OM617 (1984) savutuksesta

Vastaa Viestiin
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

OM617 (1984) savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Tänään tuli sitten leimattua auto. Inssillä ei valittanut oikeastaan mistään. Jarrut: etu 15/30%, taka 15/30%, parkki 18/70%. Pohjasta ei löytynyt mitään hälyyttävää. Savutuksesta tulikin sitten 2,09 :shock: (2,5 on sallittu) Vielä mentiin läpi mutta kun vertaa vuosi sitten saatuihin arvoihin niin savutus on lisääntynyt.

Noin 1.vuosi sitten lukemaksi tuli ~1,70. Myönnän että menin katsastamaan hieman hätäisesti. Koneen olin ajanut lämpimäksi, mutta öljyt on ainakin 5tkm ajetut, tankissa ST1 halpadieseliä eikä mitään Stop Smoukkeja tai muita lisäaineita ole käytetty ainakaan vuoteen. Lisäksi negatiivisesti varmaan vaikuttaa vähentyneet ajot. Pakoputki on vaihdettu (Bosal -> Walker) kesällä koko matkalta, kilometrejä on 598 000. Olin hieman yllättynyt koska koko pakoputken vaihto vaikuttanut positiivisesti tulokseen.

Mitä muuta kannattaisi tehdä tässä vaiheessa kuin laatia somalinkielinen myynti-ilmoitus?? Jos jotain lisäaineta kannattaa käyttää niin mitähän se olisi (Fórte, STP)?? Muita ehdotuksia?

Muuten on hyvä mieli kun meni heittämällä leimasta läpi :lol: , ainastaan savutuksen lisääntyminen pistää miettimään :roll: .
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Oletan, että automiehenä olet tehnyt ne perusvalmistelut katsastukseen, eli ilmanputsari kuntoon ja muutama kaasupohajassa kiihdytys rajoittimeen kolmosella tai nelossella.

Ruiskutusennakko, suuttimien kunto ja ennenkaikkea syöttöruuvin asento määräävät savutuksen. Onhan vuoden aikana voinut jakoketju venyä ja suuttimetkin hieman kulua. Savutusarvoon vaikuttaa myös katsastajan virkainto. Toinen runttaa sitä poljinta huomattavasti innokkaammin. Pienet erot voi selittyä myös sillä.

Tuo erojohtuu kyllä todennäköisimmin siitä, ettei kone ollut kunnolla lämpimäksi ajettu ennen katsastusta. Ainakin minun menopeleissa on käyntilämpö, ja se miten se on saavutettu, vaikuttanut savutukseen aika paljon.


Mitä noihin lisäaineisiin tulee, niin mitään maailmaaparantavaa vaikutusta en ole niissä huomannut. Jos kone savuttaa, niin se savuttaa, jos käynnistyy huonosti, niin se käynnistyy huonosti. Ei mikään tökötti, aasinpotkua lukuunottamatta, pysty sitä muuttamaan. Moottorin kunnostus lisäaineilla on juuri niin kuin pakkasella housuun kusemista. Hetken.... hhhmmm. ja loput arvaattekin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tuossahan esimerkillisesti suutin&pumppupolitiikka ym. mainittiin. Venat kannattaa tietty myös säätää ohjeistuksen määrävälein.

Mulla on ollut tapana ajaa dieselit kunnolla auki ennen mittauksiin menoa. Kunnon kuormitusta koko nopeusskaalalla. Siinä tietty omat uhkansa, mutta kolmosvaihteella sopivan pitkä pätkä 70-110 nopeuksia mäkisellä tiellä ennen asemalle menoa pitäisi auttaa. Ei välttämättä kannatta sammuttaa autoa vuoroaan odotellessa. Tuppaa normiajossa helposti tukkeutumaan kolmesataset.

Siunaantui lahjoituksena muutama litra PowerUpin Diesel Injector Cleaner tms. tököttiä. Aina välillä kaadellut tankkiin testing mielessä, mutten mitään vaikutusta ole huomannut :roll:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ottamatta kantaa tuohon savuarvon syyhyn kerron oman autoni savuarvon. Viime katsastuksessa arvoksi tuli 0,38. Lie osasyynsä sillä, että edellisenä päivänä ajoin vajaa 400km hevoskopin kanssa.

