Kattoluukku ongelma sedan w123.

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
vese123
Viestit: 116
Liittynyt: 27.8.2007 1:40
Paikkakunta: Lahti

Kattoluukku ongelma sedan w123.

Viesti Kirjoittaja vese123 »

Moro kaikille. Tuli ostettua tollanen -83 300D w123 ensimmäinen mersuni pari viikkoa sitte, mukavasti on kilometrejä tullut ja nyt ensimmäinen ongelma ilmaantui.

Eli autossa on sähkökattoluukku ja hyvin pelasi tähän asti, tänään olin sitä kiinni laittamassa ja se ei enään suostunut tulemaan kiinni se jäi jumiin, no sen verran olen perehtynyt kyseiseen malliin että tiedän että moottori sijaitsee takakontin puolella, no avasin sen ja putsasin rattaat laiton uudet vaseliinit ja hyvin tuntui moottori pelaavan asensin moottorin paikalleen ja se pyöri iloisesti mutta vaijeri ei suostunut liikkumaan mihkään koitin sitäkin pyöritellä mutta se ei liikukaan. kun yritin nykiä luukkua sisältä kiinni niin sekään ei auttanut.

Onko kellään ilmennyt samanlaista ongelmaa?

Alanko purkamaan sisä kattoverhoilua pois?, en viitsisi tehdä sitä ennenkun varmuus siitä kannattaako?

Mitä tehdä ensimmäisenä?

Miten mekanismi mersussa toimii, useamman volvon kokemuksella ja pari volvon luukkua korjanneena jotain tiedän tollasesta kattoluukusta mutta mersu on uus juttu ja nyt sitten joutuu ton luukun sielun elämään perehtymään.

Vituttaa vaan kun ei pääse mesellä ajelemaan kun nää sadekelit täällä lahdene nurkilla tännään alkoi :(
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

taitaa olla vaijeri poikki :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Miten se voi poikki olla jos se vaijeri ei liiku?
Luulis että vaijeri tai luukku jumittanut paikoilleen.
Tai emmie tiiä.... :oops:
Tuosta linkintakaa löytyy räjäytyskuvia systeemistä.

On tuommosen joku aukassut, ootellaan että 123-gurut (hurut?) löytää tän.

:idea: Ai niin, tervetuloa Meselle. :D
Pro HVM
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Terve! Sinulla on joku jumissa kattoluukussa nyt, vaijeri on ehjä jossei se pyöri! Koska vaijerin pää on kiinteästi kiinni kattoluukun päässä, sähkömoottorilla on ratas joka liu´uttaa vaijeria. :) jospa ymmärsit! Jos ei auta luukun liikuttaminen kun moottori on irti vaijerista, taitaa olla kattoluukun purku edessä. Epäilisin että siellä on kiilautunut joku pahemman kerran väliin. Jos ei mennyt kokonaan kiinni kokeile painaa aukipäin edellä mainitsemalla tavalla!
Tähdellisen parantola
vese123
Viestit: 116
Liittynyt: 27.8.2007 1:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vese123 »

Vaijeri ei tosiaankaan pyöri mihkään suuntaan eikä liiku ollenkaan kuten ei myöskään luukku.
Päätin korjata asian ja ostin purkamolta mekaanisen luukun 50€ toivottavasti se käy tuon sähköisen tilalle. Viikonloppuna asennan sen kiinni.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olekko ottanu luukun verhoilun irti :?: jos et niin ota irti ja irrota vaijeri luukusta ja koita kulkeeko vaijeri jos kulkee niin luulen että luukun taka kumi tiiviste irronnut ja kääntyny luukun väliin :roll: jos taas vaijeri ei liiku niin vaijeri putki on luultavasti poikki :lol:
älä nyt tommosen takia laita mitään muita luukkuja autoos :cry:
ota vaan selvää mistä homma ahistaa :idea:
vese123
Viestit: 116
Liittynyt: 27.8.2007 1:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vese123 »

