OM617 (uudempaan) jälkihehkutusnappula?

Vastaa Viestiin
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

OM617 (uudempaan) jälkihehkutusnappula?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Moro, jälkihehkutus namiskuukkeli on ollut mielessä tehdä tuohon uudempaan OM617:kaan. Tuttu Pajero-kuski kehui sellaisen toimintaa. Siis semmoinen painonappi jolla hehkuja voisi pakkokäytää esim.starttauksen aikana.

Ok, myönnetään että se on hieman kaksijakoinen juttu että kumpi olisi parempi ratkaisu:
1) starttauksen aikana ei hehku jolloin kaikki A on startin käytössä ...vai...
2) starttauksen aikana hehkuu jolloin polttoaine syttyy paremmin
(toivottavasti A riittää starttiin+hehkuun)

Onko joku täällä tehnyt jo tuommoista uusilla hehkuttimilla (rinnankytk.) varustettuihin OM617, OM616 tai OM615 moottoreihin? Entäpä vaikka W124:seen?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Hmm,

Onnistuisiko se niinkin helposti että startin herätteen nappaa hehkureleeltä pois ?

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Hehkuhan on päällä aina kun startataan. Hehkutus loppuu vasta kun starttaus lopetetaan. Virta päällä hehkutus jatkuu merkkivalon sammumisen jälkeenkin. Hehkutus ottaa virtaa tuntuvasti, ilman reletta startti pyörittää riskimmin. Hehkutus on kuitenkin välttämätöntä ja nykyiset akut hyviä, joten en muuttaisi mitään.

Mitä Pajero-kuskiin tulee, niin pajerossa käyttäisin nappulaa aika varoen. On muistaakseni mitsubishin salamahehkutus toteutettu 6 voltin tulpilla. Saattavat palaa aika äkkiä poroksi. Sitäpaitsi tuntuu siltä, että tuosta pajerosta jo tulppa palanut, kun on tuo jälkihehkusysteemi rakennnettu. Mitsussa (ja monissa japseissa) hehkutusaika lasketaan hehkutulppien ottamasta virrasta. Jos siis yksi tulppa palaa, ei auto hehkuta kuin silmänräpäyksen kerrallaan ja käynnistyminen on vaikeaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Perttu K kirjoitti:Hehkuhan on päällä aina kun startataan. Hehkutus loppuu vasta kun starttaus lopetetaan. Virta päällä hehkutus jatkuu merkkivalon sammumisen jälkeenkin. Hehkutus ottaa virtaa tuntuvasti, ilman reletta startti pyörittää riskimmin. Hehkutus on kuitenkin välttämätöntä ja nykyiset akut hyviä, joten en muuttaisi mitään.
Ookoo. Taitaa olla niin että mulla on käsitteet vähän sekaisin, jos nyt tiedän oikein niin A) jälkihehkutus tapahtuu moottorin jo ollessa käynnissä. Eli tällöin se vain varmistaa p-aineen palamista/koneen pysymistä käynnissä. Vanhoissa Mersuissa tämmöistä juttua ei ole vakiona, jossain uudemmissa autoissa on.

B) Mersussani on jo sillattis että se hehkuttaa samaan aikaan kun starttaa, ei tarvi itse rakentaa semmoista nappulaa.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jaa, meikäku luuli että uusissa 123:ssa on samallalailla kun 124:ssa että startin heräte nappaa hehkut pois startin ajaksi ja jälkihehku on olemassa :D :D Miksi se muuten se startin heräte sinne hehkulle mennee ?


-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä pajeroissa tosiaan on se salama hehku systeemi josta Perttu K puhui.Jos pajeroa hehkuttaa suoraan ilman relettä niin hehkua ei kannata käyttää kuin maks 3s muuten palaa keraamiset hehkut jotka maksaa muistaakseni noin 24€kpl.Tarvike hehkuja niissä ei kannata käyttää koska ne ei toimi.W123:seen on kyllä saatavana jälkihehku systeemit mutta en tiedä mitä hyötyä niistä on muuta kuin että kone käy vähän nätimmin kylmä käynnin aikana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Rele saa startin herätteestä tiedon moottorin käynnistymisestä. Hehkuttaa muuten w124:kin startin aikana, mutta ei sen jälkeen (tosin 90-luvun mallit taitaa osata jo jälkihehkunkin, joten niissä on eri systeemi). Startin heräte siis nappaa hehkun pois päältä, mutta vasta kun avaimesta löysätään. Mitään suurta panostusta ei mersu hehkureleeseen ole tehnyt. Hehkutus loppuu välittömästi kun avainta käyttää starttiasennossa. Toisaalta jos avainta käyttää nollilla moottorin käydessä, niin se alkaa hehkuttaa kaikessa rauhassa.

Joskus olen napannut releestä töpselin irti kun on pitänyt ilmata moottoria remontin jälkeen. Pyörittää nopeammin, eikä virta lopu läheskään niin äkkiä. Tosin nykyisin käytössä on parempi menetelmä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
ripe
Viestit: 193
Liittynyt: 21.10.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja ripe »

Perttu K kirjoitti:.

