Mersun (jarrujen) kaivelua
Mersun (jarrujen) kaivelua
Niinpä niin, jarrut täristävät niin perhanasti ja olen tässä etsiskellyt vian aiheuttajaa. Ratti ei tärise lainkaan, joten päätin että vika on takajarruissa. Vaihdoin sinne uudet palat, entiset olivat aivan täysin loppu. Niistä ei vika korjaantunut. Satuloissa sylinterit liikkuvat todella herkästi. Jarrupoljin myös pumppaa jalan alla aivan viimeisillä metreillä ennen pysähdystä... vika siis taitaa olla kierossa jarrulevyssä. Jarrutettaessa myös jostain kuuluu kilinää aivan kuin kilistelisi nipullista niitä 'jousiristilevyjä', jotka ovat palojen lukitustappien alla.
Mutta, tässä pyöriä irrotellessa tulee nähtyä kaikenlaista, kuten esimerkiksi reikä etupään muovisessa sisälokasuojassa... siinä kynnyskotelon etupäässä. No, sehän tiedetään, että sinne menee hiekkaa ilman tuota reikääkin, entäs nyt, 5 sentin reiän avittamana? Avasin ruuvit että pääsin taittamaan lokarin alapäästään auki. Tulos, perkeleellistä kiroilua, varmaan reikälaho koko alue. Eipä muuta kuin puhdistamaan, kaivelin varmaan litran maitopurkillisen verran hiekkaa pois sieltä 'hyllyltä'. Sen jälkeen vettä reilusti ja pensselillä paikat puhtaaksi.
Tässä vaiheessa pääsi helpotuksen huokaus kun kaikki näytti normaalilta ja terveeltä. Pienellä Dremelillä hinkkailin irtonaiselta näyttäviä suojauksia pois, puhdistin pinnat vielä ja sen jälkeen sinkkiä päälle... reilusti. Kuivaus ja alustamassaa... reilusti. Sen jälkeen paikkalappu sisälokarin reiän päälle. Mihinkähän kantoon lienee alunperin osunut?
Eli ei välttämättä ihan turha kohde tarkistaa joskus omastakin autosta... ja helppo. Rengas pois, auton alta 2 ruuvia auki + 1 mutteri pyöräholvista. Sen jälkeen pääseekin taittamaan lokarin alaosan pois edestä ja näkee mitä siellä hyllyllä oikein muhii.
Reikäklupin anomus jäi vieläkin tekemättä... muoviosia ei varmaan lasketa mukaan?
Mutta, tässä pyöriä irrotellessa tulee nähtyä kaikenlaista, kuten esimerkiksi reikä etupään muovisessa sisälokasuojassa... siinä kynnyskotelon etupäässä. No, sehän tiedetään, että sinne menee hiekkaa ilman tuota reikääkin, entäs nyt, 5 sentin reiän avittamana? Avasin ruuvit että pääsin taittamaan lokarin alapäästään auki. Tulos, perkeleellistä kiroilua, varmaan reikälaho koko alue. Eipä muuta kuin puhdistamaan, kaivelin varmaan litran maitopurkillisen verran hiekkaa pois sieltä 'hyllyltä'. Sen jälkeen vettä reilusti ja pensselillä paikat puhtaaksi.
Tässä vaiheessa pääsi helpotuksen huokaus kun kaikki näytti normaalilta ja terveeltä. Pienellä Dremelillä hinkkailin irtonaiselta näyttäviä suojauksia pois, puhdistin pinnat vielä ja sen jälkeen sinkkiä päälle... reilusti. Kuivaus ja alustamassaa... reilusti. Sen jälkeen paikkalappu sisälokarin reiän päälle. Mihinkähän kantoon lienee alunperin osunut?
Eli ei välttämättä ihan turha kohde tarkistaa joskus omastakin autosta... ja helppo. Rengas pois, auton alta 2 ruuvia auki + 1 mutteri pyöräholvista. Sen jälkeen pääseekin taittamaan lokarin alaosan pois edestä ja näkee mitä siellä hyllyllä oikein muhii.
Reikäklupin anomus jäi vieläkin tekemättä... muoviosia ei varmaan lasketa mukaan?
Viimeksi muokannut Marde2, 24.9.2006 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
No niin, jarruja tuli taas kaiveltua kun kelitkin on remonttiin sopivia. Ongelmana edelleen takajarrujen ravistaminen ja aloitin vaihtamaan takajarrulevyjä. Vähän mietitytti miten vanhan laikan saa pois, kun jarrupalatkin taisivat olla 20 vuotta vanhat
Ainakin alkuperäistä Mercedes Benz laatua. Levyn varmistusruuvi (5mm kuusiokolo) lähti irti helposti, tosin onhan se aika lyhytkin. Satulan pultit (kanta 17mm, normaali pultti) olivat hieman kovemmin kiinni, niissäkin taisi vastus tulla ruuvilukitteesta. Käsijarru pois päältä normaalisti kahvasta vetämällä ja klonks... laikka putosi itsestään irti. Ei muuta kuin rasvat pois, uusi tilalle ja auto kasaan. Täristys ei lakannut vieläkään, vaikka se onkin nyt hieman pehmeämpää... pitää käydä hakemassa myös toiselle puolelle uusi levy. Melko varmasti toinenkaan ei ole paremmassa kunnossa... tästäkin on ainetta lähtenyt ja... hmmm... ei se nyt ihan uuden veroinen enää ole 

