Onko OM617 moottorista traktorikäyttöön?

Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Onko OM617 moottorista traktorikäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Tuli mieleen tälläinen triviaali kysymys. Mitään mersutraktoriahan tässä ei olla tekemässä, ainakaan vielä. Tuttavaperheellä on huonokuntoinen Internationaali joka syö öljyä melkein yhtä paljon kuin löpöä. Tuli mieleen sellainen villi idea josko tuosta yhestä turhasta OM:stä olisi siihen hommaan.

Jos nyt unohdetaan välitykset kokonaan ja kuvitellaan että käytössä olisi valmis traktorin runko ilman moottoria niin olisiko tuommoisesta OM617:kasta millään lumenauraukseen tai kevyisiin maataloushommiin?

Jos joku on erilailla noissa varsinaisissa maataistelukoneissa niin mikä? Onko kenties vauhtipyörän massa enempi, iskupituus, männän massa, materiaalien lujuusluokat? Tietääkö joku noiden Valmettien sun muiden moottoreista?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

En tiijä onko miten kestävä siihen touhuun , mutta Cedrikin kone oli sellasessa ja anto kärrin kanssakin 100km/h vauhdin :lol: Kyllä sillä omia hommia tekee :twisted:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

No näin äkkituntumakta tuntuis että sopivalla välityksellä ja kytkimellä tuosta OM617:sta tulis ihan oiva raktorin moottori. Tiedä sitten.. Kohta varman GURUT vastailee tarkemmin... :wink:
Pro-HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Miksei se traktoriinkin sovellu kun ovat asennelleet niitä vanhoihin Range-Rovereihinkin :shock: :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Lucky-Dog kirjoitti:Miksei se traktoriinkin sovellu kun ovat asennelleet niitä vanhoihin Range-Rovereihinkin :shock: :shock:
Joo no kaveri oli vaan vähän epäilevällä kannalla kahvipöytäkeskustelussa. Tosin sillä on enimmäkseen kokemusta bensakoneista. Mutisi vaan jotain vääntökäyristä ja että koska 617 on hlö-auto moottori niin vääntökäyrät on erilailla kuin jossain traktoreissa. Enpä itse tiedä mitä sanoa kun ei ole kokemusta traktorimoottoreista, siksi kyselen täältä. Minun mielestä se on moottori siinä missä muutkin, ei sen kummempaa.

Ei kellään eteläsuomalaisella mese.foorumilaisellä sattuis olemaan tarvetta OM617 moottorillle, vaikka traktoriin? 8)
Dunkelblau123 kirjoitti:Tuttavaperheellä on huonokuntoinen Internationaali joka syö öljyä melkein yhtä paljon kuin löpöä.
Ainiin unohtui mainita että tuon Internationaali on ollut ihan hyvä jäteöljyn tuhoaja. Sinne on monta kertaa kaadettu meikäläisenkin vanhat 10tkm ajetut öljyt. Ei viitsi uutta kamaa ostaa kun vanhakin kelpaa (lue: kuluu)siinä koneessa.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Dunkelblau123 kirjoitti: Ainiin unohtui mainita että tuon Internationaali on ollut ihan hyvä jäteöljyn tuhoaja. Sinne on monta kertaa kaadettu meikäläisenkin vanhat 10tkm ajetut öljyt. Ei viitsi uutta kamaa ostaa kun vanhakin kelpaa (lue: kuluu)siinä koneessa.
Heeehheh. Tulee mieleen yksi setä, joka vaihtoi Ladaansa mobilin täyssynteettisiä vanhana automiehenä 2000 km väliin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Ei tartte tehdä mitään virityksiä. Mersultahan löytyy omasta mallistostakin tosimiehen traktori, MB-TRAC!
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Ensimmäisenä tuli kyllä mieleen, että kuinka helevetillinen homma sen sovittamises on :?: riippuu tietysti lopputuloksen tavoitellusta laatuvaikutelmasta :D
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Juhis kirjoitti:Ensimmäisenä tuli kyllä mieleen, että kuinka helevetillinen homma sen sovittamises on :?: riippuu tietysti lopputuloksen tavoitellusta laatuvaikutelmasta :D
Ei se välttämättä paha homma ole, jos siihen yleensäkkään viitsii lähteä. Tärkeintä olisi suunnitella ja rakentaa suht järkevät ja kestävät moottorinkiinnikkeet raksaan. Noissa vanhoissa raksoissa ja autoissa sähköjärjestelmät ja moottorit ei ole onneksi samalla tavalla naimisissa kuin uusissa.