Joskus olen napannut releestä töpselin irti kun on pitänyt ilmata moottoria remontin jälkeen. Pyörittää nopeammin, eikä virta lopu läheskään niin äkkiä. Tosin nykyisin käytössä on parempi menetelmä.
Onko oikein paineilmastartti :twisted:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olisikin! Sen verran tekniikka arvostan että paineilmastartin ääni olisi mukava omassa autossa. :twisted: Mad Maxista on jäänyt Macin käynnistys mieleen elävästi.

w124 ilmautuu aika vaivattomasti, kun irroittaa siirtopumpun ruiskutuspumpun kupeesta. On kiinni kahdella m6-mutterilla. Sitten vain painelee siirtopumppua ruiskutuspumpun kylkeä vasten, jolloin siirtopumppu pumppaa. Ilmaaminen onnistuu näin huomattavasti nopeammin, eikä tarvitse startilla sahata. Irroittamisessa pitää tietystin noudattaa perussiisteyttä, ettei mene asennussoraa vääriin paikkoihin.

Piti viime keväänä keksiä jotain, kun vaihdoin tuon persuskunnostetun turbokoneen omaani. Pakkasta oli 25 astetta kun aloin konetta kokeilemaan käyntiin. Siinä hommassa ei muuten auta edes kuorma-auton akut ja paksut kaapelit, kun pitäisi vastaremontoitua moottoria sahata minuuttikaupalla pakkasessa polttoainepuolen ilmaamiseksi. Ainoastaan starti alkaa kuumentua uhkaavasti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
ha2403ma
Viestit: 9
Liittynyt: 02.10.2006 22:51
Paikkakunta: haapajärvi

Viesti Kirjoittaja ha2403ma »

Perttu K kirjoitti:Olisikin! Sen verran tekniikka arvostan että paineilmastartin ääni olisi mukava omassa autossa. :twisted: Mad Maxista on jäänyt Macin käynnistys mieleen elävästi.

w124 ilmautuu aika vaivattomasti, kun irroittaa siirtopumpun ruiskutuspumpun kupeesta. On kiinni kahdella m6-mutterilla. Sitten vain painelee siirtopumppua ruiskutuspumpun kylkeä vasten, jolloin siirtopumppu pumppaa. Ilmaaminen onnistuu näin huomattavasti nopeammin, eikä tarvitse startilla sahata. Irroittamisessa pitää tietystin noudattaa perussiisteyttä, ettei mene asennussoraa vääriin paikkoihin.

Piti viime keväänä keksiä jotain, kun vaihdoin tuon persuskunnostetun turbokoneen omaani. Pakkasta oli 25 astetta kun aloin konetta kokeilemaan käyntiin. Siinä hommassa ei muuten auta edes kuorma-auton akut ja paksut kaapelit, kun pitäisi vastaremontoitua moottoria sahata minuuttikaupalla pakkasessa polttoainepuolen ilmaamiseksi. Ainoastaan starti alkaa kuumentua uhkaavasti.
:?: eikötuohon malliin saa käsipumpulla olevaa siirtopumppua?
mulla on sellanen vanhassa 407 (rivipumppu)
Avatar
ripe
Viestit: 193
Liittynyt: 21.10.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja ripe »

Perttu K kirjoitti:Olisikin! Sen verran tekniikka arvostan että paineilmastartin ääni olisi mukava omassa autossa. :twisted: Mad Maxista on jäänyt Macin käynnistys mieleen elävästi.
Kuinkahan vaikee se olis toteuttaa...oikein käytännössä?
Riittäiskähän akuissa virta pyörittää jonkinlaista ilmakompuraa :roll:
Kotona ja tallillahan se olis etopeli, ei tarvis pelätä startin sulamista.
Jospa sen paineilmastartin sais asennettua johkin muualle kuin normi startin paikalle.

Hups. Menipäs taas hiukan ohi aiheen :shock:
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

ripe kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Olisikin! Sen verran tekniikka arvostan että paineilmastartin ääni olisi mukava omassa autossa. :twisted: Mad Maxista on jäänyt Macin käynnistys mieleen elävästi.
Kuinkahan vaikee se olis toteuttaa...oikein käytännössä?
Riittäiskähän akuissa virta pyörittää jonkinlaista ilmakompuraa :roll:
Pakkoko sitä on sähkömoottorilla pyörittää? Ilmapumppu koneeseen niin että saa voimansa laturin hihnalta. Sitten johonkin painesäiliö varaamaan painetta... Kun moottori käy, puristetaan paineilmaa säiliöön, josta johdetaan tarvittaessa paineilma startille sähköventtiilin kautta, minkä ohjaus kabiiniin... 8)

Tosin talvella on ongelmana mahdollinen kondenssivesi ja jäätyminen, mutta kuorma-autoissahan noiden ehkäisemiseksi on keksitty vaikka mitä... Vaikka tentunhaistelijan avulla. :P
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tältä kuullostaa siis paineilmastartti!

http://www.youtube.com/watch?v=7nLb3BQz ... ed&search=

Tässä vertailun vuoksi vauhtipyörästartti. Tässä mallissa siis pyöritetään starttimoottorissa olevaa vauhtipyörää yli 10 000 r/min ja sitten kytketään veto moottoriin päälle:

http://www.youtube.com/watch?v=3bxamfec ... ed&search=
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”