Moottori ei saa bensaa

Vastaa Viestiin
Kostonic
Viestit: 12
Liittynyt: 24.8.2006 16:07

Moottori ei saa bensaa

Viesti Kirjoittaja Kostonic »

Kirjoitin tästä samasta aiheesta jo tuonne sähköpalstan yhteen topikkiin, mutta se ei välttämättä sinne kuulu. Eli, viime lauantaina iski jonkinmoinen syöttöhäiriö(vai miksi sitä nyt kutsutaankaan).

Ajoin perjantai iltana Pyhätunturille ja keli oli melko kamala. Auto pelasi silloin vielä niin kuin pitääkin. Lauantai iltana oli tarkoitus tulla takaisin kotiin. Käynnistin auton ja annoin käydä joutokäyntiä muutamia minuutteja. Hyppäsin autoon ja päätin oikaista sohjoisen ja vetisen metsätien kautta.
Metsätiellä oli useita senttejä sohjoa ja muutamia isoja lammikkoja, joista ajoin.Pääsin mökiltä noin 3km, jonka jälkeen auto alkoi hyytyä ja lopulta sammui. Auto starttasi normaalisti, mutta ei käynnistynyt enään.

Soitin mökkiväen hinaamaan. Auto hinattiin takaisin mökille ja samalla koitimme, josko se olisi käynnistynyt vedosta. Ei elettäkään.

Seuraavana päivänä koitin kartoittaa vikaa. Tankissa ei ollut paljoa bensaa, joten arvelin, että ehkä löpö on loppu. Kaadoin muutaman litran ainetta tankkiin ja yritin käynnistää, tuloksetta. Avasin ilmanputsarin ja kaadoin sen reiästä korkillisen bensaa moottoriin. Auto hyrähti käyntiin normaalisti, mutta sammui, kun bensa paloi loppuun. Vika on siis joko suodattimissa, bensapumpussa tai sähköissä?

Suodatinta ei ole vaihdettu aikoihin. Onko mahdollista, että suodatin on niin tukossa(ehkä myös kosteutta), että bensa ei pääse virtaamaan siitä läpi? Voiko pumppu pettää yhtäkkiä? Voiko pumpun toimintaa tarkistaa mitenkään muuten, kuin laittamalla uuden pumpun? Olisiko järjestelmässä ollut bensa voinut kestää tuon muutaman kilometriä? Jos vika on sähköpuolella, mistä sitä kannattaisi alkaa etsimään? Aivan aluksi on varmasti järkevää tarkastaa tuo suodatin. Se siis sijaitsee pelkääjänpuolen takarenkaan edessä? Onko sillä ympärillään joku kotelo/suojus? Entä pumppu, missä se sijaitsee? Auto on 230TE korinvaihto. Alusta alkuperäinen vm. -76 ja kori vm. -84
propje
Viestit: 51
Liittynyt: 17.10.2006 15:58
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Jos kyse bensakoneesta niin mun bensa123:ssa oli tuommonenkin vika. Syy löytyi konehuoneesta ja siellä oli vanhat bensaletkut bensapumpulta kaasariin ja imuputkesta bensapumpulle aivan haperoa. Eräskin kumiputki päästi ilmaa imupuolella bensan sekaan ja eihan kone siitä tykänny. Lopulta käynti loppu kokonaan ja asiaa tutkiessanin jäivät nuo kumiputket palasina käsiin kun niitä vähän nyki. Eli kannattaa uusia kaikki vanhat kumiletkut siellä varsinkin jos auto alkaa olla yli 20-vuotias. Kumit hajoaa ihan vanhuuttaan.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Voithan kokeilla tuleeko bensanpainetta ollenkaan. Ota tuloletkusta kiinni (konehuoneessa), taivuta sitä vähän mutkalle. Sitten virrat päälle. Tunnet kyllä käteen jos letku vähän jäykistyy. Painetta pitäisi nimittäin olla noin 5 kiloa.

Tai no, kannattanee ensin tarkistaa pyöriikö bensapumppu ollenkaan. :lol: Eli virrat päälle :arrow: suriseeko pari sekuntia? Jos ei, niin naputtele bensapumppua vaikka ruuvarin kahvalla vähäsen ja kokeile uudestaan. Bensapumppu on bensansuodattimen vieressä, eli siellä repsikanpuolen takarenkaan lähistöllä. Jos tokenee, niin pumpun hiilet voipi olla loppu.

