suuttimista

Vastaa Viestiin
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

suuttimista

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Terve. Olisi pari kysymystä nista diisselin suuttimista
1. mitäs noille suuttimille tehdään kun ne säädetään?
2. mulla vuotaa suuttimet suuttimen rungon ja kannen välistä. meniskö ihan kiristämällä vai täytyykö oikein ottaa auki? Aloin oikein testailemaan ja kastelee vaan runsaasti jo 3km:n ajolenkin jälkeen...
Viimeksi muokannut nokivasara, 26.7.2007 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Vastaan vaikka en mitään tiedäkkään, vierestä seurasin kun asentaja kasas uudet kärjet ja sääti avautumispaineet suihkuista. Suihkurunko avattiin vaihdettiin kärki ja kasattiin. Mitattiin avautumispaine ja vaihdettiin tarvittaessa suihkua sulkevan jousen alle eripaksuinen simmilevy jolla saatiin avautumispainetta nostettua tai laskettua... Saa viisaammat korjata jos meni pahasti metsään...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mihaline kirjoitti:Vastaan vaikka en mitään tiedäkkään, vierestä seurasin kun asentaja kasas uudet kärjet ja sääti avautumispaineet suihkuista. Suihkurunko avattiin vaihdettiin kärki ja kasattiin. Mitattiin avautumispaine ja vaihdettiin tarvittaessa suihkua sulkevan jousen alle eripaksuinen simmilevy jolla saatiin avautumispainetta nostettua tai laskettua... Saa viisaammat korjata jos meni pahasti metsään...
Ihan oikein meni :wink: .Jos suutinrunko vuotaa niin suosittelisin viemään suuttimen\suuttimet diesel pajalle tarkistettavaksi.Suutin joudutaan todennäköisesti avaamaan ja hiomaan rungon ja hatun vastin pinnat että suutinrunko saadaan tiiviiksi.Suutin ei välttämättä toimi enään jos kokeilet ite kiristää sitä hattua.Toisaalta jos pihassa on joku toinenkin kulkuneuvo voi kiristämistäkin kokeilla se joko onnistuu tai sitten ei :roll: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

eli siellä on niin kuin kartiopinnoilla tiivistys? mistäköhän noista saisi enemmän infoa, kuvia yms.? kiinnostaa ihan muuten vain.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Siinä on tasotiivistys.Kaksi erittäin sileää pintaa vastakkain ja se vuotaa heti jos pinnoissa on pienikin syöpymä.Suuttimen kärjen ja neulan välys on niin pieni että pienikin kärjen muodonmuutos voi johtaa neulan kiinni leikkaamiseen joka taas johtaa pahasti kolkuttavaan käyntiääneen :arrow: autolla ei uskalla enään ajaa :? .Muodonmuutos voi tapahtua juuri siinä että hattua kiristetään sen jälkeen kun avautumispaineet on joskus säädetty.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jos se rungosta hiukan tihkuu niin puhalla kuivaksi, putsaa esim. jarrunputsausprayllä, emmännän värintöntä kynsilakkaa saumaan, anna kuivua ja hyvä tuli :shock:

P.S.
Jos emäntää ei vielä ole niin se tietää baarireissua :beerhug:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

vai kynsilakkaa. no miksei :lol: olihan mulla sentään yksi kuva kun kerran korjausopaskin on. heti vain tänne voorumille itkemään.(sitä varten ne kait on) :oops: eli eikö minun kannata missään tapauksessa kajota siihen suuttimeen? kävi mielessä jos olisin ottanut irti tutkinut sitä. palatakseni tuohon korjausoppaan kuvaan niin siinä numero 4 on joku tiiviste, jokin prikan omainen. ajattelin vaan ensihätään "maalaisjärjellä" jos vaikka sieltä vuotaisi.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Se tiiviste mikä siitä korjausoppaasta löytyy on todennäköisesti suuttimen ja esikammion välinen tiiviste ja sieltä välistä ei polttoainetta tule.Jos tuo em tiivistee vuotaa tulee sieltä kannen ja suuttimen välistä pakokaasua.Tuo kynsilakka kikka on kyllä ihan kokeilemisen arvoinen,siinä ei ainakaan mitään vahinkoa tule.Voit kyllä kokeilla omalla vastuulla kiristääkkin sitä "hattua" suuttimesta mutta mulle ainakin kävi huonosti kun niin tein.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
nokivasara
Viestit: 100
Liittynyt: 30.10.2006 13:28
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

miten tällainen suutin sitten virallisesti ja oikeaoppisesti asennetaan? silleen että tulee hyvä. esim. jos kärki vaihdetaan. en taida ihan vielä uskaltaa mennä ronkkimaan.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ensiksi suutin puretaan ja osat puhdistetaan huolellisesti,sitten hiotaan suuttimen rungon pinnat tasaiseksi,uusi kärki asennetaan ja suutin kasataan.Seuraavaksi mitataan avautumispaineet,tarkastetaan vuotaako suutin,katsotaan onko suihkun kuvio oikeanlainen.Jos avautumispaine ei ole kohdallaan vaihdetaan sinne jousen alle niitä shimmilevyjä jotta paine saadaan kohdalleen.Suutinta voi joutua kevyesti kopauttamaan kylkeen jotta sisuskalut asettuvat kohdilleen ja suutin toimii oikein.Joskus ammattikoulu aikoina tuli ite tehtyä suutinremontti omaan pystäriin ja vituikshan se meni :evil: .Kaks uutta suutinkärkeä meni pilalle siinä hommassa ja kauhea vitutus päälle sen takia.Silloin päätin että tuo oli ensimmäinen ja viimeinen suutinremontti mitä itse teen ja tämä päätös on pitänyt.Hommassa tarvitaan kokemusta ja erikoisvälineitä että homma onnistuu kunnolla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mää vaihoin tuohon oman alakuperäseen konheeseen(om615) suutinkärjet ja onnistu kohtuuella! Vähä kylymänä kalatti ja lämpimänäkin savutti sinistä. :lol:
No, verrattuna lähtökohtaan oon tyytyväinen! Se kävi vaan kolomella ku yks kärki oli jumissa. :lol:

Muttempa taija ennää tässä 617ssa mennä nuita ihte vaihtaan.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

jari_w123 kirjoitti:Silloin päätin että tuo oli ensimmäinen ja viimeinen suutinremontti mitä itse teen ja tämä päätös on pitänyt.Hommassa tarvitaan kokemusta ja erikoisvälineitä että homma onnistuu kunnolla.
Heh, edesmenny isäukkoni lattoi mut iana tekeen suuttimet ja tulihan niitä tehtyä aikoinaan meleko paljon. Boschin 072 lopunumeron kärki oli semmonen et melekein taikoja sai tehdä jotta sai pelaamaan niinkuin pitikin.
Ei se kauheen vaikeeta hommaa ole, omat jipponsa ja "hilpaamista" se vaatii hyvän tuloksen saamiseksi. Sellaasta pura ja kokoa hommaa :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Pystyykö suuttimien kuntoa näkemään millään tavalla, jos ne onpi irtaallaan koneesta?
300d lähtee huonosti käyntiin, ei pyöri heti kaikilla ja käryää. Hehkut uudet. Vähän aikaa kun kaasulla pumppailee niin käy normaalisti.
Oisko ne nuo suuttimet?
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

shrteam kirjoitti:Pystyykö suuttimien kuntoa näkemään millään tavalla, jos ne onpi irtaallaan koneesta?
Pystyskö tuohon kukaan mitää sanomaan?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”