Nonnii tänään sain luukun kuntoon :D tai kuntoon ja kuntoon nyt on taas mese tienpäällä. Eli purin verhoilun pois ja aloin tutkia asiaa. Homman kulku meni näin luukun verhoilun kehikko oli takanurkasta ratkennut, pistehitsi oli antanut periksi sen seurauksena luukun verhoilu oli mennyt jumiin takanurkastaan jonka seurauksena taas oli moottorin voima hajottanut vaijerin, vaijerin kulku putki oli kuitenkin ehjä, vaijeri oli taasen hajonnut sillä tavalla että se oli sieltä takaluukun puolelta mennyt silmukalle kun ei ollut pässyt menemään mihkään suuntaan vaan oli tullut siitä suojakuresta läpi :!: , no luukku toimii nyt käsi voimin sitä voi hyvin käyttää siitä luukun keski palkista johon vaijeri tulee kiinni kun ei ole verhoilua paikallaan. Huomena menen kysymään mersulta uutta vaijeria makso mitä makso ja ostan moottoriin uudet rattaat sekä kattoluukku öljyä mekanismeihin. Tosiaan itse luukku liikkuu kiskoillaan kevyesti ja hyvin.
Tuliha perehdyttyä kattoluukkuihin peripohjasesti :)
Eipä tarvinnut sitä mekaanista luukkua sittenkään laittaa.
OspreY
Viestit: 7
Liittynyt: 28.11.2010 20:25

Viesti Kirjoittaja OspreY »

Nostellaan vanhaa aihetta kun ei uuttakaan viitsi tehdä.

Mistä mahtaa löytää tiivisteet coupen kattoluukkuun. Saako niitä mistään muualta kuin veholta.? Joka puolella meinaan lukee että ei coupeen ja ymmärsin että coupessa olisi pienempi luukku mitä sedaneissa ja farkuissa.

Auto on -79 230ce
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

OspreY kirjoitti:
Mistä mahtaa löytää tiivisteet coupen kattoluukkuun.
Täältä:

http://www.dbdepot.de/index.php?nav=4&lan=2&

Kuva
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko luukussa ympäri kumi tiiviste vai onko siinä molemmissa päissä kumitiivisteet ja sivuilla sellanen karva tiiviste ja mittaappas se luukku niin katotaan onko se pienempi :roll:
OspreY
Viestit: 7
Liittynyt: 28.11.2010 20:25

Viesti Kirjoittaja OspreY »

touhottaja kirjoitti:onko luukussa ympäri kumi tiiviste vai onko siinä molemmissa päissä kumitiivisteet ja sivuilla sellanen karva tiiviste ja mittaappas se luukku niin katotaan onko se pienempi :roll:
Juuri tuollaiset karvatiivisteet reunoilla ja kumit päissä. Mahtaisko suomessa olla jotain firmaa mistä voisi hankkia.?

Nopeella mittauksella leveys 91.5cm ja pituus 43cm. Tuosta kokoerosta en mene takuuseen, mutta näin minulle kehdattiin väittää.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Mitenkä tuon kattoluukun verhoilun saapi irti?
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Onkos kukaan ostanu tai sorvuuttanu kattoluukun sahkömoottorin sita isoa ratasta? Amerikasta aina saa mutta aika kallis. Mitaköhan materiaalia alkuperainen on? On niin kulunut keskelta se ratas etta ei riita pito.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

OspreY kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:onko luukussa ympäri kumi tiiviste vai onko siinä molemmissa päissä kumitiivisteet ja sivuilla sellanen karva tiiviste ja mittaappas se luukku niin katotaan onko se pienempi :roll:
Juuri tuollaiset karvatiivisteet reunoilla ja kumit päissä. Mahtaisko suomessa olla jotain firmaa mistä voisi hankkia.?

Nopeella mittauksella leveys 91.5cm ja pituus 43cm. Tuosta kokoerosta en mene takuuseen, mutta näin minulle kehdattiin väittää.
olisko jäsen ruikulla ehjäkin moottori kattoluukulle :roll:
tehhään vaihtokauppa luukun tiivisteistä, hommaat uuven -89 malliseen luukun tiivisteen ja minä annan sulle uuvet sopivat tiivisteet mikkä käy sun autoos :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 kori”