Öljyjen blandaaminen synteettiset/mineraalit

Vastaa Viestiin
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Öljyjen blandaaminen synteettiset/mineraalit

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onko mitään järkeä tuossa? Öljyn vaihto lähestyy ja kotoonta löytyy Teboilin Goldia 5W40 5litraa (synteettinen) ja Teboilin Silveriä 10W40 1litra (semi-synt.).

Olisi suuri kiusaus olla menemättä kauppoihin ja heittää litkut koneeseen. Onko tuossa jotain riskejä?

PS. Aika mielenkiintoisia nämä öljykeskustelut. Mielipiteitä löytyy joka lähtöön, toisten mielestä ei missään nimessä käy ja jotkut rummuttavat saman aiheen puolesta viimeiseen hengenvetoon. Lopulta jostain löytyy Porvoolainen taksikuski joka kumoaa kaikkien muiden teoriat. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos raatsisit ostaa litran lisää 5W40:iä ? :roll:

Uusien autojen osalta käytävä öljykeskustelu huvittaa aina sivusta lukiessa tai kuunnellessa, kovasti intetään mikä olisi hyvä / paras öljy - ja ajetaan sillä omasta mielestä parhaalla jopa 30000 kilometriä. :shock:

Sanokoon auto itse mitä tahansa, öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa 10000 välein. (max. 15000 jos kilometrejä tulee nopeasti)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:lol:
Mutuna voisin heittää sellasen että jos öljyt pysyy koneessa ja kone toimii niin öljyt on hyvät - jotkuthan käyttävät aina samaa öljyä koska moottori on "muokkautunut" sille.
Ja sitten meikäläinen, joka on etsikkovaiheessa ja kokeilee löytääkseen sopivan. Todennäköisesti talveksi tulee ohuemmat synteettiset ja keväällä sitten taas jotain paksumpaa... :shock:

EDIT: Niin - synteettisethän on "puhdistavia" öljyjä jotka saattaa irrottaa mönjät koneesta ja tukkia voitelukanavia - siksi kai tuo fortekäsittely olisi paikallaan jos siirrytään mineraaleista synteettisiin :|
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

dealer kirjoitti:Jos raatsisit ostaa litran lisää 5W40:iä ? :roll:

Uusien autojen osalta käytävä öljykeskustelu huvittaa aina sivusta lukiessa tai kuunnellessa, kovasti intetään mikä olisi hyvä / paras öljy - ja ajetaan sillä omasta mielestä parhaalla jopa 30000 kilometriä. :shock:

Sanokoon auto itse mitä tahansa, öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa 10000 välein. (max. 15000 jos kilometrejä tulee nopeasti)
samoilla linjoilla öljyn vaihtoväli 10-15tkm ja se suodatin joka kerta, ei joka toinen :pappa:

eikös volkkarilla ollu se long joku öljynvaihto systeemi :shock: mainostivat sitä paljon joku vuosi sitten :shock: nyt on ollu hilijasempaa :lol:

50tkm samoilla öljyillä :opel:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Semihän on jo valmiiksi sekoitettu,mikä estää sekoittamasta lisää??? :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Kipsu kirjoitti:Lopulta jostain löytyy Porvoolainen taksikuski joka kumoaa kaikkien muiden teoriat. :roll:
Tuolta Porvoosta löytyy aina omat juttunsa :lol:
Varsinkin Näsin Essolta..ovat muuten toista luokkaa kun Shellin baarin jutut... :wink:
dealer kirjoitti:Jos raatsisit ostaa litran lisää 5W40:iä ? :roll:
Sanokoon auto itse mitä tahansa, öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa
10000 välein. (max. 15000 jos kilometrejä tulee nopeasti)
Joo kyllä peesaan dealeria.. samaa öljyä eikä lantrailua..jos haluut lantrailla osta pullo viinaa ja toinen limua :D
10tkm välein oon itse koittanut pyrkiä öljyt vaihtamaan, kerran meni 22tkm ex.meesulla samoilla öljyillä, piti polttoöljyllä huuhdella konetta, tuli aika kivoja klönttejä ulos ropusta :shock:
tosin 200D:llä voi ajaa 100tkm öljynvaihtovälilläkin...sekin on testattu, tosin ei omasta toimesta vaan sedän, tais mennä joku 400-500tkm väli samoilla öljyillä :lol: eikä tuo motti siitä ollu moksiskaan :shock: kesti lähes 900tkm kunnes vesiletku petti ja vedet ulos, mutta ei sittenkään hirttänyt kiinni...oli vissiin niin väljä jo siinä vaiheessa ettei voinut leikata kiinni :lol: :roll: mutta moottorin vaihtui konepellin alle tuon turman jälkeen... :shock:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Harju kirjoitti:eikös volkkarilla ollu se long joku öljynvaihto systeemi :shock: mainostivat sitä paljon joku vuosi sitten :shock: nyt on ollu hilijasempaa :lol:
Mulla oli työsuhdeautona wolggari kolf ja 35000 ajoin ennen ensimmäistä :!: öljynvaihtoa. Onneksi auto ei ollut oma... :)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3627
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eiköhän ne voi sekaisin huoletta sotkea, jos sillä päivän pelastetuksi saa.

