Jarrunesteiden vaihto

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Jarrunesteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Sainpa semmosen hulluuspuuskan, että vaihoin jarrunesteet.
Kun tuli joskus aikoinaan tommonen paineilmailmainkin(?) ostettua kimppakivaksi.
Nesteeksi tottakai DOT 5.1. :idea: Kaks pulloa makso 10,70€.
Turha sönköttää muuta, tämä on jo valmiiksi tapeltu asia. Selvä? No hyvä.

Kuva
Tarviketta ryhmäkuvassa.

Eikun auto tukevasti pukeille ja mies alle könyään.
Otin pitkän 9mm hylsyn ja sillä herkistelin ilmausruuvit hereille.
Veli HVM:n Wanhan Kansan Pulttiohjeen mukaan ensin hieman kiinnipäin ja sitten auki.
Outoa, kaikki aukesivat vaivatta? 17 vuotta vanha auto....
Sitten tositoimeen, imuri kiinni ja lenkillä eka ruuvi auki.
Liipaisu liipasimesta ja tummaa litkua alkoi liikkua.

Kuva
Imuri työmaalla. Pari-kolme desia jo kiskottu, alkaako vaalenemaan?

Vaihto ja ilmaushan tehdään pääsylinteristä kauimmaisesta pyörästä lähimpään.
Eli oikea taka, vasen taka, oikea etu ja viimeisenä vasen etu.
Varmaan puoli litraa sai lorotella tuosta ekasta, ennenkuin letkussa väri vaihtui.
Niinkun on jo monessa topiksissa todettu, W124 takajarrujen säiliö on hieman vi**umainen, tyhjenee salamyhkäisesti.
Tarkkana pitää olla ja tankkailla säiliötä vähän väliä.
ABS kun repasee ilmat, niin siitä se hupi alkaa.

Kuva
Jätin pistoolin pöhisemään ja tulin tankkailemaan säiliötä "on-line" vahingon välttämiseksi

Sitten hommasssa eteenpäin (ja toinen olut auki).
Loppuja ei tarvinnutkaan niin paljoa enää imuttaa, suurin osa vanhasta litkusta oli jo pois.
Sitten vaan nestepinta säiliössä MAX merkkiin, gummitulpat ilmausruuveihin ja saunan lämmitykseen.

Tuo imuri ei ole pakollinen, mutta kummasti helpottaa hommaa. Kallis vaan, makso 44€.

Kuva
Korkea aika jo vaihtaa, aikas mustaa oli vanhat nesteet. Tuo viereinen oli taas ihan hyvää.
Pro HVM
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Terppa!
Tuliko myös kytkimen litkut vaehettua? :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Noko tuo 300TDT on aina automaattiaskilla.... :wink:
ATF:ät ja filsu tuli tuossa jo vaihettua joku aika sitten.
Pro HVM
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Pakolliset kuvat asennusjuomista... Mitä oliskaan projektikertomus kuvilla ilman kuvia asennusjuomista :pidu:
Kein siknatuur
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Pierukeisari kirjoitti:ABS kun repasee ilmat, niin siitä se hupi alkaa.
Tämä väite alkaa olla jo niin monen toimesta niin monessa topikissa, että alan pikku hiljaa vaatia todisteita. Mihin se ne ilmat repaisee, mihin ilmalukko syntyy? Miten se ABSi pääsee sotkemaan kun ei juuri luulisi reagoivan vaihtoon? Mihin ilma pääsee niin ettei neste sitä puske pois? Nyt ensimmäinen joka tietää varmasti ja tarkasti, kertoo heti. Vastaukseksi ei kelpaa "En tiedä tarkkaan mutta jonnekin kai se ne..." :D

Tyhjensin ekaa kertaa nesteitä vaihtaessani takapiirin kokonaan, en muistanut säiliön rakennetta. Siitä on jo kai pari vuotta, sen jälkeen jarrut on katsastettu eikä ilmaa tuntuisi olevan. Putkista tuli yhtä jöötiä nesteenä kun laitoin homman raiteilleen. Mitä nyt vielä on odotettavissa?

Heräänkö joku yö siihen että perseessä on jumalaton paise? Onko välikatolla mittava kosteusvaurio? Loppuuko Norjanmeren öljy? Yskäisenkö vahingossa keltaisen mitalin naispuolisen työtoverin rinnuksille, vain koska putket kävivät tyhjinä?

VASTAUKSIA HETI.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minä sanon vastauksena että on ollu tyhjänä minullakin eikä mitään ongelmia ilmauksessa :shock: No kai sellainenkin tilanne voi tulla kun viisaammat niin sanovat :nocando:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AM kirjoitti:Minä sanon vastauksena että on ollu tyhjänä minullakin eikä mitään ongelmia ilmauksessa :shock: No kai sellainenkin tilanne voi tulla kun viisaammat niin sanovat :nocando:
Täällä myös. Kyllä se siitä ilmaantui.

