee :D
w124 230 TE -88
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

motonetistä sai " Jousikorokkeet ja pohjauskumit "
"Takajousen koroke MB124/201"3"
Sopivuudet:
- W124 Takajousen korokekumi "3" 18mm"

tuollaista tavaraa. kannattaako tuota esim kokeilla? maksaa 3,90e
w124 230 TE -88
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jousen yläpäässä on tosiaan tuommoiset säätökumit. Jos pääset katsomaan & kopeloimaan, niin sillä pitäisi selvitä, minkä korkuiset siellä tällä hetkellä on. Niitä on kolmen korkuista: 18 / 13 / 8 mm. Jonkin verran noilla saa tuunattua korkeutta. Pienimmästä suurimpaan vaihdettaessa perä nousee reilun sentin - pari senttiä. Toki tasonsäätö pitää sitten säätää tuohon tasoon. Jos lyö tavaraa kyytiin, niin tipahtaa alkuperäiselle tasolle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

selvä. eli sieltä pitää niitä tankoja siirtää toiseen paikkaa nii saa korkeammaksi ilman että ei oo kaikki paineitten päällä?
w124 230 TE -88
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Se tanko on ihan pituussäädettävä. Jos siis on orkkis eikä kenenkäön ite räpeltämä tanko.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Roisto kirjoitti: Venttiilissä ja sen varressa on reiät, jolla venttiilin voi lukita keskiasentoon. Tuohon sitten säädetään se välitanko sopivaksi.

Jos iskarien painetta kasvattamalla koetetaan nostaa perää, voi tulla kova ja pomppuinen kyyti. :(

t.
Risto
Ahaa, tämäpä oli hyvä tieto ko en hoksannu tommosta ollenkaa ku omaa säätelin.

Perse oli taivaissa ostaes ja syyki selvis ko alle kömysin, nipparilla oli vipu käsijarruvaijeriin vetästy.. Ei kyllä minusta kova tai pomppusen olonen ollu ajaa mut takana tulija varmaa näki öljypohjanki. Vaihtoehtona oli maalata perä ja öljypohja punaseks tai laittaa se vipu oikein kiinni. :lol:
E46 330D & E46 328i
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

on orkkis, sitä on vaan pidennetty vähän että on saatu matalemmaks... en kyllä tajua.. itse ajattelin hankkia motonetistä sen madallus sarjan tuohon, eikä maksa kuin 169,90€ nii ei oo ees paha!
w124 230 TE -88
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Jäteöljyvatkain kirjoitti:
dealer kirjoitti:Mieluiten jouset vaihtamalla. Jos säätää tasonsäädöstä niin sitten on perä aina sen varassa ja rasittuu melkoisesti...säätötanko on auton alla venttiilissä.
se on laskettu tohon tasoon aikasemmi... ja edellinen omistaja sano että saa nostettua ainaki 20cm tuosta, puhui jotain nesteperästä

Saa nostettua. Mutta sen jälkeen on kaasunestesäiliöt kovilla ja jonkun ajan kuluttua häviää takajousitus tyystiin.

Jousien pitää kantaa tyhjän auton paino ja nesteen vaan kuorma. Edelliset vinkit ovat mainiot siiheen.

Jos madallus on mielessä, niin iskareihin pitää jättää jonkunlainen paine (eli jouset pitäisi olla sentin verran "lyhyet").

Jousenaluskumin vaihto vaikuttaa auton korkeuteen enemmän, kun kumin paksuus (vipuvaikutus).
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jäteöljyvatkain kirjoitti:selvä. eli sieltä pitää niitä tankoja siirtää toiseen paikkaa nii saa korkeammaksi ilman että ei oo kaikki paineitten päällä?
Edelleen, JOUSET pitää vaihtaa niin että saa perän riittävän ylös ...
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Jäteöljyvatkain kirjoitti:on orkkis, sitä on vaan pidennetty vähän että on saatu matalemmaks... en kyllä tajua.. itse ajattelin hankkia motonetistä sen madallus sarjan tuohon, eikä maksa kuin 169,90€ nii ei oo ees paha!
Saako motonetistä farkkuun? Enno ainakkaa ite nähny.. Sedanissa siis eri jouset takana ainakin.
E46 330D & E46 328i
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ite tipuin kärryiltä ku eka piti nostaa ja nyt pitäs laittaa madalloitusjouset :roll:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

laineracing kirjoitti:Ite tipuin kärryiltä ku eka piti nostaa ja nyt pitäs laittaa madalloitusjouset :roll:
Nyt pokka petti. :lol:
E46 330D & E46 328i
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Laitanpa tähän yhteyteen kysymyksiä samasta aihepiiristä.

