Om 615-->om 617, moottorinvaihto proggis.

Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Sehän on selvä homma se, eiköhän tuo taas kohta ole liikennekelpoinen. :wink:
Pittää konttoorilta varata aika etupeltoon, kun tiedän että kaikki toimii.
Avaimet on täällä kämpillä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Taas mennään laittamaan, eilen tuli leivottua pohja miltei umpeen.
Vaihteita tuli etsiskeltyä, outoa puuhaa. Tänään sitten lisää.
Miljoona tarkistus kohdetta, mutta eiköhän se siitä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nyt auto taas seisoo pyörillään, pohja on paikattu, maalattu ja massattu pariin otteeseen. Yksi hitsinki keissi vielä ja sitten voikin jo leimalle tarjota.
Yksi kardaanin pultti on kateissa, sellaisen tarttis viel jostain, olisko kellää ylimääräsenä, tms? Vaihteetkin löytyivät ja helähtävät kiltisti päälle, kiitos kaverini joka jaksoi ne auton alla roplata paikoilleen. :wink:
Seuraavaksi koneeseen öljyt (shpd 10W30) ja jäähdytinnesteet ja hehkut pitää vielä katsoa, kun siellä on se yksi ylimääräinen johdin...
Muutoin taitaa kolmesatku vetää kaksnaksun perällä ihan kivasti - huippunopeus voi tosin laskea kun ei tuo varmaan kierrä niin paljoa kuin edellinen mylly.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jaksoko se sun entinen kone kiertää nelosella täydet kierrokset?Mulla kulki 200d mittarin mukaan noin 145km\h.300d koneella nopeus nousi noin 160km\h mittariin ja kierrosluku silloin 5200r\min joka on koneen rajoitin kierrosluku.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Sami R kirjoitti:Seuraavaksi koneeseen öljyt (shpd 10W30) ja jäähdytinnesteet ja hehkut pitää vielä katsoa, kun siellä on se yksi ylimääräinen johdin...
Mikä johdin on ylimääräinen?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Se piti olla punavihreä, nyt kuvaa: http://www.edu.stadia.fi/~0102807/konek ... G_7579.JPG
katsottuani en tuon väristä löydä. Siis olikohan se sitten br gn, eli ruskea vihreä. Pahus kun ei tullut eilen katsottua, no, eipä noissa kauheesti voi pieleen mennä.
Hehkurele on 9/79 ja siinä lukee:
9 79
12V 60A
410 202/7/1
90+20S
Mercedes-Benz
001 545 35 32
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Ainakin -79 200 D:ssä ruskea/vihreä on lämpöanturille, releen päässä lukeekin NTC. Paksu lila/valkoinen menee hehkuille, muut johtimet ovat suunnilleen saman värisiä kuin uudemmassa releessä.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ahaa!!!
Nyt hokasin miksi tuossa om 617 kannessa kaksi lämpötilaanturia!
Tuon kun tökkään siihen niin varmaan pelittää!
Kokkeillaan.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Muutoskatsastukseen aika varattu tälle viikolle.
Vielä on hieman puuhaamista ja tsekkinkiä jäljellä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Hitsinkiä tuli leivottua taas. Yks pieni paikka huomenissa vielä.
Kyljet miltei maalattavassa kunnossa, kiitos avokin taitavan työskentelyn.
Koneessa 5.5 litraa oilia ja 5l tönkkä jäähytinnestettä syylarissa, huomenna pitäs pyöräyttää ja lisätä nesteitä.
Tuli sitten vaihdettua lämppärin puhallin ja vedin peräkoukun johdot uudelleen (oli sulanut kimpuksi viime talvena), tosin yksi sininen johdin jäi ylimääräiseksi. Pitää mitata jopa olisi se olisi maa...
Jännityksellä odotan, että kuinka lähtee.
Pitää kai tuonne katastukseen katsoa noita rundeja alas, nyt en kyllä huomannut pumpun kyljessä mitään rundeja rajoittavaa, tms. :?
Massaa käsissä ja tukassa, kuinkakohan saan pois, kun kunnon tökötit on tallilla...
Noo, kahtellaan.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos en aivan väärin muista niin se sininen johto taisi olla sumuvalon johto eli sen voi jättää pois.Jos maa on hukassa niin ainakin auton maajohdon väri on yleensä ruskea.Samoin perävaunun pistorasian ruskeajohto on yleensä maa.Tietysti kannattaa varmistella vielä vaikkei kovin isoa vahinkoa tapahdukkaan w123:sissa jos väärin kytkee.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Jees, mittasin tuon sinisen johtimen. Nastalle menee, en kytke, jos ei tarvetta ole. Maa on vedetty-pitäs wörkkii.
