Käsijarrukenkä rahisee

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Käsijarrukenkä rahisee

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tänään lankkuun vaihdettiin kuskin puolen takapyörälaakeri ja samassa (seisontajarrun tuntumasta päätelleen) säädettiin myös seisontajarrua. Ihmettelin kotipihaan ajaessani rahinaa oikealta takaa. Nostin kokeeksi apparin takapyörän ilmaan ja rengas rahisee mielestäni liikaa, kun sitä pyörittee.

Tuota rahinaa ei mielestäni ollut ennen huoltoa, joten seisontajarrun säätö lienee syynä tähän rahinaan. Eli käsijarrukenkä vastaa hieman liikaa levyyn...vai? Miten pääsisin kotikonstein eroon tuosta rahinasta, joka kuuluu vain siis apparin puolelta? Onko tuosta rahinasta mitään käytännön haittaa pitkän ajoreissun kannalta?
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Pystynkö mä helposti säätämään käsijarrukenkää (pelkän renkaan irrotuksen avulla) ens hätään? Eihän tää nyt oo kivaa, kun auton vie huoltoon, niin se tulee sieltä takaisin uusi "ominaisuus" mukanaan... :roll: .
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ota pitkä meisseli, laita se vanteen läpi niin että kärki osuu jarrukilpeen jarrulevyn viereen ja tömäytä kämmenellä sen päähän.
Tee tämä jokapuolelle levyä kiertäen - uskoisin että kilpi ottaa levyyn kiinni ja rahisee.
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Ota pitkä meisseli, laita se vanteen läpi niin että kärki osuu jarrukilpeen jarrulevyn viereen ja tömäytä kämmenellä sen päähän.
Tee tämä jokapuolelle levyä kiertäen - uskoisin että kilpi ottaa levyyn kiinni ja rahisee.
Jaahas, jaahas. Pitääpä kokeilla moista, josko tuo auttaisi.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ja jos se nyt kuitenkin on käsijarru, joka rahisee, niin sen säätämiseen ei tarvitse irrottaa rengasta - vain yksi pultti ja pultinreiän kautta pitkällä meisselillä sitten säätämään 8)
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kannattaa varmaankin katsoa missä kunnossa kengät on... Ettei ole ihan metallille kulunut. Silloin ainakin rahisee aika kivasti jos laahaa. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ai niin, jos käsijarrukengästä on kulutuspintaa irti, niin rahisee :shock: Etenkin pakittaessa. Mulla meni sitä myötä käkkäri jumiin ja taisi hajottaa laakerinkin...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Että olisi jossain vaihdettu takapyöränlaakeri mersuun ja oltu hipihiljaa siitä että kenkä on "raudoilla" ? :shock:
En oikein usko, mutta tämähän selviää ajan kanssa. :D
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Katsoin tuota jarrukilpeä ja tyrkin sitä eteenpäin :arrow: ei mitään vaikutusta rahinaan. Yritin kurkkia vähän jarrulevyn sisäpuolellekin. Sen vähän mitä näin, niin sisäpuolen jarrupala näytti olevan kiinni levyssä. Voisiko vika olla sittenkin jarrupalassa eikä missään käsijarrukengissä. Yritin korvallakin kuunnella rahinan lähtöpistettä. Ensin korva sille puolelle, jossa EI ole jarrupaloja. Sitten korva ihan siihen jarrupalojen korville levyn reunaan. Ihan kuin tällä puolella rahina olisi ollut voimakkaampi.

No kokeilin sitten käsikopelolla jarrulevyn pintaa sisäpuolelta. Jarrulevy tuntui muuten ihan sileältä PAITSI ihan ulkoreunasta. Ulkoreunalla (jarrupalan alueella) oli selvää urahankaumaa. Voisikohan tällä olla yhteyttä rahinan kanssa...?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Jarrupalan kuuluu laahata, eli ottaa vähän levyyn kiinni. Jos pala ei ota kiinni
levyyn koko levyn leveydeltä, niin se reunahan kyllä ruostuu, jolloin voi rahista. Joskus olen rälläkällä hionut niitä reunoja vähän viistoksi, niin auttaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nyt menee jo mystiikan puolelle. Ilmeisesti käsijarrukenkä oli vähän jumissa, koska enää ääntä ei tule. No, toivottavasti rahina pysyy vastedeskin poissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”