ABS:n valon toiminta?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

ABS:n valon toiminta?

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Arvoisat kansalaiset, medbörjare...
ABS:sta ja sen valon toiminnasta tuntuu olevan kysymyksiä useimpiakin. Mutta aivan samaa toimintoa kuin omassa 124:ssa on ei ole löytynyt. Auto on siis -92 200D, auto on talvisin tallissa odottamassa kesäkelejä. Nyt vaihtelin tuossa öljyt ja suodattimet ja muuta pikkuhuoltoa niin käynnistin auton niin abs valo jäi palamaan. Toimi normaalisti syksyllä ennen talvitaukoa. Samaa vikaa oli edellistalvena ja vaihdoin sen ylijännitereleen-> alkoi toimimaan. Mut mikähän siinä nyt sitten on. Luulis eittei noissa tunnistimissa ole vikaa kun toimi ennen talvitaukoa? Vaikuttaako akunjännite siihen? Onko 12,4 v normaali akun jännite vai onks se liian matala? Olen koittanut latailla akkuakin talven aikana.. mut näyttää pitkässä jouksussa palautuvan 12,4 volttiin. Lisäksi mulla on akun kaapeli tallissa irti...
Jos joku osais ehdotella mistä vikaa etsiä olisin kiitollinen...
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

mitä oli jännite käynnissä ollessa?
autodidakti
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Thanks, pittäämä kattoo mitä se latausjännite mahtaa olla. Sitä en oo mittaillu, sekin ilmeisesti siihen vaikuttaa... mut luulis et latauksen merkkivalo alkas palaa jos latauksessa ois ongelmaa... tää ABS valo kaikenkaikkiaan näyttää olevan muissakin 124 koppasissa aika henkimaailman viritys. Millon palaa ja milloin ei.. tuikkii tähtöset yössä.. :roll:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jos laturista on hiilet loppu, niin latauksen merklkivalo ei reakoi siihen mitenkään :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

KUis se laturin toiminta vaikuttaa absien toimintaan :?: :?:
Mulla ku tuli eka varsinainen vika mersuun, absit ei toimi eikä syty absien valo ollenkaan, heikkona kiilluu..siis just ja just sen pimiässä näkee ku kiilluu ja ku virrat vääntää pois ni välähtää aavistuksenomaisesti.

Vika tuli esiin lauantaina mersun ja parit päivät aikasemmin oli mersu pesussa, voisko se pesu aiheuttaa jonku maadotusvian johonki kohtaa :?: :?:
Ennen absien lopuulista "kuolemista" välillä välkkyny ajessaki se basi valo..tai ku seissy paikallaan..mutta sekuntia pidempään se ei oo palanu, mittariston valotki ihmeen himmeät mutta käynnistyy niinko kuuluukin tiisseli mersun käynnistyä.

Epäilys itelläni on maadotusvika jossaki..mutta missä :?: :?:
Vai oisko se yj rele antautunu :?: :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

pupetti kirjoitti:KUis se laturin toiminta vaikuttaa absien toimintaan :?: :?:
:
Jännite kun putoaa, niin ensimmäisenä loppu ABSien toiminta ja valo alkaa killittää :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

teppo21 kirjoitti:
pupetti kirjoitti:KUis se laturin toiminta vaikuttaa absien toimintaan :?: :?:
:
Jännite kun putoaa, niin ensimmäisenä loppu ABSien toiminta ja valo alkaa killittää :idea:
:shock: Eli laturi vaihtoon..mulla on toinen kaapissa piilossa eikä se oo vielä uskaltanu tulla esiin...no ehkä sitte huomenna :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mikäs sulakepesä ja sulake se tämä sitte on???
http://www.everythingbenz.com/z/part/12 ... s-fuse-box
http://www.everythingbenz.com/z/part/00 ... cedes-fuse

Mulla tuo sulake oli hapertunu poikki ja koitin laittaa siihe eräänlaisen "ratalangan" jotta näökisin mikä alkaa tomimaan...no ei ollu ainakaan toistaseks mitään vaikutusta mihinkään.

