W123 Takatukivarren vaihto? (vaihdettu jo)

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

W123 Takatukivarren vaihto? (vaihdettu jo)

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mitenkäs tuo kaikkein vaikeimmin menee, näinkö?

Iskari pois, jarruhilppeet irti, vetari pois, perä irti ja alas, jousi pois, tukivarsi irti... Asennus käänteisessä järjestyksessä ja valmista tuli?

Meneekö homma ratkaisevasti helpommin jos ottaa jousen pois puristimella? Mitäs unohtui tehdä? Missäs muualla tulee ongelmia? Pultit ainakin on tiukassa, sen nyt tietää kokeilemattakin...
Viimeksi muokannut Sivonen, 15.4.2006 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Pitää pudottaa se takakelkka etupäästäkin irti, muuten ei saa sitä toista kolmiotukivarren pulttia pois. Ne etukelkan isot pultit saattavat olla enemmän kuin hiukan jumissa joskus :arrow: kaasua :arrow: kummiille tuloo kuuma :arrow: missä uuret kummit :?: :arrow: kuinkas se pultin jenka nyt noin päihin sai :arrow: missä uudet pultit :?: :arrow: ei tule kumisarjan mukana :idea: .....kannattaa melekeen etukäteen tsekata lähteekä ne isot pultit irti.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Katotaan mitä tapahtuu (joskus kun jaksaa aloittaa).. Kiitokset.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Tässähän masentuu jo lukiessa kun olisi ehkä sama homma edessä. Varmaan vie multa 2pv. ja Ruuskaselta ~2,5tuntia... perkele kun olis ittelläkin korjaamo.
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ei mene edes kahta ja puolta tuntia, jos ruuvit avautuvat suosiolla..

Kallistuksenvakaajan niveltanko täytyy myös irrottaa, kannattanee hommata sekin heti varalle uusi, vanha hajoaa kuitenkin irrotettaessa..

Helpottaa kyllä hommaa, jos on jousenpuristin käytössä.

Tosiaan kannattaa heti ekana katsoa se kelkan iso pultti..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No eipä ollut kummonen homma. Meikäläisen rennolla työtahdilla meni semmoset 3.5 tuntia, eikä edes jousi lentänyt (kovin pitkälle). Kaikki pultit aukes nätisti.

Eli:
-Auto montun päälle
-Iskari pois (takapenkin selkänojan takana on pyöreä muovilätkä, jonka alta löytyy iskarin yläpää)
-Perä ilmaan
-Rengas irti
-Pakoputki takaa irti
-Tukivarren sisempi pultti auki perän vierestä
-Papukaijapihdeillä Jarrukilpi solmuun
-Tunkki tukivarren alle jousen kohdalle
-Takakelkan etummainen pultti auki
-Vääntöä rautakangella että kelkka tippuu alaspäin (ja kakkosnelonen kelkan ja korin väliin niin kelkka pysyy alhaalla)
-Tukivarren takimmainen pultti irti
-Jarrusatula pois (roikkumaan letkun varaan tottakai)
-Jarrulevy pois
-Käsijarruhilppeet irti... Jotain jousia sieltä lenteli ja yhden pultin avasin... Järki loppuu, koitetaan voimalla -> laikalla jarruvaijeri poikki.
-Kallistuksenvakaajan MUOVINEN :shock: tanko pois
-Tunkki alas
-Vetarin pultti auki navan keskeltä
-Enää ei tarvittu kuin reipasta reuhtomista ja jousi tippui monttuun ja tukivarsi perässä

-Uus tukivarsi suurinpiirtein paikalleen tunkin avulla
-Pitkä 8mm pultti tukivarren ulomman kiinnikkeen reikään
-Jousi paikalleen
-Tukivarren nostoa tunkilla, vääntöä rautakangella
-Vetari "höhhölleen" pyörännapaan
-Tukivarren sisemmän kiinnikkeen pultti vasaralla ja kiroilemalla paikalleen
-Vetarin pultti kiinni
-Se 8mm pultti pois
-Järkyttävää tukviarren vääntämistä ja kampeamista, muistaakseni pari kirosanaakin
-Tukivarren ulomman kiinnikkeen pultti paikalleen
-Kakkosnelonen pois takakelkan ja korin välistä
-Kelkan pultti paikalleen (ei muuten mennyt helposti, piti kiroilla reiät kohdalleen)
-Kallistuksenvakaajan MUOVINEN :shock: tanko paikalleen
-Jarrulevy ja -satula kiinni
-Rengas paikalleen
-Iskarin alapää kiinni
-Auto alas
-Iskarin yläpää kiinni
-Pakoputki kiinni