Äkkipäätä ajateltuna ongelmia voisi tulla, jos ei ilmaa jarruja kunnolla ja käy ajelemassa (liukkaalla). Tällöinhän ABS liikuttelee nesteitä siinä pumppu- / venttiilihässäkässä. Johonkin paikkaan voisi tuossa tapauksessa huonolla tuurilla jäädäkin ilmaa. Tuskin se kuitenkaan siellä vuosikausia kuplisi. :nocando:

EDIT: Jonkinmoista eroa voisi olla myös nesteenvaihtotavalla. Tuo Rässin vehkehän imee vaikka korkin nestesäiliöstä ja putket tyhjiksi. Jos nesteet vaihtaa jarrupoljinta polkemalla, ei pääsylinteri välttämättä jaksa pukata putkia tyhjiksi, kun liemi loppuu yläpuolelta. Kyllähän sinne muutama kupla tieten tulee... :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tulipas litkut vaihdettua näitä ohjeita apuna käyttäen. Hyvin meni ja nyt on sitten uudet jarrunesteetkin autossa 8)
Oli melkoista "mortoa" tuo vanha neste :eec: Koska lie viimeksi vaihdettu :roll:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Bousta
Viestit: 165
Liittynyt: 23.7.2006 22:50
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bousta »

Ittellä poikkes jarruputki takajarruilta talvella ja tuli ajettua jotain 1-2kk ilman takajarruja :oops: :lol:

Niin siintä ne vaan ilmaantu ihan niinkun muissakin vehkeissä, vaikka ne absit oli hakannut jo jonkun tovin :roll:

Että ei sinne nyt mitään hirveitä ilmalukkoja ainakaan tule..
Avatar
Holomes
Tekijämies
Viestit: 549
Liittynyt: 21.5.2007 14:19

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Btw. (Norjaa ja tarkoittaa: Osta tie) Rässi66 mistä ostit tuon ilmaus härvelin?
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Holomes kirjoitti:Btw. (Norjaa ja tarkoittaa: Osta tie) Rässi66 mistä ostit tuon ilmaus härvelin?
Aattelin muuten kysyä justiinsa samaa... :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Holomes ja Vensku_ , Motonetti muita myy ainakin.
On kyllä näpsä peli. Tuolla saanee hydraulikytkimenkin ilmattua säällisessä ajassa. :idea:
Pro HVM
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Itse vaihdoin jarrunesteet samalla kun vaihdoin palat taakse ja
talvirenkaat alle. Takajarrut olivat ilmeisesti vielä alkuperäiset kaikin
puolin, myös jarrunesteiden osalta. Paloissa oli 3 mm pintaa jäljellä. Levyt
olivat lähes uutta vastaavassa kunnossa. Panin uudet Texstarin palat
ja säädin ja puhdistin samalla seisontajarrun.

Autolla on ajettu 16 vuodessa 278.000 km. Jarruneste oli aika
mustaa ja selvästi vaihdon tarpeessa. MB:n mielestä nesteet
tulisi vaihtaa vuosittain tai kahden vuoden välein mallista riippuen.
Männät liikkuivat vielä kevyesti ja kumit olivat ehjät.
Seisontajarrun kengät olivat lasittuneet, karhensin niitä teräsharjalla
samoin kuin rumpuakin.

Motonetissa myytiin ruotsalaista ilmauslaitetta, joka ottaa paineen
varapyörästä. Sopiva paine ilmauksessa onkin juuri 2 baaria.
Totterössä oli jarrunestekupin kansi, josta lähti letku varapyörän
venttiilliin. Hintaa oli 19 euroa. Jätin sen ostamatta ja ostin Cardicin
5 euron laitteen, joka on venttiililllä varustettu letku. Kuvittelin sen
sopivan yksin tehtävään jarrujen ilmaukseen.

Kokeilin sitä sitten käytännössä eli avasin hieman oikean takapyörän
ilmausruuvia, kun letku oli kiinni ja toinen pää kupissa. Painelin sitten
jarrua. Vähän aikaa meni hyvin ja sitten poljin meni ihan hervottomaksi.
Ilmeisesti ilmausventtiilin kierteistä pääsi ilmaa sisään. Tällä
ei siis käytännössä tee mitään.

Siirryimme tavanomaiseen kahden hengen ilmaukseen, mutta jarrua
ei saatu kuntoon. Ilmaa kyllä tuli, mutta nestepinta ei vajentunut eikä
ilman tulo loppunut. En usko, että nestepinta kävi liian alhaalla, mutta
jostain syystä ilmaa oli liikaa koko järjestelmässä. Valmistajan mukaan
tässä tilanteessa pitäisi ilmata koko järjestelmä paineilmalaitteilla.
Päätettiin jättää jarru yöksi rauhaan ja jatkaa huomenna.

