W123 bensakutosen laakerit vaihtoon, kuinka rikotaan eniten

Vastaa Viestiin
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

W123 bensakutosen laakerit vaihtoon, kuinka rikotaan eniten

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Otetaanpa tämmöinen tekniikka-aiheinen kysymys. Se lähtee miittisaunasta. Ennen kuin mercedes juoksi järveen saamaan sydänkohtausta, se ehti luvata mulle tuohon vanhaan kutospask...moottoriin uudet alakerran laakerit. Vanhat laulaa niin että peltorit korviin ja öljynpaineet on ajossa välillä jopa yli 1.5.

Periaatteessa laakerit voisi vaihtaa alakautta, purkamatta koko konetta. Pari kysymystä kuuluu:

Onko mitään tolkkua vaihtaa pelkät laakerit?
Jaa mitkä laakerit, no en tiijä? Runkolaakereita on ruhtinaalliset 4 (insinöörin harharetki) ja kk-laakereita yllättäen nuo 6. Onkohan ne kaikki p*skana?
Kuinka kiero on tässä vaiheessa kampiakseli?
Mitä sitte jos vaihtaa pelkät laakerit eikä tarkista kampuraa ja kankia? Ajellaanko kauan?

Mie olen köyhä markan asentaja ja teen mielelläni mahdollisimman halvalla tonnin tuhot. Eli ei ole kunnon remppapudjettia mutta mielellään pitäisin tuon auton ajossa, kohta sillä ei enää uskalla ajaa.

Oireista: kierroksilla rallattaa ja lujaa. On aika hiljainen alakierroksilla kun painaa kaasua, samoin tyhjäkäynnillä, samoin pintakaasulla isolla vaihteella, samoin moottorijarrutuksessa.

Mielipiteitä ja hyviä neuvoja saa antaa ja kokemuksia, kiitos.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3627
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: W123 bensakutosen laakerit vaihtoon, kuinka rikotaan eni

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

A. Hara kirjoitti:Onko mitään tolkkua vaihtaa pelkät laakerit?
Jaa mitkä laakerit, no en tiijä? Runkolaakereita on ruhtinaalliset 4 (insinöörin harharetki) ja kk-laakereita yllättäen nuo 6. Onkohan ne kaikki p*skana?
Kuinka kiero on tässä vaiheessa kampiakseli?
Mitä sitte jos vaihtaa pelkät laakerit eikä tarkista kampuraa ja kankia? Ajellaanko kauan?

Oireista: kierroksilla rallattaa ja lujaa. On aika hiljainen alakierroksilla kun painaa kaasua, samoin tyhjäkäynnillä, samoin pintakaasulla isolla vaihteella, samoin moottorijarrutuksessa.

Mielipiteitä ja hyviä neuvoja saa antaa ja kokemuksia, kiitos.
Kannattavuus riippuu pitkälti siitä kauanko olet ajatellut tuota herasvaunua perheessä pitää? :roll:

Myyntiremonttinahan tuollainen laakerinvaihto on mitä mainioin, jos vielä muistaa ottaa muutaman remonttikuvan joita sitten on esitellä epävarmoille ostajakandidaateille. :idea:

Monta kysymääsi asiaa selviää oitis kun otat sen moottorin alakerran auki. Mutta ensin muutama tarkentava kysymys tähän väliin, etteivät nämä asiat liian yksinkertaisilta vain alkaisi tuntumaan;

Rallattaako mieluummin kuorma päällä vai vapaalla? Onko pata metelöinut kauankin, eli alkoiko ennen miittiä vai kertoiko auton myynyt vähemmistöheimon patriarkka Mersun räplättäneen jo isoisänsä käytössä? :shock:

Jos on kyseessä lievästi kulahtanut kk-laakeri, niin kaitpa tuo pelkällä laakerinvaihdollakin saattaa vielä yhden Fordin/Opelin kilometrit mittariinsa kelata, tai sitten ei. :roll: Mutta pääsääntöisestihän nuo rivikoneiden laakeriviat ovatten seurauksia, eikä syitä. Eli turhaa taitaa olla pelkkien peltiliuskojen vaihto, jos vika on esim öljypumpussa.

Eihän kampuran hiominen kovin kallista puuhaa ole, kun sen itse ottaa irti ja kiikuttaa pajalle. Mutta mahtaako ne lahjalaakerit enää sitten mitään hyödyttää? :shock:

Ford-mies on puhunut. :pope:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Petri Rintala
Viestit: 214
Liittynyt: 21.5.2006 12:14
Paikkakunta: Rauma

laakerit

Viesti Kirjoittaja Petri Rintala »

ei ne huonot öljynpaineet laakereista johdu ! jos laakerit ja akseli ovat niin huonossa kunnossa ettei paineet pysy on kanki todella pian kyljestä pihalla.(jos öljypumppu on kunnossa)
laakerit ja akseli ovat aina molemmat remontin tarpeessa jos ovat.
kulunut akseli+väsynyt öljypumppu=huonot paineet
toki laakerit voi vaihtaa jos alakerran käyttää auki,itse olen jokkisautojen moottoreihin(fiat tc)laittanut samat vanhat alkuperäiset laakerit takaisin (jopa 200000 ajettuja)hyvin ovat toimineet ja siinä ovat ainakin rasituksella.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuohon hakuun kun laittaa MB 280 1977-1985 tai MB 250 1977-1985, niin huomaa, että molempiin moottoreihin löytyy täsmälleen samanlaisia laakereita. Voisi 90% varmuudella päätellä, että 280:n ja 250:n laakerisarja on samanlainen. "Mercedes" just soitteli ja kertoi että Veholla maksaa laakerit 19 024 euroa (tjsp), saattaa 280:iin olla halvemmat?

