Mitä vapari 617 kestää? (mikä turbo laitetaan?)

Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Mitä vapari 617 kestää? (mikä turbo laitetaan?)

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Paljonko vapari 300D:hen uskaltaa laittaa ahtopainetta?
Onko joku rakennellut, paljonko on annettu painetta ja paljonko otettu tehoa?
Viimeksi muokannut Sivonen, 09.6.2008 2:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Rammstein69
Viestit: 180
Liittynyt: 01.10.2005 14:26
Paikkakunta: Humppila city

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

hanki ennemmin orkkisturbokone..
hyvällä tuurilla voit vaparista saada about samat tehot ku turbomyllyssä on vakiona..


Antti M tietää tuosta vaparin ahtamisesta enempi..
BORN TO LOSE-LIVE TO WIN
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vaparista saa varmasti turbotettuna samat tehot kuin orkkis turbostakin mutta kestävyys on eri asia.Oliskohan ollu jossain norjalaisessa autolehessä juttua 240D:stä joka oli turbotettu ja tehot 240hv ja 390nm :twisted: että kaippa tuo 240:sen isovelikin jotain kestää :roll: .Jos samoilla paineilla ja säännöillä pelataan kuin uudempien 60x moottoreiden kans niin luulisi tuon vanhemmankin pysyvän jotenkuten nipussa.Vanhemmassa ei tarvi välttämättä vaihtaa veivinlaakereita ja kannentiivistettä,ne kestää vanhemmissa paremmin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Rammstein69
Viestit: 180
Liittynyt: 01.10.2005 14:26
Paikkakunta: Humppila city

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

niin tosiaan semmonen pikku korjaus aiempaan viestiini, että ajattelin tosiaan ahtamista ruuvatulla vakiopumpulla...

isoilla elementeillä kyllä varmasti irtoo tehua, hetkeksi..


olikos se taas niin että turbomyllyssä on isommat/erilaiset esikammiot?
BORN TO LOSE-LIVE TO WIN
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Rammstein69 kirjoitti:niin tosiaan semmonen pikku korjaus aiempaan viestiini, että ajattelin tosiaan ahtamista ruuvatulla vakiopumpulla...

isoilla elementeillä kyllä varmasti irtoo tehua, hetkeksi..


olikos se taas niin että turbomyllyssä on isommat/erilaiset esikammiot?
Jep kyllä näin on.Turbossa ja vaparissa on erikokoiset reiät esikammioissa mutta erot on niin pieniä että en usko niillä olevan kumminkaan hirveän suurta merkitystä kun käytetään isoelementti pumppua ja isoa turboa mutta ero tulee siinä että alkuperäinen turbo kestää tuommosen mutta vapari ei.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eli ei kannata edes miettiä turbon asentamista. :?
Paitsi jos semmosen mynthonin kokosen miniturpon laittaa. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sivonen kirjoitti:Eli ei kannata edes miettiä turbon asentamista. :?
Paitsi jos semmosen mynthonin kokosen miniturpon laittaa. :roll:
Eihän tuo nyt täysin tuomittu oo.Jos kone ei oo aivan paska ja laitat riittävän cuulerin,ei liian pientä hyrrää,ja pidät ahto\pakopaineet maltillisina kestää se kohtalaisesti tietysti jalasta riippuen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin, tonnin remontilla saa sataheppasen auton... Ei oikein innosta. :?
Sillä rahallahan saa 300 heppaa pihaan ilman vaikeuksia. :shock: (eli siis neljä datsunia)

Kai se pitäs vaihtaa autoa, menis kaikkein helpoiten. Diisselikin on niin kallista että vois ostaa jonkun mukavamman bensalla toimivan kulkineen. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No kyllä sieltä ny päälle sata heppaa irtoaa ja eroa ahtamattomaan kumminki on selvästi, eikä kestävyydestä vakiopumpun kans pitäis olla huolta. Kannen ku vielä porttais nii vois olla merkitystä enempi. Ja noista tehoon vaikuttavista eroista turbo ja vaparikoneen välillä, niin männät ja eritoten palotilat on erilaisia, joten sillä voi jotain merkitystä olla. Lisäksi ku reenasin tuota kannen porttausta niin oli vähä eroa kanavien koossa harjotus kansissa, mutta tämä ei kulkenu käsi kädessä turbo/vapari- linjan kanssa.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Nyt olis pumppu tulossa, ja se menee samantien pp:lle ruuvattavaksi. Sitten pitäs keksiä sopiva turpo. Olis yksi Garrett GT15 tiedossa, mahtaisko olla sopiva? Vai käykö pieneksi? :roll:

