Helvetinmoinen kolina

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rocci
Viestit: 11
Liittynyt: 12.6.2007 19:13
Paikkakunta: Hevinkää

Helvetinmoinen kolina

Viesti Kirjoittaja Rocci »

On ilmaantunut ainakin allekirjoittaneelle mysteerinen ongelma W123 200 bensavehkeeseen. Säännöllisen epäsäännöllisesti pidemmällä matkalla (70-150km) matkan varrella saattaa alkaa kolisemaan pohjassa. Alkaa pienenä naputuksena, joka tasaisesti kovenee käsittämättömäksi kolinaksi, joka kirjaimellisesti kuulostaa siltä, että vähintään koko putki nuolee asfalttia!!

Kolina loppuu kuin seinään, kunhan pysäyttää kärryn. Ja siis ei kolise enää, kun jatkaa matkaa; seuraavan kerran ongelma saattaa esiintyä vasta viikkojenkin päästä, joskin tuntuu että koko ajan lyhyemmällä aikavälillä.

Epäilin ongelman olevan jossain päin kardaania, joku vielä vihjas, että kannatinlaakerit siellä kolisee. Kävin näyttämässä pajalla, eikä vikaa keksitty, sanottiin että kannatinlaakeri(t) hajoaa laakista, eikä vastaavasti oireillen. En tiedä, osaako kukaan sanoa, miten on??

Sen verran sain joskus paikallistettua, että kun antaa (muistaakseni vaihde päällä) kierroksia niin tuntuu yltyvän. Voisko olla manuaalilaatikossa vika, just 300tkm tuli täyteen?

Mielellään otetaan apua vastaan..
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vetoakselit alkaa joskus kolisemaan tuohon tyyliin mutta muita arvauksia en kyllä osaa esittää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vetoakselia veikkaan minäkin. Vm. 1980 300D teki tuota samaa, syy vetoakselin sisäpään murroksessa. Jos ei muu tienpäällä auta, niin peruuttamalla yleensä asettuu hetkeksi.
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Vetoakseli mullaki tuli ekana mieleen, mutta se tuppaa koliseen aika tasasesti. Toinen mikä sopis kuvaukseen hyvin tai melkein paremminki niin pyöränlaakeri.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Olisko kyseessä kardaanin ja pakoputken välinen intohimoinen resonanssi. Pakoputki mennee suht läheltä kardaania taka-akselin lähellä ja pakoputken kiinnikekumit löystyvät vanhetessaa.
Avatar
Rocci
Viestit: 11
Liittynyt: 12.6.2007 19:13
Paikkakunta: Hevinkää

Viesti Kirjoittaja Rocci »

Kiitokset vihjeistä, pitää yrittää saada jotain korjausliikkeitä aikaan tän kuun puolella. Nyt on menty taas pitkän aikaa ilman massiivisia ongelmia; tosin ilman pidempiä välimatkoja..
Jos homman ydin on vetoakselissa, pystyykö ongelmaa paikallistamaan mitenkään purkamatta koko akselia? Käyttöauto kyseessä.. Omat taidot/puitteet rajoitetut.. :oops:
Uskaltaakohan tuolla pistellä menemään, vaikka "vähän " kolisee..
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos vetoakseli on aivan selvä tapaus, niin sen kyllä tuntee ku tommaa akseliin kiinni ku leipään ja koittaa onko väljä. Nosta tunkilla rengas ilmaan ja koita väännellä rengasta onko laakerissa väljää.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
Rocci
Viestit: 11
Liittynyt: 12.6.2007 19:13
Paikkakunta: Hevinkää

Viesti Kirjoittaja Rocci »

Palataanpa vielä vanhaan aiheeseen..

Eli kolinalle ei löytynyt mitään ulkoista syytä, itse asiassa meteli hävisi kokonaan talven kynnyksellä. Liekö siis lämpötiloilla jotain merkitystä, ylikuumenemista pyörän laakerissa tai vetoakselissa tai jotain. Myös miettiminen loppui leikkisästi oireiden hävitessä.