Viimoisenkin ruostepaikan vedin tänään. Huomenna pitää pakoputken etupää vielä räkästä kiinni kannattimeen. Maalia kylkiin ja baanalle.
Niin ja pakoputki kans paikalleen. Sisustan asensin tänään takaisin.
Rupee autoproggis valumaan jo korvista ulos.
Melkoinen työrupeama, kun katsastushuolto samalla.
Tuon jos ois teettänyt, olis tullu melkosen kalliiksi.
Olis kiva vielä tietää, kuinka saan tuosta vanhemman mallin pumpusta rajoitettua maksimirundeja... To ois päästötesti. :huh:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kardaanin pulttikin on hommattu, sai aamusella hakea keskustasta.
Sitten rupeis homma olemaan käynnistystä vajaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Vanhanmallin pumpussa on pumpun ulkopuolella säätöruuveja, jotka vaikuttaa kaasuvivun liikkeisiin. Niillä pienensin aikoinaan omasta kierroksia, kun meinasi savuta liikaa...
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Jepulis.
Ei tuo näytä kauhiasti savuttavan, kulkukin on verkkaista.
Ilmeisesti pääsee katastuksen jälkeen säätöpuuhiin.
Pintamaalia ei ehitty vetää pintaan, kun meni iltaan koekäyttö.
Käyntiin saaminen oli varsin kankeaa, ilmeisesti ilman vuoksi pumppu ei skulannut.
Sitten hörähti ja vedet lisättiin koneen käydessä.
Huomenna k.10 muutoskatastus. Jänskättää.
Hehkurele ei ilmeisesti päästä lainkaan, mittasin piiiiitkään että 12 v tulloo hehkuille. Kun en satavarma ole kytkennöistä. Ainakin ohjaus on ok, mutta se koska releen pitäisi lopettaa ei.
Saas nähä kui äijän käy. :)
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Sami R kirjoitti:Hehkurele ei ilmeisesti päästä lainkaan, mittasin piiiiitkään että 12 v tulloo hehkuille. Kun en satavarma ole kytkennöistä. Ainakin ohjaus on ok, mutta se koska releen pitäisi lopettaa ei.
Saas nähä kui äijän käy. :)
Tietääkseni tekee samalla tavalla, jos ottaa anturista johdon irti. Olisko siellä vielä jotain häikkää? Riippuu tietysti siitä, mikä on pitkään ja mikä ei. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Anturin liitos pitää tsiikata ja katsoa tosiaan mikä on pitkään.. Heh. :D
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuo hehkuu niinkauan kuin virta on päällä.Eli ei kannata virtoja pitää turhaan päällä.Valo vain ilmoittaa milloin voi käynnistää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Aijaa. Hyvä tietää.
Mersu on nyt muutoskatsastettu 123 200 300D.
Rosentteja tuli muistaakseni 15%.
Kiitoksia kaikille projektiin osallistuneille!
Leimaa tuossa ei kyllä ole, kun konttorilla meni vasara parista kohtaa läpi, vaikkakin tutkin tarkkaan ja leivoin peltiä kiinni. Nyt saan purkaa toisen puolen sisustan.
Vkloppuna kuntoon ja ens. vkol näyttöön.
Päästöarvoja ei saatu mitattua, koska tyhjäkäynnin ja kierrosten välistä eroa ei syntynyt. Puhtaasti käy siis. Tosin ei kyllä kuljekkaan mihinkään. Motarilla 100 Km/h oli tuskaa, alamäessä mittariin sai hetkellisesti 130. Saa siis pumpunjalan irroittaa ja kääntää reilusti soppaa lisää koneelle.
Vivusto menee pohjaan kyllä. Ja kakkosella kiertää siten että 60Km/h ylittyy (4800 kierrosta, tai jotain sinnepäin).
Koneesta kuuluu outoja ääniä, veikkaan jumittavia suuttimia, tms. Valopetroolia ja 2-T oilia koneeseen.
Mukavat äänet tossa vitosessa. 8)
Mahtava fiilis oli, vaikkei mihinkään oikeen kiihtynytkään.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tänään kaivoin ruostepaikat auki ja pellit tein huomiseksi valmiiksi.
Pienestä se ruoste ponnistaa, juma. Sai taas kylmiä väreitä. Onneksi nuo löyty nyt, talven jälkeen ei olisi kuskin etujalkatilasta varmasti ollut mihinkään. Nyt ehti ajoissa hätiin. Huomenna hitsaus ja maalaus.
