Mistä tulee moottorijarrutuksella kuuluva matala ääni?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Mistä tulee moottorijarrutuksella kuuluva matala ääni?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei,
Autostani kuuluu moottorijarrutuksella selvä, kovahko, matala ääni. Mistä moinen mahtaa tulla. Itse olin kuvitellut sen perän ääneksi, mutta kun en ole varma. Eräs mersuilija kertoi itsellään olleen samanlaisen äänen ja oli vaihtanut perän, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan vaihdelaatikossa, jonka vaihtaminen korjasi ongelma.
En periaatteessa vaihdelaatikkoakaan voi poissulkea kun kyseessä on tuo 5-vaiht. getrac, jota on moitittu monasti. Nimimerkki kipsulla on kuitenkin yli 600 tkm. ajettu korjaamaton ja ehjä getrac, niin luulisi, että minun pitkänmatkan ajolla laatikko olisi pysynyt ehjänä kun kilometrejä on vain n. 390 tkm.
Ääni on selvä ja kuuluu vaihteesta ja vauhdista piittaamatta aina moottorijarrutuksella. Matala ääni kuuluu kunnes kytkimen painaa pohjaan-heti loppuu äänet. Alamäkeä moottorijarrutuksella mennessä ääni kuuluu kakkosellakin selkeästi.
Laatikko ja perä on mietinnässä, mutta mitenkäs tuo kardaani? Voiko pakoputki tuollalailla ääntää moottorijarrutuksella?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kartaanin kannatinlaakeri ja kuminivelet voisi tarkistaa...

Onkos äänen taajuus muuten sidoksissa koneen kierroksiin vai auton nopeuteen?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Taka-akseliston isot kumilimput ja perän kannatinkumi vaihtoon, raudat vastakkain kun kumit on lintassa. :idea:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Auto on katsastettu vastikään ja mitään ei löytynyt, mutta se ei liene yllätys. Kyllä se tietty voisi tuo kumilimppukin olla väljistynyt. Pitääkö väljä rättinivelkin tuollaista matalaa ääntä? Harmi kun ei ole paikkaa itsellä johon saisi auton ylös. Sellainen täytyy ehdottomasti olla kun autojen kanssa harrastelee. Tunkin varassa ei oikein onnistu.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä tulee moottorijarrutuksella kuuluva matala ääni?

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

kardaani kirjoitti:Hei,
Autostani kuuluu moottorijarrutuksella selvä, kovahko, matala ääni. Mistä moinen mahtaa tulla. Itse olin kuvitellut sen perän ääneksi, mutta kun en ole varma. Voiko pakoputki tuollalailla ääntää moottorijarrutuksella?
Omassa lintassa on myös jännä mölinä moottorijarrutuksessa, samalla kun tuo ääni alkoi kuulumaan vajaa kuukausi sitten alkoi helisemään myös takavaimentimen sisälmykset. Keskimmäinen pönttö on purkanut sisälmyksensä kankaalle jo aikaisemmin. Molempien vaimentimien sisuskalujen annettua periksi olo kajuutassa on moottorijarrutettaessa sietämätön. Ja ääni kuuluu vaihteesta riippumatta, mutta suht samoilla kierroksilla moottorijarrutettaessa...

Putken vaihto ei ole ajankohtainen kun ei päällisinpuolin ole vielä niin mätä että alta tippuu, joten raportointi putken vaihdon vaikutuksesta siirtyy hamaan tulevaisuuteen...

Jos vaihdat putken niin kertoile kuin kävi äänen kans?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Annetaan ääni moottorin "tyynyille" :?
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Onko pakokaasujarru kytkeytynnä päälle :?:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sivonen kirjoitti:Kartaanin kannatinlaakeri ja kuminivelet voisi tarkistaa...

Onkos äänen taajuus muuten sidoksissa koneen kierroksiin vai auton nopeuteen?
Ääni on sidoksissa koneen kierroksiin eli vauhdilla ei merkitystä. Hyviä ideoita on saatu. Koneen kumityynyt on kiinnostava vaihtoehto sekä takalimput. Pakoputki on n. 3,5 vuotta vanha eperscpächer, joten ei pitäisi olla rikki, mutta ei mahdoton ajatus tuokaan. Kardaanin etulimpun kunto on vaikea arvioida kiinniollessaan.
Täytyy kyllä sanoa, että ihan kun sammuttaessa kolahtas ja olisi jotain sanomista moottorin tukikumissa. Tukikumit eivät taida olla 4. vuotta vanhemmat. Vaihdoin ne silloin turhaan kun luulin jyrinöiden lähteeksi. Mulla on vielä alkuperäiset ja ehjät tallella, joten pitäisi kenties koittaa vaihtaa vanhat takaisin.
Viimeistä ehdotettua pakokaasujarru-hommaa en ymmärtänyt ollenkaan. :oops:
Kostonic
Viestit: 12
Liittynyt: 24.8.2006 16:07

Viesti Kirjoittaja Kostonic »

Vähän aihetta sivuten. Tiedättekö, katkaiseeko K-jetronicilla tai KE-jetronicilla varustettu moottori polttoaineenkulutuksen moottorijarrutuksessa? Autonkoulun eräs opettaja sanoi, että nollakulutus on vain -90-luvun ja sitä uudemmissa moottoreissa.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Taitaa tuo polttoaineensyötön katkaisu olla ainakin kaikissa katalysaattorimalleissa. Moottorijarrutuksen aikana esiintyy helposti sytytyskatkoksia (paukkuu putkessa) joka ei tee hyvää katalysaattorille. Kun ruiskutus lopetetaan kokonaan ei myöskään voi paukkua putkessa ja katalysaattori pysyy pidempään kunnossa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”