Seoksen rikastaminen ahtopaineella KE-Jetronicissa?

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Viestit: 32
Liittynyt: 22.4.2006 16:14
Viesti:

Seoksen rikastaminen ahtopaineella KE-Jetronicissa?

Viesti Kirjoittaja tomant »

KE-Jetronicin bensapaineen säätimessä on alipaineletku, joka menee imusarjan ja venttiilikopan väliseen letkuun. Pienellä kuormalla ja tyhjäkäynnillä on imusarjassa noin 0,5...0,8 bar alipainetta. Bensapaine on alkuaan noin 5,4 bar ja se pienenee yhtä paljon kuin säätimen sisäinen paine alenee. Tämä toimii ilmeisesti myös käänteisesti lisäten bensapainetta ahtopaineella vapariin verrattuna. Bensapaineen muutos voisi tällöin olla luokkaa -0,8...+0,8 bar omassa kokoonpanossani. Bensapaineen aleneminen alentaa bensan virtausta suuttimiin ja laihentaa seosta kevyellä kuormalla. Vastaavasti bensapaineen lisääminen lisää bensan virtausta suuttimiin ja rikastaa seosta ahtopaineen vallitessa. Onko tästä ilmiöstä kokemusta / mittaustuloksia?

tomant
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onkohan siinä huohotusletkussa oikeasti sellainen imu joka johonkin vaikuttaisi? Ahdettunahan se huohutin pitää joktap vetää kuitenkin muualle. Omassa ollut se letku vähän niin ja näin kiinni siinä säätimessä, liekö sillä jotain tekemistä käynnin kanssa. :oops: Siinä säätimessä ei ole edes letkunippaa, pelkkä reikä kuoressa johon letku tökättynä. Sähköruiskissa mulla mennyt letku aina suoraan imusatsiin eikä läähättimiin. Joskus turpokalanttiin laitoin rikkoja hukkaportin kellon ruuvien väliin :arrow: ahdot 0,7-1,1bar. Samalla runttasin sitä paineensäätimen "kuivaa puolta" apinatongeilla kasaan :arrow: Pensapainekin nousi. Siinäkin säätimessä meni kyllä ali-/ylipaineletku suoraan pleenumiin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
tomant
Viestit: 32
Liittynyt: 22.4.2006 16:14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Easy Rider kirjoitti:Onkohan siinä huohotusletkussa oikeasti sellainen imu joka johonkin vaikuttaisi? Ahdettunahan se huohutin pitää joktap vetää kuitenkin muualle. Omassa ollut se letku vähän niin ja näin kiinni siinä säätimessä, liekö sillä jotain tekemistä käynnin kanssa. :oops: Siinä säätimessä ei ole edes letkunippaa, pelkkä reikä kuoressa johon letku tökättynä. Sähköruiskissa mulla mennyt letku aina suoraan imusatsiin eikä läähättimiin. Joskus turpokalanttiin laitoin rikkoja hukkaportin kellon ruuvien väliin :arrow: ahdot 0,7-1,1bar. Samalla runttasin sitä paineensäätimen "kuivaa puolta" apinatongeilla kasaan :arrow: Pensapainekin nousi. Siinäkin säätimessä meni kyllä ali-/ylipaineletku suoraan pleenumiin.
Tässä säätimessä on letkunippa ja letku on mennyt huohotinletkun ja imusarjan välisen letkun T-kappaleeseen, jossa kuristin ja sihti. En osaa sanoa, millainen alipaine siinä on ollut, ehkä jonkinlainen kumminkin. Nyt ajattelin vetää letkun suoraan imusarjaan, jossa paine vaihtelee noin -0,8...+0,8 bar. Paineen muutos on noin -15%...+15%, joten se vaikuttaa myös seosta rikastavasti, jos säädin vain toimii ahtopuolella.

tomant
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

tomant kirjoitti:Tässä säätimessä on letkunippa ja letku on mennyt huohotinletkun ja imusarjan välisen letkun T-kappaleeseen, jossa kuristin ja sihti. En osaa sanoa, millainen alipaine siinä on ollut, ehkä jonkinlainen kumminkin. Nyt ajattelin vetää letkun suoraan imusarjaan, jossa paine vaihtelee noin -0,8...+0,8 bar. Paineen muutos on noin -15%...+15%, joten se vaikuttaa myös seosta rikastavasti, jos säädin vain toimii ahtopuolella.

tomant
Taitaapi olla vain huohotusreikä, alipainetta siellä ei käytännössä ole :roll:
Viety vain huohotusletkuun, että pysyy paska pois säätimestä.
Melkein laittaisin jonkun muun säätimen, joka on tarkoitettu ahdettuun koneeseen.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jani kirjoitti:Viety vain huohotusletkuun, että pysyy paska pois säätimestä.
Ja jos kalvo alkaa aavistuksen kuseksimaan, niin menee koneeseen eikä koneelle?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”