syöttöjen säätö...

Vastaa Viestiin
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

syöttöjen säätö...

Viesti Kirjoittaja M E S E »

laitettiin 123:seen 300d turbo mut ei saa syöttöjä lisättyä kunnolla ku rupee huutamaan kieroksilla.. syöttöjä ruuvattiin 3 kierrosta ja kierrokset laskee hitaasti ja ahdot ei nouse ku 0.69bariin jos syöttöä lisää vielä nii kierrokset nousee itestään... eikö oo muuta ratkasua ku isommat elementit... ja paljokohan semmonen lysti maksaa...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tyhjäkäyntiruuvista rundeja pois kolme kierrosta ja sitten vetävät tappiin niin rupee kulkemaan...
Vetävät kierrokset kun säätää tappiin, kone saa enempi soppaa ja luulisi että ne ahdotkin on sitten 0,9-1,0 luokkaa.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg
Kandee olla sitten hiukka varovainen kun on turbovekotin kyseessä.
Konehan on timmissä kunnossa?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

tyhjäkäynti ruuvia on pyöritetty kolme kierrosta ja syöttöä kolme kierrosta niin sillon just vielä kierrokset suostuu laskemaan mutta jos syöttöä laittaa yhtään enempää niin rupee kierrokset huutaa... missä voisi olla vika asentajassa autossa vai ohjeissa...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Laskisin vielä lisää tyhjäkäyntiä ja katsoisin samalla että se kaasuvivusto myös liikkuu kun säätää.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

M E S E kirjoitti:tyhjäkäynti ruuvia on pyöritetty kolme kierrosta ja syöttöä kolme kierrosta niin sillon just vielä kierrokset suostuu laskemaan mutta jos syöttöä laittaa yhtään enempää niin rupee kierrokset huutaa... missä voisi olla vika asentajassa autossa vai ohjeissa...
Ohjeissa.
No Merc at the moment
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Onhan näissä turboissa muuttujia enempi kuin vapareissa, tuolla toisella voorumilla on näitä turbon ongelmiakin selvitelty. Enkä osaa välttämättä neuvoa tarpeeksi, koska tietämykseni on puutteellista pumpuista.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Sami R kirjoitti:Onhan näissä turboissa muuttujia enempi kuin vapareissa, tuolla toisella voorumilla on näitä turbon ongelmiakin selvitelty. Enkä osaa välttämättä neuvoa tarpeeksi, koska tietämykseni on puutteellista pumpuista.
Kommentti oli tarkotettu yleisellä tasola nuita ruuvausohjeita kohtaan, ei henk.koht sulle.
Se ei ole tosihaan aivan niin yksinkertasta että väänethään joka ruuvia samanverran. Saapiihan sen johonki sinne päin muttei varmasti hyvvää lopputulosta.
Kiitos ja antheeksi.
No Merc at the moment
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

no sanokaas te ammattimiehet että saako noista 123 300d vakio pumpuista minkälaisia tehoja... vai ne jotka sanoo että lähelle 200hp sais tuosta vakio pumpusta niin onko ne hunpuukki puheita vai liekkö totta.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Ei 617 turposta saa vakio pumpulla ku luokkaa n.130hv.

Pumpun sääjöstä, jokainen on yksilö, ja jos ihte haluaa pumpun säätää niin kokkeilemalla vaan. Sitä oon nyt ihte teheny. Mutta jos hyvän haluat, niin tuo tiisselispesialisti saa kuule ihimeitä aikaan!
Omat koneet on ollu aika erinlaisia säätää.

Pienet ahtopaineet voi aiheuttaa liian iso turbo, huonosti virtaavat ahtoputket, jos turbossa hukkaportti niin se saattaa aueta liian aikasin yms.
Jos turbo on hiukan liian iso, niin kiertämällä vetävät kierrokset tappiin voi saaja paineet nousemaan.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

tuo 130hv saattaa olla kyllä lähempänä ja turbossa ei ole hukka porttia turbo on garret t04... ja eihän minua ne ahtopaineet niin vaan se kun ei tuota savua tahdo löytyä minulla on audi 80 1.6d johon laitoin myös turbon niin siitä ei tarvinnu kun yhtä ruuvia pyöräyttää ja savua löytyy enemmän kun pienestä kylästä ja ahdot siinä on 1.3 ja kyllä siinä vetoja tuntuu olevan vaikeaa on tämä mesen pumpun säätäminen on mutta tavoite olis ottaa enemmän tehoja mesestä kun audista... mutta kun tuota pumppua säätelin laitoin kolme kierrosta sitä syöttö ruuvia auki mikä on siellä alhaalla vasemmalla ja saman verran kiänsin myös sitä tyhjäkäynnin ruuvvia oikealla ylhäällä ja kokeilin myös lisätä syöttöä niin kirrokset nousee heti kun laittaa käyntiin jos säätää tyhjäkäynti ruuvia lisää ei hyödytä mitään pitääkö säädellä muitakin ruuvveja vai sekö ei vaan kärsi laittaa sen enempää syöttöä..

niin ja sitten kun kone on kylmä niin kierrokset laskee normaalisti sittenkun kone on normaali lämpöinen niin sitten oireet vasta alkaa.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

kokkeile pyörittää tyhyjäkäynti ruuvista niin palijo kun siinä on varaa. Jos ei auta, niin pikkusen syöttyä pienemmälle.