On sen verran vanhanajan moottori kuitenkin kyseessä, että kaada liemet koneeseen vaan. Ja eikös noitten parempien öljyjen pakkaustiedoissakin kovasti luvata olevan yhteensopivia kaikkien luokiteltujen öljyjen kanssa?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Itse sekoitin viimeksi tebikan mineraali shpd:tä ja pualsyntsa silveriä, lisäsin sitä n. litran, pualtoista. Hyvin toimi ainakin Om615:ssa. Saman valmistajan öljyjä uskallan sekoitella keskenään. Tosin ei ole sanottua miten nuo sitten käyttäytyvät keskenään. Öljynvaihto näissä Om61x koneissa 5Tkm välein ja suodatin 10Tkm välein, jos käyttää mineraalioileja. Täyssynteettisiä ja mineraalioileja en sekoittelisi kuin äärimmäisessä hädässä. Puolsyntsa ja mineraali, tai pualsyntsa ja syntsa ilmeisemmin ok, ainakin kokemuksieni pohjalta.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Padova Star kirjoitti:...moniasteöljyt...
mitä tuo meinaa :shock:
Termi on mainoksista tuttu mutta tarkoitus jää hämäräksi :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Padova Star kirjoitti:
dry kirjoitti:
Padova Star kirjoitti:...moniasteöljyt...
mitä tuo meinaa :shock:
Termi on mainoksista tuttu mutta tarkoitus jää hämäräksi :?
Yksiasteöljy esim. ruhonleikkureihin suositellaan w30- öljy ja kisavehkeet saattavat käyttää yksiasteista w40 ööliä

Moiaste öljy = 10w30, 15w40, 5w40, jne eli lämpötilan mukaan muuttuva viskositeetti, tätä oli jo Kekkosenkin aikaan 8)
mmm...kekkonen.... 8)
:lol:
Oppia ikä kaikki
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

eipä nuo ole olheet moksiskhaan vaikka on laitellu aina sitä öljyä mitä on sattunu käsilä olheen, nyt tosin viimiset 5 vuotta olen käyttäny pelkästään mobiilin 10/30 delvaccia joka autossa paitti golffiin piti pistää yksaste 30W delvakki ko meinasi muuten vilkutella öljyvaloa, hyvin pelasi 1,6 bensakone silläkin... 240D kesti hyvin 30 tkm vaihtovälit vaikkakin ylheensä tullee vaihettua 10 tkm välein öljyt ja suodatin...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Itte pistän aina halvinta ja vaihdan useammin (onpa tullut tuota tehtyä välillä jopa 5000 km välein). En juurikaan usko synteettisten paremmuuteen mun kärryssä ja en välttämättä usko että eri merkeilläkään on juurikaan eroja - tai ei ainakaan tarpeeksi mun vanhan kärryni makuun. Mielestäni molekyylit on molekyylejä sanoo markkinamiehet mitä vaan. Uusissa autoissa saattaa pätee säännöt muut... Kai tää on vaan yhen rahattoman mielipide...
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Tosiaan, noita yksaste öljyjä käytetään ruohonleikkurissa yms. koska multiviskositeettiöljyn lisäaineet ei kestä sellasta lämpöä ja tuhoutuu, ja se öljy käyttäyttyis sen jälkeen ainoastaan sillä kylmä (w=winter) viskositeetillä, ja olis liian pliitua.
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Kyllä niitä uskaltaa sotkea keskenään ja niinhän myös jatkuvasti tehdään, toinen asia sitten on mitä siinä on mieltä. Asiahan menee suunnilleen niin, että jos lisäät parempaan viidesosan huononpaa niin koko pompsi on käytännössä sitä huonoa. Sen heikomman lisäämistä pidän perusteltuna ainoastaan hätätilassa ja lisäysoljynä vähän ennen öljynvaihtoa mikäli on tosiasiallinen tarve lisätä. Parempaahan on uskaltanut aina lisätä huonompaan johtuen juuri tuosta luokituksen putomisesta. Ja sen jaottelun niihin peseviin ja pesemättömiin voisi alkaa jo unohtamaan kun kaikki ovat jo käytännössä niitä peseviä.Se moottorin pikeytyminenkin johtuu aivan muista syistä.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”