Samalla tuli otettua kuskin puolelta etusisälokari auki ja kurkattua josko siellä olisi jotain rojua 'helmahyllyllä' kuten hanttarin puolellakin oli. Ja olihan siellä, 8 kourallista mustaa multaa, koko auton elinajalta lehtiä ym puista tullutta rojua kovaksi briketiksi maatuneena. Siinä kökössä ei siis ollut mitään tunnistettavaa ainesta vaan se oli aitoa Kekkilän multaa. Jälleen yllätyin helmapellin hyvää kuntoa. Samalla tuli tökittyä auki tuulilasin alakulmasta tuleva vedenvalutustorvi... siellä samaa mustaa tavaraa todella tiukasti pakattuna.
Samaan kiireeseen huomasin hanttarin puoleisen etujousen menneen poikki, tosin ensimmäinen kierre alhaalta. Sehän se siellä pamahtikin eräänä aamuna euroopan kiertueella kun oltiin heräilemässä ja emännän kanssa ihmeteltiin silmät ristissä aamusumua. Yht'äkkiä kuului helvetillinen pamaus ja koko auto tärähti ja ratti liikahti itsekseen. Totesin vaan emännälle että jaaha,taisi mennä jousi.
Remontti jatkuu myöhemmin...



Samalla tuli otettua kuskin puolelta etusisälokari auki ja kurkattua josko siellä olisi jotain rojua 'helmahyllyllä' kuten hanttarin puolellakin oli. Ja olihan siellä, 8 kourallista mustaa multaa, koko auton elinajalta lehtiä ym puista tullutta rojua kovaksi briketiksi maatuneena. Siinä kökössä ei siis ollut mitään tunnistettavaa ainesta vaan se oli aitoa Kekkilän multaa. Jälleen yllätyin helmapellin hyvää kuntoa. Samalla tuli tökittyä auki tuulilasin alakulmasta tuleva vedenvalutustorvi... siellä samaa mustaa tavaraa todella tiukasti pakattuna.
Samaan kiireeseen huomasin hanttarin puoleisen etujousen menneen poikki, tosin ensimmäinen kierre alhaalta. Sehän se siellä pamahtikin eräänä aamuna euroopan kiertueella kun oltiin heräilemässä ja emännän kanssa ihmeteltiin silmät ristissä aamusumua. Yht'äkkiä kuului helvetillinen pamaus ja koko auto tärähti ja ratti liikahti itsekseen. Totesin vaan emännälle että jaaha,taisi mennä jousi.
Remontti jatkuu myöhemmin...
Viimeksi muokannut Marde2, 30.9.2006 16:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ilmeisesti kyseessä on w124 korimallin auto / jarrut ???
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Niinhän se on... tää nyt ei välttämättä oo tarkoitettu kenenkään opiksi että näin tehdään jarruremonttia. Enempikin just tota kaivelua sieltä täältä ja mitä kaikkea vastaan tulee
Tämän toki voi siirtää jarruosastollekin jos siitä joku apuja saattaa saada tulevissa remonteissaan...

____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ok. Siirsin tänne jarruihin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Jaaha... taas on haettu jarrulevy lisää ja vaihdettukin. Syyllinen hervottomaan täristykseen löytyi:

Veljeksistä häijympi oli menettänyt pintaa varsin radikaalisti joten ei ihmekään että jarrutettaessa maailma näkyi vähintään kolmena. Asensin keväällä myös uudet jarrupalat ja sisemmästä tuo laikka oli jyrsinyt 50% pois ulomman ollessa täysin uuden oloinen. Lisäksi pala oli kulunut vielä viistosti.
Vielä kun tajuaisi että nyt sitä jarrupoljinta uskaltaa painaa vähän kovemminkin

Veljeksistä häijympi oli menettänyt pintaa varsin radikaalisti joten ei ihmekään että jarrutettaessa maailma näkyi vähintään kolmena. Asensin keväällä myös uudet jarrupalat ja sisemmästä tuo laikka oli jyrsinyt 50% pois ulomman ollessa täysin uuden oloinen. Lisäksi pala oli kulunut vielä viistosti.
Vielä kun tajuaisi että nyt sitä jarrupoljinta uskaltaa painaa vähän kovemminkin

____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Puoliksi totta tuokin. Se toinen puoli on sitä, että ne takajarrut olisi syytä puhdistaa edes kerran vuoteen. Takajarrupalat tahtovat aikojen saatossa jumittua päistään ja kevyemmällä polkaisulla ei tapahdu minkäänlaista liikettä. Hetken kuluttua tuoleksena on juurikin tuo ruostuminen.Marde2 kirjoitti: Vielä kun tajuaisi että nyt sitä jarrupoljinta uskaltaa painaa vähän kovemminkin
Olikos Mared2:lla jarrupalat kunnolla kiinni satuloissa ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
No ne vanhat jarrupalat ei olleet ihan kokonaan kiinni ruostuneet satuloihin
Palojen vaihdossa puhdistus ja voitelu kuparipastalla ei varmaankaan tehnyt vahinkoa. Meikäläinen ei paljoa jarruja käytä ja odotin kyllä jumittuneita mäntiä, mutta liikkuivatkin ihan kevyesti sormilla painamalla. Tuo jarrujen herkistely on ollut melkein joka vuosi listalla edellisissä autoissa, mutta tämän kanssa en vielä ollut ehtinyt niin pitkälle. Tulipahan nyt tehtyä.

____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.