Joka tapauksessa 123 on jo tässä vaiheessa myyty ässän tieltä pois.. :|
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Re: Helvetinmoinen kolina

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Rocci kirjoitti:Epäilin ongelman olevan jossain päin kardaania, joku vielä vihjas, että kannatinlaakerit siellä kolisee. Kävin näyttämässä pajalla, eikä vikaa keksitty, sanottiin että kannatinlaakeri(t) hajoaa laakista, eikä vastaavasti oireillen. En tiedä, osaako kukaan sanoa, miten on??
Mulla ainaki W201:ssä alkoi kannatinlaakeri ensin pienen sipsutuksen myötä naputtamaan ja parissa viikossa ääni meni kolinaksi ja sitten eräänä kauniina aamuna se otti ja petti...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

Joo kannatinlaakeri teki mullakin W201:ssä, että se ensin kohisi kabiniissa, ajanmyötä se ääni koveni, sit se alkoi jo kumisemaan ja paukuttmaan..lopputulos todettiin, kun isäukko ajoi autoa ja istuin itse takapenkillä paikantamassa ääneen tulosuuntaa..kardaanin kohalla ääni oli suurin ja sit montulle kardaania purkamaan..kumi oli revennyt yli puoleen matkaan ja laakeri oli ihan holo.. :shock:
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Leze
Viestit: 24
Liittynyt: 01.2.2008 16:03

Viesti Kirjoittaja Leze »

Mulla omassa W123:ssa alkaa 40 vauhdissa hirveä kolina ja koko auto heiluu, ja lopulta menee vänkärinpuolen takapyörä jumiin :D
Vetoakseli taitaa olla selvaa kauraa, mutta käsin puistelemalla ei kyllä tunnu mitään välysta akselissa, joten pelkällä puistelulla ei voi välttämättä todeta vikaa. Ens viikonloppuna pitäs jaksaa ottaa akseli irti niin näkee kunnon.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Leze kirjoitti:Mulla omassa W123:ssa alkaa 40 vauhdissa hirveä kolina ja koko auto heiluu, ja lopulta menee vänkärinpuolen takapyörä jumiin :D
Vetoakseli taitaa olla selvaa kauraa, mutta käsin puistelemalla ei kyllä tunnu mitään välysta akselissa, joten pelkällä puistelulla ei voi välttämättä todeta vikaa. Ens viikonloppuna pitäs jaksaa ottaa akseli irti niin näkee kunnon.
samallahan näät perän tasauspyörästön hampaat ovatko kunnossa :roll:
Leze
Viestit: 24
Liittynyt: 01.2.2008 16:03

Viesti Kirjoittaja Leze »

Vetoakselissa oli mulla vika, vaihdoin akselin ja nyt on 11tkm mennyt ilman ravisteluita. Vanhaa kun tunnusteli irtaallaan niin liikkui herkästi, mutta pienenpieni välys tuntui ulkonivelessä, se ilmeisesti aiheutti jumin kun akseli sattui sopivaan kulmaan.
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

Joo kyllä se vetoakselivika on. Oma nykyinen W123 farkku on tehnyt samaa auton ostosta lähtien (viime marraskuu). Ääni on täysin satunnainen, poistuu pakittamalla (on muuten ilkeä tehä esim.motarilla tien laidassa kärri perässä), aluksi alkaa vaimeana ja kolina kasvaa pikku hiljaa. Peruuttelun jälkeen ääni saattaa tulla takaisin joskus 10km jälkeen, joskus 1000km jälkeen, miten nyt sattuu tulemaan..motarinopeuksissa monesti, jos posottelee pitkään 120 jne. nii alkaa helposti kolisee. Olen kolistellut nyt reilu 20tkm menemään ja leimalle/myyntiä ajatellen pitäis ens viikolla vaihtaa toinen vetari, jos sais tänkin asian kuntoon.. :roll:
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tämä taitaa olla aika yleinen vika vetareissa. Puoli vuotta sitten vaihdettu varaosa alkoi nyt kolisemaan. On kyllä pelottava ääni :shock:

