Tekniikanvaihto om617

Vastaa Viestiin
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Tekniikanvaihto om617

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Otsikon mukainen moottori on nyt käytössä ja miettinyt olisiko paha rosessi vaihtaa om603 turbo tilalle vai olisiko järkevin etsiskellä hyvää om617 turboa. Jos joku on vastaavan homman tehnyt niin voisi kertoa ja onko lain kannalta jotain esteitä asialle.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Vertailuautona käy hyvin 185 heppanen 280:n, eli ei tehojen puolesta ongelmaa.

Olikohan se nimimerkillä Jarski joka kyseisen operaation on tehnyt. Moottori menee hyvin 126:n 300D:n (603) moottorin jalaksilla kiinni, mitä nyt väliin laittaa 10mm lattaraudat. Tässä on onneksi semmonen juttu että noita ässään tarkotettuja 603:n moottorin korvakkoja ei täältä suomesta helpolla löydä niin 300:n pensaässän jalakset ovat kuulemma samanlaiset, helpottuu metsästys. Laatikoksi menee kuulemma helposti 722.3:n tahi 5 vaihteinen manuaali, muille laatikoille pitää ainakin kartaania sitten rukata.

huhhuh, tämä ulkomuistista. nimim. itsekkin tuota harkinnut :)

-Risto

EDIT: ja tuollahan se Jarskin kone möllöttää:
http://jamku.laatikko.org/cpg132/displa ... =31&pos=21
ja tuolla se korvakko:
http://jamku.laatikko.org/cpg132/displa ... =31&pos=26
Viimeksi muokannut Malm, 21.1.2007 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Niin ainut että mistähän mahtaa tuommosen moottorin löytää, ei sitä kiire olisi vaihtaa, mutta hyvä valmiiksi olla ja mitä niistä kannattaa maksaa?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ja tuossa on Jarskilta vielä parempi kuva, toivottavasti ei haittaa kun linkkaan näitä suoraan:
http://img15.imgspot.com/?u=/u/06/56/15 ... 986721.jpe

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Niin tuolla nettivaraosassa ois jollakin myynnissä w123 turbodieseli, mutta vähän suolanen on hinta.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

johtaja300 kirjoitti:Niin tuolla nettivaraosassa ois jollakin myynnissä w123 turbodieseli, mutta vähän suolanen on hinta.
Mitä mitä missä hä ?
Tuoko ->
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=497559

Joo, alkuperäset 617 turpokoneet ovat kalliita ja niiden varaosat vielä kalliimpia. Sen puolesta vaikka vapari 603:n voisi olla varsin parempi vaihtoehto, siihen vaan rukattu pumppu niin johan on menohaluja.

-Risto

EDIT: uups, kattoin että ois ollu nelipyttynen mutta eikös tuo ole STT turposarja :oops:
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Pittää alkaa kattomaan sitten niitä 603sia jos sen saa kiinni ilman isompaa savottaa.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos tuo koppa tulee vanteineen mukaan niin joku 400€ vois olla sopeva hinta tuosta aidosta 80luvulla jälkiturbotetusta vapari OM617 :sta.Jos vapari 300D:tä haluaa turbottaa on paras tehdä se itse ja huolella niin siitä tulee paras,tosin jos haluaa parempaa luotettavuutta kannattaa haalia jostain se aito OM617 turbo tai siirtyä uudempaan tekniikkaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Niin en ole koskaan ajanut 603 moottorilla olevalla autolla niin en tiedä maksaako vaivaa vaihtaa ilman turboa semmoinen, lisääntyykö kulku kummemmin?

Tuohon pitäisi joka tapauksessa tulevaisuudessa alkaa kytkin vaihtamaan ja se onnistuu varmasti helpoiten irroittamalla moottori, niin samallahan sinne voi laittaa jonkun toisen :lol: .
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä kytkimen vaihto on paljon pienempi projekti kuin tekniikan vaihto.Vaihteisto on helppo irroittaa ilman että moottoria irroitetaan.Minulta meni viimeksi noin 30min kun irroitin 200D:stä vaihteiston ja avasin kytkimen remonttia varten.300D:ssä on hieman ahtaampaa mutta onnistuu melko näppärästi laatikon irroitus siitäkin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Nosturia ei ole käytössä se tekee vaihdosta hankalampaa, myyjä pitää tuota nettivaraosan mersua edelleen alkuperäisenä, kuitenkin myönsi, että siellä painekotelossa stt lukee hmm... :roll:
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

