OM617 / 300 D:n kootut ongelmat & tasonsäätö

Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

OM617 / 300 D:n kootut ongelmat & tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tässä autoja kokeillessa tulee lisää kysymyksiä.

Yksi 300 D:n kone hytkytti tyhjäkäynnillä ja tiettyyn pisteeseen asti kierroksia nostettaessa ja sitten käynti tasaantui. Heilumisen huomasi selvästi, kun esim. pysähtyi risteykseen. Muuten koneesta ei kuulunut sivuääniä, eikä se savuttanut. Onko tällainen oire yleinen 300 D:n kohdalla ja onko miten vakavaa? Johtuuko se pumpusta tai suuttimista?
Viimeksi muokannut AriK123, 03.7.2006 11:09. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Sen mitään kuulu hytkyä, vaikka onkin viismukinen. Venat ei oo säädöissä...
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

juu, tasasen tappavasti sen kuuluu käydä. Suutinhan vois myös valskata mutta silloinhan se yleensä myös tupruttelee jotaki.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuo hytkyminen on aika tavallista, mutta ei normaalia. Jos se ei savuta, niin pistäisin pääsyyllieksi ruiskutuspumpun. Yhden hytkyjän paransinkin kunnostamalla ruiskutuspumpun.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
koolaaja
Viestit: 1
Liittynyt: 18.3.2006 19:56
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja koolaaja »

siit myllyst on menos mäntä.
Avatar
rtd
virallinen valvoja
Viestit: 787
Liittynyt: 14.10.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja rtd »

koolaaja kirjoitti:siit myllyst on menos mäntä.
tuskimpa kuitenkaan mäntä on menossa, toki sekin varmaan on teoriassa mahdollista...

:roll:
Pro-HVM
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mun 300d hytkyy silloin kun huvittaa joskus käy todella tasaisesti ja joskus hytkyy.Todennäköisesti mun koneessa vika on säätämättömissä venttiileissä en ole niitä viitsinyt säätää koska tässä keväällä tulee uus koko pannu.Mitä jos tuossa mun vanhassa koneessa olis joku sähkövika :?: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

jari_w123 kirjoitti:Mitä jos tuossa mun vanhassa koneessa olis joku sähkövika :?:
Oisko ilmamassamittarin maajohdon liitos hapettunu? :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo täytyy maanantaina heti soittaa käyttöautoon ja kysyä josko olis aikaa kahtoa vikakoodit mun autosta.Selittäis vaan typeränä joo se on semmonen mersu 300d vuosimallista ei hajua kai se aika uus on ku on musta ja kiiltääkin vielä ruostettakaan ei näy päällepäin.Varmasti on joku ohjainyksikkö hajoamassa tai joku smooth running control ei toimi oikein.Monesti oon nauranu tuolle smooth running controllille joka löytyy mm diesel bemareista.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tulipas tästäkin topickista aika p*skanpuhumista ... :?

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

No joo tulihan tässä tietysti huulta heitettyä vähän ehkä liikaakin.Mutta ap aiheeseen palaten venttiilit säätöihin niin pitäisi helpottaa.Jos ei niin järjestelmällisesti vain käydä läpi yksi osa alue kerrallaan kuntoon.Järjestyksessä venttiiliensäätö,venynyt jakoketju,suuttimet,pumppu,ennakonsäädin,puristukset.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Auto käyntiin ja löysäilemään suutinputkia yksi kerrallaan (joku ~17mm avain, mutteri löysälle suuttimen päästä). Jos se käy neljällä niin ainakin löytyy se pimeä pytty. Ai niin ja ne suojalasit kannattaa laittaa naamalle, suuttimien juuresta ruiskuaa joskus sitä pöllö-öljyä aika kivalla paineella. Joskus katsoin vierestä kun kaveria osui dieselsuihku poskeen. Sen jälkeen on tullut laseja ko. hommassa käytettyä... Silmässä diesel ei välttämättä ole kivaa ainetta.

