200D -84. Tyhjäkäynti ontuu, vika vai ominaisuus?

Vastaa Viestiin
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

200D -84. Tyhjäkäynti ontuu, vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja mahti »

Onko kenellekään kokemusta asiasta? Auto toimii mainiosti, on vetoja sen verran kuin voi 200:ssa olla, lähtee käymään ja käy nätisti ym. Ongelma on se että tyhjillä käydessä jää välillä sylinteri tai kaksi väliin ja näyttäisi siltä että paluupuolella olisi ilmakuplia. Kone ei sammu eikä edes yritä mutta alkaa pikkuhiljaa nyppimään toi vatkaaminen.
tehty on seuraavaa:
tulo- ja paluuletkut uusittu konehuoneeseen,
suuttimien paaluletkut uusittu kahdesti (ekan letkun väri vaivas),
suodattimet vaihdettu kahdesti,
joka ainoa letku/putki tsekattu ja kiristetty,
koitettu ilmailla moneen otteeseen,
venttiilit säädetty,
paluupuolelta(?) pumpun kyljestä venttiili tarkastettu,
tankattu ympäri pirkanmaata

Mitä seuraavaksi, onko vinkkiä? Niin ja ilmaa ei näyttäisi oleva kuin paluupuolella, menopuoli on kuplista vapaa.

-mahti-
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

suuttimet vuotaan? antaa paineen suuttimen läpi ja ilmaantuu kuplia paluuletkuun?
ex.201:ssa oli tuo ravistusongelma, välillä olo oli ku tehosekottimessa :arrow: tekee hulluks :oops:

eka mersu meni suuttimien säätöön :arrow: iso lasku ja ravistaa edelleen
no sitten uudet suuttimen kärjet :arrow: alko kilkattaa ja tärinä lakkas :arrow: meni hetki ni alko taas ravistaa ja kilinä loppu
sitten eri korjaamolle ja uudet suutinkärjet :arrow: ei vaikutusta ravistukseen, suuttimen supsuttaminen kannen ja suuttimen välistä saatiin loppumaan viimeisessä paikassa kyllä.
sitten se kosla meni jo myyntiin :lol:

molemmilla kerroilla kun suumminen kärjet vaihdettiin oli ne ihan mustassa paskassa, ilmeisesti ei sulkeutunu suuttimet oikealla aikaa ja poltti polttoaineen suuttimessa?
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mites onko jakoketjun kunto mikä,onko kampiakselin ja nokka akselin merkit kohdallaan.Onko suutinremontti milloin tehty toisaalta jos kone käy nätisti ja lähtee hyvin käyntiin taitaa suuttimet olla kunnossa.Ruiskutus ennakko kannattanee myös tarkistaa joka pitää olla 200D koneessa 26 astetta ja muissa 24 astetta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

sen verran tarkennusta ontumiseen että kone saattaa käydä hetken ehkä 10-20 sekuntia hienosti ja sitten lyödä kylmää kerran pari ja taas jatkaa hetken moitteetta kunnes taas on jättää väliin. Jottei olisi helppoa joskus kone käy pitkät liikennevalot moitteetta. Tähän nojaten en oikein uskoisi varsinaista elimellistä vikaa löytyvän. Jakopää on ainakin hiljainen joten voisi kai olla ok ja sen mitä näin kun vent.kopan tiivistettä vaihdoin niin näyttäis käypäseltä.
Kuinkas toi ruiskun ennakko oikeesti tarkistetaan? Pumppu käteen?
Jos suuttimet vuotaa niin ilmeneekö se esim. savutuksena tai jonain?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mites jos nostaa vähän tyhjäkäyntiä rauhoittuuko kone silloin.Pumpun ennakon tarkastus tapahtuu kaariputken avulla tiputus menetelmällä.En ole koskaan itsekkään sitä kokeillut.Vuotavat suuttimet aiheuttavat siniharmaata savua joka haisee sytytysnesteeltä samalla koneesta kuluu kova metallinen napsahteleva ääni.Yleensäkkin "kusevat" suuttimet aiheuttavat ruman ja karkean käynnin yhdistettynä huonoon suorituskykyyn ja käynnistyvyyteen,lieveilmiönä tulee vielä korkea polttoaineen kulutus.Sun kannattaisi kokeilla käyttää myös 2T öljyä polttoaineen seassa jos et ole jo kokeillut.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

joo murhe rauhottuu kun nostaa tyhjiä vähän. Täytyy ihan mielenkiinnosta napata yksi suutin irti huomenna ja perehtyä moiseen ihmeeseen, kai siitäkin jotain selviää. Toi pumpun ajoitus on varmaankin helpoin tehdä "pumppu käteen" versiona joten se saa jäädä toistaiseksi. 2T öljyä on naftan seassa käytetty aina kun muistaa.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuttu oire. Saman taudin korjasin eräästä 617 turbodieselistä. Pumpusta olivat paineventiilit tiensä päässä. Kun paineventiili alkoi temppuilemaan, ei kyseinen pytty saanutkaan enää polttoainetta ja rynkytys alkoi.

