KE-Jetronicin bensapaineen säätimessä on alipaineletku, joka menee imusarjan ja venttiilikopan väliseen letkuun. Pienellä kuormalla ja tyhjäkäynnillä on imusarjassa noin 0,5...0,8 bar alipainetta. Bensapaine on alkuaan noin 5,4 bar ja se pienenee yhtä paljon kuin säätimen sisäinen paine alenee. Tämä toimii ilmeisesti myös käänteisesti lisäten bensapainetta ahtopaineella vapariin verrattuna. Bensapaineen muutos voisi tällöin olla luokkaa -0,8...+0,8 bar omassa kokoonpanossani. Bensapaineen aleneminen alentaa bensan virtausta suuttimiin ja laihentaa seosta kevyellä kuormalla. Vastaavasti bensapaineen lisääminen lisää bensan virtausta suuttimiin ja rikastaa seosta ahtopaineen vallitessa. Onko tästä ilmiöstä kokemusta / mittaustuloksia?
tomant
Seoksen rikastaminen ahtopaineella KE-Jetronicissa?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onkohan siinä huohotusletkussa oikeasti sellainen imu joka johonkin vaikuttaisi? Ahdettunahan se huohutin pitää joktap vetää kuitenkin muualle. Omassa ollut se letku vähän niin ja näin kiinni siinä säätimessä, liekö sillä jotain tekemistä käynnin kanssa.
Siinä säätimessä ei ole edes letkunippaa, pelkkä reikä kuoressa johon letku tökättynä. Sähköruiskissa mulla mennyt letku aina suoraan imusatsiin eikä läähättimiin. Joskus turpokalanttiin laitoin rikkoja hukkaportin kellon ruuvien väliin
ahdot 0,7-1,1bar. Samalla runttasin sitä paineensäätimen "kuivaa puolta" apinatongeilla kasaan
Pensapainekin nousi. Siinäkin säätimessä meni kyllä ali-/ylipaineletku suoraan pleenumiin.



Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tässä säätimessä on letkunippa ja letku on mennyt huohotinletkun ja imusarjan välisen letkun T-kappaleeseen, jossa kuristin ja sihti. En osaa sanoa, millainen alipaine siinä on ollut, ehkä jonkinlainen kumminkin. Nyt ajattelin vetää letkun suoraan imusarjaan, jossa paine vaihtelee noin -0,8...+0,8 bar. Paineen muutos on noin -15%...+15%, joten se vaikuttaa myös seosta rikastavasti, jos säädin vain toimii ahtopuolella.Easy Rider kirjoitti:Onkohan siinä huohotusletkussa oikeasti sellainen imu joka johonkin vaikuttaisi? Ahdettunahan se huohutin pitää joktap vetää kuitenkin muualle. Omassa ollut se letku vähän niin ja näin kiinni siinä säätimessä, liekö sillä jotain tekemistä käynnin kanssa. :oops: Siinä säätimessä ei ole edes letkunippaa, pelkkä reikä kuoressa johon letku tökättynä. Sähköruiskissa mulla mennyt letku aina suoraan imusatsiin eikä läähättimiin. Joskus turpokalanttiin laitoin rikkoja hukkaportin kellon ruuvien väliin :arrow: ahdot 0,7-1,1bar. Samalla runttasin sitä paineensäätimen "kuivaa puolta" apinatongeilla kasaan :arrow: Pensapainekin nousi. Siinäkin säätimessä meni kyllä ali-/ylipaineletku suoraan pleenumiin.
tomant
Taitaapi olla vain huohotusreikä, alipainetta siellä ei käytännössä oletomant kirjoitti:Tässä säätimessä on letkunippa ja letku on mennyt huohotinletkun ja imusarjan välisen letkun T-kappaleeseen, jossa kuristin ja sihti. En osaa sanoa, millainen alipaine siinä on ollut, ehkä jonkinlainen kumminkin. Nyt ajattelin vetää letkun suoraan imusarjaan, jossa paine vaihtelee noin -0,8...+0,8 bar. Paineen muutos on noin -15%...+15%, joten se vaikuttaa myös seosta rikastavasti, jos säädin vain toimii ahtopuolella.
tomant

Viety vain huohotusletkuun, että pysyy paska pois säätimestä.
Melkein laittaisin jonkun muun säätimen, joka on tarkoitettu ahdettuun koneeseen.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla