230 TE:n moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen vaihto

Vastaa Viestiin
Kostonic
Viestit: 12
Liittynyt: 24.8.2006 16:07

230 TE:n moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Kostonic »

Pian olisi aika vaihtaa vuoden -84 230 TE:n öljyt ja nesteet. Millaista öljyä suosittelette talveksi? Entä jäähdytysneste, onko värillä väliä, vihreää vai punaista?
Kaipaan myös neuvoja itse vaihdosta. Onko jotain tärkeää, mitä tulisi ottaa huomioon? Autoista ei ole juurikaan kokemusta, joten tarvitsisin ihan konkreettisia neuvoja. Mistä öljyt lasketaan?(käsittääkseni öljypohjan läheisyydestä)Kuinka paljon tuollaiseen moottoriin suunnilleen menee öljyä? Entä jäähdytysnesteet? Onko vielä jotain muuta, mitä kannattaisi vaihtaa samalla?
HVM

Re: 230 TE:n moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kostonic kirjoitti:Pian olisi aika vaihtaa vuoden -84 230 TE:n öljyt ja nesteet. Millaista öljyä suosittelette talveksi? Entä jäähdytysneste, onko värillä väliä, vihreää vai punaista?
Kaipaan myös neuvoja itse vaihdosta. Onko jotain tärkeää, mitä tulisi ottaa huomioon? Autoista ei ole juurikaan kokemusta, joten tarvitsisin ihan konkreettisia neuvoja. Mistä öljyt lasketaan?(käsittääkseni öljypohjan läheisyydestä)Kuinka paljon tuollaiseen moottoriin suunnilleen menee öljyä? Entä jäähdytysnesteet? Onko vielä jotain muuta, mitä kannattaisi vaihtaa samalla?
Öljyksi suosittelen Castrollin magnatecia, 5W40. Suodatin kannattaa vaihtaa tottakai, löytyy kun avaat sen kotelon ("purnukka" koneen kupeessa jonka päällä on 13mm kantainen pultti) ja nostat sisällä olevan pahvisen filtterin ylös. Joku kaataa suodattimeen öljyäkin ennen kannen sulkemista, mutta en pidä välttämättömänä. Öljyt lasketaan pois öljypohjan takareunassa olevan 13mm kantaisen propun kautta, suodattimen mukana tulee yleensä uusi kuparitiiviste propun juureen. Öljytilavuus on noin 6litraa.

Mersuun laitetaan vihreätä jäähdytysnestettä, tai värillä ei ole sinällään väliä jos et sotke punaista ja vihreää keskenään. Eli osta vihreää. Entiset nesteet saat laskettua pois jäähdyttimen alareunasta löytyvän propun kautta, tai sitten irrottamalla alavesiletkun syylärin päästä.

Ilmansuodatin ja sytytystulpat kannattaa vaihtaa myöskin.

En tiedä miten noviisi olet, mutta kysele rohkeasti lisää tarkennuksia jos luulet että tarvetta on. Mielellään täällä neuvotaan. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: 230 TE:n moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HVM kirjoitti:Öljyt lasketaan pois öljypohjan takareunassa olevan 13mm kantaisen propun kautta, suodattimen mukana tulee yleensä uusi kuparitiiviste propun juureen. Öljytilavuus on noin 6litraa.
Laskuproppu on öljypohjassa kuskin puoleisessa reunassa. Viitisen litraa riittää aikalailla hyvin, jolloin pinta jää pari milliä ylärajasta (tieten jos tuohon vanhan mallin suodattimeen menee enempi ööliä... :oops:).

Onko manuaali / automaagi? Öljyjen vaihto myös manuaaliin ei liene ihan hölmö veto. Manuaalin tapauksessa varaa hommaan puolitoista litraa ATF:ää, 14 mm:n kuusiokoloavain ja joku pumppuhärveli tms, jolla liemen saa takaisin laatikkoon. Testaa ensin, että saat täyttöpropun auki. :ope: Täytä niin pitkään, että öljyä alkaa tihkua täyttöaukosta.

