Nähtävästi ulkopuolisen silmiin turhalta näyttävä piinaavan hitaasti toetutuva aikailu yhdistettynä jahnailunsekaiseen tuumiskeluun auttaa mielenterveyttä piinaavien kysymysten ratkaisuissa.
Mainittakoon ensin, että ääni on kuitenkin poistunut kevyesti jarrua hipaisemalla, ja alkanut joskus samantien jarrun hölläämisen jälkeen. Joskus on taas räpätys pysynyt poissa pitkiäkin aikoja, ja tullut taas havaituksi vasta kymmenien nautinnollisten kilometrien päästä.
Eilen illalla tuli pistäydyttyä kaverin tallilla talveenvalmistautumishuollossa. Siinä kun auto killui avuttomana nosturinnokassa vailla pyöriä oli helppo sorkkarautaa apuna käyttäen tutustuttaa itsensä nykypreussilaisen monivarsituennan hienouksiin.
Diagnoosi oli tyly.

Seuraavana seikkaperäinen tutkintaraportti;
Narinanivelet välyksettömät mutta äänekkäät, oikean takapyörän laakerivälys ei olekaan niin suuri mitä olen kuvitellut. Takajarrupalat noin puolen vuoden ja reilun 20tkm ikäisinä eivät myöskään kovin paljoa olleet ohenneet.

Käsijarru toimii, pikatesti normaalia syvempään kierretyllä pyöränpultilla osoitti sen, että tuli räpinän aiheuttaja rajatuksi käsijarrurummun ulkopuolelle.
Sitten etupäähän. Jarrupalat edessä olivat (alkuperäiset?) Atet, uutta vastaavassa kunnossa. Jäivät siis uudet Icerit vastoin ennakkosuunnitelmia vaihtamatta. Kaikki neljä jarrulevyä tasaisesti kuluneet molemmin puolin. Jarrusatulan osat tiukasti kiinni, samoin jarrupalat. Missään ei myöskään havaittu hankausjälkiä. Oikean etupyörän pyörintä aavistuksen nahkeampaa kuin vasemman, saattaa tosin johtua jarrujen väliin pyöriä irroitettaessa tippuneesta moreeninkaltaisesta vannepas*asta.
Kaikki puslat ja nivelet edessä tuntuivat välyksettömiltä, väänteli niitä miten vain tunkilla tukivartta kohottaen tai ilman. Mutta etupyörien kääntely toikin heti korviin tuon tutun kuuloisen napsahduksen. Iskarin yläpäästä kuului terävä napsaus heti kun napa-asetelmaa alkoi kääntämään. Välystä ei yläpäässä kuitenkaan juuri tunnu, vaan tuntuisi napsuvan "kuivuuttaan". Onko tuolla kumin kätköissä jonkinlainen muissa autoissa yleisesti käytetty vierintälaakeri, vai jokin narinaniveltyyppinen liukuratkaisu?

Kun auto lepää pyöriensä päällä, eivät iskarinyläpäät kolise yhtään, mutta ajossa

Vaihtamallahan taas tämäkin asia selviää.
Mutta oli niin tai näin

Kitkarenkaat ovatten sen verran kesägudikoita äänekkäämmät, etteivät turhat räpinät ja narinat paranoidisiin hälyäänikorviin kuulu.