Minä en muuten paljoo tiiä turpoista. Mitä jos ostan "jonkun T03:n", mikä on ollut "jossain autossa" ja siinä on AR:t sun muut "jonkun verran". Mitenkähän mahtaa tuuri käydä, pelaako ollenkaan? :roll:

Varmintahan olis ostaa kolmelitrasen diisselin turbo. Joku 300DT:n alakuperänen käikäle olis tietysti sopiva, mutta mistäs niitä löytää hyväkuntosia... :?

Tehotavoite on 116 heppaa. :idea:

edittiä: paljonkos tuo kestää ahtopainetta? Kilon? En todellakaan jaksa aukoa konetta esim. kannentiivisteen vaihtoa varten. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos meinaat turpon laittaa autoos niin varmaankin pakoputkikin on vaihettava isompaan :idea: mene ja tiijä :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Näin se on tehtävä.
Vaikka kyllä tuo 2" putki riittäis, mutta pitää vaihtaa vaikka piruuttaan. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

täällä päin pyörii yksi vaparista tehty 300d ja siinä on yli kaksi kiloa ahtoja garretin gt40:llä, isotappisella pumpulla ja vielä ilman cooleria :shock: ja siitä ei ole vielä ainakaan hajonnut kun yksi kannentiiviste.
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuohan kuulostaa hyvältä. :shock:

Taitaa olla jo pikkunen turpokin mulle tiiossa, saas nähdä kelpuutanko. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ja siitä turbon valinnasta sais heittää kommenttia... Pienihän sen pitää olla, ja Garretin GT15 ja GT17 olisi tarjolla ties kuinka paljon, mutta mahtaako olla liian pieniä? :roll: GT25 olisi ainakin sopiva, mutta se on jo huomattavasti kalliimpi.

Mitään mitsun tai ihin mutkaa en laita. Vaikea löytää vastaava tilalle jos kajahtaa. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Kyllä nuo 15 ja 17 karretit on pieniä 3-litraseen.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Käsittääkseni isompi turbo ois parempi tolle vaparikoneelle.. Joku 30:nen kai ihan passeli vielä heräilemäänkin. On noita tehty tuolla toisella voorumilla. G-maasturiin ainakin.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Meinaakko Meli, että on liika pieni tuommonen GT17 VNT? Kakslitrasista nokinakuista sillä otetaan semmosta 150hp vakiona (penari, audi, jne), eli kai se nyt 3-litraseen kelepaa reilulle sadalle hepalle? Näin ainakin minun järjen mukaan, mutta ei se minun järki niin kovin nopea olekaan. :oops:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
JP75
Viestit: 94
Liittynyt: 20.6.2006 21:24

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Kuva

Tollasen kun laitat niin ei ole ainakaan liian iso ;) .. kakspyöräseen ois tarkoitus sovittaa tuota.

Kyllä mun mielestä toi vnt ahdin ois tosi hyvä.. voit säätää siivet ihan mihin haluat jos ei jaksa ohjausta rakentaa.
Vw
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Eikös se mene niin että kun laitetaan pieni turbo tuottamaan kohtuulisen suuria ilmamääriä koneelle, niin aika paljon sinne saa ahtaa että saadaan sama ilmamäärä kuin sopivan kokoisella ahtimella. Pienellä ahtimella myös pakopuoli on käsittääkseni ahdistin ja pakopaineet tuppaavat kasvamaa kun ahdin toimii tapissaan tai ei edes ole kartalla. Tämä lisää käsittääkseni moottorin lämpökuormaa suotta. Esim. 320cdi:n vnt ahtimella on saatu hyviä tuloksia om 617:an kanssa. Mutta sopiva ahdin, kukapa tietäs? Tuolla on laitettu holsetti h2:nen: viewtopic.php?t=12894&postdays=0&postorder=asc&start=30
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No laita ennemmin vähä iso ku liian pieni, mun mielestä garrett to3 on pienin mitä kannattaa harkita ja vähä isommatki herää kyllä ihan hyvin. Pakoputki vähintään 2,5" ja kilon paineet kyllä riittänee polttamaan kaiken aineen mitä vakioelementeillä pumpusta lähtee.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mää ainaki sanosin kokemuksesta, että jos vähäpäästöisen volovo 940 Garrett t03 laitetaan(pako a/r .36), niin 0,5bar on aika lailla maksimi ahtopaine. :shock: Mulla oli tuommonen ja kuuleriki, niin pienenki rasitustestin jäläkeen lämmöt alako het nousta. Mulla 0,7Bar ahtopaineella pakopaine oli jo liian iso jos oli jalaka suorana vähääkään korkiammalla kierroksilla. Savua tuli aina kun veti täysillä. Pieni tuottonen ahin :arrow: pienellä ahtopaineella savu ei hälvene, Isoilla paineella pakopaine kasvaa ja savu ei taaskaan katoa. :(