Rasia sijaitsee oikeanpuoleisen iskarin yläpään vieressä ja johdot siihe tulee ja menee yj releen suuntaan ja akun alle johki, mitä tuo katkoo jos se sulkake on rikki :?: :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Selvis se sulakkeen toiminta..se on ilmeisesti maadotuspuolella ja menee hanskalokeron kohilta sisään, vaan ei toimi absit eikä pala valo, mutta väölkähtää ku virrat kääntää pois.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Kattelin tänään latausjännitteet, noin 14v ilman virtalaitteita, pitkätvalot ja sumarit päällä 13,7-13,8v. Akun jännite sitten kun sammuttaa kelautuu aika nopeasti 12,4v... Tuli vaan mieleen se kun auto on tallissa paikallaan, niin haisteleeko se niitä renkuloita et mahtaako ne pyöriä? Haluisko se mese ulkoilua?? Jos se sitä valoa polttaa? Viime talvena muuten putsasin nekin etujarrujen anturit, aika ruostehilettä täynnä, nyt en oo jaksanut vielä niitä alkaa nysvää.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

latausjännite ei silloin sytytä ABS valoa, jännite OK
Auton ei tarvitse liikkua valon sammumiseksi
autodidakti
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Pitänee kahtoo noi piuhat mittarilla, et mitä ne näyttää, voisko olla piuha poikki tai sitten anturi sökö, raportoin sitten mitä arvot näyttää. :deku: josko siellä autotallin jääkaapissa ois jotain juotavaa, et siellä viihtyis... :lol:
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kuis lähtee irtipois se yj rele :?: :?:
Akku pois eestä.....ja sitte :?: :?: :?:

Pitääkö se koko "teline" irrottaa ja jotenki alakautta ottaa :?: :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitään muuta ei tarvitse irrottaa kuin akun takana oleva muovilärpäke (jos se on vielä paikallaan) jotta saa releen näkösälle, sitten käännetään rele kiinnikkeestä irti ja vedetään ulommas, lopuksi johto irti alta.

EI siis tarvitse ottaa akkua irti :idea: :idea: :idea:
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

No otin akun sisään lämpimään ja lataukseen, sain irti sen yj releen..lähtee ihan nitkuttamalla mulla, mutta ei sinne näpit mahdu nitkuttelemaan jos akku on paikallaan.

Releen numero on: 201 540 38 45
malli: siemens 5WK 1 763 10A sulakkeella, yhdellä sellasella.

Kuis tuon uskaltaa availla??? ja kattoa onko se absi vika mahdollisesti siinä.

Ja kuis tärkeä koko rele on ylipäätään :?: :?:
Nytte ku ei absit toimi eikä pala ees valo, jossaki on ilmeisesti maadotus vika...epäilisin,,mutta jos aukasen tuon releen ja se hajoaa ni mikä on vaikutus jos sitä ei heti laitakkaan takasin ku lähtee ajelemaan :?: :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Tyhjäkäynnin kylmäkorotus ei toimi, eikä varvikello :tuumaus:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mikä varvikello :shock: Mittaristossa on sellanen mutta muuten ei kuulu auton varustuksiin, ja katoin sen releen sisälle...mitään ihmeellsitä huomannu...ihan siistit oli kolvaukset...no nexviikolla uutta peliin, mutta nyt menee tuo vanha takasin...ja huomenna jatkuu vian etsintä, ulkona tuli pimiä ni ei viitti sokkona pimeyttä katella, siittä tunnu olevan mitään hyötyä...muuallako peiton alla :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Juu, u..oli mulla auki se rele...en huomannu mitään ihmeellistä vaikka suurennulasin kanssa sitä tiirailin.

Tänään sitte vaihdoin toiset hiilet laturiin..toivottavasti ne meni kohilleen :oops: ja putsailin maadoitus kohtia parit ja kiinnitin ne kunnolla....no tuloksena on kokoajan palava abs valo :shock:

Ensviikolla sitte uudet hiilet laturiin+ laturin päälipesu ja toinen yj rele..ja jos vielä palaa valo ni sitte pitää alkaa tutkimaan lisää.