Ja pumpun säätökin pitäs ehtii tehdä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Miten tuo kone toimii noin muuten onko käynnistyvyys hyvä?Miten käy kylmänä?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Kone ei kuulosta nyt hyvältä, kalisee toisinaan oudosti.
Veikkaan suuttimia, jotka jumittaa.
Venat säädin, niitä en epäile. Mutta pitää katsoa, jos suuttimien öljyämien ei jeesaa (lamppuoilia).
Kone käy kylmänäkin ihan hyvin, lämpimänä se toisinaan värisee oudosti ja köhähtelikin. Sillä on nyt ajettu vasta n.60 kilsaa, joten pitää ajella lisää, että nuo suuttimet putsaantuvat.
Käyntiin kalahtaa nätisti heti.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Sami R kirjoitti:^Kone ei kuulosta nyt hyvältä, kalisee toisinaan oudosti.
Veikkaan suuttimia, jotka jumittaa.
Venat säädin, niitä en epäile. Mutta pitää katsoa, jos suuttimien öljyämien ei jeesaa (lamppuoilia).
Kone käy kylmänäkin ihan hyvin, lämpimänä se toisinaan värisee oudosti ja köhähtelikin. Sillä on nyt ajettu vasta n.60 kilsaa, joten pitää ajella lisää, että nuo suuttimet putsaantuvat.
Käyntiin kalahtaa nätisti heti.
Pumppu säätöön niin asettuu se hökiminen. En ole huomannut tuolla suihkujen voitelulla mitään vaikutusta käyntiin tai muuhunkaan, ja jos ei sinistä tule pakarista niin ei ole syytä epäillä suutinvikaakaan?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Suosittelen suutinremonttia jos kone välillä kalahtelee ja vetää huonosti.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Jep.
Moottori on ollut käyttämättömänä lähes yhtäjaksoisesti vuoden.
Kone kävi keväällä paremmin, eikä kalissut lainkaan.
Nyt pumpun ajoitus säädettiin tehtaan ohjearvoon ja samalla kaikki dieselöljy poistui koneesta. Nyt suuttimille ja pumppuun on ilmeisemmi kertynyt jotain töhkää. Syöttö on tosi pienellä, kun ei savuta yhtään (paitsi tyhjäkäynnillä utuilee). Jos ehdin tänään, syöttöä lissää, niin suuttimillekin tulee kunnolla ainetta...
Vanhat keinot ensin käyttöön, sitten kokeillaan uusia.
Rahaakaan ei ole liiemmin enää remppailla.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tankkiin loroteltu pari desiä synteettistä 2-t oilia ja 5L lamppuöljyä.
Huomiseen jäi pumpun säätö.
Reiät on nyt tukittu ja nyt pääsee konetta säätämään.
Saas nähä koska ehtii leimata. :shock:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Huomenna hakemaan pari polttimoa ja ehkä pumpunkin ehdin säätää ennen uusintanäyttöä. Jos en niin taas perin verkkaista menoa tiedossa. Toivon että toimii paremmin kun putsinkiaineet putsaavat suuttimet.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ahistaa...
Joutuu hitsaamaan alapalkit molemmilta puolilta.
Uutta hitsiä kun inssi kokeili, alapalkki anto periksi.
Ei perkele ku rupes ahistaan!
Ei siinä mitään, toivon, että huomenna ehdin laittaa kuntoon, koska loppuviikko on yhtä juoksua.
Koneen äänikin parani 2-T oililla ja lamppuöljyllä.
Hieman kalistaa toisinaan, mutta laitetaan lisää mikstuuraa tankkiin.
Kivat saundit tossa vitosessa, tykkään! :wink: :D
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Koneen käyntiäänikin on taas varsin iloinen ja pirteä, normaali Om617:an käyntiääni. :D

Tuli rälläköityä toisen puolen mätäpala pois, huomenna sitten hitsinki ja auton toinen puoli työstöön.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Huhheijaa, olo on varsin ylimaalattu. Maalasin kuskinpuolen, onneksi oli lämmin päivä. Toivon että huomenna saan maalattua loppuun ja vedettyä lakankin päälle, vielä kun maali kuivuu kohtalaisesti.
Hitsinkihommelit pitäisi saada huomenna tehdyksi, teen niin pitkään että valmistuu! :twisted:
Sitten kun maali on kuivunut niin pitää mennä kokeilemaan kuis kulkee säädetyllä pumpulla... :wink:
Ulkoisesti ja kulkuisesti melkoista parannusta!
Töissä keskustelin jo virittäjävelhon kanssa turbotuksestakin, mutta ei sitä nyt liikaa pidä innostua heti. Karkaa mopo lopullisesti hanskasta. :oops:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”