Ja jos ontuva pytty löytyy niin napakka isku vasaralla suuttimen juureen saattaa joskus auttaa.. Aika harvoin, mutta eipä se mitään maksa jos kokeilee. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kylläpä se koneen hytkyminen on lähes varmasti :D ruiskutuspumpusta kiinni.. Sylinteri kohtaiset syöttömäärät ei ole tasaiset.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Pumppu, pumppu tai korkeintaan suuttimet, kuten täällä on monesti todettu nköjään... venttiilinvälykset ei tuohon vaikuta, moneen muuhun asiaan sitten kyllä.
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

vaikuttaapas, totta helvetissä.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Itsellä OM617 turbokoneessa vähän samaa vikaa, mutta vain lämpimänä. Ikävästi hytkyttää, kun nostaa kierroksia ja sitten kun nostaa lisää niin katoaa. Tuossa voi olla minulla venat, jakojetku, pumppu. Mitään ei ole vielä rassailtu. Voisikohan olla, että jos on kumityynyt ihan loppu niin määrätyllä kierrosalueella ottaa korista tärinää.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Malm kirjoitti:Tulipas tästäkin topickista aika p*skanpuhumista ... :?

-risto

No sen tiesi kyllä :D :lol:
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Minä taas korjasin tuollaisen hytkyttimen vaihtamalla yhden suuttimen. Viallinen suutin löytyi tuolla putkenlöysäys konstilla..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jaahas, täällä on jopa keskusteltu aiheesta. Tuo alussa mainittu hytkytin kuulosti muuten ihan hyvältä ja öljynpaineetkin olivat yli 2. Ei se niin pahasti hyppinyt kuin minun ensimmäinen OM615, joka meinasi tulla ulos konehuoneesta ja tunki kunnolla savua. :oops: Olen silti vähän varovainen näiden kanssa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se savuaminen onkin tässä viassa villakoiran ydin. Jos kone ei savuta, mutta hytkyy, niin vian aiheuttaa erisuuret ruiskutusmäärät. Se taas voi johtua suuttimsta tai pumpusta.

Jos savua tulee, niin syy voi silti olla sama kuin yllä, mutta todennäköisemmin itse koneessa on jotain vikaa. Jokin pytty ei vain jaksa polttaa.

Se 617 turbo, mihin pumpun kunnostin, oli täysremontoitu muutama tuhat kilometriä ennen pumppuremonttia. Kone porattiin ja siihen ostettiin uudet turbokoneen männät ym hilut. Rahaa meni, mutta onneksi olivat tutun eikä minun. Kone ei haissu tippaakaan, mutta hytkytti juuri niin kuin 617 yleensäkin. Kun siihen sitten pistin korjatun pumpun paikalleen, niin kaikki pahat ajatukset tuon moottorityypin ärsyttävistä ominaisuuksista haihtuivat. Osaa se nimittäin vanhakin mersun kone käydä siististi. Eikä muuten ole sen jälkeen hytkynyt.

Ikävä puoli hommassa on kuitenkin se, että vanhemman mallin pumpun kunnostaminen on hyvin kallista. Tähän riitti onneksi uusien paineventiilien vaihto, joten osiin meni n. 100€. Suuremman remontin ollessa kyseessä, kannattaakin vaihtaa uudemman mallinen pumppu (näyttää samalle kuin w124:ssa). Se käy ihan heittämällä. Öljyn kierto pitää järjestää uudella tavalla.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Perttu K kirjoitti:Se savuaminen onkin tässä viassa villakoiran ydin. Jos kone ei savuta, mutta hytkyy, niin vian aiheuttaa erisuuret ruiskutusmäärät. Se taas voi johtua suuttimsta tai pumpusta.