Luulisi että raktoriin on helppo asentaa motti kun niissä on tilaa yleensä temmeltää ja koneet on muutenkin puoliksi näkyvillä. Tuossa raksassa on muutenkin 3l moottori jo ennestään. Luovuttaja-autokin on sellainen että sen voi vaikka rälläköidä palasiksi jos motti ei muuten irtoa. Ulkoisella laatutasolla ei ole niin väliä noista jätemyllyistä puhuttaessa. Riittää kun kulkee ja sauhuttaa eikä motti tipu kurveissa :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aku, täälläpäin erääseen vanhaan Daihatsu Charadeen vaihdettiin rallivormulat noin 300 km välein. 8)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Aku, täälläpäin erääseen vanhaan Daihatsu Charadeen vaihdettiin rallivormulat noin 300 km välein. 8)
Jqa meilläpäin erään Yrjö-vainaan Nissan Micraan kytkinlevy. :lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

On näköjään ylimääräinen q-kirjain tuossa ylemmässä viestissä, ei kait tuo mualimoo kuatane? :D

Asiaan. Mitenkä se tuo mersun kone sinne rakvaattoriin ängetään, eikös se moottori oo tavallaan osa, ja se ainut osa, rakvaattorin keulapiän runkorakennetta. :shock: Moottori pois ja raktori muuttuu hyvin varustelluksi maitolaituriksi? :roll: Vai onko tarkotus rakennella apurunkoja? Vai oisko HVM:n kannatanu pitää silmät ja korvat auki koulussa kun katottiin veiston tunnilla dia-kuvia rattoriloista? :shock:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Noh. Jos ei uskallus riitä laittaa etuakselia peltiruuveilla OM617:n öljypohjaan kiinni,
niin joutuu varmaankin pusaamaan jonkinnäkösen apurungon.
Olemmie tainnu nähä semmosiaki rattoreita, joisson runko ja kone erikseen.

Nykyformula1 autoon OM617-sydämmensiirto olisi hankalampi, niissähän kone on osa runkoa.

Kyllähä Schuummahherilla leukavenyis,
ku olis joku aamu Ferrarin kojetaulussa hehkun vetonuppi ja se suolasirotin tirkisteltävänä.
Pro HVM
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Rässi66 kirjoitti:Kyllähä Schuummahherilla leukavenyis,
ku olis joku aamu Ferrarin kojetaulussa hehkun vetonuppi ja se suolasirotin tirkisteltävänä.
Totaalinen repeeminen tapahtui :lol: :lol: :lol: .....vois todella Schumin
leuka venyä ja nenä mennä hiukan vielä vinompaan em.
konstruktiosta :shock:

Sitten olis vielä se sammakon näköönen
fransmanni selittelemäs vieressä kuinka tällä voitetaan maailmanmestaruus :roll: :roll: ...Ja Brauni tähdentämässä taktiikan merkitystä :pappa:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jaa, eihän toi ole ees paha. Mä oon ajatellu käydä ehdottamassa koulun Formula Student projektin lähentämistä raskaan kaluston suuntaan. Voimalähde muutettaisiin dieseliksi, ehdottomasti. Jarrujärjestelmä vaihdettaisiin ilmajarruihin, tehostettuna pakokaasujarrulla ja muilla hidastimilla. Sitten vielä tulisi ajopiirturi, mahdollisesti digitaalisena.

Siinä ei olisi formulakuskilla mitään kiirettä kun ensin pitäisi hehkuttaa, käynnistyksen jälkeen alettaisiin keräämään jarrupaineita ennen kuin värkki edes liikahtaa mihinkään. Noh, siinä samalla kun odottelee paineiden nousemista niin kerkiää hyvin täyttämään piirturikiekon. Luulen että ehdotelma ei varmaan ottaisi tuulta purjeisiin...
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Miksipä ei mersun kone toimisi. Noissa vanhoissa koneissa vääntökäyrä on lähinnä vääntösuora, joten vääntöä on kaikilla kierroksilla. Mersun kone toimisi mukavasti siinä mielessä, että vaihteet vetäisivät kummasti pidemmälle kuin alkuperäisellä koneella. Silti se jaksaa vetää myös traktorimaisilla kierroksilla

Mersun kone ei ainakaan ole liian iso tuohon tarkoitukseen. Isommankin moottorin siihen voisi varmaan sovittaa. Ainoa muokkausta kaippava asia on syöttöpumpunsäädin. Sekin on pikkujuttu.