Halvin konsti lienee vaihtaa siihen toinen syöttöpumppu. Luulisi muutamalla kympillä löytyvän. Paras konsti on kunnostuttaa se nykyinen. Paineventiilit eivät maksa paljoa, kappalehinta alle 20€.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

paineventtiili(t), onko noi siis missä? pumpun päälläkö, siinä mistä putket saa alkunsa? Taitaa olla kusiset vaihdella noin mutu periaatteella eli kai jonkunlaisen dieselfirman hommia?
kauheesti kysymyksiä...
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siinä pumpun päällä, putkien lähdöissä ne on. Pystyy toki itsekin vaihtamaan, mutta jos hyvän haluaa niin eri pyttyjen syöttömäärät pitäisi tasata. Se onnistuu vain penkissä tai vanhan ajan tosi montööriltä paikallaan koneen käydessä. Syöttömäärien tasauksella saa oikein tasaisen käynnin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

kuinkas itse vaihto/säätö tapahtuu jos vaikka jostain hankkia uudet paineventtiilit. onko näissä jokin esijännitys vai "kiristetäänkö" jousta esim. koneen käydessä?
Lähinnä oon vaan tiedonjanoinen...
ps.ostetaan syöttöpumppu 200D -84
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ventiilit yksinkertaisesti vaihdetaan, niille ei ole säätöä. Syötöt tasataan pumpun kupeesta löytyvän luukun alta. Siellä on elementtikohtainen säätö. Idea selviää, kun luukun avaa.

Jotkut muuten suosittelevat vaihtamaan 240D:n syöttöpumpun 200:een. Vetää kuulema paremmin, koska siinä on isommat elementit.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

Kiitos! Koitan ostaa käypäsen pumpun, taitaa olla helpoin tapa. Korjataan sitten vaikka molemmat :)
reskolin
Viestit: 6
Liittynyt: 06.11.2006 19:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja reskolin »

kokeileppa tyhjentää tankki. Omassa mersussa samaa oiretta, vaihdoin suunnilleen samat kilkkeet. Mikään ei auttanut. lopuksi tyhjensin tankin löpö oli kuin maitoa. uudet tilalle. 20 vuodessa kondenssi vesi tulee tankkin kuin tankkiin. tämän tyhjennyksen jälkeen ei mitään ongelmaa käynnissä.



r-
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Eihän pumppua nyt ajoituksen tarkastuksen vuoksi kannata irroittaa. Kampikselilta vain ennakkomerkki kohdalleen, ykkösen tai nelosen putki irti, paineventtiili irti ja vanhasta suutinputkesta väännetty ja katkaistu joutsenkaula tilalle. Sitten pumppaamaan käsipumpusta ja kääntämään pumppua joka pitää saada siihen rajalle, että just alkaa tulla polttoaine pumpun läpi. Ja sammutin pitää olla köytetty pois päältä?
Näinköhän se meni, ei muista kun on edellisesta toimenpiteestä joku vuosi aikaa.

Osaiskohan muuten joku auttaa mistä saa Valmetin Simmssin pumppuun työkalut niiden paineventtiilien irroitukseen? Sellainen todella tiheäpykäläinen hylsy siihen pitäisi olla.
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

Nyt ois syöttöpumppu vaihdettu ja samalla kävin läpi suuttimet. Ens vaikutelmat on lupaavat, kone käy suorastaan hienosti ja tuntuisi vastaavan kaasuun paremmin. Tosin pata kiersi paremmin ja kärry kulki aavistuksen paremmin vanhalla pumpulla joten viritys siis onnistui. Täytyy varmaankin perehtyä pumpun ruuvailuun myöhemmin.

Suuttimet oli muuten ok mitä nyt paskaa löytyi se mitä noin 1,5 milj. kilometrin aikana pääsee suodattimilta läpi ja se ei ole ihan vähää se.

Tyhjäkäyntiongelmaa ei ainakaan tän päivän ajoilla ilmaantunut mutta huomenna saadaan siihen selvyys kun työmatkat taas alkaa.
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

Laite pelaa nyt kuin kiväärin lukko!
Onko 200D:n ja 240D:n pumppujen välillä ulkoisia eroja? numeroita tai muuta?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

200D:n pumpun kyljessä on numero PES50M...... ja 240D:n pumpussa PES55M en muista tarkkaan oliko numerot juuri tuossa järjestyksessä mutta tuollaisia numeroita niistä löytyy.Ulkoisia eroja pumpuissa ei ole jos ovat saman ikäisiä.tuo 50M numero tarkoittaa 5mm elementtiä ja 55M 5,5mm elementtiä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
mahti
Viestit: 20
Liittynyt: 09.8.2006 7:47
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja mahti »

kiitos, homma selkis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”