Saako näihin uusia vetoniveliä vielä jostain? Tai parempia?
Joissain viimeisimmissä w123 on ollut perässä laipat vetareille. Sopiikohan esim w124 murikasta laipat suoraan tuohon? Sitten jotkut w126 vetonivelet vielä akselin päihin.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Purin uudesta varaosavetarista kumit pois ja sisältä tuli juoksevaa öljyä. Tuo on jo toinen vetari josta tulee öljyä ulos.
Kuuluuko noissa alunperin olla öljyä? Riittääkö jos laitan nyt vetonivelrasvaa?
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

juu niissä on kaiketi ollut alunperin öljyt sisällä, mutta käyhän se rasvakin sinne mutta myöhemmin saattaa tehä sitä kolinaa :wink: sekin vois olla kolinan aiheuttaja jos nivel on joskus purettu eikä nivelen sisäosa ole mennyt samaan linjaan toisen pään kanssa missä se on aikasemmin ollut :shock:
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Joo, kyllähän ne jalat kastuu aina kun kumia irroittelee, ellei ole roiskinut jo auton pohjaan. Totta tosiaan, saako noita murroksia jostain ja käykö laipalliset? Keppejä on vino pino, murroksia ei. Pitäisi tehdä työkalukin siihen liittämiseen.....
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

reverend kirjoitti:Joo, kyllähän ne jalat kastuu aina kun kumia irroittelee, ellei ole roiskinut jo auton pohjaan. Totta tosiaan, saako noita murroksia jostain ja käykö laipalliset? Keppejä on vino pino, murroksia ei. Pitäisi tehdä työkalukin siihen liittämiseen.....
minkä liittämiseen :roll:
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Nivel siihen itse akselitappiin.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eihän siinä nivelen laitossa akseliin mitään ongelmaa ole, ounastelin että niitten kippojen laittoon meinaat tehä työkalun :wink:
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Hm. Olen suosinut koko nivelen heittoa kerralla akseliin, kuulat paikoillaan. Noh, siihen kuitenkin saisi tehtyä näppärän työkalun, jolla ei tee mitään kun ei saa uusia niveliä mistään.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

reverend kirjoitti:Hm. Olen suosinut koko nivelen heittoa kerralla akseliin, kuulat paikoillaan. Noh, siihen kuitenkin saisi tehtyä näppärän työkalun, jolla ei tee mitään kun ei saa uusia niveliä mistään.
osta multa noi kaikki vanhanmallisen ässän vetoakselit, niisson samat nivelet mitä 123:ssa mutta akseli on pisempi :idea:
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Yhteensopivuudesta olen tietoinen. Voisihan sitä miettiä. Montako ja hintako? Itse aksilalla en tee mitään, empiirinen tieto on siitä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

yheksän noita kokonaisia näky olevan ja yks jalakapuoli :wink:
paljonkos tosta kasasta maksasit :roll:

Kuva
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mullaki kolisi aina välillä ja ihmeellisillä nopeuksilla, ja sitte oli monta viikkoa kolisemati..tai kolahti ku käänsi reippaammin oikealle, syyksi paljastu aivan loppu ja riekaleinen kardaanin tukilaakeri..no mulla jossaki kuvia siittä.

Kovasti kyllä vieläki ihmettelen jotta sen ylipäätään pyöri siellä alla kolisemati pohjaan tai pakoputkeen, vaan sen laakerin vaihdolla hiljeni ja loppu jurrutuski minkä luulin tulevan eturenkaan laakerista, joka kuitenki oli hyvässä kunnossa.

Nii ja touhottaja varmaan muistaa ne kytkin ongelmat siinä, neki sitte liqqe kuitenki ratkas, hän ku osti sen 123:sen.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”