W123 3.69 PERÄ W123 200deehen/vaihteisto

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

W123 3.69 PERÄ W123 200deehen/vaihteisto

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Paraneekohan kyydit 3.69 perällä nyt 3.92 perä ja ois kyllä 3.49 perä mutta meneekö jo liian raskaaksi kaks sataselle onko kokemuksia :?:
Viimeksi muokannut c280r6, 23.8.2017 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Onko tuo niin että 3,92 on 200d perä ja 3,69 on 220d ja 240d perä ja 3,49 300d perä :?:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

3,92 perä on 200D ja 220D perä. 3,69 on 240D perä ja 3,46 on 300D perä
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Tuossahan on kuitenkin 240 pumppu kun on 79mallinen kone ja isommat tehot :shock: niin vois periaatteessa jaksaa vetää 3,69 perälläkin :D
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

pikkusen aiheesta..

w124 200 reessä oli alunperin 3,46?

ja pistin ison perän tilalle..

3,27 on aiiiivan liian harva..

Pumppu ruuvattu mallia loppuun, mutta täytyy ettiä tihiämpi, ellei kytkimen savutus haittaisi :escape:

Elä laita!
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yllättävää jos 3.46 tilalle vaihdettu 3.27 pilaa 200D:n :? kuitenkin 250TD (nimenomaan vapaastihengittävä farkku) on erittäin hyvä 3.46 perällä kun alkuperäinen on ollut 3.91.
oulaistenliikenne.fi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Sepä se.. Sais olla se yks pannu lisää.. Ja tuossa laatikossa kun on se kai harvin mahdollinen vitonenkin.. Ei sillä paljon nopeita suorituksia tehdä.. Tosin yrityksen yhteydessä takana olijat nauttinee suuresta noki annoksesta :roll:


E. Se 3,46 on erittäin hyvä
® Mesen linttaklubi
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ei sulla Iitissä ole käyntiä? Pari 300D moottoria on jouten. Varmaan lähempänäkin löytyy vielä.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

pikkusen aiheesta sivuaa joo ..... W124 peräpään jutut ..... w123 voimansiirto kyseessä ei w124.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Tuohan tosiaan oli tiedossa!!

Esimerkkinä vain heitin.. kun ei uuempikaan (Lue: tehokkaampi) jaksa..

tsori, palataan aiheeseen W123 :wink:
® Mesen linttaklubi
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Onkos kellään ollut 3,46 perää 200deessä edes kokeilu mielessä jaksaako nelosella kulkea enää ollenkaan :lol:
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mulla oli 3,69 -perä W115 220D:ssä. Vaihdoin itse 3,92:n tilalle ja hieman toki pakki ja ykkönen alkuun tuntui 'harvalta' ennenkuin tottui. Menohaluihin muuten ei sanottavampaa vaikutusta eikä melutasoon, mittarivirhe toki pieneni.

3,07 perä turbotettuunkin 240D:hen on hieman hankala, lähinnä siitä syystä että yleisimmät nopeudet asettuvat melkolailla suoraan vaihteiden vaihtokohtiin, liikkeellelähdöissä ja peruuttamisissa huomasi toki selvemmin mutta ei minua (ole) haitannut. Melutaso pieneni selvästi.

3.46 olisi joskus tarkoitus asentaa tuohon 3.07:n tilalle kun saisi aikaiseksi kun on tuo 5.s vaihdekin käytettävissä niin ei niin haittaa välityksen tihentäminen. Laskelmieni mukaan tuo 3,46 olisi ehkä sopivin välitys mersun 115/123 -peristä silloin kun tehoja on melko rajallisesti.

Pistä 240D:n piristetty pumppu kiinni 200D:hen niin saat hieman enempi soppaa siihen ja ehkä tehojakin hieman.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=110055

Tuolla Jarski kertoo: Joskus vaihdoin 123 200D:hen 3,92:n tilalle 3,69-perän, jaksoi kulkea ihan ok.. Että luulisi tuon käyvän 3,69 myös.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

5 vaihteinen w123

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

onko w123 dieselin 5 vaihteisia manuaaleja kuin yhtä mallia vaihdelaatikkoa eli sillä kymmenen hampaisella akselilla ja rautalaatikkolla vai onko ollut alumiini laatikkoa ollenkaan viimeisinä vuosinaan ja 26 hampaisella akselilla :?:bensassa han on tuo startti jo eri puolella :idea:
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