Ai niin, linkki:
http://www.motorenteile.mahle.com:8080/ ... eryVehicle


edit. Mercedes soitti, asia varmisetettu varaosamyyjältä. Samat liuskat.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Re: W123 bensakutosen laakerit vaihtoon, kuinka rikotaan eni

Viesti Kirjoittaja jusamb »

A. Hara kirjoitti:Vanhat laulaa niin että peltorit korviin ja öljynpaineet on ajossa välillä jopa yli 1.5.
Oireista: kierroksilla rallattaa ja lujaa. On aika hiljainen alakierroksilla kun painaa kaasua, samoin tyhjäkäynnillä, samoin pintakaasulla isolla vaihteella, samoin moottorijarrutuksessa.
Ajotavan muutoksella säästyt tältäkin remontilta. Kuten itse jo mainitsit, niin ajele pintakaasulla ja isolla vaihteella. :roll: :wink: :wink:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Kyseinen konehan on vaihdettu autoon viime syksynä, kun edellisestä poiki yläkerta. Koneen mulle myynyt "vähemmistöheimon patriarkka" niitä laakereita juuri rupes miittisaunassa tarjoamaan. :lol:

Petri, öljypumppu on vaihdettu, sen pitäisi olla kunnossa. Nyt rallattavassa koneessa ei ole ollut lohkolämppäriä ja ajettu varmaan millä lie aikansa öljyillä. Yläkerta yllättävän nätti. Ei tuosta nyt vielä oo kanki ollut tulossa läpi. Lähteehän laakeriliuskat plisuuntumaan öljyreiän ympäriltä, siinä akselinkaula kuluu ja tarpeeks tulee välystä niin miksei se paine sieltä vuoda vaikka pumppu ois hyvä.

Sivonen, kiitos tuota linkkiä oli hakusessa. Jos nyt osasin lukea Mahlen tuloksia niin M123/M110 on samat kk-laakerit mutta eri runkolaakerit. :roll:

JuMu, rallattaa kuorma päällä jos ymmärsin mitä tarkoitat. En tiijä kauanko koneella on ajeltu rallatellen. Minä oon ajanu jokusen sata km.

jusamb, kiitos että osoitit ratkaisun löytyvän läheltä.

Haarukoidaan lisää ratkaisuja.
Tää on ihan kohta valmis.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Täällä Tampereella on se ongelmajätteiden lajittelukeskus, siellä Nekalassa, muistat varmaan. Jos kuitenkin kysyisit, että ottaisko ne sittenkin kokonaisen auton sinne :whisper:.
Kein siknatuur
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Kiitos Sampo, onko se se paikka missä on sinivalkoisia isompia perheautoja romutusjonossa jokunen sata? Samassa talossa taitaa olla joku pakkohoito- tai sisäoppilaitos, siellä hortoilee aika usein vapaanakin niitä siniseen uniformuun puettuja potilaita.

Himmel, Lagerkrantz. Vaihtoehtojahan on vielä sekin että otetaan vanhasta puretusta koneesta ehjä alakerta ja nykyisestä rallattajasta yläkerta. Ja sitku ne pannaan yhteen niin... taitaa tulla liian monta toisiinsa tottumatonta osaa kimppaan. Vanhan koneen kampuraa tai kankiakaan ei ole tarkistettu, yks mäntä oli halki kun sen päälle oli mennyt venttiilinpuolikas poikittain. Liekö kanki enää hyvä. :roll: Mistä näistä tietää, mie ainakaan. Hmmh ähhh.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3627
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Alkavat parhaat remonttipakkaset ja -räntäsateet ilmeisesti tältä talvelta eletyt, joten isompien piharemonttien mielekkyys alkaa perusmasolta kaikota. :lol: Aurinkokin jo luo epäluonnollisen oloista perusvaloa suuren Pohjolan kimppatallin uskollisimmillekin harrastajille, joten alakauttakin suoritetuista moottoriremonteistakin uhkaa muodostua kiiltokuvamaista jupahtavan kivaa hommaa, jossa ei edes rystysistä nahkat kuoriudu eikä varpaat kunnolla sinisty. :supersad:

Mutta älä hyvä veli toivosta luovu. Tulossa on kuuma kesä, porottavimman auringonpaisteen aikaan on pihalla mukava suorittaa esim. hitsausta. Kohteen tulee olla bensa-auto lisäjännityksen luomiseksi, ja kohteen joku polttoainetankin läheisyydessä oleva alhaalta käsin räiskittävä ohutlevyrakenne. :ope:

:lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”