Seuraavana päivänä ilmattiin ensin vasen takapyörä ja sitten
taas se oikea. Johan onnistui. Tämän jälkeen ilmattiin vielä vasen
takapyörä uudestaan ja molemmat etupyörät. Ilmaus onnistuu hyvin
kahdestaan, kun noudattaa MB:n ohjeita:

-Jarruneste DOT 5.1, 0,8 litraa per pyörä, kun vaihdetaan nesteet
-Järjestys on oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu
-Ilmausruuvista letku kupin pohjalle jarrunesteen alle
-Kuppi 30 cm ylemmäksi kuin ilmausruuvi, jos mahdollista
-Virrat pois
-Jarrunestekupin kansi auki ja säiliö täyteen nestettä
-ilmatessa ihan aluksi polkaistaan muutama kerta jarrua
-Painetaan jarrupoljin pohjaan ja pidetään sitä siellä
-Avataan ilmausruuvia hiukan, suljetaan se kun nesteen virtaus vähenee
-Nostetaan jarrupoljin _hitaasti_ takaisin ylös
-Toistetaan 10 kertaa painaminen, avaus, sulkeminen, nosto
-Täytetään kuppi taas nesteellä
-Toistetaan ilmaus ja täyttö, kunnes neste on kirkasta ja kuplatonta
(tai kunnes 0,8 litraa on käytetty per pyörä)
-Vaihdetaan seuraavalle pyörälle, kunnes kaikki on käyty läpi

Kuppia ei saa päästää liian vajaaksi, erityisesti pitää varoa takajarrujen
jarrupiiriä, joka saa nesteensä jarrunestekupin takaosasta.

Korjaamokäsikirjassa oli erikseen vielä jotain lisäohjeita mm.
ASR:lla varustetuille autoille.
ROne
Viestit: 1
Liittynyt: 21.10.2007 11:27
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja ROne »

Ja jos näilläkään ohjeilla ei ilmat häviä, niin tarkista että ilmausruuvi on jarrusylinterin yläpuolella eikä alapuolella kuten minulla oli vänkärin puolella takana. Lääkkeenä oli satulan irroitus ja lenkkiavain palojen väliin ja satulan käännös siten, että ilmausruuvi oli sylinterin yläpuolella. Oli aikojen saatossa lipsahtanut ilmeisesti kuskin puolen satula tonne oikeelle. Kuskin puolella ilmausruuvi oikeassa paikassa.
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Hommasin äskettäin Eezibleed-nimisen jarrujen ilmaus/jarrunesteen vaihtolaitteen, joka toimii juuri tuolla vararenkaan ilmanpaineella (max 1,5 bar). Olen sillä vaihtanut nyt neljään autoon nesteet YKSIN ja homma käy tosi näppärästi - ilmavaivoja ei tarvitse pelätä. Laitehan siis työntää nestesäiliön kautta uutta jarrunestettä systeemiin, availet vain ilmausruuveja ja annat ilman ja vanhan nesteen tulla ulos. EUR 24;- Kaasutinexpertti.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tarkistin huoltokirjan merkinnät ja jarrunesteet on vaihdettu
edellisen kerran merkkihuollossa Saksassa vuonna 2002.
Viidessä vuodessa jarruneste olis sii muuttunut hyvin tummaksi
ja varmasti vaihtotarpeessa olevan näköiseksi.

Mersun ohjeen mukaan 4/91 saakka jarrunesteet pitäisi
vaihtaa vuosittain ja sen jälkeen kahden vuoden välein.
Harventunut vaihtoväli johtuu kaiketi jarrunesteiden kehittymisestä,
eli ne eivät vanhene yhtä nopeasti kuin ennen. Jos käyttää
parasta nestettä, 3 vuotta on luultavasti ihan OK vaihtovälinä.

Nuo erilaiset nesteet eivät sitten välttämättä sekoitu
hyvin keskenään. Väitetään, että silikonipohjainen DOT 5
ei sekoitu DOT 4:n kanssa ja pilaa tiivisteet. DOT 5.1 taas
sekoittuis DOT 3.n ja 4:n kanssa. Parasta olisi kuitenkin laittaa
kaikki samaa ainetta. Jos ei tiedä, mitä jarruissa on ja haluaa
lisätä nestettä, olisi parasta vaihtaa kaikki.

Vesi ei sekoitu silikonipohjaisiin nesteisiin, joten ne on
todellakin vaihdettava, jos sekaan pääsee vettä. Muuten
tulee ongelmia. ABS-jarrujen kanssa suositellaan näitä
herkempiä nesteitä (DOT5.1). Pullon kyljessä vakuutetaan,
että aine sopii muiden kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”