Eilen ku ladatun akun laitoin paikalleen ni sytty avainta käänäessä abs valo mutta sammu ku starttas..absit toimi kerran ja sitte lopettivat eikä valokaan palanu sen kerran jälkeen...joten jossakin on vikaa...luultavasti...tai sitte en vaan osaa :oops: :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Jaahas, kävin autotallissa ihmettelemässä ja putsailin ne anturit sekä mittailin vastuksia. Löysin kaks kappaletta liitoskohtia (molemmat ilmeisesti etupuolen anturien) ja mittasin vastukset. Näytti.. ööö samaa lukemaa, oisko ollu jotain 19,9 kilo öhmiä??? Mut mistäs se löytyy se kolmas liitoskohta? Ja voiko noita mitata sitten ABS yksiköstäkin jos ottaa kopan ja releet poijes? Mitäs noiden arvoja pitäs näyttää?? ABS valo paloi ja kirkkaana, suorastaan loisti :shock: . ABS siis toimi syksyllä kuin laitoin talviteloille ja on nyt sitten talven pimeinä iltoina suuttunut. Autoa liikuteltu tallissa vähän eteen ja taakse, maalaus yms. pikku nysväilyn takia. Luultavasti vika on jossain noissa antureissa/piuhoissa. Tarttis varmaan tehrä jotain.. :nerd: muutakin kuin surffailla netissä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mittasin vastukset. Näytti.. ööö samaa lukemaa, oisko ollu jotain 19,9 kilo öhmiä???
Joko molemmat rikki tai sitten mittasit väärään suuntaan, ohjainlaitteelta...
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

zeoliitti kirjoitti:Mut mistäs se löytyy se kolmas liitoskohta? Ja voiko noita mitata sitten ABS yksiköstäkin
kolmas on takapenkin alla oikealla
Boksin liittimestäkin voi mittailla, jos tietää nastat

Paljonkohan pinnit boksilla eroaa W126:een
joskus etsin sen tietoja
Vähän boksi tietoja, omalla vastuulla
Nastat lasketaan johdon tulopuolelta. Rivi missä on 18 nastaa on 1-18 ja seuraava rivi, missä on 17 nastaa lasketaan samalla periaatteella 19-35 (uloin)

Nastat ensimmäisessä rivissä 1-18:
1: Ylijännitesuojareleeltä tulee akkujännite, kun rele vetää.
Antaako ylijännitesuojarele virtaa, virta päälle ja katso onko akun napajännite?
2: vasen, etupyörän solenoidiventtiili
4: vasen, etupyörän anturi
6: vasen, etupyörän anturi..
Vasemman etupyörän johdon kunnon saa mittaamalla vastusmittauksella napojen 4-6 välistä, heiluttele samalla johtoa
7: takapyörien anturi
9: takapyörien anturi
Vastaavasti tästä välistä saat selville taka-anturin kunnon
10: maa
14: antaa pumpulle maa käskyn toimia
15: Akun napajännite auto ollessa käynnissä, tieto tulee latausvalon kautta
18: takapyörien solenoidiventtiili

Nastat toisessa rivissä 19-35
20: maa
21: oikea, etupyörän anturi
23: oikea, etupyörän anturi
Oikean etupyörän johdon kunnon saa mittaamalla vastusmittauksella napojen 21-23 välistä, heiluttele samalla johtoa
25: jarruvalo
Paina virtapäällä jarrua, tuleeko akun napajännite? Löysää jarrupoljin, häviääkö virta?
27: antaa solenoidiventtiilille maakäskyn toimia
28: antaa pumppureleelle maakäskyn toimia
29: antaa maakäskyn ABS-valolle toimia
32: Solenoidiventtiilirele vetäessään antaa virtaa ja lepotilassa maata + diodi varustettu yhteys ABS-valolle
34: maa
Voit tarkistaa maan laadun vastusmittauksella akun ja nastojen 10 , 20 ja 34 väliltä
35: oikea, etupyörän solenoidiventtiili