Miten lie toiminee tuo pakokaasujen kierrätys? Eihän tuolta putkesta tule mitään... :roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Re: OM617 (1984) savutuksesta

Viesti Kirjoittaja raul »

Dunkelblau123 kirjoitti:Tänään tuli sitten leimattua auto. Inssillä ei valittanut oikeastaan mistään. Jarrut: etu 15/30%, taka 15/30%, parkki 18/70%.
Ja NUOKO meni vielä läpi :?: :?: :?: :shock: :lol:
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: OM617 (1984) savutuksesta

Viesti Kirjoittaja veskola »

raul kirjoitti:
Dunkelblau123 kirjoitti:Tänään tuli sitten leimattua auto. Inssillä ei valittanut oikeastaan mistään. Jarrut: etu 15/30%, taka 15/30%, parkki 18/70%.
Ja NUOKO meni vielä läpi :?: :?: :?: :shock: :lol:
15 % ero ja 30 % on salllittu ero, eikös se ole ihan ok.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Re: OM617 (1984) savutuksesta

Viesti Kirjoittaja raul »

veskola kirjoitti:
raul kirjoitti:
Dunkelblau123 kirjoitti:Tänään tuli sitten leimattua auto. Inssillä ei valittanut oikeastaan mistään. Jarrut: etu 15/30%, taka 15/30%, parkki 18/70%.
Ja NUOKO meni vielä läpi :?: :?: :?: :shock: :lol:
15 % ero ja 30 % on salllittu ero, eikös se ole ihan ok.
Juu en tiedä noita sallittuja lukemia...tuntuu kovin hulluilta nuo.
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Näyttävät Tuollain esitettynä lukemat kummilta. Selvempi olisi 15% keskinäinen ero sallitun ollessa 30%.

Mutta, mutta kertokaapa MIKSI polttoainesuodattimen vaihto usein pienentää savutusarvoa. Itselle tulee fiilis virtausnopeuksista ja ruiskutuksen myöhästymisestä sitäkautta. Meneekö täysin perseelleen?? :?: :oops:
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jakajapumpussa toimii ennakonsäätö pumpun sisäisellä paineella. Siirtopumppu pumppaa polttoainetta pumpun sisälle, mitä kovempi kierrosluku, sitä enemmän painetta, sitä suurempi ennakko. Jakajapumpullisessa polttoaineen saantivaikeudet johtavat, siis aina myöhäiseen ruiskutukseen. Huomaa muuten taustapeilistä, kun alkaa suodatin alkaa tukkeutumaan ja vaihtaa pykälää pienemmälle. Sinistä savua riittää. Kovilla kierroksilla tarvitaan paljon polttoainetta, koska osa siitä palaa takaisin tankkiin, hieman tukkoiden suodatin voi silloin vaikuttaa.

Rivipumpullisessa en ole kyllä huomannut mitään eroa. Eikä sen siinä pitäisi savutusta lisätäkään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Myöskin lämpötila missä mittaus tehdään, vaikuttaa aika tavalla lukemiin. Kovalla pakkasella tulee paremmat lukemat.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Terveppä taas. Huomenna aamulla 12:00 kääntyy nokka kohti Tamperetta ja sitten mennään kohti pohjanmaan lakeuksia. On aika jokavuotisen jouluvaelluksen.

Plussat: katsastuspäivänä olin ajanut koneen lämpimäksi (~85c) 3. vaihteella 70-80km/h 10km matkan, en sammuttanut konetta konttorissa asioinnin ajaksi ja pa-pumppu on yhä tehdasasetuksilla. Jakoketjulla on nyt ajettu 50tkm joten sekin lienee timmissä kunnossa. Miinukset: vanhat vaihtamattomat suodattimet (paitsi pa-hienosuodatin), halpadieseliä tankissa, viimeaikoina vähäiset ajot (syitä en ala kertailemaan), venttilit ei ehkä säädöissä ja suuttimet ovat yhä alkuperäiset.

Tuossa onkin tsekkauslista tammikuulle 2007. Siitä lähdetään sitten uusimaan vaikka suuttimia jos ei mene läpi enään. Huomenna ajattelin heittää dieselin joukkoon hieman Teboilin 2T Bike öljyä. Kehuvat mm. täällä että noi 2T öljyt voitelevat pumppuja ja suuttimia. Pidemmällä matkalla tuota kehtaakin testata niin palaa noi öljytkin varmasti kunnolla.

Positiivista tuon katsastusrumban ja savutuskokeen mielipuolisen polkemisen jälkeen oli lähtö katsastusasemalta. Ei siinä mitään erikoista sinänsä ollut mutta tuntui että TÄÄHÄN LÄHTEE LENTOON!! Kai siellä jotain karstoja on kun ero oli niinkin huomattava.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Itse käytän taas mobilin 2-T öljyä, sen vaikutuksen huomaa koneen käyntiääneen, 5dl laitoin täyteen tankilliseen.
Tebikan 2-T oilia en enää käytä, se ei toiminut halutulla tavalla.
Ainakin näin talvella talvidieselin seassa tuo 2-T öljy parantaa vetoja ja tuntuu tiputtavan kulutusta, kulutusmittaus seuraavalla tankkauksella kertoo paljon...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”