Madallus

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Madallus

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

Elikkä tuli tollanen vanha ruumisauto hommattua ja pitäs saada sitä matalemaks. Te hurjat jotka ootte pätkinyt vakio jousia ni paljonko ootte napsinut pois? tarkotus tiputtaa noin 50mm.
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

Noita madallus sarjoja ja niitten sopivuuksia kattelin varuiksi ku voi olla että tutulta löytys. Näyttäs olevan samaan korimalliin tarjolla laatikosta ja ilmastoinnistakin riippuen erilaisia ni vissiin sopivat kaikki kuitenkin paikoilleen? onko oikeesti jotain merkitystä millä varustuksella tarkotetun laittaa? luulis ettei ni pienet muutokset vaikuta ratkasevasti. Eli ku mulla tollanen jatkettu vakiota painavampi möhkäle ni vissiin jotku 35mm jousetkin madaltaa tässä jo enempi?
Kuva
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

parempi sun on ostaa vaan 300D taksimallin jouset ja niistä alkaa lyhentämään. noi vakio -35 jouset ei varmaan riitä sun tarkoituksiin mitenkään, vaan ne painuu ns. pohjaan heti, eli ovat liian lötköjä.

miten ruumisautossa on takajousitus toteutettu? onko sama ku vakiofarmarissa?

tietysti etuakselille voit hommata ihan mitkä vain jouset, kunhan moottorivaihtoehto on oikein.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Ehkä ruumiswankkuris on ampulanssin jouset kun arkunteline painaa pikkasen enemmän

Nimimerkillä viton alumiiniä 211 ruumarin alle kun kantavuus tulivastaan normi aluissa :wink:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Kyllä kait tiedät, että tuossa kirstussa akseliväli on 3600 mm! Mistä päin suomea olet löytänyt samanlaisen tiestön kuin Bonnevillen suola-aavikolla?
Jos olet tekemässä Show-autoa, niin kommentointini ja kysymykseni on aiheeton, sillä komeetahan tässä ollaan tekemässä!
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

Tarvii tutkia tarkemmin ja mittailla mimmoset siä on paksuudeltaan. Ainakin mitä oon monista muista autoista pätkinyt vakio jousia ni kyllä ne jäykistynyt ainakin on huomattavasti lyhetessään. Ni miksei sit näistä omistakin vois ottaa. Ei o kyllä muis autois tullut vastaan että olis noin monta jousi vaihtoehtookin samaan koriin. Tosin ne on kyllä ollut painoltaankin vaan 1/3 tähän verrattuna.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersuissa on aina useita jousivaihtehtoja, mm. moottorin koon ja varusteiden mukaan.
wiimax.fi
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

En o kerinnyt mittaileen. Enkä ajatellut välttämättä mittaillakkaan ku ajattelin vakioista napsasta pois pätkät. Paljonkohan tollanen madaltuu jos napsasee 1,5kiekkaa pois?. Onko näis se viimenen kierros sellanen että jousen pää osuu edelliseen kierrokseen vai sellanen harva kuin siitä tuleekin? Useista autoista pätkinyt mutta en Mersusta. Jos jollain olis heittää kuva missä vakioista pätkityt jouset ja tieto paljonko pätkitty ni sekin kävis jos ei o mittaillut tuloksia.Niitä kumeja on muutamaa eri paksusta ni onko ne tietyllä mm. paksuus erolla toisiinsa?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no ei voi kerto paljonko matalenee ku niit jousia on tosiaan monenlaisia. jousissa voi olla eri määrä kierroksia yms ni kaikki tollaset vaikuttaa, ei voi sanoa että joo 5 senttiä matalenee ku ottaa 1 kiepin pois ku toisessa jousessa on 15 kierrosta ja toisessa 9.

Mutta summanmutikassa voisi arvata että 1.5 kierrosta on jo kohtuu paljon. Onko autossasi hydraulinen tasonsäätö takana? Silloin ei pelkkä jousien leikkely auta vaan se pitää säätää sitten tasonsäätö kohdalleen myös.

tee kuten muutkin, kokeilemalla 8) puolikierrosta kerralla. Ite otin 8 kertaa joiset pois ja asensin takaisin ennen kuin tuli hyvä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

Sergey kirjoitti:
tee kuten muutkin, kokeilemalla 8) puolikierrosta kerralla. Ite otin 8 kertaa joiset pois ja asensin takaisin ennen kuin tuli hyvä.
8 kertaa ja puolikierrosta kerrallaan? :wink: Mulla ei o itellä tähän autoon hyvin sopivia puristimia ni joudun kysyyn näihin erikoistuneesta harrastaja/korjaajalta apuja. Epäilen ettei se ole kovinkaan innostunut mun jousen pätkinnästä ni koitan saada sen kerralla tehtyä. Pääasia että edes jonkinverran laskis. Tällä hetkellä auton keula on jo kuin kivireki ja tärähtää töyssyssä niin kuin auto missä liian jäykät jouset. Epäilen ettei kierros ainakaan voi olla liikaa ni otan sen ja oon sit vaan tyytyväinen.Tai kattoo nyt mimmoset ne on ku saan ne käteen. Akselinväli rajottaa nyt vähän tota madaltamissa tässä liikaa. Takapään etin sit omassa tallissa kohdilleen. Ni paljonko pelkillä niil kumeil pystyy korkeuteen vaikuttaan? Luultavasti ei ole tasosäätöä. en ainakaan o nähnyt mitään siihen viittaavaa. Mutten o kyllä tutkinutkaan. Saako sen kuinkahelpolla säädettyä? Luultavasti tarvii kuitenkin jousiakin pätkiä?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jaska77 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:
tee kuten muutkin, kokeilemalla 8) puolikierrosta kerralla. Ite otin 8 kertaa joiset pois ja asensin takaisin ennen kuin tuli hyvä.
8 kertaa ja puolikierrosta kerrallaan? :wink:
Niin. Neljä yhteensä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