ABS- hydrauliikka yksikön johdot on numeroitu liittimeen
1: boksin nasta 2: vasen, etupyörän solenoidiventtiili
2: boksin nasta 27: antaa solenoidiventtiilille maakäskyn toimia
3: boksin nasta 35: oikea, etupyörän solenoidiventtiili
4: 32: Solenoidiventtiilirele vetäessään antaa virtaa ja lepotilassa maata + diodi varustettu yhteys ABS-valolle. Diodi on nastojen 4 -7 välissä
5: boksin nasta 18: takapyörien solenoidiventtiili
6: akun napajännite
7: ABS-valolta + yhteys boksin nastaan 29: antaa maakäskyn ABS-valolle toimia
8: maa
9: boksin nasta 14: antaa pumpulle maa käskyn toimia
10: Ylijännitesuojareleeltä tulee akkujännite, kun rele vetää. + yhteys boksin nastaan 1
11: boksin nasta 28: antaa pumppureleelle maakäskyn toimia
12 akun napajännite, jako samasta kohdasta kuin nastaan 6

Boksilta helpoin mitata pyörän anturit ja virransyötöt ja maat
autodidakti
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Dodii.. kävinpä eilen uudestaan tallissa mittailemassa. Tietysti olin mitattu väärään suuntaan. Nyt kun ne tuli anturilta näytti etupään anturit molemmat 970 ohmia. Eikä tuntunut muuttuvan vaikka autoa koitti heilutella. Tietty mittari joku Louis viritys et ei oikein tahtonut saada heilutuksen aikana lukemia mut stabiililta vaikutti. Takaistuimen nykäisin poijes mut en mää sieltä mitään liitoskohtaa löytänyt... pitäne mittailla siitä absin liittimestä mitä tuossa ehdoteltiin, thanks. Jatkan siis absin valon ihmettelyä. :shock: Onhan tässä vielä kesään ja katsastukseen aikaa....
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

kyllä se takapenkin alta löytyy
seiso apumiehen puolella ja kurkaa vähän ylös selkänojan suuntaan
auton alta näet kohdan, missä läpivienti on
autodidakti
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Dodii, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Löysin sen liittimen sieltä takaa. Näytti noin 650 ohmia siinä kohti -> lienee sitten kunnossa? Seuraavaks tarttee ottaa akku poijes ja katella siitä multi-mega liittimestä noita arvoja... haastetta riittää absin valossa.. :shock:
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Kiitos.. tartteepa tutustua opukseen...
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Vika ehkä löytyi tai ainakin siirtyi eteenpäin? Nimittäin ostin uuden akun... ja sen jälkeen valo sammui. :lol: Oisko ollu sitten niin lopussa oleva akku. Käynnistyksen suhteen ei kyllä ollu ongelmia. Tarkkaillaan tilannetta.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

katoppa ne releet sen muovikannen alta, siis siitä missä on ite se "jakaja", on sullaki varmaan siin vasemmassa etukulmassa, putsaileppa ne releitten kosketus pinat ja samaten siitä "mustan laatikon" pinneiltä, mulla oli ne kaikki hapettuneet..ei paljoa mutta justihi sen verran että oli huono kosketus, sepä riitti siihe että absit toimi miten halusivat.

No se yj releen vaihdoin ja putsailin kaikki sähköiset osat jotka jotenki liittyy abs:sien toimintaan, ni alkoipas toimimaan paremmin ku ennen.

Ei oo iso homma mutta akku pitää ottaa pois eestä jotta saa sen boskin liittimen auki..se on aika ahtaassa paikassa ja yhdellä ruuvilla kiinni.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Joo... mää oon jo vaihtanut viime talvena sen yj releen ja nyhertänyt ne abs yksikön moninapaliittimet.. ja voidellu crc:llä.. tiijä missä vika.. mut onneks ei valo pala kuin käynnistäessä ja sit sammuu, kun vaihto akun eläväiseen. Sen elämä on opettanut ettei kannata korjata jos ei oo rikki.. :o. Mut kiitos vinkeistä.
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Päivitetääs tilanne, piti laturi vaihtaa kun latauksen merkkivalokin alkoi himmeesti palaa, latas 12v jännitteellä... :) et se ei ollu riittävästi. Ilmeisesti koko abs valon vilkkuminen osaltaan oli laturin aiheuttamaa. Tosin senkin jälkeen on tuo abs valo satunnaisesti palanut, nyt mennään taas jaksoa ettei se pala kuin käynnistettäessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”