w124 jarruvaijerit löysällä vaikka säätöpultti kiinni? RATK.

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

w124 jarruvaijerit löysällä vaikka säätöpultti kiinni? RATK.

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Seisontajarru ottaa kiinni vasta kymmenennellä naksulla, vaikka säädin pultinreijästä kengät kohdilleen. Sitten ajattelin, että helppo homma kiristää auton alta vaijeria tasausmekanismista, mutta sepä olikin aivan kiinni vedettynä jo valmiiksi. Onko vaijerit venyneet vai onko seisontajarru säädetty jotenkin väärin aiemmin kun tuo auton pohjan kiristyspultti oli tapissa jo valmiina?
Kengissä on pintaa n. 2 mm ja levyissä kohtuullinen ura kenkien kohdalla. Voiko tuo kuluma riittää siihen, että seisontajarrua ei saa kireälle?
Voiko tässä tilanteessa auttaa tasausmekanismin löysäys ja sen jälkeen kokeilla säätää kengät uudelleen ja sitten vasta tasausmekanismin kiristys? Voiko jumissa oleva linkku aiheuttaa kyseisen ongelman?
Paljon kysymyksiä ja asiaa, mutta saisinko vinkkejä asiaan liittyen. Kiitos.
Viimeksi muokannut kardaani, 26.4.2013 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä kenkien välissä oleva linkku pitää liikkua hyvin yleensä sen joutuu ottamaan käteen asti että saa ruosteet pois
itehän jo tuohon tavallaan vastasitkin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

xr kirjoitti:kyllä kenkien välissä oleva linkku pitää liikkua hyvin yleensä sen joutuu ottamaan käteen asti että saa ruosteet pois
itehän jo tuohon tavallaan vastasitkin
Jumiva linkkuko voi aiheuttaa sen, että vaijeri jää aivan löysälle, vaikka tasausmekanismin pultti on tapissa ja kengät säädetty kiinni rumpuun eli seisontajarruvaijerit eivät veny ja voi aiheuttaa tuota?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Löysää vaijeri, laita uusiksi ainakin jarrukengät, tarvittaessa linkut ja vaijerit ja levyt, sitten säädä.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

huomasin, että tarvikekengissä on paksuuseroja pinnassa

oli uudet levyt, kengät ja linkut herkät
keskivaijeri kiristetty lopuksi, yllättävän alas painui
toisilla kengillä ongelma poistui
autodidakti
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

motonetin jarrukengissä tuntuu olevan niin päin että uudet kengät on paksummat ja pitemmät mitä vanhat. Ei tahdo saada levyä millään paikalleen vaikka kaikki säädöt löysässä ja kulunut levy.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ihan hyviä pointteja tullut. Kyllähän minä tiedän, että selkeä ratkaisu tietysti on laitella uudet palikat taakse n. 100 eurolla ja ajella melko pitkään huolettomasti.
Se mikä ei ihan vielä selvinnyt on se, että onko tyypillistä, että takavaijerit venyvät vuosien saatossa selkeästi-ovat niin löysällä, että ovat ihan mutkalla tasaimen takana. Tosiaan säädöt tapissaan tasaimessa ja kengissä ja takavaijerit ovat huomattavan löysät siltikin eli voiko linkku aiheuttaa jumittaessaan tuollaista.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mielestäni vaijerit ovat venyneet. Se ei ole yleistä, mutta enpä keksi muutakaan paikkaa mikä voisi noin antaa periksi.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jos ei halua paljoa sijoittaa korjaukseen
voi laittaa esim. taivutetut pellit kenkiin linkkujen alle tai hitsata koloa matalammaksi.
Kaikki väljyydet kertautuu iänmyötä
autodidakti
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

felmit kirjoitti:Jos ei halua paljoa sijoittaa korjaukseen
voi laittaa esim. taivutetut pellit kenkiin linkkujen alle tai hitsata koloa matalammaksi.
Kaikki väljyydet kertautuu iänmyötä
Tällaiset neuvot ei oo kyllä minua varten....eikä oikein ketään muutakaan. Osat on kuitenkin niin edullisia.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

kardaani kirjoitti:Kyllähän minä tiedän, että selkeä ratkaisu tietysti on laitella uudet palikat taakse n. 100 eurolla ja ajella melko pitkään huolettomasti.
Pidetään tästä kiinni 8) :kuski:
autodidakti
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Hjälp!

Tänään pääsi melkonen kolaus kun käkkärin vapautin päältä. Vapautuskahva meni aivan hervottomaksi ja poljin meni kivikovaksi.

Kotiin päästyä kerkesin sen verran tuonne polkimen suunnalle kuikuilla että polkimen kovuus johtui siitä että oli se lukitus muljahtaneen jotenkin nurinniskoin ja sormipelillä tuon sai vapautumaan. Tuntuisi vaan yhteys vapautuskahvan ja hammaskehäsydeemin väliltä olevan totaalisen poikki.

Olikos tuolla joku vaijerinpätkä?

Ite käkkärivaijeri tönöttää ehjänä paikallaan ja poljinmekanismikin tuntuu toimivan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

kardaani kirjoitti:
xr kirjoitti:kyllä kenkien välissä oleva linkku pitää liikkua hyvin yleensä sen joutuu ottamaan käteen asti että saa ruosteet pois
itehän jo tuohon tavallaan vastasitkin
Jumiva linkkuko voi aiheuttaa sen, että vaijeri jää aivan löysälle, vaikka tasausmekanismin pultti on tapissa ja kengät säädetty kiinni rumpuun eli seisontajarruvaijerit eivät veny ja voi aiheuttaa tuota?
Niin tuli tämä homma hoidettua tuossa viime viikonloppuna kuntoon. Herkistelin jumivat linkut ja säätelin vanhat kengät kohilleen ja kiristin tasausmekanismin säädön. Toimii ja pysyy kovinkin jyrkässä mäessä parilla naksulla. Mitään osia ei tarvinnut uusia ja jäi vielä säätövaraakin tasaimen kirimiseen. Eli vikana oli jumivat linkut ja linkun ja vaijerin liitoskohdan jumiminen. Katsastus toimitettu tunti sitten: kakkosen paikkeilla molemmat puolet, että jarruvoimaa seisontajarruista löytyy hyvin, eikä autosta löytynyt mitään muutakaan huomautettavaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”