Öljyproppu juntturassa ja pyöristynyt

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Krapula
Viestit: 22
Liittynyt: 06.5.2007 18:15

Öljyproppu juntturassa ja pyöristynyt

Viesti Kirjoittaja Krapula »

Eli siinäpä otsikossa se ongelma pääpiirteissään. Miten arvon foorumilaiset olette saaneet pyöristyneen 20 vuotta kiinniolleen öljypropun auki. Viime kesänä yritettiin ihan räikällä eikä saatu kun proppua pyöreämmäksi. Eikä enää viitsisi maksaa maltaita öljynvaihdosta kun töistä saatiin kartongit nolla-weetä.
Avatar
Wade71
Viestit: 83
Liittynyt: 18.7.2006 22:19
Paikkakunta: Journey Island

Re: Öljyproppu juntturassa ja pyöristynyt

Viesti Kirjoittaja Wade71 »

Tere !

Koeta vandalisoida siihen kaksi suoraa yhdensuuntaista sivua vaikka viilalla ja avaa sitten kiintoavaimella. Dremelillä tai kopiolla ja laikalla voipi myös kokeilla, koeta tehdä vaikka kantaan Dremelin pikkulaikalla ura(t) ruuvimeisselille.

T;Wade
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Helpointa on "tuikata" siihen propun jämään hitsillä iso mutteri kiinni. 8)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4361
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mie tein vastaavassa tilanteessa näin:tarpeeton 1/2 tuuman kiintoavain migillä hitsaten kiinni pyöristyneeseen pulttiin,ja kyllä lähti auki.
Huonolla hitsaustaidolla auton alla tämä helpompi tehdä,kuin mutterin hitsaaminen.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Kerran näin ko ammattimies otti auki: pari napakkaa iskua vasaralla rophuun ja sitte tolkun oiheilä auki :roll: näytti olevan heleppoa
No Merc at the moment
Krapula
Viestit: 22
Liittynyt: 06.5.2007 18:15

Viesti Kirjoittaja Krapula »

Kiitoksia jälleen kerran neuvoista *syvä kumarrus*. Taidampa antaa propulle ensitöikseni muutaman terävän lekalla... :twisted:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos on Mersu kyseessä, varo ettei öljypohja halakia lekalla! Pierun kuori on paksumpaa kuin Mersun alupohja.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljyproppu juntturassa ja pyöristynyt

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Krapula kirjoitti:Eli siinäpä otsikossa se ongelma pääpiirteissään. Miten arvon foorumilaiset olette saaneet pyöristyneen 20 vuotta kiinniolleen öljypropun auki. Viime kesänä yritettiin ihan räikällä eikä saatu kun proppua pyöreämmäksi. Eikä enää viitsisi maksaa maltaita öljynvaihdosta kun töistä saatiin kartongit nolla-weetä.
mitenkäs se tuona 20v aikana on öljy vaihdettu? :shock:

eikait sentään samoilla öljyillä ajeltu :lol:

vai onko tähän joku erikoisempi kikka olemassa?
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Kempakko
Mersuruhtinas
Viestit: 757
Liittynyt: 04.11.2006 16:56
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Pumpulla? :shock:
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mie otin tuosta sprintteristä putkitongeil, oli perkeleet laittaneet aika kiinni sen edellisessä öljynvaihdossa... :shock: (Ja oli muuten putkitongeillaki jukolauta tiukassa! :shock: )

Uus roppu vaan ja tiiviste sitte naapurin varaosaliikkeestä, muutaman euron. :P
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Krapula
Viestit: 22
Liittynyt: 06.5.2007 18:15

Re: Öljyproppu juntturassa ja pyöristynyt

Viesti Kirjoittaja Krapula »

Swataia kirjoitti:
mitenkäs se tuona 20v aikana on öljy vaihdettu? :shock:

eikait sentään samoilla öljyillä ajeltu :lol:

vai onko tähän joku erikoisempi kikka olemassa?
Olen vienut auton öljynvaihtoon kerran vuoteen ja siellä öljyt imetään öljytikun päästä pumpulla. Äijä sanoi muutenkin jotain hämärää, että "mersuista yleensä imetään tikun nokasta öljyt pois, joten voi olla, että alaproppu ei ole koskaan ollut auki". Pikkasen kyllä epäilen tuotakin.

Noh... ei päivää ilman ongelmia mersussa. Vaihdoin jäähdytysnesteet. Vanhat olivat ilmeisesti ollet sisällä vuosia väristä päätellen. Pistin uudet ja nyt auto pissii ne alleen jostain. Letkuista ei näytä vuotavan, mutta tarkka paikka paikallistamatta. Vaihdoin samalla termostaatin (motonet), mutta se tiiviste reagoi sormissani olleeseen vanhaan nesteeseen ja turposi ja tipahti maahan :shock: . Pistimpä uuden. Nyt termarin kannen yhden kiinnitysruuvin kohdalla tirisee, oisko reikä kannessa? Lisäksi paisuntäsäiliössä ei liene painetta nimeksikään.. Outuoa mutta moottorin lämmöt ei silti nouse kun karvan verran yli 80 astetta, mutta jostain falskaa niin prkleesti. Onko mahdollista, että auton vanhat tiivisteet olisi jostain alkanut vuotaa samalla tapaa?

Ai niin... missä tarkalleen sijaitsee se lohkon vesitulppa? Yritin pimeässä taskulampulla etsiä, mutta ei löytynyt. Pakosarjan puolella?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä sieltä koneesta imasemalla lähtee tarkempaan oljyt kuin ropun kautta :D
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

W124:sessa (ainakin 300 D 12v) on vesiventtiili pakosarjan alla lohkossa.
Kyllä se vesi varmaankin nyt tulee termostaattikotelon välistä-oliko tiiviste oikea ja tuliko oikein paikalleen ja tasaisesti kiristettyä-muttei tietenkään niin kireälle, että halkeaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

kardaani kirjoitti:W124:sessa (ainakin 300 D 12v) on vesiventtiili pakosarjan alla lohkossa.
Kyllä se vesi varmaankin nyt tulee termostaattikotelon välistä-oliko tiiviste oikea ja tuliko oikein paikalleen ja tasaisesti kiristettyä-muttei tietenkään niin kireälle, että halkeaa.
Kopassa lukee kiristysmomentti. Eukon kärrystä halkesi muovikoppa ihan omia aikojaan, eikä päälle näkynyt juuri mitään, vesi vain katosi pikkuhiljaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”