Ja pyöriikö pumppu silloin kun starttaa?

Myös sähköliitokset kannattaa tarkistaa. Eli sieltä pumpun luota ainakin.

Jos pumppu pyörii hetken kun laittaa virrat päälle, mutta ei startatessa, niin kannattaa tsekata sähköjohdot ja liitokset väliltä: virranjakajan kyljestä lähtevä piuha -> sytkäyksikkö -> bensapumpun rele. B-pumpun rele ei vedä, ellei kierroksia ole yli 100rpm (tai jotain sinnepäin). Eli jos se ei saa sytkäyksiköltä kierrostietoa, niin ei myöskään b-pumppu pyöri.

Itse asiassa jakajalta sytkäyksikölle menevä piuha tuntuisi olevan kunnossa kun "manuaalisesti ryypyttämällä" hörähtää käyntiin.

Sittenhän voit myös ottaa ilmanputsarin irti. Sen alla näkyy ilmamäärämittarin lautanen. Laita virrat päälle, niin bensalinjaan tulee paine. Paina lautasta vähän alaspäin, pitäisi suuttimista kuulua turinaa kun nen ruikkii bensaa. Jos tuntuu pelaavan, niin paina lautasta sentin verrran alas ja kokeile samalla startata. Saa vähän enemmän bensaa kuin normaalisti.

Olikos kone muuten minkä ikäinen, 76 vai 84? Eli onko K-Jet vai KE-Jet ruisku (uudemmassa on KE-Jet)? Jos se on KE-Jetronic, niin pitäisi ilmamäärämittarista lähteä sähköjohto johonkin. Sehän pitäs tarkistaa kanssa.

Loppuun vielä se helpoin konsti. Jos b-pumppu tuntuisi toimivan, niin laita 20 litraa lisää bensaa tankkiin ja kokeile uudestaan. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Kostonic
Viestit: 12
Liittynyt: 24.8.2006 16:07

Viesti Kirjoittaja Kostonic »

Moottori on vm.-84. Täytyy kyllä tarkistaa kaikki liittimet ja johdot sekä tuo pumppu, kiitos selvistä ohjeista. Onko bensapumppuja siis kaksi? Toinen takarenkaan lähettyvillä ja toinen moottoritilassa? Eli moottori ei siis saa bensaa, vaikka vain toinen pumpuista olisi epäkunnossa? En ihan ymmärtänyt tuota viimeistä lausettasi.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

^Yhdellä pumpulla taidetaan mennä.
Sivonen vaan meinas että onhan siellä tankissa pensaa mitä koneelle antaa? :wink:
Pro HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei kun yksi pumppu vain. Auton alla. Jos on pumppu myös moottoritilassa, niin se on jonkun tekemä muutos. Ruiskuautossa on mun käsittääkseni aina b-pumppu tankissa tai jossain tankin alla. Mersussa siis tankin alla.

Joskus on auttanut bensan lisääminen. En tiiä miksi, mutta kannattaa sitä kokeilla. :roll:

edit. Meinasin siis sitä että aina ei ole viiden litran lisääminen auttanut, vaatii joskus jostain syystä sen parikymppiä että lähtee. Kummia nää Mersut.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Kostonic
Viestit: 12
Liittynyt: 24.8.2006 16:07

Viesti Kirjoittaja Kostonic »

Täytynee koittaa myös sitä. Mitä mieltä olette, voiko dieselin sekaista bensaa käyttää bensiinimoottorissa? Isäntä tankkasi muutama viikko sitten ajatuksissaan dieselhiaceen bensaa. Tankin pohjalla oli litra, pari dieseliä, jonka sekaan sekoittui lähemmäs 60l bensaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kostonic kirjoitti:Täytynee koittaa myös sitä. Mitä mieltä olette, voiko dieselin sekaista bensaa käyttää bensiinimoottorissa? Isäntä tankkasi muutama viikko sitten ajatuksissaan dieselhiaceen bensaa. Tankin pohjalla oli litra, pari dieseliä, jonka sekaan sekoittui lähemmäs 60l bensaa.
Eiköhän voine, ei noin pieni määrä vielä varmaan aiheuta nakutusta. (Dieselhän kestää huomattavasti huonommin puristusta kuin bensa, luonnollisesti)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”