Kuva semmonen nyt kulukoo lujoo niin että puntit tärisee kuuenkympin kohalla sitten tasoittuu johtuukohan tuo siitä kun kuskin puolen vetarissa on väljyyttä joka voisi voiman edessä alkaa täryyttämään
Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Re: 5 vaihteinen w123

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

c280r6 kirjoitti:onko w123 dieselin 5 vaihteisia manuaaleja kuin yhtä mallia vaihdelaatikkoa eli sillä kymmenen hampaisella akselilla ja rautalaatikkolla vai onko ollut alumiini laatikkoa ollenkaan viimeisinä vuosinaan ja 26 hampaisella akselilla :?:bensassa han on tuo startti jo eri puolella :idea:
w123 dieseleissä on ollut alumiinikuorinen 5vaihteinen laatikko 10hampaisella Kytkinakselin boorilla. Getragin valmistama oli tämä laatikko, hyvin läheistä sukua cossumersujen sport getrageille.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

takarätin yks pultti niin että oli mennyt kierteet osasta pulttia ja ei mennyt ihan pohjaan asti enää ja jäi vähän löysälle niin siitä tuli tuommonnen jurina ei ois uskonu kyllä mutta näin oli käynyt. :shock:
Avatar
Wade71
Viestit: 83
Liittynyt: 18.7.2006 22:19
Paikkakunta: Journey Island

Re: 5 vaihteinen w123

Viesti Kirjoittaja Wade71 »

jari_w123 kirjoitti:
c280r6 kirjoitti:onko w123 dieselin 5 vaihteisia manuaaleja kuin yhtä mallia vaihdelaatikkoa eli sillä kymmenen hampaisella akselilla ja rautalaatikkolla vai onko ollut alumiini laatikkoa ollenkaan viimeisinä vuosinaan ja 26 hampaisella akselilla :?:bensassa han on tuo startti jo eri puolella :idea:
w123 dieseleissä on ollut alumiinikuorinen 5vaihteinen laatikko 10hampaisella Kytkinakselin boorilla. Getragin valmistama oli tämä laatikko, hyvin läheistä sukua cossumersujen sport getrageille.
Moro,

Sen 5-vaihteen välitys on 0,81. Itellä oli 5,5 vuotta ajossa 300D tuolla 5-v Getragilla. Vakioperä 3,46. Oli tosi kiva auto ajaa. Melu pysyi kurissa aina 120 asti ja kulutus oli tosiaan se valmistajan speksin mukainen 7,0l/100km ajettaessa 90:iä. Testasin kerran tankkaamalla piripintaan tankin ja nollaamalla tripin. Trippi pyörähti juuri ympäri, kun köhi ekan kerran. Vedin sivuun ja heitin 5l tankkiin ja jatkoin matkaa ilmaamatta pumppua. Oli pelkkää rauhallista maantieajoa. Ainakin 300 jaksoi ihan hienosti vitosella kulkea, mutta vasta 80 ripeämmällä puolella. 200D:n kanssa pitäisi varmaan huomioida tuulen suunta vitosella ajaessa. :)

Ymmärsin myös useammaltakin taholta kuulluista jutuista, että iso osa näistä 5-lovisista oli saatu särettyä kärryä tai asuntovaunua hinatessa ja käyttämällä vitosta liian pienissä nopeuksissa. Itsellä läksi 560tkm ajetusta autosta aski Dealerille kiertoon. Silloin ei pitänyt aski vielä mitään ylimääräistä kahinaa.

Olipa myös käytössä 230E 5-lovisella askilla ja se oli samoin tosi mukava peli. Kulki kivasti ja tosi "sukkasillaan". Sillä pääsi 9-9,5l/100km kulutuksilla. Maantiellä meni selkeästi alta ysilläkin.

Täältä siis vahva puoltoääni 5-loviselle, kunhan kone/perä-yhdistelmä jaksaa. :kuski:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ihtellä oli joskus timmikuntoinen ja säädetty 300D ja 3,92 perä ja 5v laatikko. Oli tosi miellyttävä paketti ja melko pirteä kulkemaan. Ihte tykkäsin kovasti 8)
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”