Mulla on aina ollu joku 2 vähä reilu syöttöjä ja tyhyjäkäynti ruuvista joku 3 kierrosta. Nyt tähän viimesimpään pistin 2½syöttyä ja reilu 3 toista. Savuja ei oo vielä otettu niin ei tiijä kui äijän käy! :lol:

Kaverilla om603 turpossa ku oli 2 kierrosta syöttöjä niin sai tyhyjä käynnin rajattua aika hyvin. sitte ku se käänsi kolomannen kierroksen, nii sitte lämpimänä karkaili tyhyjäkäynti. Sitte tuo aiemmin mainittu spesialisti hoiti sen pumpun ja hyvä tuli! :shock:

t04 Garrett voi olla hiukka kookas 617aan.(siis jos vakio tapit) kokkeile ruuvata vetävät kiekat tappiin ja koita sitte että saako enämpi painetta.

Kyllä nyt mersusta pitääs lähtiä ainaki se mikä 1,6 audista. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

paljonko pp diesel ottaa pumpun elementtien vaihosta
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

M E S E kirjoitti:paljonko pp diesel ottaa pumpun elementtien vaihosta
Soita ja kysy :D Ihar rohkeesti vaan. Pasi on oikeasti ihan fiksu miäs :lol:
® Mesen linttaklubi
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

onko 123 300d syöttöpumpussa eroa turbo dieselin pumppuun saako turbon pumpusta enemmän syöttöjä...
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

M E S E kirjoitti:onko 123 300d syöttöpumpussa eroa turbo dieselin pumppuun saako turbon pumpusta enemmän syöttöjä...
Turpossa on samantyyppinen pumppu ku vanhan mallin om617 vaparissa. Kyseinen MW-pumppu on jopa huonompi virityskäyttöön. Elementtien vaihto maksaa hunajaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

eli kannattaa virittää tuota vaparin pumppua... paljokonhan siihen ne elementit maksaa.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No onko se puhelin hukassa? Soita Pasille ja kysy.
Tai laita vaikka mailia. :idea:

Puhelin: 050 343 6313
email: pasi.lamsijarvi@ppdiesel.com
Pro HVM
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^^Uudemman mallin vaparin pumpusta saa kyllä ihan kivasti pelkällä säädölläkin.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
M E S E
Viestit: 26
Liittynyt: 12.2.2007 16:59
Paikkakunta: maaninka

Viesti Kirjoittaja M E S E »

ei tuosta minun pumpusta saa kyllä oikein mitään ei kärsi lisätä kun 3 kierrosta syöttöä
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Sekä vanahassa että uuessa, on saman kokonen elementti, eli molemmista saanee yhtä palijo soppaa, mutta eikös uuemman säätimestä saa enäämpi kierroksia...? Ja kun säätimestä ruuvaa kiekat tappiin, niin se alakaa rajottaa syöttöjä myöhemmin :arrow: vetää paremmin!
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Uudemmasta pumpusta saa kotisäädöillä jo n.600+ kierrosta lisää. Nimenomaan vetäviä kierroksia säätämällä sain oman 200D:nkin kulkemaan kohtuullisesti. Se vaparin pumppu osaavan säätäjän (lue ammattilaisen) käsissä riittää käsittääkseni jo aika hyvin... Ei siitä pumpusta kotikonstein kaikkea irti saa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Semmonen kävi mielessä että pystyisköhän ammattimies rukkaamaan tuota pumpun säädintä niin että maksimi kierroksia ei tarvitsisi nostaa mutta syöttö rajoittuisi kuitenkin vasta siinä 5200:n kohdalla?Siis niin että syöttö ei alkaisi rajoittumaan turhan aikaisin vaan vasta kun tuo ensinmainittu kierrosluku on saavutettu eikä moottori tuosta yli kiertäisikään.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Luulis että nokan profiilia muuttamalla tuokin olisi mahdollista, mutta enpä tiedä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Enpä minäkään tiedä mutta koitetaanpa kahtoa jos joku osaisi vastata.Mulla teho kyllä riittää ihan hyvin ainakin mulle joten siinämielessä pumppua ei tarvi PP D:n käsittelyn jälkeen rukata, mutta jos joskus joutuu pumpun vielä irroittamaan vois jonkunlaisen muutoksen säätimeen teettää jos se vaan on mahdollista.Minä ajattelin että periaatteessa jos säätimen keskipako painoihin laittais jotkut erilaiset jouset ja\tai eri painoiset painot jotka eivät rajoittaisi syöttöä muuta kuin sitten yhtä äkkiä kun kierrokset ovat täynnä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Voisihan se niinkin toimia, tosin näitä kolmilitraisia ei tarvitse kierrättää niin pitkälle kuin pienempiä, jos ne vetävät in sinne 5300-5500 asti, niin silloin kone ottaa vapaalla kierroksia lähes 6000. Entisen Om615:sen kanssa ei vielä ollut ongelmia noilla arvoilla. :shock:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Empä usko että saa vetävät kierrokset ylähä niin että tyhyjänä ei kiertäs juuri sen enempää. Oiskai pp d teheny jo sen niin moneen pumppuun.
Paitsi voihan se olla mahollista että sen jotenki sais tehtyä. Nokka muutoksella varmaan jonkulaisen, mutta sillonhan tahtoo se ala vääntö jäähä pieneks.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Niin, ja tuo kaasupolkimen asentohan on se kierrosten pyynti, syöttö lisääntyy kierrosten mukaan ei kaasupolkimen asennon mukaan..
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”