jari_w123 kirjoitti:Kyllä kytkimen vaihto on paljon pienempi projekti kuin tekniikan vaihto.Vaihteisto on helppo irroittaa ilman että moottoria irroitetaan.Minulta meni viimeksi noin 30min kun irroitin 200D:stä vaihteiston ja avasin kytkimen remonttia varten.300D:ssä on hieman ahtaampaa mutta onnistuu melko näppärästi laatikon irroitus siitäkin.
jep 240d laatikko pöydällä n. 30min. :roll: jos monttu/ nosturi niin tuskin sitäkään :shock: sehän on siellä niin kuin sonnin otassa :lol:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jep on se ilman nosturia hankalampaa tuo lootan irroitus mutta onnistuu ilman sitä.Kyllä tuo on ihan tosissaan vapari 300D joka on jälkeenpäin turbotettu.Sen huomaa noissa kuvissa näkyvistä imusarjasta ja pumpusta jotka ovat vaparin osia.Lähempää jos pääsis tarkastelemaan huomaisi myös polttoainesuodattimen jalan seutuvilta löytyvän isohkon pultin joka on öljypumpun ylähela jota orkkis turbossa ei ole.Myös moottorin numeroinnissa on käsittääkseni eroja,jos esim myynnissä olevassa autossa on moottorin numeron alku 617.912 on kyseessä vapari kone.Jos numerosarjan alku on esim 617.950 on kyseessä aito turbo.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

jone77 kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Kyllä kytkimen vaihto on paljon pienempi projekti kuin tekniikan vaihto.Vaihteisto on helppo irroittaa ilman että moottoria irroitetaan.Minulta meni viimeksi noin 30min kun irroitin 200D:stä vaihteiston ja avasin kytkimen remonttia varten.300D:ssä on hieman ahtaampaa mutta onnistuu melko näppärästi laatikon irroitus siitäkin.
jep 240d laatikko pöydällä n. 30min. :roll: jos monttu/ nosturi niin tuskin sitäkään :shock: sehän on siellä niin kuin sonnin otassa :lol:
Jep kyllä näin on 8) .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

jari_w123 kirjoitti:Jep on se ilman nosturia hankalampaa tuo lootan irroitus mutta onnistuu ilman sitä.Kyllä tuo on ihan tosissaan vapari 300D joka on jälkeenpäin turbotettu.Sen huomaa noissa kuvissa näkyvistä imusarjasta ja pumpusta jotka ovat vaparin osia.Lähempää jos pääsis tarkastelemaan huomaisi myös polttoainesuodattimen jalan seutuvilta löytyvän isohkon pultin joka on öljypumpun ylähela jota orkkis turbossa ei ole.Myös moottorin numeroinnissa on käsittääkseni eroja,jos esim myynnissä olevassa autossa on moottorin numeron alku 617.912 on kyseessä vapari kone.Jos numerosarjan alku on esim 617.950 on kyseessä aito turbo.
Niin en epäile ettetkö oikeassa olisi, kait tuonkin vois pellin alle nostaa jos hinta saatas kohdalleen, minkä verran noilla sarjoilla saatiin lisää tehoa ja onko potentiaalia mihinkään?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos tuo tekniikka on priima kunnossa niin kyllä tuon tekniikan voi pellin alle laittaa.Sitä en tiedä millaisia teholukemia tuossa stt sarjallisessa autossa on.Viritys potentiaali jää tuossa koneessa alhaisemmaksi kuin mitä orkkis turbossa on koska koneen kestävyys rajoittaa huomattavasti potentiaalia.Joku viisas onkin joskus sanonut että varmin tapa hajottaa vapari diisseli on turbottaa se.Toisaalta kyllä ne jälkiturbotetutkin kestää jos paineet pidetään maltillisina,turbon koko on sopiva,käytetään cooleria ja ennenkaikkea se että ne pirunsarvet pysyvät piilossa.Tässä tulikin sanottua ne syyt miksi minä en turbottanut omaani.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”