Omassa autossa oli takana madallusjouset ja perä oli nostettu tasonsäädöllä ylös. Nyt autoon on vaihdettu uudet vakiojouset, kolmosen kumit, kaasupallot ja tasonsäädön öljyt. Perä nousi hieman ylemmäksi aikaisemmasta tasosta. Tasonsäädön tankoa ei ole säädetty. Nyt kuopissa kuuluu kova kolina. Voiko tuo johtua puutteellisesta säädöstä vai tulikohan iskarien nivelten väljyys esiin?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Auttaisikohan tuohon, jos liikuttaisi vivusta ylä- ja alarajalle muutaman kerran ja sitten säätäisi korkeuden?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Jäteöljyvatkain
Viestit: 57
Liittynyt: 25.9.2013 20:04
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jäteöljyvatkain »

AriK123 kirjoitti:Auttaisikohan tuohon, jos liikuttaisi vivusta ylä- ja alarajalle muutaman kerran ja sitten säätäisi korkeuden?
lainaten mersuforumin viestiä

"Minun ex-autooni vaihdettiin taakse jouset, orkkisjousenkumit (3). Tasonsäätö säädettiin siten, että auto laskettiin ensin juuri ja juuri jousien päälle lepäämään, sitten painetta hieman lisää. Hyvin toimi. Miekin suosittelen korjaamaan systeemin, on se niin hyvä ajettava sen kanssa. Eri asia jos haluaa sitten säästää ja tinkiä... "
w124 230 TE -88
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jäteöljyvatkain kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:Auttaisikohan tuohon, jos liikuttaisi vivusta ylä- ja alarajalle muutaman kerran ja sitten säätäisi korkeuden?
lainaten mersuforumin viestiä

"Minun ex-autooni vaihdettiin taakse jouset, orkkisjousenkumit (3). Tasonsäätö säädettiin siten, että auto laskettiin ensin juuri ja juuri jousien päälle lepäämään, sitten painetta hieman lisää. Hyvin toimi. Miekin suosittelen korjaamaan systeemin, on se niin hyvä ajettava sen kanssa. Eri asia jos haluaa sitten säästää ja tinkiä... "
Ei auta kuin kokeilla, kunhan tässä pääsee käymään montulla. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Otin säätötangon irti, nostin perän yläasentoon ja sen jälkeen laskin ala-asentoon. Sitten nostin muutaman millin ylöspäin ja säädin säätötangon sopivan mittaiseksi. Laitoin pahviin merkit alkutilanteelle sekä ylä- ja ala-asennolle. Ala- ja yläasennon väli oli noin 8 cm. Öljyä piti lisätä 4 dl, eli nyt lienee riittävästi.

Nyt ei kolise koko ajan ja ehkä mukavuuskin parani jonkin verran. Ennen säätöä perän korkeus oli ala-asennossa, ellei jopa vähän sen alapuolella. Uudet jouset oli muuten n. 10 cm pitemmät kuin vanhat. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
650000tuttavuus
Viestit: 2131
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

laineracing
Lähetetty: 30.10.2013 9:48 Viestin aihe:
Saa saa mutta jousien korkeudesta noin 1-2cm lisää tasonsäädöllä on ok.
Roisto kirjoitti: Tuo dealerin kommentti on aika hyvä pohja säätöön, sitten laineracingin opeilla pikku säätö.

Tyhjänä auton pitäisi olla jousten ja iskareiden peruspaineen kannateltavana. Eli säätö jousilla ja säätökumeilla niin, että kun tasonsäädön venttiilistä kääntää paineet pois (vipua vähän alaviistoon), niin silloin perän pitäisi olla aikalailla halutussa korkeudessa. Jos jää palttiarallaa sentin matalaksi, niin sitä voi vielä hienosäätää sitä välitankoa säätämällä. Venttiilissä ja sen varressa on reiät, jolla venttiilin voi lukita keskiasentoon. Tuohon sitten säädetään se välitanko sopivaksi.

Jos iskarien painetta kasvattamalla koetetaan nostaa perää, voi tulla kova ja pomppuinen kyyti. :(

t.
Risto
jne. jne.


Miksi perussäädössä sentin nosto painepuolelta, eikä pelkästään jousien/iskarien varaan (ihan alas) :?:

Reagoiko näin nopeammin lastimuutoksiin, ajo-ominaisuudet; joustoko paranee, vai mikä vaikutus :?:

Kestääkö olla hiukan väljyyttä säätötangon pallonivelissä, vaiko ihan jeti.
Reagoiko pieneenkin painon muutokseen välyksettömällä, vai onko paineensäätövivussa yleensä hiukan toleranssia ennen kuin alkaa muuttaa korkeutta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Liekö tarkoitettu, että saahan tuolla tasonsäädöllä nostettua perän vaikka kuinka korkealle mutta n. sentin "hienosäädöllä" ei vielä kovin paljon kyyti huonone ja ehkei vielä hirveästi rasitu iskarit / pallotkaan. :nocando:

Jos siis remonttiin ruvetessa ei tontille sattuneet ihan tarpeeksi jäykät jouset / paksut säätökumit.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
650000tuttavuus
Viestit: 2131
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Eli kun kerran perspää on riittävän korkealla, niin kannattaa jättää paineettomax (= ihan alimpaan asentoon)

Kiitooooosss :!:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, voi joutua hieman säätämään kunhan kokemuksia kertyy eli näkee pysyykö lastin kanssa normiasennossa. Säätötangossa ylimääräiset välykset haittaavat toimintaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”