Auton levottomuus nopeassa vauhdissa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Erew126
Ässämies
Viestit: 389
Liittynyt: 22.10.2005 18:13

Auton levottomuus nopeassa vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Erew126 »

Ostin 230E:n syksyllä ja nyt on kovien kelien tullen alkanut tuntua, ettei auto pysy oikein tiellä.

Kovassa vauhdissa 70km/h ja yli --> välillä tuntuu, että auto yliohjautuu ja tuntuu levottomalta. Meinaa paeta kaistalta.

Lähteäkkö etsimään vikaa takapäästä vai etupäästä? Talvikiekkojen vaihdossa huomasin, että vänkärin puolen takarengas on muita enemmän kulunut.

Mitkä osat alustassa voisivat vaikuttaa tähän?

Pyörien suuntaukseen ajattelin ennen kesäkiekkojen vaihtoa. Säädetäänkö näistä vaan etupyrät vai kaikki?
w126 300SE 1986
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Itellä c36 teki samaa ja sillä pääsi kanssa jonnekkin 70-80 asti ja sit meni kuin uistin...

Aurausta säädin pienemmäksi ja rupes kulkemaan talvikelilläkin nätisti.

Säädin siis ihan alarajalle ja oikeastaan alarajan alapuolellekkin se meni .

Oikea takarengashan mersuissa tuntuu kuluvan yleensä eniten. Mahtaiskohan vääränkätisessä liikenteessä kulua enempi vasen takarenhas? pitäis saada empiiristä tietoa engelsmanneilta tai japanialaisilta...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:Itellä c36 teki samaa ja sillä pääsi kanssa jonnekkin 70-80 asti ja sit meni kuin uistin...

Aurausta säädin pienemmäksi ja rupes kulkemaan talvikelilläkin nätisti.

Säädin siis ihan alarajalle ja oikeastaan alarajan alapuolellekkin se meni .

Oikea takarengashan mersuissa tuntuu kuluvan yleensä eniten. Mahtaiskohan vääränkätisessä liikenteessä kulua enempi vasen takarenhas? pitäis saada empiiristä tietoa engelsmanneilta tai japanialaisilta...
Edit: Kulmat sääti ensin maahantuojan edustaja Lohjalla siinä tynninharjulla tjsp ja sitten kolarikorjaamo Karkkilassa ja jättivät vielä ratinkin vinoon vaikka koettivat kolmesti saada ratin suoraan...

Ohoh, lainasimpa itseäni...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Taitaa olla W124:n tyypillinen ongelma tuo kiemurtelu. Itselläni on nyt neljäs 124 ja tämä alkaa jo pysyä tiellä. Enpä tiedä tarkalleen, missä se vika on ollut, mutta ehkäpä juuri takapyörien aurauksessa. Tässä nykyisessä ei pyri takapää sivulle ja pienet luistotkin korjautuvat itsestään.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Juuri tuommoista käytöstä omassa lankussa aiheuttanut takapään pitkittäisen alatukivarren puslan kulahtaminen. Tarvikemallisia sai vaihdella joka toinen vuosi, KL:stä ostettu Lemförder-tikun puslat tuntuu kestävän. Väljän narinanivelen ollessa kyseessä perä enemminkin "muljahtelee pallon päällä" ajettaessa viistosti harjanteiden yli tai polanteisella tiellä.

Oikeanpuoleisen takagummin kulumiseen ei taida olla yksiselitteistä vastausta, mutta eiköhän osasyy ole enempi asfaltinreunojen yli kulkevissa ajolinjoissa ja alamäen puolella sijainnissa. :nocando:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Ehyt 124 ei kiemurtele missää kelissä.

Mulla teki liukkaalla väljä alapallo eessä. Meni ko käärme. Muuten sitä en tienny ees mutta pomppas leimalla.
E46 330D & E46 328i
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Lankku taitaa tosiaan olla aika kranttu pyöränkulmista.

Viime kesänä sain tuon nykyisen käyttiksen leimattua. Taka-akselille tuli käytännössä kaikki uutta paitsi perävälitys, vetarit ja navat.

Ennen kuin sain kaikki kulmat säädätettyä, meno oli jokseenkin hirveetä: pelkät pitkittäiset pikipaikkaukset asfaltilla aiheutti tolkutonta muljahtelua. Pikkasen helpotti kun omatoimisesti summassa säädin edes johonkin suuntaan, mutta kunnollinen tuli vasta nelipyöräsuuntauksessa.

Kun kulmat on siis ihan päin veetä, vaikka uusillakin palikoilla, meno on melkein fataalia.

Kaikki osat on minun koslassani oem-laatua; tarvikelaatuisilla saa saman ajettavuuden kyllä, mutta luultavasti lyhyemmäksi aikaa.

Ja kuten sanottua, ajettavuus on nyt luultavasti niin hyvä kuin tehtaalta tullessa. Alustan puolesta ainakin.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Aurauskulmat ja takapään puslat uusiks+ säädöt kulmiin, ni kulkee suoraan...vaikka vähän lujempaakin menis, siis yli laillisten nopeuksien paljonkin.

Etupää vetelee eestaas jos alapallot, jousien ylägummit, kallsituksen vakaajan gummit huonoina, ja vanteiden mutteritlöysällä..tai jos aluvanteissa on liian iso keskireikä eikä sitä tiivistysholkkia tms ollenkaan, vanne silloin muljuaa, ja takapäässä jos ns narinahela on kulunut, iskarien alapäät väljät+ muut nivelet+ aurauskulmat etu ja takapäässä pielessä, väärät jouset tai joku jousi poikki..ja noin 60 tuhatta muuta pikkuvikaa.

Kattele ja kolkuttele ny ekana kuitenkin ne takapään nivelet, ohjeita löytyy 124 osiosta, mitään yksittäistä ja helppoa vikaa ei ole, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Kun 124 on alustaltaan kunnossa..on se hemmetin hyvä mersu ajella.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
efraim
Viestit: 43
Liittynyt: 23.3.2007 11:17

Viesti Kirjoittaja efraim »

Mkin kirjoitti:Lankku taitaa tosiaan olla aika kranttu pyöränkulmista.
Eikös kaikki autot ole...? Etenkin jos haluaa että kyyti on hyvää. :wink:

KL:stä takapäähän neljä tukivartaa per puoli + narinanivelet pultteineen kustantaa noin 350€. Kulku paranee varmasti kun ne vaihtaa ja käy kulmien säädössä. Osaoptimointi, eli yhden tukkivarren vaihtamien ei tuo täydellistä tulosta. Kannattaa vaihtaa kaikki kerralla kun hommiin ryhtyy.
pupetti kirjoitti:Kun 124 on alustaltaan kunnossa..on se hemmetin hyvä mersu ajella.
Olen täysin samaa mieltä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”