Teho-painosuhde parani, aika paljon jäi kaikenlaista ylimäääräiseksi. :lol:
Käsijarru ei oikein toimi, mikähän sille tuli... :(

Kuvia tulee illemmalla.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Loistava kuva reportaasi tukivarren vaihdosta.Kyllä näillä ohjeilla onnistuu 8) Nuo käsijarru kengät on muuten todella v#ttumaiset laittaa paikoilleen.Mulla meinaa aina mennä hermot niiden rautalanka jousien kans jotka pitää kengät kiinni kilvessä tuon takia varmaan jätit niiden asentamisen tuonnemmaksi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo, niitäkin irroittaessa laikka lauloi... :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

E tiedä mitä meinataan, mut ei oo orkinaalisti MUOVINEN koiranluu. Näitä 1990-l lopun :arrow: pelleilyjä...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mekkaan Sivonen, Mekkaan. :idea: :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo laitan Mekkaan. Ja käsijarrun purku & kasaus voisi olla hyvä tätä sepustusta tukeva artikkeli... :roll:


Leka:
Kuvassa oikealla ylhäällä jarrukilpeä vasten oleva 10cm tanko, joka on siis kallistuksenvakaajan ja tukivarren välissä. Se on minulla muovia niin uudessa kuin vanhassakin tukivarressa. Sekö se koiranluu on? :roll:
http://www.sudit.us/kuvat/tukivarsi/15% ... varsi4.jpg
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Joo. Taida nykyään saada uutena muuta kuin muovisia. Ihan hyvä...
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mullahan oli se koiranluu 124:ssä keskeltä poikki. Ihmettelin että miten voi mennä naps poikki, ennenkö huomasin, että perkele sehän onkin muovia.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
JJnen
Viestit: 4
Liittynyt: 07.11.2005 16:37

Viesti Kirjoittaja JJnen »

Vittu, että on tutun näkönen talli... Ei prkl...
Sehän on Jämsän Seudun Mersuharrastajien Mekka :P

Sivooneeen oli aika musta ton remontin jälkeen... :P
Ja vain yksi pullo kaljaa.
Volkswagen Golf -88 1.6D
Fiat 127 MK1 -77
Lada 1600 -77
Ford Transit -72 V4
citymetsuri
Viestit: 5
Liittynyt: 12.8.2011 18:05

Tukivarsi vaihdettu mutta joku hankaa käännettäessä vasemmal

Viesti Kirjoittaja citymetsuri »

Vaihdoin oikean puoleisen takatukivarren tasamaalla, 3 tunkkia ja paljon laudan ja 2x4n pätkiä apuna. Olipa homma
Muuten hyvä, mutta nyt joku hankaa/lieputtaa käännettäessä vähänkin vasemmalle. Epäilen jotain jarrupuolelta, vaikka kaikki meni paikalleen ihan ok ja molemmat jarrut toimivat.
Kattelin jarrukilpeä, joka oli myyjän mukaan hieman ruosteessa. Eli aivan paskana. Ei hankausjälkiä tms.

Neuvoja ?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

taitaa olla väljää pyöränlaakerissa :roll:
citymetsuri
Viestit: 5
Liittynyt: 12.8.2011 18:05

Laakerissa ?

Viesti Kirjoittaja citymetsuri »

Sen verran testailin laakeria ennen asennusta että tuntui olevan ok.
Siitäkin myyjä sanoi että kunnossa on.

Millä menetelmällä voin varmistua laakerin todellisesta kunnosta ?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ota vetoakseli pois paikoiltaan, löysää käsijarru ja sitten pyrittelet PYÖRÄSTÄ molempiin suuntiin, onko äänetön, sitten otat pyörän yläältä ja alaalta kiinni ja koitat heilutella sitä ylös alas suuntiin jos on väljää niin laakerissa vikaa taikka muuten löysällä :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”