Jos savua tulee, niin syy voi silti olla sama kuin yllä, mutta todennäköisemmin itse koneessa on jotain vikaa. Jokin pytty ei vain jaksa polttaa.
Mitä epäilisit tällaisessa tapauksessa vian aiheuttajaksi? Eli silloin, kun savua tulee, mutta vain kone kylmänä. Voisiko silloin epäillä, että itse koneessa olisi jotain vikaa ja mikä se mahtaisi olla?
Perttu K kirjoitti:Suuremman remontin ollessa kyseessä, kannattaakin vaihtaa uudemman mallinen pumppu (näyttää samalle kuin w124:ssa). Se käy ihan heittämällä. Öljyn kierto pitää järjestää uudella tavalla.
Onko tuo öljynkierron uudelleen järjestäminen millainen homma tehdä? Mitä siinä pitää käytännössä muuttaa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Heavy kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Se savuaminen onkin tässä viassa villakoiran ydin. Jos kone ei savuta, mutta hytkyy, niin vian aiheuttaa erisuuret ruiskutusmäärät. Se taas voi johtua suuttimsta tai pumpusta.

Jos savua tulee, niin syy voi silti olla sama kuin yllä, mutta todennäköisemmin itse koneessa on jotain vikaa. Jokin pytty ei vain jaksa polttaa.
Mitä epäilisit tällaisessa tapauksessa vian aiheuttajaksi? Eli silloin, kun savua tulee, mutta vain kone kylmänä. Voisiko silloin epäillä, että itse koneessa olisi jotain vikaa ja mikä se mahtaisi olla?
Perttu K kirjoitti:Suuremman remontin ollessa kyseessä, kannattaakin vaihtaa uudemman mallinen pumppu (näyttää samalle kuin w124:ssa). Se käy ihan heittämällä. Öljyn kierto pitää järjestää uudella tavalla.
Onko tuo öljynkierron uudelleen järjestäminen millainen homma tehdä? Mitä siinä pitää käytännössä muuttaa?
Tuomosen pumpun vaihto operaation tein omaan OM617aan viime kesänä.. Öljyn kiertoa en kyllä ajatellut sen kummemmin... kuin nyt.. :shock: Ennakonsäätimen kiinnitys onkin tehty erilailla kuin OM60x sarjan koneissa. Eli itellä tulee kans eteen öljynkierron rakentaminen. :shock: Tosin viime kesänä ajelin noin 200km ilman öljynkierrätystä.. eipä tu ole tuosta moksiskaan ollut... Tänään viimeksi käytin käynnissä :D

Tuon kylmänä savuamisen voi aiheuttaa liian myöhäinen ajoitus.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Meinaa tuo oma konekin hytkyä välillä. Ei ole siis sama kone, josta oli alussa puhetta.
edit:
Venttiilit on muuten säädetty. Pumpusta kai se on sitten kiinni.
Viimeksi muokannut AriK123, 04.5.2006 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olipa päässyt tämä juttu menemään ohi silmien. Vastataan nyt reilu kuukausi myöhässä.

Epäilisin hytkymisen syyksi pumppua jos savua ei pahemmin tule koneen hytkyessä käyntilämpimänä. Syynä on siis se, ettei kaikkiin pyttyihin tule samaa määrää polttoainetta. Tämän vian olen nähnyt monessa koneessa. Yhdestä olen sen parantanutkin. Se kone on toiminut nyt kolme vuotta kuin kello.

Jos kone tupsuttaa savua hytkymisen tahtiin, niin silloin on selvä että polttoainetta kyllä menee pyttyyn, mutta se ei pala. Silloin ventiili tai suutinvika on minusta todennäköisempää.


Uudemman mallin pumpu saa voitelunsa moottorin jakopäästä. Vanhemman mallin moottorissa ei tietenkään ole öljyntuloa siinä, koska öljy tulee pumppuun erillisellä putkella. Siinä moottorissa, johon pumpun kunnostin, tulpattiin öljyntuloputki pumppuremontin ajaksi ja pistettiin alkuperäisen pumpun tilalle uudemman mallin pumppu. Luultavasti uudemmasta 617:sta. Pumppuun pistettiin öljyt sisälle ja siten se oli ne muutamat viikot kun pumppu oli paikallaan. Hyvin toimi. Pysyvässä asennuksessa putki kannattaa pistää kiinni pumppuun. Pumpusta löytyy varmasti jostain sopiva kierretulppa tai öljytilaan asti oleva pultti, jonka reiästä öljyn saa menemään. Jos ei löydy, niin voihan öljyliitännän tehdä takakannen peltilevyyn. Pääasia on, että pumppuun menee öljyä. Öljy poistuu normaalisti jakopäähän pumpun etupäästä, kuten alun perinkin.