Jos multa kysyttäs, niiin sanosin että om617 Turbollisen vakio Garretti taitanee olla pienin mitä minä suosittelen.

Omani EVO ll -versiota kokkeillaan alakuun mm. Schwitzer s2a:lla, parilla kuulerilla koe mielessä ja 3,5"Downpipellä. Mutta vielä hetkeen ei ole kerrottavaa tästä moottorista. :evil: Ruoste, korityöt

IsoIvanin Holsetti pelas kohtuullisesti vaikka karvan verran vanahahtava onki.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

JP75 kirjoitti:Kuva

Tollasen kun laitat niin ei ole ainakaan liian iso ;) .. kakspyöräseen ois tarkoitus sovittaa tuota.

Kyllä mun mielestä toi vnt ahdin ois tosi hyvä.. voit säätää siivet ihan mihin haluat jos ei jaksa ohjausta rakentaa.
vähän ooteeta mut mihin mopoon :?: alkoi heti kiinnostaan :D
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
JP75
Viestit: 94
Liittynyt: 20.6.2006 21:24

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Sellasta moottoripyörä skootteria ois tarkotus härnätä.. siivet imu 25mm pako 26mm ..melekonen ämpäri :lol:
Vw
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mistä nuata pikkusia turpimia saa? Minkä vehkeen alkujansa?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

smartista löytyy ainakin pieni ahdin :lol: sopiva jopa 85cc mankiin.

ohan noita pikkuahtimia ollu myynnissäkin,holysmoke foorumillakin oli joskus linkkejä mistä löyty.
Avatar
Lepsu
Viestit: 47
Liittynyt: 17.1.2008 20:37
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Lepsu »

Garretin To3, stt valurauta pakosarja, 3" ->2" putki vakiopumppu säädetty niin tappii kun voi, saabin pikkunen cooleri. hyvin kesti 15tkm poljentaa, sitten loppu meno ojanpohjaan bb
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Alkaahan niitä kokemuksia löytyä. Kiitos vastanneille. :D

Paljonko oli Lepsulla ahtopainetta?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Lepsu
Viestit: 47
Liittynyt: 17.1.2008 20:37
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Lepsu »

1.2bar kun polkasi kaasun pohjaan siitä se sitten tasoittui 0.7-0.8bar. Hukkaporttia oli bleedattu... ilman sitä 0.5bar. ahtoja sillon ilmeni vielä pientä savutusta yläkierroksilla niin lisäsin ahtoja. Esimerkeistä: kaverini on ajanut kaksi vuotta ihan normaalia jokapäiväistä ajoa ja viikonloppuajelua kokoonpanolla:
Jokin amerikan poikien valuurautapakosarja aivan omituinen!, garretin To4 ja vakiopumppua ruuvattu. 1bar ahdoilla on hyvin pelannut, sinäänsä ihme kun ei ole välijäähdytintä ja ajon jälkeen menee koittamaan ahtoputkea polttaa siinä näppinsä...

Itselläni oli kesän kuumimpina päivinä lämpöongelmia ennen välijäähdytintä, silloin ratkaisin 280bensan viskolukitulla ropellilla. ja sillee
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitoksia! Hyvä saada vähän vinkkiä, ei tarvi itse kaikkea kokeilla. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”