Jos polttoaineen suodatin on kovin vanha, niin senkin vaihtaminen voi kannattaa. Se on siellä auton alla jossakin oikean takapyörän etupuolella. Tuki tankilta tuleva letku vaikka liimauspuristimella litistämällä, ettei takki täyty bensalla. Olikohan ne banjopultit yms. 17 mm kannalla.

t
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 06.10.2006 9:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Äh. Koetin etsiä sitä isoa B.S.-mittaria mutten löytänyt sitä topikkia. Liekö se hymiötopiksi lähtenyt pittitaivaaseen. Onko HVM:llä sitä isoa mittaria tallessa?

t.
Risto

PS.
Tämän lopputopikin saisi varmaan heivata vaikka testipalstalle.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kostonic
Viestit: 12
Liittynyt: 24.8.2006 16:07

Viesti Kirjoittaja Kostonic »

Kiitos neuvoista! Ei minulla peukalo aivan keskellä kämmentä ole. Halusin vain varmistaa asiat. Ja kyseessä on manuaali. Mistä löydän tuon vaihdelaatikon propun? Miksi tarvitsen pumpun öljynlaittoa varten? Eikö öljy mene kaatamalla laatikkoon?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kostonic kirjoitti:Miksi tarvitsen pumpun öljynlaittoa varten? Eikö öljy mene kaatamalla laatikkoon?
Menee menee. :D Se proppu on vain semmoisessa paikassa (laatikon kyljessa), ettei sinne oikein pääse kaatamaan. :( Kerran tehtiin niin, että laitettiin suppilon päähän letku ja ujutettiin letkun pää konehuoneesta täyttöaukkoon. Itse olin alla valvomassa tilannetta, kun isämies kaatoi ylhäältä ööliä letkuun. Huusin hep, kun oli täynnä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Epäilemättä mainitun Castrolin laatua, suosittelen Valvolinen öljyjä (taas, sanoo joku... :lol: ) ja muita voiteluaineita, moottorille MaxLife 10W40. Tietysti auton ajosuorite ratkaisee aika paljon...

Öljynvaihdossa täyttömäärä on 4,5 litraa!!! Öljynsuodatin imee noin 0,2 litraa tarkalleen. Öljytikun ylämerkki on 4,3 litrassa...

Vaihteistoöljyn lisäämisessä kätevä on esim. valmis "kaatoputki" joka löytyy luonnollisesti mm. Valvolinen ATF-tyypin 1 litran öljykannuista. Oletan että autosi on nelivaihteinen manuaali jolloin täytösmäärä on 1,3 litraa. Ensin tosiaan täyttöproppu auki ja proputhan olivat tosiaan kuusiokoloilla. Liikaa ei saa tietenkään kiristää ettei jengat pilaannu ja seuraava avaaminen vaikeudu.

Peräöljyjen vaihto onnistuu samalla periaatteella, voiteluaineeksi esim. vetopyörästö-öljy 85W90.

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus on muistaakseni 8,5 litraa kokonaisuudessaan. Tyhjäksi saat järjestelmän parhaiten irrottamalla tyhjennyspropun (syylarin alareunassa, muovinen) tai alavesiletkun lisäksi lohkon tyhjennyspropun joka sijaitsee pakosarjan alla, muistaakseni 14mm kannalla. Jos haluaa leikkiä perfektionistia voi järjestelmän tuota ennen vielä huuhdella puhdistusaineen kera.

Talveksi kannattaa myös tietysti tsekata akun varaustila ja yleinen kunto, napojen putsaus ja kontaktirasvan levitys. Moottoritilan siisteys korostuu mielestäni talvikäytössä...

Mitäs vielä... Aika helppo mutta kuitenkin tärkeä huoltokohde on venttiilivälysten tarkastaminen, yleensä vasta naputuksen ilmettyä nämä katsotaan... :lol: Tässä nyt tuli vähän jaariteltua sellasta mitä ei kysyttykkään... :oops:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”