Sergey kirjoitti:
jaska77 kirjoitti:
Sergey kirjoitti:
tee kuten muutkin, kokeilemalla 8) puolikierrosta kerralla. Ite otin 8 kertaa joiset pois ja asensin takaisin ennen kuin tuli hyvä.
8 kertaa ja puolikierrosta kerrallaan? :wink:
Niin. Neljä yhteensä.
Paljonko sun tapauksessa laski. kuulostaa paljolta. tosin jousijäykkyydet näis jotain ihan muuta kuin pienis toyotan jousis mihin enimmäkseen tottunut. Niis mones aika maximi 2kierrosta ja sillonkin o mones jo pohjaanlyöntikumeis sen jälkeen.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Lisää ideoita tuunaukseen madalluksen lisäksi :arrow:

Kuva

Kuva

:ritsa:

Tuollaista kannattaa ainakin yrittää, sillä pelkkä jousien katkominen on todella yksitotisen karu toimitus. Tontittaminen on varsinaista köyhän miehen tuunausta, kun mitään ei tarvitse lisätä, vaan ainoastaan pätkästä kiepit poikki... :roll:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

jaska77 kirjoitti:... Tällä hetkellä auton keula on jo kuin kivireki ja tärähtää töyssyssä niin kuin auto missä liian jäykät jouset. Epäilen ettei kierros ainakaan voi olla liikaa ni otan sen ja oon sit vaan tyytyväinen....
Jousitus ei muuten suinkaan pehmene, vaan pikemminkin päinvastoin, kun jousia lyhentää :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jaska77 kirjoitti:Paljonko sun tapauksessa laski. kuulostaa paljolta. tosin jousijäykkyydet näis jotain ihan muuta kuin pienis toyotan jousis mihin enimmäkseen tottunut. Niis mones aika maximi 2kierrosta ja sillonkin o mones jo pohjaanlyöntikumeis sen jälkeen.
En tiedä paljonko kun jouset ei ollu autoon kuuluvat. pohjaanlyöntikumia pitää tietysti lyhentää. mutta kyllä tuo minusta aikapaljon jo on. Kuvissa on sama vannekoko. Rengas on alemmassa kuvassa 2cm pienempi halkaisija.

Kuva
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

teppo21 kirjoitti:
jaska77 kirjoitti:... Tällä hetkellä auton keula on jo kuin kivireki ja tärähtää töyssyssä niin kuin auto missä liian jäykät jouset. Epäilen ettei kierros ainakaan voi olla liikaa ni otan sen ja oon sit vaan tyytyväinen....
Jousitus ei muuten suinkaan pehmene, vaan pikemminkin päinvastoin, kun jousia lyhentää :idea:
Juu siis tarkotin että on jo jäykkä valmiiks ni tuskin kierros viä vaikuttaa. ainakin nois toyotis missä harvat ohkaset löysät jouset ni niis kaikki yli kierroksen vaikuttaa pirusti. Eka kierros on se tasottava lenkki.miten sen nyt sit sanois eli jousen loppupää koskettaa edellistä kierrosta jo puolenkierroksen matkalta. Ni se eka kierros ei paljoa vaikuta viä niis.

Tossa mun Mesessä on tosiaan tasonsäätös systeemit peräpääs. Saako säätövipua muokkaamalla jo korkeutta vähän säädettyä vai tarviiko joka tapauksessa pätlästä sieltä jousista. Ei ollut mitkään paksut jouset siä. kaverin samanmoises 300 turbo dieselis mis automaatti loota ni oli ihan saman näköset ku vertailtiin. Tosin pituus eroista en tiedä ku olivat paikoillaan.
Avatar
jaska77
Viestit: 8
Liittynyt: 23.2.2014 9:25

Viesti Kirjoittaja jaska77 »

kondivo kirjoitti:Lisää ideoita tuunaukseen madalluksen lisäksi :arrow:

userpix/3120_carphoto2008mercedesbenzs5 ... arse_2.jpg

userpix/3120_kargoyle10_2.jpg

:ritsa:

Tuollaista kannattaa ainakin yrittää, sillä pelkkä jousien katkominen on todella yksitotisen karu toimitus. Tontittaminen on varsinaista köyhän miehen tuunausta, kun mitään ei tarvitse lisätä, vaan ainoastaan pätkästä kiepit poikki... :roll:
Joo no ei se ihan pelkästään siihen jä vaikka harrasteautot mulla erikseen ja köyhä oonkin.Tää on ihan talvi käyttiksenä ollut nyt ja niin myös ens talven jos en satu myymään pois. Kävin kyllä heti otteen kans konttorilla ku on jo 45% edestä tehty muutoksia että olisko onnistunut turbon sinne vielä saamaan mutta prosentit ja käyttöönottovuosi ku on 96 ni vähän estävät sitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”