Syy miksi hytkymistä kannattaa parantaa vaihtamalla uudemman mallin pumppu on se, että vanhan mallin pumpuun maksaa osat hirvittäviä summia. Uudempaan paineventiilit ja elementit maksavat huomattavasti vähemmän. Uudemman mallin pumppu on minusta muutenkin vähemmän halukas hytkymään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Oireet vaan pahenevat. :shock: Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta. :roll: Pitäsköhän polkea suohon koko vehje? :x :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat. :shock: Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta. :roll: Pitäsköhän polkea suohon koko vehje? :x :)
Kyllähän tuo omakin välillä hytkyttellöö, korjaantuu kyllä sillä kun käy mutkan moottoritiellä, itsellä ei pahemmin naputa.

Onkos kyseessä nimenomaan "naputus".
Ainakin jonkinlaista nakutusta tapahtuu epäpuhtaalla palamisreaktiolla ja siittä taas johtuu hytkymistä. :s

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat. :shock: Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta. :roll: Pitäsköhän polkea suohon koko vehje? :x :)
Pumpun takapäänlaakeri vaihtoon, ja pumppu penkkiin säätöön. Paranee hytkytys kerrasta. Oma 617 menossa juhannuksen jälkeen samanlaiseen remonttiin kun en jaksa enää selittää kyydissäolijoille miks auto hytkyy valoissa tyhjäkäynnillä...

Katotaan nyt jos tuon jälkeen alkais nopeusmittarin neulakin painumaan klo 6 suuntaan kun annetaan lisää leipää vanhalle :twisted:
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Malm kirjoitti:Kyllähän tuo omakin välillä hytkyttellöö, korjaantuu kyllä sillä kun käy mutkan moottoritiellä, itsellä ei pahemmin naputa.

Onkos kyseessä nimenomaan "naputus".
Ainakin jonkinlaista nakutusta tapahtuu epäpuhtaalla palamisreaktiolla ja siittä taas johtuu hytkymistä. :s
Itse asiassa käynti ei ainakaan parantunut, kun antoi kunnolla happea. Ei kuulu sellaista perinteistä nakutusta. Ääni on erilainen, metallinen. Voihan olla, että se ei liity tähän.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mihaline kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat. :shock: Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta. :roll: Pitäsköhän polkea suohon koko vehje? :x :)
Pumpun takapäänlaakeri vaihtoon, ja pumppu penkkiin säätöön. Paranee hytkytys kerrasta. Oma 617 menossa juhannuksen jälkeen samanlaiseen remonttiin kun en jaksa enää selittää kyydissäolijoille miks auto hytkyy valoissa tyhjäkäynnillä...
Oliskohan se pumppu sitten hiipunut..
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

AriK123 kirjoitti:
Mihaline kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:Oireet vaan pahenevat. :shock: Nyt hytkyttää voimakkaasti kylmänä ja lämpimänä. Naputustakin kuuluu. Mutta ei vieläkään pahemmin savuta. :roll: Pitäsköhän polkea suohon koko vehje? :x :)
Pumpun takapäänlaakeri vaihtoon, ja pumppu penkkiin säätöön. Paranee hytkytys kerrasta. Oma 617 menossa juhannuksen jälkeen samanlaiseen remonttiin kun en jaksa enää selittää kyydissäolijoille miks auto hytkyy valoissa tyhjäkäynnillä...
Oliskohan se pumppu sitten hiipunut..
Tuttu vika vuosien takaa. Ne taitaa mennä pumpusta sylinterien keskinäiset ruokamäärät sekaisin kun toinen pää nokasta heiluu enemmän kuin toinen? :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”