Itse vaihdoin kesällä valmettiin moottorin protosisusta. Noiden kuvien jälkeen ruuvasin siihen vielä kiinni Garret to4, kunnollisen ilmanputsarin ja sovittelin konepellit takaisin päälle. Noilla virityksillä alkaa jo pottukonekin liikkua. :lol:
http://koti.mbnet.fi/vituxman/1102-2-611CS/
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Perttu on kyllä aika äijä! Hieno valmetti, tulee ihan lapsuus mieleen. Eikös noissa Sisu Protoissa ole joku Leylandin dieseli?
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

:rock: samalla alustalla nähäny joskus kuutoskoneen ja väitti että olis nevalla ollu toistakymmentätuhatta tuntia sillä :shock:
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Viesti Kirjoittaja Salmi »

Dunkelblau123 kirjoitti:Perttu on kyllä aika äijä! Hieno valmetti, tulee ihan lapsuus mieleen. Eikös noissa Sisu Protoissa ole joku Leylandin dieseli?
Vanhemmissa leuku, uudemmissa valmet, molemmat vapaastiläähättäviä kuutosia.
lelulantista sai enempi kierroksia pikku ruuvaamisella, ei sille valmetti pärijänny 8) (jos sen leukun sai käyntiin) :D
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tutulla on pikkuvalmetissa volvon 2 litrainen kaasarikone... Hyvin kuulemma silläkin pottumaa kääntyy ja huippunopeudet viilettää jossain hieman toisella sadalla. Vääntöä vaan saisi kuulemma olla enemmän pienillä kierroksilla...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Salmi kirjoitti:
Dunkelblau123 kirjoitti:Perttu on kyllä aika äijä! Hieno valmetti, tulee ihan lapsuus mieleen. Eikös noissa Sisu Protoissa ole joku Leylandin dieseli?
Vanhemmissa leuku, uudemmissa valmet, molemmat vapaastiläähättäviä kuutosia.
lelulantista sai enempi kierroksia pikku ruuvaamisella, ei sille valmetti pärijänny 8) (jos sen leukun sai käyntiin) :D
kyllä se kulki valmetinkin koneella,kun ruuvas syöttöä REILUSTI....-->siihen malliin että löi pimeällä "ketun häntää" putkesta :shock:
BMW E31 V12
Kova Naama
Viestit: 3
Liittynyt: 05.10.2007 20:58
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja Kova Naama »

Uudessa traktor power lehdessä oli muistaakseni laitettu joku pösön turbo diesel kone natikkaan, luulisin että mersunkin kone vois käyvä...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Salmi kirjoitti:
Dunkelblau123 kirjoitti:Perttu on kyllä aika äijä! Hieno valmetti, tulee ihan lapsuus mieleen. Eikös noissa Sisu Protoissa ole joku Leylandin dieseli?
Vanhemmissa leuku, uudemmissa valmet, molemmat vapaastiläähättäviä kuutosia.
lelulantista sai enempi kierroksia pikku ruuvaamisella, ei sille valmetti pärijänny 8) (jos sen leukun sai käyntiin) :D
Vanaha juttu mutta meilä oli armyssa ihan turbollisia rotoja. :shock: Valametin konheela.
Ne kulkikin erittäin hyvin vapaastiläähättäviin verrattuna. :D
Avatar
dieselpower
Viestit: 59
Liittynyt: 28.3.2006 16:24
Paikkakunta: Kivialho city

Viesti Kirjoittaja dieselpower »

Epäilen moottorin toimivuutta traktori käytössä. Pumpun ja ennakon säätimen kun muokkaa niin varmaan toimiikin, muuten joutuu kyllä ajeleen lusikka taistelu asennossa ja pienellä vaihteella.
Rakastan diiselin käryä
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kukkuu.. Joku on kaivellut täällä näköjään kompostia.

Tuo samainen OM617 pörisee tänäpäivänä SamiR:n auton pellin alla. Ennen kuin Sami kävi pokaamassa lahjoituksen suunniteltiin sitä mm. traktorin voimanlähteeksi. Natikka polttaa edelleen jäteöljyä :wink:
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

eikös jossain vanhassa (oisko glaas) puimurissa ole mersun moottori
oliko jopa 220 tai 240 diesel työ kone pumpulla
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

^Claasseissa on ollu OM360 ja OM352 moottoreita, eli ei mitään henkilövehkeitten myllyjä.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No miksi se ei OM617 rattoria veis, näin vanhassa leikkuupuimurissa tonnikakssatasen kuplan koneen. :shock:
Se Getrag-vaihelaatikko/perämurikka paino varmaan enemmän ku se kone...
Pro HVM
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

240 Mersun koneen olen muuten bongannut TVH:n hitsausagrekaatista. Vaikutti tehdastekoiselle.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Jantteri
Viestit: 207
Liittynyt: 04.1.2007 23:18

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Tämmöinen nuhvi löytyi kun kahtelin nettikoneesta raktoreita :arrow: http://www.nettikone.com/626072

Pörssissä taas on tämmöinen lumikone... :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”